Paard loopt soms wel eens over mij heen.. wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:14

Ik vind dat er hier wel erg panisch gereageerd wordt als het over slaan gaat. Je hebt zoveel gradaties in 'slaan'. Als ik mijn paard met mijn vlakke hand een flinke pets op haar kont geef en braaaaaaf roep dan kijkt ze met gespitste oortjes blij naar me om. Doe ik precies hetzelfde en roep net zo hard neeeeee dan weet ze donders goed dat ze iets gedaan heeft wat niet door de beugel kon. De klap is hetzelfde maar wordt door haar verschillend geïnterpreteerd.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:11

Yinnar schreef:
Wij kunnen niet straffen zoals paarden dat onderling doen. Wij zijn nl.mensen. Voordat paarden elkaar ervan langs geven gaat er eerst behoorlijk wat lichaamstaal over en weer wat je als leek niet kunt zien en ook niet kunt nabootsen. En een trap van een paard is heel iets anders dan een ram voor z'n kop of een klets met de zweep. Je kan dat natuurlijke gedrag niet nabootsen. Met grondwerken kom je een heel eind! Probeer het eens samen met iemand die er verstand van heeft.
Fijn dat je mij iemand zonder verstand noemt... Ik ben toevallig iemand die héél veel met grondwerk bezig is en de lichaamstaal van paarden. Alleen op zo 'n moment zoals de TS omschrijft, gaat het i.m.o. om actie-reactie... Ik tolereer zo'n gedrag echt niet en ja, dan kan hij een ram voor z'n kop krijgen zoals jij het mooi zegt. :)

Ik neem mijn eigen pony als voorbeeld. Ze kent prima de etiketten van onze relatie. Maar op een moment dat zij zó op een dergelijke manier doordenderd (en dat gebeurd wel eens, want ze tast haar grenzen af, ze is nu immers ook baas geworden over haar weidemaatje, dus waarom zou ze dat bij mij eens niet kunnen proberen?), dan kan ze echt wel wat verwachten... En nee, meestal is het idd niet nodig om zo ver te gaan en is een 'eh' of een opstekende vinger/hand wel voldoende. :j

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:40

hoi,
ik voel met niet gemakkelijk met adviezen via deze weg, maar ik probeer het toch en hoop dat je
het met voorzichtigheid voor jezelf oefent.
ja dit paard heeft duidelijk de leidersrol
in de kudde zie je dit ook. wie beweegt wie (en hoe weinig moeite hoeft hij ervoor te doen)
je zal veel moeten oefenen het liefst met iemand met ervaring, zonder 'geweld', het gaat om het juiste moment én om het comfort: doe dit als je je zeker van je zaak voelt

Oefen dit als de gelegenheid zich voordoet
1. paard met halster aan, (lang) halstertouw in je rechterhand,
lange zweep (carrot stick) in jouw linker hand
2. je loopt voor hem uit en zwaait de zweep achter je heen en weer
3. komt hij in jouw ruimte dan loopt HIJ tegen jouw zweep aan; voor hem is dit oncomfortabel
hij doet dit ZELF

oefening II

1 je staat voor het paard (halster/hoofdstel) face to face
2 blijf op je plaats staan
3 hand op de neusbrug en duw hem naar achter
4 als hij harder terugduwt verhoog je de druk probeer zelf niet een stap te verzetten
5 zodra jij nogmaar aanstalten maakt een stap achteruit te doen verlicht je de druk
of haal je hand weg als hij daadwerkelijk terug stapt

Dit betekent dat jij (de leider) hem beweegt. Als je genoeg vertrouwen hebt, consequent te werk gaat
bouw je dit op tot meerdere stappen achteruit.
Dit is dus geen eenmalige oefening.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:41

Vie schreef:
Fijn dat je mij iemand zonder verstand noemt... Ik ben toevallig iemand die héél veel met grondwerk bezig is en de lichaamstaal van paarden. Alleen op zo 'n moment zoals de TS omschrijft, gaat het i.m.o. om actie-reactie... Ik tolereer zo'n gedrag echt niet en ja, dan kan hij een ram voor z'n kop krijgen zoals jij het mooi zegt. :)

Dat is jouw interpretatie van het geheel. Dat heb ik niet gezegd. Jij denkt, begrijp ik, dat je er verstand van hebt maar als ik je bericht zo lees dan snap ik niet dat jij, als jij zoveel bezig ben met grondwerken en lichaamstaal, nog terug grijpt naar onorthodoxe manieren zoals het slaan van een paard. Ik ken geen enkele professional die het paard slaat. Dus ergens doe je iets niet goed. Als jij goed bezig bent met grondwerken en lichaamstaal dan hoef jij niet te slaan. Het paard begrijpt je dan. Ik zou als ik jou was je er toch wat beter in verdiepen en eventueel les nemen. Grondwerken en een paard slaan is geen combinatie. Dan ben je met wat compleet anders bezig.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:48

Poenarie schreef:
Ik heb ook nergens gezegd dat ik slaan de juiste optie vind, maar uiteindelijk ga ik niet mijn paardje meer vragen om iets voor me te doen zodra het gevaarlijk word.
Gelukkig heb ik dat soort situaties nooit meegemaakt met hem, omdat ik vanaf begin af aan consequent ben geweest.
Maar mijn paard heeft ook wel eens een klets gehad, nogsteeds. Uiteindelijk helpt het niet meer met de stem of met mijn houding.
En ik heb mij wel verdiept in grondwerk en het zelfs uitgevoerd! Voor sommige paarden werkt dat nou eenmaal niet, die zijn gewoon hardleers.

Het werkt bij elk paard. Alleen bij de ene dring je sneller door dan bij de andere. Ik heb diverse cursussen gevolgd en elk paard is anders, De sensitieve moet je voorzichtig mee zijn want die zijn snel overstuur dus moet je je lichaamstaal doseren. Voor de "drammers" mag je wat grover zijn in je taal en duurt het wat langer voordat ze zich aan je overgeven. Maar bij elk paard werkt het. Lukt het niet moet je een professioneel iemand erbij halen die jou kan assisterenen aanwijzingen geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:53

_kajo_ schreef:
Als je weet wanneer hij het doet dan die situaties oefenen. Persoonlijk ben ik niet zo van de zwepen en gebruik meestal een stok. Ik heb een paard gehad die bij het voeren over alles en iedereen heen denderde. Een paar keer flink optreden en geen enkel probleem later.

Hier wil ik toch even op doorgaan want ik heb er ook zoeen, met voeren duwt ze me gewoon omver.
Ze krijgt daar ook resoluut en dreun voor maar het schijnt niet zo goed te 'landen' bij haar want ze deinst even terug en doet het vervolgens gewoon weer. Waarop ze een hardere tik krijgt en soms een schop tegen d'r achterste (omdat ik mijn handen vol heb) maar dat helpt ook niet, ze blijft gewoon terug komen.
Geef ik haar een stomp of tik tegen haar borst dan dreigt ze met steigeren en doet het vervolgens weer.
Het land echt niet bij d'r, is dat gewoon dominantie of is ze vreselijk dom?

Normaal is ze heel lief in omgang, nooit lelijk gedrag of wat ook, bijt of schopt niet enz. Het is gewoon dat ze dan die biks graag wil, ze doet ook verder niets hoor, enkel mij omver duwen als ik tussen haar en de biks in sta :+

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 06:57

anneliesdj schreef:
_kajo_ schreef:
Als je weet wanneer hij het doet dan die situaties oefenen. Persoonlijk ben ik niet zo van de zwepen en gebruik meestal een stok. Ik heb een paard gehad die bij het voeren over alles en iedereen heen denderde. Een paar keer flink optreden en geen enkel probleem later.

Hier wil ik toch even op doorgaan want ik heb er ook zoeen, met voeren duwt ze me gewoon omver.
Ze krijgt daar ook resoluut en dreun voor maar het schijnt niet zo goed te 'landen' bij haar want ze deinst even terug en doet het vervolgens gewoon weer. Waarop ze een hardere tik krijgt en soms een schop tegen d'r achterste (omdat ik mijn handen vol heb) maar dat helpt ook niet, ze blijft gewoon terug komen.
Geef ik haar een stomp of tik tegen haar borst dan dreigt ze met steigeren en doet het vervolgens weer.
Het land echt niet bij d'r, is dat gewoon dominantie of is ze vreselijk dom?

Normaal is ze heel lief in omgang, nooit lelijk gedrag of wat ook, bijt of schopt niet enz. Het is gewoon dat ze dan die biks graag wil, ze doet ook verder niets hoor, enkel mij omver duwen als ik tussen haar en de biks in sta :+

Het zou familie van de mijne kunnen zijn. Dat steigeren probeerde die van mij ook. Helaas voor haar was ik er niet bang voor. Heb mezelf ook groot gemaakt en haar achteruitgeschreeuwd. Heb haar zelfs uit pure frustatie de voerschep, met inhoud, naar haar toegemikt. Wil je zo graag vreten hier heb je het. Pedagogosch onverantwoord maar het had behoorlijk effect.
Ze was op een gegeven moment zo erg dat als je met een arm vol hooi kwam ze al snel een hap greep. Helaas had ik toen bijna een borstamputatie want ze pakte net iets te veel. Pijnlijk. Uiteindelijk is het met veel geduld en consequent optreden toch goedgekomen en wacht ze nu braaf totdat ik haar biks in de bak gedaan heb.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:25

Ik zie dat de NH evangelie weer in volle gang is.. je mag een paard niet slaan want paardentaal gaat om zacht lief conflicten uitpraten....? Sure.
Paardentaal is lichamelijk. Met slaan op zich krijg je geen respect, maar met niet over je heen laten lopen krijg je wel respect. Elke keer als hij je onrespectvol benaderd en jij laat het gebeuren zonder op dat moment op je strepen te staan, bevestig je bij je paard dat hij inderdaad boven je staat. Een leider laat zich niet zo behandelen. Als je een keer een mep uit moet delen om niet over je heen te laten lopen dat moet dat maar.

Als je kijkt naar een kudde waarin een paard de leider onbeleeft benaderd, zie je dat er eerst een waarschuwing is - oren naar achter of een dreigend voetje omhoog. De meeste paarden begrijpen prima dat de menselijke versie van een ÈÙH! stemtoon dezelfde waarschuwing heeft. En gaan ze dan toch door over de schreef, dan krijgen ze op hun falie, en dat gaat heel niet zachtjes.

Mijn tactiek is dat als de waarschuwing genegeerd word en het paard vrolijk doordenderd (en hij dus blijkbaar denkt dat hij hoger staat als ik) ga ik achter uit m'n strot - luide boze stem, op het paard aflopen - min of meer of ik hem op ga vreten. Als hij niet vlot inbindt en terugdeinst op dat moment krijgt hij er een mep achteraan, of als ik op dat moment geen zweep in handen heb, een schop met m'n platte voet onder z'n boeg of buik.

Sielugh hè?

Het is niet leuk of lief of penny-vriendelijk. Maar wat het wel is is DUIDELIJK. Elk paard snapt dit onmiddelijk, want dit is precies wat hij kan verwachten van z'n kudde leider, of die nou paard is of mens. Op het moment dat hij inbindt en achteruit stapt is het 'klaar' en ben ik niet boos meer en is alles weer goed. Hij weet zo precies welk gedrag ik bestrafte (pushy zijn), en welk gedrag ik goedkeur (achteruit en m'n ruimte respecteren). En de volgende keer zal hij wel drie keer nadenken voor hij het weer flikt.

Rowan heeft ooit een keer een schop gehad omdat hij probeerde door me heen te lopen toen hij nog een lekker puberend draakie was. Sindsdien is de waarschuwing en een stap zijn kant op genoeg om duidelijk te maken dat 'ie over de schreef gaat. En Rowan is, ook volgens stalgenoten en pensioneigenaar, een van de meest happy, evenwichtig en beleefdste paarden die er rondlopen. Voor degenen die denken dat ik een heel zielig hoopje paard heb: Hij is niet opstandig, hoewel hij natuurlijk wel eens subtiel de grenzen opzoekt. Hij is niet onderdanig, zit in de bovenlaag van de rangorde in z'n kudde, en gaat altijd graag aan het werk. Hij zit vol zelfvertrouwen en gaat overal onverschrokken op af. Hij weet zich overal te gedragen, en hij is een van de weinige paarden die de stalhoudster door haar jonge dochter op stal laat te zetten omdat hij ook naar haar een gentleman is.

Het geeft een paard een hoop zekerheid om precies te weten wat 'ie aan z'n mensen heeft. Van wat ik gezien heb, worden ze daar alleen maar gelukkiger van.

Poenarie

Re: Paard loopt soms wel eens over mij heen.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:45

Nou Yinnar, ik ga over dat grondwerk geen discussie voeren.
Ik blijf erbij dat het niet voor ieder paard werkt om hem iedere x maar poezelig te vragen of hij iets niet wilt doen.

TS, veel succes met je dillema! Ik hoop dat je eruit komt!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:07

Poenarie schreef:
Nou Yinnar, ik ga over dat grondwerk geen discussie voeren.
Ik blijf erbij dat het niet voor ieder paard werkt om hem iedere x maar poezelig te vragen of hij iets niet wilt doen.

Dat is jammer! Je kan er een hoop van opsteken. Je hebt al een stap in de juiste richting gedaan maar haakt af omdat je kennis niet ver genoeg rijkt. Ga eens naar een demo. (binnenkort weer eentje in Arnhem) Dan zie je dat hoe jij erover denkt echt niet klopt. Het kan echt bij alle paarden. En je kan alles vragen wat je wilt daar! Meer info kan altijd via PB.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:13

ArwenLune schreef:
Het geeft een paard een hoop zekerheid om precies te weten wat 'ie aan z'n mensen heeft. Van wat ik gezien heb, worden ze daar alleen maar gelukkiger van.

Ik ben geen NH evangalist. Gewoon een dierenliefhebber. Ik sla geen enkel dier. Dat was voor mij al duidelijk als klein kind en dat heb ik nog steeds. Al heel ver voordat ik aanmerking kwam met het hele NH gebeuren. Dus helaas je stelling klopt niet. Ik blijf erbij dat wij mensen niet te taal spreken van de paarden. Daar moet je toch wel wat voor in je mars hebben. Gelukkig hebben we een aantal mensen hier in NL. die zich erin verdiept hebben en het willen delen met anderen. Van schoppen en slaan worden paarden echt niet gelukkig. Kom maar kijken bij mij op het land. Dan zie je een pony die altijd geschopt en geslagen is als hij iets deed wat niet goed werd begrepen maar direct hardhandig werd afgestraf. Nu is hij gelukkig. Er is niemand meer die hem slaat of schopt. En hij wordt begrepen. Maak je echter een beweging die neigt naar hetgeen hem is overkomen dan grijpt hij je genadeloos. En geef hem eens ongelijk.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:57

Suggereer je nou dat ik mijn paard 'altijd' schop?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:08

_kajo_ schreef:
Het zou familie van de mijne kunnen zijn. Dat steigeren probeerde die van mij ook. Helaas voor haar was ik er niet bang voor. Heb mezelf ook groot gemaakt en haar achteruitgeschreeuwd. Heb haar zelfs uit pure frustatie de voerschep, met inhoud, naar haar toegemikt. Wil je zo graag vreten hier heb je het. Pedagogosch onverantwoord maar het had behoorlijk effect.
Ze was op een gegeven moment zo erg dat als je met een arm vol hooi kwam ze al snel een hap greep. Helaas had ik toen bijna een borstamputatie want ze pakte net iets te veel. Pijnlijk. Uiteindelijk is het met veel geduld en consequent optreden toch goedgekomen en wacht ze nu braaf totdat ik haar biks in de bak gedaan heb.

En hoe heb je dat aangepakt dan? Want bij de mijne helpt dat dus niet, ja eventjes, ze schrikt ervan en komt vervolgens gewoon terug en duwt me weer omver als ik haar de biks niet geef.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:17

DaniBanani schreef:
Hoe houd je hem normaal onder controle? Negeren, afstraffen, niets doen..?

Bedelen kun je trouwens vrij snel afleren door iets lekkers te pakken, en hem dit pas te geven als je hem een paar stapjes achteruit hebt gezet, of je houdt het gewoon in je hand, net zolang totdat hij stopt met bedelen, dan beloon je hem en geef je het. Dan leert hij heel snel dat niet-bedelen hem juist iets lekkers oplevert. :)

beetje ingewikkeld voor een paard hoor....
bij mij krijgen ze gewoon nooit iets uit de hand. alleen in de voerbak of desnoods op de grond. als ze niet weten dat het uit jou zak of hand komt gaan ze daar ook niet zoeken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:19

ArwenLune schreef:
Suggereer je nou dat ik mijn paard 'altijd' schop?

Vertel eens waar lees je dat. Er is een verschil tussen wat er staat geschreven en wat je wilt lezen!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:23

VivaLaVida schreef:
In de achteruit zetten. Tot hij op de plek staat waar hij stond voor hij over je heen liep. Hij mag niet met zijn neus voorbij je schouder komen. Zweep erbij, duw hem achteruit. Als hij terugduwt of door je heen loopt geef je hem een goeie klap met de zweep op zijn borst, tot hij achteruit gaat.

Zo doen paarden het ook bij elkaar en dit werkt echt super!!

Ik had zo'n jaarling die dit ook deed, echt fors beest..
elke keer (in het begin hardhandig) achteruit laten lopen. dan ernaast gaan lopen en af en toe stil gaan staan. je zal zien dat je paard goed op jou gaat letten, en stil gaat staan als jij dat ook doet!!!

Als hij bijt....... bezorg hem een grote deuk in zijn ego, want die is duidelijk groter dan jouw ego!!!

Helemaal mee eens. Werkt prima en is paardentaal. Aangezien paarden elkaar ook met de voetekes straffen, kan die van mij als hij over mij heen loopt ook een voet op zijn borst verwachten ...maar gelukkig hoeft dat nooit
Even los van het feit dat dit een typisch gevalletje superdominatie is waar hij alle ruimte (ook bij jullie) voor heeft gekregen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:57

ArwenLune weet het mooi te omschrijven. Slaan op zich zorgt inderdaad niet voor respect. Slaan uit onmacht of verkeerd getimed werkt waarschijnlijk alleen averechts.
Slaan op het juiste moment in de juiste omstandigheden is gewoon bijzonder leerzaam voor het paard.
Ik heb 3 methoden tot mijn beschikking: belonen, negeren en straffen. Ik wens ze alle 3 te kunnen gebruiken. Als het paard dan gezellig meewerkt krijgt hij dan ook niets dan lof en gezelligheid van mij.

Yinnar: je opmerking over de shet. Nogmaals:
pol013 schreef:
Een goed gedoseerde knal op het juiste moment maakt een redelijk normaal paard echt niet gek hoor. Dan is er voorheen al iets mis gegaan of je bent al te ver heen met zo'n paard.

Bij een 'zwaar mishandeld' exemplaar ben je al 26 straten verder weg.

Overigens is het een redelijk natuurlijk meganisme: als een paard zijn voet niet optilt als hij ergens overheen stapt stoot hij zijn voet. Dat geeft een onaangenaam gevoel. De volgende keer tilt het paard zijn voet waarschijnlijk hoger op. Hij heeft iets geleerd. Hij wordt heus niet gestoord of depressief van het feit dat hij een onaangenaam gevoel kreeg toen hij zijn voet stootte.

Het 'je mag een paard niet slaan verhaal' raakt bij mij kant nog wal. Ik kan prima zelf nadenken over hoe ik met mijn paarden om wil gaan.

En ja, ik heb ervaring met een paard dat dit soort kunstjes uithaalt. Dat is een beetje wat je krijgt als je het schattig vind als een flessenveulen achter je aan rent. Niet meer zo schattig als het een 3 jarige hengst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:07

OKHannes schreef:
VivaLaVida schreef:
In de achteruit zetten. Tot hij op de plek staat waar hij stond voor hij over je heen liep. Hij mag niet met zijn neus voorbij je schouder komen. Zweep erbij, duw hem achteruit. Als hij terugduwt of door je heen loopt geef je hem een goeie klap met de zweep op zijn borst, tot hij achteruit gaat.

Zo doen paarden het ook bij elkaar en dit werkt echt super!!

Ik had zo'n jaarling die dit ook deed, echt fors beest..
elke keer (in het begin hardhandig) achteruit laten lopen. dan ernaast gaan lopen en af en toe stil gaan staan. je zal zien dat je paard goed op jou gaat letten, en stil gaat staan als jij dat ook doet!!!

Als hij bijt....... bezorg hem een grote deuk in zijn ego, want die is duidelijk groter dan jouw ego!!!

Helemaal mee eens. Werkt prima en is paardentaal. Aangezien paarden elkaar ook met de voetekes straffen, kan die van mij als hij over mij heen loopt ook een voet op zijn borst verwachten ...maar gelukkig hoeft dat nooit
Even los van het feit dat dit een typisch gevalletje superdominatie is waar hij alle ruimte (ook bij jullie) voor heeft gekregen.

psies. als jij dat paard achterwaarts zet stoot je hem van zijn troon (van ZIJN plek waar HIJ stond omdat hij jou, onderdanig aan hem, aan de kant stootte)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:16

pol013 schreef:
Yinnari: je opmerking over de shet. Nogmaals:
pol013 schreef:
Een goed gedoseerde knal op het juiste moment maakt een redelijk normaal paard echt niet gek hoor. Dan is er voorheen al iets mis gegaan of je bent al te ver heen met zo'n paard.

Bij een 'zwaar mishandeld' exemplaar ben je al 26 straten verder weg.

Het 'je mag een paard niet slaan verhaal' raakt bij mij kant nog wal. Ik kan prima zelf nadenken over hoe ik met mijn paarden om wil gaan.

Hij is niet mishandeld hij heeft gewoon klappen gekregen als hij ongewenst gedag vertoonde. En ik zeg niet dat je je paard niet MAG slaan. Dat lees jij omdat jij van mening bent dat je een paard kan slaan. Ik zeg dat het geen goede manier is om iets gedaan te krijgen. Kijk wij komen er samen niet uit. Het is jammer dat je niet de moeite neemt om te lezen wat ik bedoel en het eventueel in de praktijk te brengen. Maar we kunnen er nog lang over praten maar als jij je paard graag een knal geeft bij ongewenst gedrag ga dan vooral je gang. Het is jouw paard dus jouw keuze. Daar kan ik niets over zeggen. Ik mag het er wel niet mee eens zijn toch?

Het enige wat ik hier tracht duidelijk te maken is dat slaan niet nodig is om iets van een paard gedaan te krijgen. Ik probeer uitleg te geven wat je wel kan doen en ik ben niet de enige als ik het topic goed doorlees. Maar sommigen zijn zo vast geroest in het slaan als iets niet gaat zoals ze willen. Ik snap dat niet. Niemand wil zijn paard toch slaan? Iedereen is gek op zijn/haar paard lijkt mij. Dus als er andere mogelijkheden zijn waarom die dan niet in praktijk brengen desnoods met behulp van een deskundige?

En ja, ook ik heb de ervaringen en diverse malen mogen meemaken dat de meest vervelende en dominante paarden zich onderwierpen dmv van de juiste lichaamstaal. En dat zonder een hand op te heffen. Vandaar dat ik zo stellig ben in hetgeen ik zeg en het jammer vindt dat mensen niet verder willen kijken dan hun neus lang is.

Het is overigens Yinnar ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:32

@Yinnar, paarden straffen elkaar ook af met een goede tik op dde borsdt opf elders. Mijn paard dringt zichzelf op bij andere paarden en krijgt door de dominante alfa merrie op zijn soddemieter. Een tik op dezelfde plaats waar een ander paard m ook zou straffen is dus niet vreemd. Verder pas ik de methode die Vivalavida aanhaalt ook toe.....paardentaal. Vandaar dat je ander stellige reacties tetrugkrijgt.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:35

Yinnar.......... ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel ervaring je hebt met verschillende paarden.........

Een ding weet ik wel........ en dat is dat mijn enigste eigenste 1.67 hoge jerommeke van paard, met een ego groter dan die van George Bush........ je echt vierkant uit gaat staan lachen om dan voorzichtig doch zeer dringend je terug je hoek in te wijzen...... op manieren die niet gezond zijn voor een mensen lijf.

Ik ben niks vastgeroest in het slaan.......... dat is onzin, maar als het moet dan skup ik een paard naar tokio en terug! Das niet leuk voor het peerd, en das niet leuk voor mij..... maar als het moet dan moet het.

Als een paard niet beleefd naar mij toe is, dan hoef ik ook niet beleefd te blijven toch? of moet je een paard maar vriendelijk blijven vragen of die alsjeblieft op wil houden met aanvallen?

mijn enigste eigenste hoef ik nooit te slaan........... die heb ik in het begin heel duidelijk gemaakt dat we hier niet aan landjepik doen....
dat op het spelletje landjepik echt een behoorlijk pak op zn broek staat. Kwartje viel snel, heul snel :) bij mij en een paar anderen is het een voorbeeldig paard.......... maar ik heb ook meegemaakt met stagaires die hem uit of in het land gingen zetten....... dat de stagaire in de sloot lag (3 keer gebeurd in 1 maand tijd :D ) en hij giechelend naar stal of land ging :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 10-07-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:38

IK heb wel een keer lief gevraagd of mijn paard wilde stoppen met de door hem ingezette rengalop (het was letterlijk: "alsjeblieft stop") .....hielp niet echt.....

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:50

Nou, lekker paard zo te horen! >;) Hapt even de eigenaresse in het gezicht omdat ie opzij word geduwd.
Volgende keer zou ik er een zweep en/of halstertouw bijhouden zodat je hem een tikje kan verkopen als die je weer omver wil lopen. Als dit paard dit telkens flikt en dan niet genoeg word gestraft leert die niet dat dit niet mag maar gaat lekker door en zou het ook vaker gaan doen.
Eén keer goed straffen, dat zou voldoende moeten zijn... dan weet die voor de volgende keer ook dat die dit niet meer hoeft te doen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:58

OKhannes als je het topic goed had gelezen dan had je gezien dat ik al diverse malen heb gezegd dat wij geen paarden zijn en dus niet als dusdanig kunnen reageren. Er gaat nogal wat lichaamstaal aan vooraf wat door ons leken niet waar is te nemen en dan volgt er actie. Dat kunnen mensen niet nabootsen mits ze zich erin hebben gespecialiseerd. Dat wat je zegt over die rengalop slaat natuurlijk nergens op. We hebben het over heel iets anders. Snap ook niet wat je met dat bericht wilt bereiken.

KiWiKo; Ik ben 44 dus kom niet net kijken. Ik ben al met paarden bezig vanaf mijn 6e. Maar ben vanaf mijn 20e mezelf wat meer gaan verdiepen in de behoeftes van een paard. (24/7 weidegang/geen dekens etc etc) Grondwerken had niemand het toen over in die tijd. Ik heb 11 jaar geleden mijn eerste cursus gevolgd aangezien ik een monster van een merrie had. Ik heb dat weekend veel opgestoken en ben met een heel mak "schaapje" naar huis gegaan. Ik ben overigens geen professional. Ik volg wel regelmatig cursussen maar om pro te worden moet je echt 24/7 per dag ermee bezig zijn. Dus ik beperk me tot de cursussen en leer elke keer weer.

Waarom nemen jullie niet eens de moeite om een demo bij te wonen en te kijken hoe het ook kan? Er is een demo op 25 juli a.s. bij de Paardenmaat in Arnhem. Als je te ver weg woont jammer. Maar mocht je in de buurt wonen of zijn en het eens willen zien dan raad ik het je van harte aan. Daarna kunnen we eens verder discussieren over het wel of niet slaan van je paard. Dat is het verschil nl. Ik heb gezien hoe het wel kan. Als jullie dat ook hebben dan begrijpen jullie ook wat ik bedoel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:12

Yinnar........... je wil niet weten hoeveel demo's ik bijgewoond heb...... en het is niks nieuws onder de zon :) Echt, allemaal gesneden koek........ soort van been there done that verhaal.

Ik ben 40, was 16 toen ik op een handelsstal ging werken, af en aan met paarden gewerkt al dan niet fulltime tot ik 10 jaar geleden besloot voor mezelf te beginnen in het africhten, corrigeren en het lesgeven...... voordat ik dat besloot had ik dus al 15 jaar voor "bazen" af en aan fulltime gewerkt......

Toen ik bij de handelsstal begon 25 jaar geleden werd mij alles geleerd over mijn eigen houding, en wat ik nou vroeg van een paard met mijn houding..... en hoe dat soms tegenstrijdig is met wat ik mondeling van hem vraag...... noemen ze tegenwoordig grondwerk.

Daarnaast kreeg een paard niet op zn sodemieter als die vervelend was.. IK kreeg op mijn sodemieter, want dan moet ik maar beter leren "lezen"

noemen ze tegenwoordig ook grondwerk.......

Dus geloof me, ik ben een heel goed verstaander en met mijn lichaamsvragen is niks mis........

en toch deel ik echt af en toe een tik uit......

en dan ga ik het nog ingewikkelder maken......... het ene paard krijgt een aai over de bol, en het andere een eind hout op zijn achterste voor het zelfde vergrijp...... je moet namelijk onderscheid kunnen maken tussen angst/paniek...... of dominant/onaangenaam....... en zelfs dat kan ik :)

noemen ze tegenwoordig fluisteren....... aan me hoela zeg!!!

En dan ga ik even over op de bluf........... weet ik ook met een paard dat ik welgeteld 1 minuut ken......... want weet je, daardoor ben ik nog redelijk heel......... daardoor ben ik nog niet dood of zit ik nog niet in een rolstoel..... want je moet niet vergeten dat als je niet goed reageert op het moment supreme, dat je dan helemaal niks bent tegenover een 600 kilo wegend dier.

Dus het is allemaal leuk en aardig wat je hier verteld Yinnar........... maar het staat zo ontzettend ver van de werkelijkheid vandaan. Het zal prima werken met jouw paarden hoor Geloof ik zomaar....... maar tussen de paar duizend paarden die ik de afgelopen jaren in handen heb gehad, zaten er best wel wat tussen die je gewoon vierkant uitlachen en je keihard weer die hoek in slaan waar je net dacht uit te komen als je niet net effe iets duidelijker ben dan je groot maken :D :D