paardje gekocht en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: paardje gekocht en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:43

Alle brave paarden die ik ken gaan stilstaan of lopen er gewoon doorheen igg, of het zou al een héééééééééél slecht zadel moeten zijn. Dat een hevig paard gaat vluchten en bokken kan ik goed begrijpen, maar bij wat ik versta onder een braaf paard heeft dat dier geleerd rekening te houden met de persoon op z'n rug en duidelijk te maken dat ie een probleem heeft door stil te gaan staan ofzo, niet door te gaan bokken :P maar misschien ken ik gewoon vreemde paarden

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:57

Welkom in de Haflingerwereld. Eigewijs, lief, vrolijk en stout: als eigenaar heb je humor nodig om een haflinger te rijden. (uitzonderingen daargelaten).

Altijd eerst medische redenen uitsluiten. Dan slecht passend tuig, etc.
Past je zadel goed? Goede maat bit? (geen scherpe randen aan het bit?) Hoe is het paardje in het verleden gereden? Heeft ze lang stil gestaan? Wat weet je überhaupt van het verleden van deze haf? Is het paard klinisch gekeurd bij de aankoop? Geen bemerkingen op benen, rug en hals?
Bloed getrokken bij aankoop, zodat je kan uitsluiten dat hij bij het proefrijden verdoofd was?

Dan samen met een ervaren ruiter/instructeur samenrijden om te zien wat jezelf fout doet. Heb je lang niet gereden? Klem je met je benen? Of trek je juist erg in de mond? Misschien dat de oude eigenaar je een paar dagen kan helpen met het rijden.

Als dat het allemaal niet is, dan pas kan je denken aan het leiding nemen van je haf. Als jij niet de leiding neemt, dan zal het paard het doen. Sowieso goede instructie inhuren. En wees niet te onzeker, want dat zal tegen je gebruikt worden.

Succes, want haflingers zijn geweldig.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:58

Ik ben het in deze met Beantsje eens, paarden kunnen daar heel heftig op reageren.

Iemand anders er op laten rijden vind ik ook een goede tip voor in een wat later stadium. Zou het eerst nog eens zelf proberen, onder begeleiding. Vanaf de grond is vaak ook al te zien dat er wat gaat gebeuren, en diegene kan je aanwijzingen geven om het vooraf al op te vangen.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:10

Het gebeurd helaas ook nog wel dat een paard voor een proefrit wat sedalin krijgt toegediend en daardoor wat rustiger lijkt dan ze werkelijk is. Maar goed, dat is uitgaan van het meest negatieve , veel werken onder begeleiding en consequent met haar omgaan doet wonderen denk ik. Toen ik mijn merrie 5 jaar geleden kocht deed ze ook heel anders dan op haar "eigen"stal. Was net of ik een ander paard had gekocht. Ze was heel druk, zowel in de box als aan de hand en voor de kar. Dit heeft zo'n twee weken geduurd en daarna werd het minder. Nu heb ik er een gouden paard aan, maar wel een die je consequent moet behandelen anders loopt ze dwars door je heen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:12

Ik zou daar nu even niet vanuit gaan, dat paardje gedrogeerd is. Da's wel heel erg paniekvoetbal :D

Zorg gewoon dat tuig gecontroleerd is, en hup hup aan het werk ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 12:34

nee hoor, ik heb haar eigen zadel er bij gekocht en die ligt er op.
ook geen ander dekje ofzo......
maar dat had inderdaad gekund.......
vandaar dat ik wel naar het bit had laten kijken want dat was wel nieuw.
ze zal misschien mijn onzekerheid ook wel voelen.
ik ben net met haar een heel eind wezen wandelen (aan de hand) ik had haar vliegendeken er op gedaan en dat ging super!
ze is 1 keertje voor een brommer opzij geschrokken maar dat ding maakte dan ook een takkeherrie.
ik voel op zo'n moment dat ik zelf ook schrik en onrustig ben, dus probeer ik me dan zo snel mogelijk weer rustig te krijgen. ik ga in elk geval zeker nog niet buiten rijden, puur omdat ik dan zelf nog nerveus ben.
ze is wel heel erg op gras gericht :9 dan moet ik haar wel echt even mee trekken hoor.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:52

Mijn paard springt ook voor brommertjes opzij hoor ;) dat ligt echt niet aan jou. Daar moet je zelf even aan wennen, dat je zelf niet schrikt en dingen verergert.

Als ik je een tip mag geven: leer haar dat ze niet mag eten als ze met jou aan het werk is. Ik vind het super lastig als ik buiten aan het rijden ben en je paard hapt naar elk blaadje. Mijn vorige paard deed dat ook, die ik nu heb denkt er niet eens aan (is ook niet zo op eten gericht moet ik er bij zeggen)

Ze kunnen wel heel erg anders reageren aan de hand dan wanneer je er op zit hoor, daar moet je ook niet van schrikken ;)
Gewoon zo snel mogelijk aan de slag, en zo lang je het niet vertrouwt lekker in de bak blijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:05

Het gebeurt wel vaker dat paarden ineens weer even "wakker worden" bij een nieuwe eigenaar. Ook het paard moet wennen aan jou en zijn nieuwe omgeving, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Neem de tijd! Leer elkaar kennen door andere manieren als rijden. De meeste tips en trucs zijn inmiddels al genoemd! Het komt vast wel goed. Als je er onzeker van wordt neem dan begeleiding.. Kan een instructeur zijn of anders misschien al iemand met ervaring op je pensionstal.

Heel veel succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:10

Kan idd ook dethol zijn :P (als er maar begrepen word wat ik bedoel ;) )
Er is niet echt een voorschrift van hoeveel je erin moet doen, maar er moet in iedergeval zoveel in, dat je de azijn niet meer ruikt en het spul wit is geworden. en dat werkt echt goed, hoelang exact weet ik niet, maar heb er met rijden en uitstappen e.d. geen last van dazen en vliegen e.d.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:20

misschien dat ik morgen maar weer even ga rijden dan, lekker rustig rondstappen en kijken hoe ze reageert....
doe ik haar daarna even lekker wassen, is wel nodig!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:23

Je paardje is verhuisd, is uit zn evenwicht en 'denkt' dus nu dat hij z'n veiligheid zelf moet gaan regelen.

Voor zover ik haflingers ken, zijn het oha lieve, eerlijke dieren maar kan er nog wel eens een eigenwijs koppie opzitten die een consequente aanpak nodig hebben.

ik zou zeggen; investeer de komende tijd in het opbouwen van een goede band, zodat hij op jou leert te vertrouwen. Wat het rijden betreft: rustig opbouwen, neem kleine stapjes (in veilige omgeving beginnen), straal zelf rust uit, wees kalm en consequent. Schrikken mag, bokken niet.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:37

is het dan slim om het galloperen voorlopig maar even niet te doen?
gewoon lekker rondstappen dan tot ik me helemaal op mijn gemak voel en af en toe draf proberen?
ik hoor iedereen over grondwerk maar heb op bokt nog niet echt kunnen vinden wat dat dan precies inhoud...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:43

Grondwerk is het paard in paardentaal uitleggen dat JIJ de leider bent, kort gezegd. Maar daar ben je dus ook al mee bezig als je "gewoon" je paardje aan het borstelen bent ;) Duidelijk je grenzen stellen ;)

Als jij je lekker voelt bij galop, vooral doen, Als het niet goed voelt: dan niet. Maar wel proberen af te maken waar je mee begint, laat haar geen loopje met je nemen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:57

Jouw verhaal lijkt een beetje op dat van mij. Heb vorig jaar mei mijn paard (Tinker) gekocht. Beetje gereden maar merkte al snel dat het niet helemaal lekker ging, opzij springen in de bak, bokje hier, bokje daar. Niet vooruit willen. Maar ik was ook erg voorzichtig. Na 2 weken les genomen en daarna ging het prima. Inmiddels heb ik ook les in het freestylen en daarmee heb ik onze band nog meer opgebouwd.

Als ik jou was zou ik les gaan nemen, mij heeft het erg geholpen met mijn zelfvertrouwen.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:53

Over grondwerk is genoeg te vinden op het internet gewoon ff in google typen ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 02:10

criollolover schreef:
_Sannee schreef:
Ik heb een vliegenspray waarop staat: Tegen dazen en muggen.
Hele goede vliegenspray! Donker van kleur .. Dus weet niet of je dat op een hafje moet spuiten .. Denk dat je dan beetje stipjes ziet enz ..
Weet zo het merk niet uit me hoofd ..

er bestaat geen goede vliegenspray tegen dazen en muggen. je kunt spuiten wat je wilt met dure sprays maar ze zijn nooit helemaal weg.
als je geen last van dazen wilt hebben dan ga je wandelen of rijden na 9 ur s'avonds of s'morgens voor 9 ur.

@Sanne Ik denk dat jij vliegvrij van sectolin bedoelt of bremsebremse? Beide zijn tegenwoordig ook kleurloos verkrijgbaar

@Criollolover Ik heb dus de vliegvrij van sectolin, deze werkt super. Ja als ik ga rijden natuurlijk iets minder, maar voor wandelen en op de wei werkt het echt super goed, geen vlieg te bekenen.

Grote kans dat de merrie van eiwitten te druk wordt, is heel simpel achter te komen door een bloedonderzoekje. Als de merrie als braaf en rustig paard verkocht is, zou ik toch wel een beetje uitkijken als ze dit blijft houden ze zou weleens verdoofd kunnen zijn geweest. Rij jij in de bak of buiten? Als jij in de bak rijdt zou het kunnen zijn dat ze er misschien wel niks aan vindt en de vorrige eigenaars dus alleen maar buiten hebben gereden. Heb je ook al contact gehad hierover met de vorrige eigenaar, je zou het misschien wel even kunnen melden en vragen hoe hun hier mee omgingen.

Adanka_Paula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 02:16

Trek heel veel met dr op, zodat ze vertrouwen in je krijgt.
Ga er nog niet meteen de eerste dag op rijden maar ga bv. een halfuurtje met dr aan de hand wandelen.
De meeste paarden vinden dat heerlijk en zo win je enorm hun vertrouwen ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 02:57

Hoi justdiesel,
Ik denk dat je haffie iets te veel energie in dr donder had zitten... :D
Daar hebben wel meer haflingers last van :P

Misschien is het een optie om de eerst komende tijd te wandelen, poetsen, longeren, te observeren en elkaar leren kennen...
En na het longeren als de ergste stoom ervan af is nog even rijden of uitstappen...

Op den duur voor het rijden gaan even longeren en erop stappen, het liefst onder begeleiding, zodat je goed weet waar je mee bezig bent en waar jullie aan kunnen werken...
Dan moet het je vast helemaal gaan lukken!!!

Ik zie dat ze 2 dagen van de week op het land staat zonder werk... Ik zou zeggen voordat je wat gaat ondernemen even van te voren longeren ;) Zeker in het begin!
Of losgooien en opjagen misschien wel leuk om hier een ander paardje bij te zetten...

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:28

Teveel energie kan, maar pas op dat je hem niet eerst moe maakt, want dan krijg je een haf die niet meer wil én dan worden ze pas echt vervelend ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:17

ik heb haar net helemaal gewassen, het blijkt dat ze witte manen en staart heeft :D hahahaha
ze was wel een beetje bang tijdens het wassen maar ze liet zich goed kalmeren door mij.
blijkt wel dat ze helemaal niks verkeerds in haar heeft, tjee wat geef je in zo'n korte tijd al veel om zo'n beestje!
ze kan ook heerlijk kroelen met mij en ik mag haar gerust op haar snoetje kussen, ze knuffelt alleen maar terug.
ik heb niet gereden vandaag, we hebben gewoon lekker staan te tutten *D
als er al iets is dan ligt dat helemaal aan mij en niet aan mijn haffie......

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:34

ik heb haar vandaag even gelongeerd, je ziet haar kijken van moet dit nou hahahhaha
heb nu al weer sinds zaterdag niet meer gereden, eigenlijk niet slim he.....
ik merk dat ik er tegen op zie om er weer op te stappen....

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:48

Is er niet iemand op stal die je kan vragen om eens op te stappen? Als het dan goed gaat kan je haar daarna overpakken. Als je ziet dat ze bij iemand anders braaf is geeft dat je misschien wel het vertrouwen dat je nu even kwijt bent.
Succes!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:43

Helemaal met Sparretje eens...

Ik heb met mijn jonge paard ook een tijd problemen gehad in het begin. Als ik dacht dat ie ging ontploffen riep ik "mijn mannetje", dan deed die de situatie forceren, en toen ik zag dat ie niks deed was het goed. Dit is maar een paar keer nodig geweest gelukkig. Maar ben heel blij dat ik op dat moment zo iemand had.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:04

ik heb haar net gereden en het ging supergoed!
heb niet gegalopeerd, alleen stap en draf.
ik denk dat ik het beter rustig aan op kan bouwen als dat ik iets doe waardoor ik weer onzeker word.
het is echt een schatje hoor!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:10

Leuk dat het steeds beter gaat! En de galop, die komt vanzelf.