Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yinnar schreef:Fijn dat je mij iemand zonder verstand noemt... Ik ben toevallig iemand die héél veel met grondwerk bezig is en de lichaamstaal van paarden. Alleen op zo 'n moment zoals de TS omschrijft, gaat het i.m.o. om actie-reactie... Ik tolereer zo'n gedrag echt niet en ja, dan kan hij een ram voor z'n kop krijgen zoals jij het mooi zegt.Wij kunnen niet straffen zoals paarden dat onderling doen. Wij zijn nl.mensen. Voordat paarden elkaar ervan langs geven gaat er eerst behoorlijk wat lichaamstaal over en weer wat je als leek niet kunt zien en ook niet kunt nabootsen. En een trap van een paard is heel iets anders dan een ram voor z'n kop of een klets met de zweep. Je kan dat natuurlijke gedrag niet nabootsen. Met grondwerken kom je een heel eind! Probeer het eens samen met iemand die er verstand van heeft.
Vie schreef:Fijn dat je mij iemand zonder verstand noemt... Ik ben toevallig iemand die héél veel met grondwerk bezig is en de lichaamstaal van paarden. Alleen op zo 'n moment zoals de TS omschrijft, gaat het i.m.o. om actie-reactie... Ik tolereer zo'n gedrag echt niet en ja, dan kan hij een ram voor z'n kop krijgen zoals jij het mooi zegt.
Poenarie schreef:Ik heb ook nergens gezegd dat ik slaan de juiste optie vind, maar uiteindelijk ga ik niet mijn paardje meer vragen om iets voor me te doen zodra het gevaarlijk word.
Gelukkig heb ik dat soort situaties nooit meegemaakt met hem, omdat ik vanaf begin af aan consequent ben geweest.
Maar mijn paard heeft ook wel eens een klets gehad, nogsteeds. Uiteindelijk helpt het niet meer met de stem of met mijn houding.
En ik heb mij wel verdiept in grondwerk en het zelfs uitgevoerd! Voor sommige paarden werkt dat nou eenmaal niet, die zijn gewoon hardleers.
_kajo_ schreef:Als je weet wanneer hij het doet dan die situaties oefenen. Persoonlijk ben ik niet zo van de zwepen en gebruik meestal een stok. Ik heb een paard gehad die bij het voeren over alles en iedereen heen denderde. Een paar keer flink optreden en geen enkel probleem later.
anneliesdj schreef:_kajo_ schreef:Als je weet wanneer hij het doet dan die situaties oefenen. Persoonlijk ben ik niet zo van de zwepen en gebruik meestal een stok. Ik heb een paard gehad die bij het voeren over alles en iedereen heen denderde. Een paar keer flink optreden en geen enkel probleem later.
Hier wil ik toch even op doorgaan want ik heb er ook zoeen, met voeren duwt ze me gewoon omver.
Ze krijgt daar ook resoluut en dreun voor maar het schijnt niet zo goed te 'landen' bij haar want ze deinst even terug en doet het vervolgens gewoon weer. Waarop ze een hardere tik krijgt en soms een schop tegen d'r achterste (omdat ik mijn handen vol heb) maar dat helpt ook niet, ze blijft gewoon terug komen.
Geef ik haar een stomp of tik tegen haar borst dan dreigt ze met steigeren en doet het vervolgens weer.
Het land echt niet bij d'r, is dat gewoon dominantie of is ze vreselijk dom?
Normaal is ze heel lief in omgang, nooit lelijk gedrag of wat ook, bijt of schopt niet enz. Het is gewoon dat ze dan die biks graag wil, ze doet ook verder niets hoor, enkel mij omver duwen als ik tussen haar en de biks in sta
Poenarie schreef:Nou Yinnar, ik ga over dat grondwerk geen discussie voeren.
Ik blijf erbij dat het niet voor ieder paard werkt om hem iedere x maar poezelig te vragen of hij iets niet wilt doen.
ArwenLune schreef:Het geeft een paard een hoop zekerheid om precies te weten wat 'ie aan z'n mensen heeft. Van wat ik gezien heb, worden ze daar alleen maar gelukkiger van.
_kajo_ schreef:Het zou familie van de mijne kunnen zijn. Dat steigeren probeerde die van mij ook. Helaas voor haar was ik er niet bang voor. Heb mezelf ook groot gemaakt en haar achteruitgeschreeuwd. Heb haar zelfs uit pure frustatie de voerschep, met inhoud, naar haar toegemikt. Wil je zo graag vreten hier heb je het. Pedagogosch onverantwoord maar het had behoorlijk effect.
Ze was op een gegeven moment zo erg dat als je met een arm vol hooi kwam ze al snel een hap greep. Helaas had ik toen bijna een borstamputatie want ze pakte net iets te veel. Pijnlijk. Uiteindelijk is het met veel geduld en consequent optreden toch goedgekomen en wacht ze nu braaf totdat ik haar biks in de bak gedaan heb.
DaniBanani schreef:Hoe houd je hem normaal onder controle? Negeren, afstraffen, niets doen..?
Bedelen kun je trouwens vrij snel afleren door iets lekkers te pakken, en hem dit pas te geven als je hem een paar stapjes achteruit hebt gezet, of je houdt het gewoon in je hand, net zolang totdat hij stopt met bedelen, dan beloon je hem en geef je het. Dan leert hij heel snel dat niet-bedelen hem juist iets lekkers oplevert.
VivaLaVida schreef:In de achteruit zetten. Tot hij op de plek staat waar hij stond voor hij over je heen liep. Hij mag niet met zijn neus voorbij je schouder komen. Zweep erbij, duw hem achteruit. Als hij terugduwt of door je heen loopt geef je hem een goeie klap met de zweep op zijn borst, tot hij achteruit gaat.
Zo doen paarden het ook bij elkaar en dit werkt echt super!!
Ik had zo'n jaarling die dit ook deed, echt fors beest..
elke keer (in het begin hardhandig) achteruit laten lopen. dan ernaast gaan lopen en af en toe stil gaan staan. je zal zien dat je paard goed op jou gaat letten, en stil gaat staan als jij dat ook doet!!!
Als hij bijt....... bezorg hem een grote deuk in zijn ego, want die is duidelijk groter dan jouw ego!!!
pol013 schreef:Een goed gedoseerde knal op het juiste moment maakt een redelijk normaal paard echt niet gek hoor. Dan is er voorheen al iets mis gegaan of je bent al te ver heen met zo'n paard.
OKHannes schreef:VivaLaVida schreef:In de achteruit zetten. Tot hij op de plek staat waar hij stond voor hij over je heen liep. Hij mag niet met zijn neus voorbij je schouder komen. Zweep erbij, duw hem achteruit. Als hij terugduwt of door je heen loopt geef je hem een goeie klap met de zweep op zijn borst, tot hij achteruit gaat.
Zo doen paarden het ook bij elkaar en dit werkt echt super!!
Ik had zo'n jaarling die dit ook deed, echt fors beest..
elke keer (in het begin hardhandig) achteruit laten lopen. dan ernaast gaan lopen en af en toe stil gaan staan. je zal zien dat je paard goed op jou gaat letten, en stil gaat staan als jij dat ook doet!!!
Als hij bijt....... bezorg hem een grote deuk in zijn ego, want die is duidelijk groter dan jouw ego!!!
Helemaal mee eens. Werkt prima en is paardentaal. Aangezien paarden elkaar ook met de voetekes straffen, kan die van mij als hij over mij heen loopt ook een voet op zijn borst verwachten ...maar gelukkig hoeft dat nooit
Even los van het feit dat dit een typisch gevalletje superdominatie is waar hij alle ruimte (ook bij jullie) voor heeft gekregen.
pol013 schreef:Yinnari: je opmerking over de shet. Nogmaals:pol013 schreef:Een goed gedoseerde knal op het juiste moment maakt een redelijk normaal paard echt niet gek hoor. Dan is er voorheen al iets mis gegaan of je bent al te ver heen met zo'n paard.
Bij een 'zwaar mishandeld' exemplaar ben je al 26 straten verder weg.
Het 'je mag een paard niet slaan verhaal' raakt bij mij kant nog wal. Ik kan prima zelf nadenken over hoe ik met mijn paarden om wil gaan.
bij mij en een paar anderen is het een voorbeeldig paard.......... maar ik heb ook meegemaakt met stagaires die hem uit of in het land gingen zetten....... dat de stagaire in de sloot lag (3 keer gebeurd in 1 maand tijd
) en hij giechelend naar stal of land ging
Hapt even de eigenaresse in het gezicht omdat ie opzij word geduwd.
Echt, allemaal gesneden koek........ soort van been there done that verhaal.