mijn paard gaapt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou89

Re: mijn paard gaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:18

Mijn paard doet hetzelfde als die van jou Naomi_unique. Hij gaapt vaak na het rijden. Ik denk dat ze dan de indrukken in zich opnemen en moe zijn van het werk.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:34

Misschien een beetje raar om mijn yogalerares erbij te halen, maar die kwam met een uitleg die ik heel logisch vind klinken: gapen doe je bij een verandering van "state of mind". Dus als je van ontspanning naar inspanning gaat overschakelen (kan dus ook voor het rijden zijn) of van inspanning naar ontspanning (ontladen van opgedane indrukken/werk).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:40

Mijn haf gaapt eigenlijk alleen als ik haar hoofdstel indoe :))

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:41

Hé ik moet gapen van dit topic :)) (kan ook aan het tijdstip liggen natuurlijk ;) )

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:12

mijn verzorg hafje die gaapt altijd na het rijden als ik het hoofdstel afhebgedaan.
Ook als ik het halster afdoe gaapt hij, dus ik denk inderdaar dat ze soms doen om even hun kaken te strekken. Maar soms zit ik voor bij hem in de stand en dan gaapt hij ook wel eens...
dat is wss uit luiheid :o
het heeft waarschijnlijk dus meerdere redenen ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:13

Aranel schreef:
Mijn haf gaapt eigenlijk alleen als ik haar hoofdstel indoe :))

dan helpt hij je als je het bit in wilt doen :))

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:09

Onze nieuwe hengst gaapt al niet meer zoveel, gisteren 1 keertje toevallig weer eens. Angst voor maagzweer laat ik dan maar voorbij gaan, ik hou het op overspronggedrag.
Nieuwe stal, nieuwe omgeving.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:24

meestal gapen paarden voordadt ze hun bit inkrijgen, nog even lekker rekken enzo

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:20

Ik heb altijd geweten dat als een paard gaapt als je gaat opzadelen, hij is gespannen.
Honden likken en gapen ook als ze gestrest zijn.
Paarden merken dat er iets 'spannends' gaat gebeuren met het zadel en het bit.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:36

ik heb eens zitten te observeren waarneer mijn paard gaapt.
en dat is als ik m poets of als ik lekker met m zit te ktoelen dan word ik ook van ale kanten afgelebbert.
het is dus volgends mij echt ontspanning.

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:15

wij gapen ook, uit verveling of als we moe zijn. bij de vorige stal heeft hij ook vast wel eens gegaapt, maar misschien was je er toen niet of keek je even om ofzo...
tis gewoon heel normaal.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:07

Veel manegepaarden bij ons doen dat, vooral een Fjord waar ik vaak op rijd.
Altijd als je het hoofdstel los hebt gemaakt en het af wilt doen begint 'ie met gapen.

Sommige anderen doen dat ook, maar niet zo erg en veel als hij.
Ik zou niet weten waar het aan ligt. Volgens mij ter ontspanning van de kaken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:13

Er zijn genoeg redenen waarom een paard kan gapen. Soms duidt dit toch op psychische stress of verveling. Denk toch zelden omdat ze moe zijn hoor. Ik zie paarden soms gapen terwijl ze al de heel de dag niets hebben gedaan ;) .

Maar als je paard zo ineens begint te geeuwen, dat kan ook op een gezondheidsprobleem wijzen, bv een maagzweer.
Mijn paard is onlangs ook beginnen geeuwen, opvallend veel, en ook viel het mij op dat hij dikwijls zand at (ondanks de weide en de liksteen). Toch maar de DA gebeld en nu krijgt mijn paard vitamine/mineralen supplement. Omdat mijn paardje geen enkele "reden" heeft (krijgt geen krachtvoer en heeft heel de dag gras tot zijn beschikking) en er te gezond uit zien, schoven we de mogelijkheid van maagzweer even opzij.

Ik wil de TS er alleen maar even op wijzen dat een plots gedragverandering ook aan zijn gezondheid kan liggen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:40

Bij mijn vorige verzorgpony's heb ik het gapen eigenlijk nooit zo bewust gezien.. Misschien een keertje, maar dat zal op een hand te tellen zijn.

Mijn huidige verzorgpony gaapt altijd als ze haar bit net in heeft. Ze gaapt dan zo'n 4 keer na elkaar en dan kan ik alle riempjes vast maken. Als ik haar na het rijden weer op wei zet, gaapt ze ook altijd nog een keer voordat ze gaat rollen / grazen...

Toch even in de gaten houden wbt de bovenstaande reacties over het gapen. :)

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:45

Mijn merrie gaapt alleen als ze pijn heeft, vorig jaar heeft ze darmontsteking gehad en ik kon daaraan direct zien dat het foute boel was, naarmate ze opknapte werd het gapen ook minder. Een paard gaapt heus wel eens zomaar eens zoals wij ook doen, maar meestal als ze het constant achter elkaar doen dan kun je er wel vanuit gaan dat er iets niet goed is.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:48

Ik vanmorgen mijn paard (jammer genoeg) moeten verzorgen voor mok (korsten afwassen) en dat deed hem niet echt deugd. Hij begon dan ook te gapen, da's dan echt uit stress.

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:49

ons paard gaat altijd gapen als we gaan opzadelen gaat ze stuk of 5 á 6 keer gapen :=
haha, egt heel erg grappig. alsof ze doet van kik hoe moe ik ben moet ik nu nog gaan lopen... _O-

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:40

Arlando gaapt altyd als hy een neusriem aankrijgt, dan begint hy te gapen en te niezen! we weten ook niet waardoor dit komt hoor, maar erg is het niet natuurlijk (:

maryleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:56

mijn paard gaapt de laatste tijd ook steeds meer..
waarom?? geen idee!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:57

Mijn haf doet het als ik het hoofdstel om wil doen. Zodra het halster af gaat begint ze te gapen!

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:02

Mijn pony gaapt altijd na het rijden, heel schattig! Denk gewoon dat ze moe is? Of even lekker haar kaken strekken?!
Vind het wel schattig :9 !

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:03

Mijn pony gaapt als hij zich op zijn gemak voelt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:10

Als ik merk dat mijn paard vaker gaapt denk ik ook altijd aan wormen of iets met de maag/darmen. Een rijstal waar ik gewerkt heb gaapten al paarden regelmatig, werden ook nooit ontwormt. En ze hadden allemaal zware worminfectie. Hoe grappig en leuk het er ook uitziet. Ik vind maar niks als mijn paard gaapt!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:36

Monster_tos schreef:
Als ik merk dat mijn paard vaker gaapt denk ik ook altijd aan wormen of iets met de maag/darmen. Een rijstal waar ik gewerkt heb gaapten al paarden regelmatig, werden ook nooit ontwormt. En ze hadden allemaal zware worminfectie. Hoe grappig en leuk het er ook uitziet. Ik vind maar niks als mijn paard gaapt!

Wel ik was juist hetzelfde aan het denken. Het duidt of een slechte gezondheid (wormen, maagklachten) of op psychische stress. Daarme het geeuwen bij het hoofdstel omdoen, begin van de les, na de les. Gewoon in de weide zie je een gewoon gezond paard bijna nooit geeuwen.
Een keer geeuwen is geen ramp, dikwlijks of ineens meer gaan geeuwen duidt op problemen!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:10

Bolieke schreef:
Monster_tos schreef:

Wel ik was juist hetzelfde aan het denken. Het duidt of een slechte gezondheid (wormen, maagklachten) of op psychische stress. Daarme het geeuwen bij het hoofdstel omdoen, begin van de les, na de les. Gewoon in de weide zie je een gewoon gezond paard bijna nooit geeuwen.
Een keer geeuwen is geen ramp, dikwlijks of ineens meer gaan geeuwen duidt op problemen!

Dus dat mijn paard altijd gaapt nadat ik het hoofdstel uitdoe bij rijden duidt op een gezondheidsprobleem? Want ik geloof toch echt dat mijn paardje gezond is, maar nu weet ik niet wat ik van dat gapen moet vinden.