stagiare die een pony schopt...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: stagiare die een pony schopt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:32

maar van een kudde paarden observeren leert een mens. Je kan van een paard niet verwachten dat ze zich aanpassen naar mensentaal, je kan van een mens wel verwachten dat ze zich aanpassen naar paardentaal.

Een schop onder de kont vind ik dus vriendelijker/natuurlijker dan een klap op het hoofd

moniqe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:33

aan de manegeleider melden!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:32

bedankt Stef, dat bedoelde ik dus te zeggen!

justlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:38

ik zou denk ik rustig opbouwen eerst boven op z'n rug en de volgende dag rustig een paar centimeter naar beneden en dan weer een paar dagen later verder naar beneden, zo rustig verder. ik zou ook een briefje op z'n deur hangen dat manege kinderen er dan niet aan moeten komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:32

Denk je echt dat dat beest van 1 schop volledig getraumatiseerd is? :oo
Dat mensen heb benaderen alsof hij een trauma heeft en dat hij daar dus handig op in speelt betekent niet dat ie ook echt getraumatiseerd is :')

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:04

Als je een stagiare bent op een manege dan hou je toch van paarden en pony's?
En als je een normaal bent dan schop je toch geen paard? Hoe krankzinnig.
Heeft het nut? Nee, dat paard lijdt omdat die stomme stagiare zo stupid moest zijn om te schoppen.
Nu heeft het paard het vertrouwen van de mens een stuk verloren. wat heel er jammer is!
Ik zou proberen het vertrouwen van het paard terug te winnen door veel tijd met hem door te brengen en geduld te hebben. Hij(hetpaard) heeft hulp nodig en weet zelf niet hoe, maar jij kan hem wel helpen samen met iemand anders.
Door join-ups te doen krijgt hij weer vertrouwen. laat hem nieuwsgierig naar jou maken.. Door hem in de join-up op het einde te negeren loopt hij naar je toe en als hij je snuffeld dan kun je hem zachtjes en geruststellend aaien en dan loop je weg en kijkt niet naar hem. Loopt hij je dan achterna dan kun je proberen hem zachtjes te aaien op de pijnlijke, kwetsende plekken. Kijk op youtube.com maar naar filmpjes van join-ups en zoek op internet hoe je een join-up moet doen..

En ZEKER klagen bij de eigenaar! Zo'n mens moet van de manege worden AFGESCHOPT! ;)
Laatst bijgewerkt door marjolijnk op 05-07-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:06

pharagirlke schreef:
Denk je echt dat dat beest van 1 schop volledig getraumatiseerd is? :oo
Dat mensen heb benaderen alsof hij een trauma heeft en dat hij daar dus handig op in speelt betekent niet dat ie ook echt getraumatiseerd is :')

Jij weet niet hoe het paard eraan toe is door alleen de woorden die hier door de hulpzoeker is geplaats.
Ze vraagt niet naar commentaar maar naar hulp..
:o

En we weten ook allemaal niet wat er gebeurt is..
Dus iedereen kan makkelijk praten, maar je weet het verhaal van de stagiare ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:59

Je moet al aardig hard schoppen wil je een paard met 1 schop kreupel krijgen of traumatiseren. Logisch nadenken helpt... ;) Een paard, en zeker een doorwinterde manegepony, weet heel leuk in te spelen op die kleintjes die hem benaderen van "aaawh pony heb je pijnnn??" ;)

En als je houd van pony's schop je ze niet? Wat doe je dan als zo eentje jou schopt? "foei paardje da mag nie!" zeggen?
Een schop is de meest duidelijke taal voor een paard. Dat is wat ze met elkaar ook doen als de ene iets doet dat niet mag.

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:12

Het is wat je zelf vind!
Ik vind het niet kunnen omdat hij alleen maar is ontsnapt!
Het is niet omdat hij jouw trapt, nee hij is alleen ontsnapt. Dan vind ik het belachelijk dat je dán trapt!

T'is je eigen mening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:17

Ontsnappen kan ook heel link worden, zeker als ze gewoon doordrammen. Sommigen lopen je gewoon omver of pletten je tegen de deur als je niet uitkijkt. Dat is wat mij betreft niet acceptabel, en een paard dat dat probeert zal ik aanpakken. (Daarnaast zal ik ook proberen om het te voorkomen, maar als dat niet gelukt is, mag het paard nog steeds niet ontsnappen.)

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:19

Shadow0 schreef:
Ontsnappen kan ook heel link worden, zeker als ze gewoon doordrammen. Sommigen lopen je gewoon omver of pletten je tegen de deur als je niet uitkijkt. Dat is wat mij betreft niet acceptabel, en een paard dat dat probeert zal ik aanpakken. (Daarnaast zal ik ook proberen om het te voorkomen, maar als dat niet gelukt is, mag het paard nog steeds niet ontsnappen.)

hahaha! :D ;)

Jhaa maar als het is ontsnapt vanwege de sluiting die iemand niet goed heeft dicht gedaan dan is het hun eigen schuld en hoef je het paard niet te trappen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:44

marjolijnk schreef:
Als je een stagiare bent op een manege dan hou je toch van paarden en pony's? ja tuurlijk, anders doe je geen Paardenhouderij ;)
En als je een normaal bent dan schop je toch geen paard? Hoe krankzinnig. o jawel hoor, als ze mij daar een reden voor geven zeker wel
Heeft het nut? Nee, dat paard lijdt omdat die stomme stagiare zo stupid moest zijn om te schoppen. het heeft wel nut, als een paard geen respect voor je heeft, en compleet over je heen loopt, dan moet je even laten weten dat jij de baas bent, en dat bereik je niet met een foei..
Nu heeft het paard het vertrouwen van de mens een stuk verloren. wat heel er jammer is! is dat zo? mijn pony heeft ook wel eens schop van mij gekregen, toch is hij niet bang voor me, en vertrouwd me volledig ;) , is een paard dat door een ander paard getrapt wordt dan ook getraumatiseerd?
Ik zou proberen het vertrouwen van het paard terug te winnen door veel tijd met hem door te brengen en geduld te hebben. Hij(hetpaard) heeft hulp nodig en weet zelf niet hoe, maar jij kan hem wel helpen samen met iemand anders. heel veel geduld hebben, vooral niet straffen, ben benieuwd wat voor onopgevoed paard dat wordt..
Door join-ups te doen krijgt hij weer vertrouwen. laat hem nieuwsgierig naar jou maken.. Door hem in de join-up op het einde te negeren loopt hij naar je toe en als hij je snuffeld dan kun je hem zachtjes en geruststellend aaien en dan loop je weg en kijkt niet naar hem. Loopt hij je dan achterna dan kun je proberen hem zachtjes te aaien op de pijnlijke, kwetsende plekken. Kijk op youtube.com maar naar filmpjes van join-ups en zoek op internet hoe je een join-up moet doen..
join-ups moet je nooit doen als je niet weet hoe het moet, en ik denk niet dat een manege eigenaar een lesklantje een join-up laat doen met zijn pony

En ZEKER klagen bij de eigenaar! Zo'n mens moet van de manege worden AFGESCHOPT! ;)

kortom, je weet niet waar je over praat :D

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:51

Op sommige punten heb je gelijk..
Maar je snapt ook niet alles van mij ;)

Straffen mag heus wel.. Dat doe ik zelf toch ook. :D
Anders word je paard de baas over jou. ;)
Terwijl je zo'n ooh ontzettend braaf peard gebt. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:00

marjolijnk schreef:

hoe zou jij dan straffen? als mijn pony naar mij trapt of slaat dan krijgt hij een schop.. en best hard ook.. hard genoeg iig dat dat maar 1 keer nodig is.
ik heb op verschillende 'paardenbedrijven' stage gelopen, maar ik maak geen verschil in werk of 'privé' paarden in de omgang, wat ik van mijn pony niet pik, pik ik ook niet van een ander paard/pony.. dus volgens jou mag ik stagepaarden niet straffen? lijkt me ook niet handig, dan lopen ze compleet over de kleine kindertjes heen, en over mij heen wat weer gevaarlijk voor mij wordt.. nee is nee, en als dat niet duidelijk is met stem dan moeten ze het maar even voelen.. veiligheid gaat voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:06

zucht...
een beetje paard weegt 700 kilo
als het een fatsoenlijk paard is, is dat 700 kilo aan spieren
en ik heb dus niet het geduld (of de hoeveelheid levens) tot 700 kilo spier eens bedenkt van misschien zal ik eens wat liever doen en wat minder vervelend
paarden (waar ik mee om ga) moeten gehoorzaam zijn wanneer mij het uitkomt, niet wanneer hun het uitkomt
de manieren waarop je dat kan bereiken kun je hele boeken mee doorschrijven, en nog meer discussie over voeren

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:25

dees_daan schreef:
marjolijnk schreef:

hoe zou jij dan straffen? als mijn pony naar mij trapt of slaat dan krijgt hij een schop.. en best hard ook.. hard genoeg iig dat dat maar 1 keer nodig is.
ik heb op verschillende 'paardenbedrijven' stage gelopen, maar ik maak geen verschil in werk of 'privé' paarden in de omgang, wat ik van mijn pony niet pik, pik ik ook niet van een ander paard/pony.. dus volgens jou mag ik stagepaarden niet straffen? lijkt me ook niet handig, dan lopen ze compleet over de kleine kindertjes heen, en over mij heen wat weer gevaarlijk voor mij wordt.. nee is nee, en als dat niet duidelijk is met stem dan moeten ze het maar even voelen.. veiligheid gaat voor.

Ik zeg niet dat je stagepaarden niet mag straffen..
Ligt eraan hoe, en of het dier een geestelijke of lichaamelijke verwonding er van over heeft gehouden..
Veiligheid gaat ook echt voor.
Maar dat je een paard straft omdat hij is ontsnapt vanwege iemand die de klip of dergelijke niet heeft dicht gedaan vind Ik dom..
Het ligt aan jouw wat jij eraan vind maar vind jij het leuk als jouw paard onnodig door iemand word geschopt?

Het is ook gevaarlijk als een paard ontsnapt en door de gangen dwaalt!!
Doe ermee wat jij het beste lijkt, of wat jij ermee wilt doen. Het is je eigen paard..
Maar deze topic gaat niet over het straffen van een paard (aan de andere kant ook wel weer ;) ) maarjah..

Discussie kan heel lang doorgaan meid.. :9

Wij zijn allemaal paardenliefhebbers die toch allemaal andere paarden hebben en ze anders behandelen..
Niet voor niets is iedereen UNIEK. :D

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:35

nemen jullie dit echt serieus? :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:41

Annemiekbram schreef:
nemen jullie dit echt serieus? :x

niet echt :+

@marjolijnk
of het nou manege paarden zijn, pensioen paarden, of de paarden van vn baas, ik behandel ze allemaal hetzelfde
de enigste paarden waar ik wat geduldiger mee ben zijn kleine veulentjes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:41

En wie zegt dat de pony zijn knoop niet heeft losgemaakt? Ik heb een merrie op stal staan die haar veiligheidsknoop weet los te maken :roll: wat als hij haar om ver gelopen heeft?

Het is niet onnodig, peerd moet blijven staan. Ook als ie effie drie secondjes niet vast staat. Zo simpel is dat.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:45

Mayflower_ schreef:
Tsja ik heb mijn pony laatst ook een rotschop verkocht omdat hij beet. Nou hij solliciteerde er zelf maar en ik hoop dat hij het ook goed gevoeld heeft. Ik ben verder niet gewelddadig naar paarden maar als ze erom vragen dan krijgen ze straf.

En de stagiaire heeft ook nog een verhaal he.. Misschien is het wel heel anders gegaan dan dat Jantje aan Pietje vertelde en Pietje vertelde het weer aan Klaasje.

OHHHHHH WAT GEMEEN!! :+ Durf je wel, zomaar je pony een schop verkopen omdat hij bijt!! :P

Sorry mensen, ik kan er geen beeld over vormen omdat ik er niet bij was! Mijn paard krijgt ook een schop in de ribben als hij bijt of echt heel erg vervelend doet.. Wat een dierenbeul ben ik he?? :+

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:49

Wij zijn allemaal paardenliefhebbers die toch allemaal andere paarden hebben en ze anders behandelen..
Niet voor niets is iedereen UNIEK.

Je hebt gelijk pharagirlke maar hij stond toch in stal en niet vast aan een knoop?

Ik vind dat we er eigenlijk amper over te beoordelen hebben wnt we weten niet eens hoe het is gegaan.. dat is niet goed uitgelegd.
Mening hebben we allemaal en ze botsen ook echt wel is tegen elkaar op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:54

Ook stallen krijgt die prima open :j Geloof me maar, een paard dat een veiligheidsknoop los krijgt waarvan het stuk waar ze aan moet trekken er nog eens doorheen steekt, zodat ze dus echt aan de juiste lus moet trekken... Dan krijgen ze vrijwel alles open :j

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:06

Jhaa klopt ;)
Heb zo'n paardyje gekend.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:22

misschien was die pony niet alleen ontsnapt? maar flikte hij nog iets anders wat TS niet gezien heeft?? het is erg makkelijk om te oordelen, maar als mijn pony weg loopt, ik heb hem weer, hij trapt naar mij, ik geef hem op dat moment een schop terug, en er komt iemand de hoek om lopen dan kan diegene ook roepen dat ik hem een schop gaf omdat hij wegliep.. (mijn pony trapt niet naar me, en ontsnapt ook nooit, is een voorbeeld) het is zeker makkelijk om over stagaires te oordelen ;) je weet niet wat er voor en er na gebeurde, en je weet ook niet wat voor pony het is. dus oordelen of die schop onnodig is kan je al helemaal niet..
je kan beter 1 goede schop geven zodat de boodschap duidelijk is, dan 10 keer een klein tikje geven..

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:25

Jep :)