Als ze niet komt, ga dan op je hurken zitten. Paarden komen dan graag even aan je snuffelen
. Elke keer herhalen en dan langzaam het appeltje afbouwen.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
Dorienn schreef:Ik heb ook zo een peerd die niet komt als ik in een minder humeur ben.
Blijven lachen en ontspannenJe paard doet dit niet expres om je tot last te zijn. Ga je ook de wei eens in zonder dat je je paard moet pakken?
Als ik hem toch nodig heb en ik ben in een niet al te beste stemming dan probeer ik extra te letten op mijn en zijn lichaamstaal. Kijkt ie naar me, met oren naar voor kan ik naderen, draait of kijkt hij weg met de oren naar achteren een paar passen terug. Wat bij mij ook helpt is hem niet strak aankijken. Dat vindt hij bedreigendArm vooruit om te laten snuffen en wat aaien, wijken voor druk, .. aaien met het touw, over de nek leggen en weer weggaan. En altijd een stukkje verder.
NOOIT halster of halstertouw achter de rug wegsteken. Geloof me, ze weten het, en als je paard wat bang van aard is gaat ie denken : wat voor ding heeft die nou vast en dan is hij weg hoor.
Opjagen werkt, maar dan heb je veel volk nodig die allemaal tijd erin willen steken, want ze moeten niet de kans krijgen stil te staan en in je eentje op een grote wei heb je echt het nakijken. Ik heb destijds maar prikpaaltjes en stroomdraad gekocht om een postzegelformaat wei af te zetten voor haar, toen ik haar een tijdje had kwam ze zelf naar de draad rennen dus het is wel goed gekomen.
. Als je dat geeft kan je hem het beste nog even vers breken als je de ei ingaat, dan ruikt hij sterker. Michien kan je ook de staleigenaar vragen heb binnen te laten staan als je wilt gaan rijden net nadat ze op wei zijn gezet? verder heb ik ook geen ideen helaas... Horse_ schreef:Vandaag is het gelukt. Een oud stalgenootje kwam mij helpen. Die doet Parelli en ik ga dat nu ook leren. We hebben haar eerst genegeerd in de wei en op een geven moment kwam ze van zelf bij ons staan heel grappig. Toen geoefend want bij haar hoofd komen vind ze nog steeds niet fijn maar op een geven moment konden we zo het halstertouw aan klikken. Toen nog wat oefeningen gedaan in de wei met pauzes er tussen door en weer losgeklikt. Was een leuke ochtend al met al. Met geduld is dit dus op te lossen. En voor mij ook leuk dat ik nu oefeningen heb. Meteen wat opdrachten om wat met haar te doen.
ik nam toen vortaan elke keer een wortel mee als ik me paard uit de wei ging halen.
) maar ik heb het zo gedaan:
Cossie schreef:http://www.youtube.com/watch?v=GcovwXlsfY0&feature=related
Auw!!!!
Dit filmpje kwamen we op you tube tegen...wellicht heeft dit eerder op bokt gestaan en misschien ten overvloede maar pas op met eten in de wei...