HELP.. mijn paard is te sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanoeh

Re: HELP.. mijn paard is te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 19:25

ooh slim !.. ga ik morge doen !

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:57

Jullie moeten nog aan elkaar wennen en elkaar een beetje aftasten.
een paard is zowiezo altijd sterker als jou. mijn hengst heeft een nek van 100 kg. haha en die tilt mij ook zo de lucht in als hij dat nodig vind. dus we moeten alles strikt houden en rekening ermee houden dan hij gewoon met mij een loopje kan nemen. mischien begeleiding zoeken. iemand die je ermee kan helpen .

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:04

Ja preciies !!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:23

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik heb net ook gigantisch voor l*l gestaan haha. Mijn fries is ook bere sterk, en we liepen langs de weilanden, en een weiland stond open en hij draafde echt dat weiland in met mij aan het halster. Ik heb denk ik alle hoeken van het weiland gezien, maar NIET losgelaten, ik wou niet dat hij won, nu heb ik me pols lichtelijk gekneusd :') Hij is me duidelijk aan het uittesten, en ook vrij dominant. Zou het kunnen helpen als ik hem op z'n borst een tik met de zweep geef? Of het halster touw?

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:42

samira; een zweep zal denk ik tegen werken. anders koop je zo'n hensgten ketting, die kan je 1x rondom de neus doen en dan door de zeikant van het halster en als hij dan een loopje gaat nemen geef je een goede ruk, weet ik zeker dat die naast je blijft staan, zo'n touw kost iets van 10 euro. hoeft natuurlijk niet gelijk een ruk te geven maar je hebt meer controle en er is veel druk op de neus, als je dat te pijnlijk lijkt doe dan een halstertouw gewoon.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:50

denkt niet dat het slim is om alle dingen van iedereen door elkaar te gaan halen, je kan het beste gewoon 1 manier nemen en die aanhouden.
Van het draadje als je t stroom er af haalt zal het een stuk makkelijker gaan ;) dan kan je hem gewoon gelijk uit de wei omtrekken na jou toe als je dan een keer tegen t draad aan komt merk je er niks van }:0

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:52

DakotaRuiter schreef:
samira; een zweep zal denk ik tegen werken. anders koop je zo'n hensgten ketting, die kan je 1x rondom de neus doen en dan door de zeikant van het halster en als hij dan een loopje gaat nemen geef je een goede ruk, weet ik zeker dat die naast je blijft staan, zo'n touw kost iets van 10 euro. hoeft natuurlijk niet gelijk een ruk te geven maar je hebt meer controle en er is veel druk op de neus, als je dat te pijnlijk lijkt doe dan een halstertouw gewoon.

Oké dus geen zweep? Ik vind een hengsten ketting niet zo leuk klinken, vind het zoiezo geen prettig idee, misschien als ik 'm eventueel ga gebruiken dat het wel mee valt. Iig bedankt! Ik denk dat ik het eens ga proberen.

Waarom zou een zweep trouwens tegen werken?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:54

Samira010 schreef:
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik heb net ook gigantisch voor l*l gestaan haha. Mijn fries is ook bere sterk, en we liepen langs de weilanden, en een weiland stond open en hij draafde echt dat weiland in met mij aan het halster. Ik heb denk ik alle hoeken van het weiland gezien, maar NIET losgelaten, ik wou niet dat hij won, nu heb ik me pols lichtelijk gekneusd :') Hij is me duidelijk aan het uittesten, en ook vrij dominant. Zou het kunnen helpen als ik hem op z'n borst een tik met de zweep geef? Of het halster touw?

dan moet je hem is snel een her opvoeding geven!
sla een keer het touw tegen ze neus neem een rij zweepje mee! als je maar denkt dat die het van plan is geef je hem er een keer een rotklap mee. mijn paard sleurde me in het begin ook overal mee heen denderde over alles en iedereen heen, ben even heel streng en duidelijk na hem geweest zodat die respect heeft! zijn hoofd komt nu niet meer voorbij mij schouder hij loopt nu los achter me aan overal heen. blijft gewoon in de stal staan ookal staat de deur helemaal open.
succes! ~~}>

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:09

Ah, daar gaan we weer met al die 'gezellige' oplossingen :\ , die naar mijn idee vooral symptoombestrijding zijn.

Ik kan nooit zo goed begrijpen waarom je een nieuw paard die net bij je gekomen, meteen al 'aan het werk' zet. Laat dat beestje eerst even wennen, leer elkaar kennen door bij hem op het land te zitten, wat te poetsen, gewoon even rustig aan doen. Wat heb je er aan als dat beestje door de stress zijn kracht tegen jou in gaat zetten? Ga je altijd verliezen......
Je kunt er beter eerst voor zorgen dat er een vertrouwensband is, dat je elkaar wat beter kent, zodat je daar beter op in kunt spelen.....

Ik bouw altijd eerst een band op, ga dan eens poetsen, wat rondwandelen in de omgeving en tegen de tijd dat we elkaar net even wat meer kennen en dat het paard de omgeving wat meer kent, kun je beginnen met grondwerken of, in jouw geval, longeren ofzo. Gewoon lekker rustig aan, gevoel voor elkaar krijgen. En dan eens een keer gaan rijden.

Een dominant paard voelt zich vaak onzeker en een nieuwe eigenaar vaak ook. Ik vind dat je een paard zijn overlevingsdrang door dan dominanter te zijn, eigenlijk niet kan kwalijk nemen in het prille begin. Dat is mijn mening. :)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:26

Twiggy, dat ben ik helemaal met je eens :j ik heb het ook liever op de manier zoals jij beschrijft, alleen ik moet hem elke dag uit het weiland halen, en van het weiland naar stal is best een stukje lopen. En hij neemt dan echt een loopje met mij en dat wil ik niet accepteren. Ook onderweg van de stal naar de paddox loop ik aan het halster ipv. mijn paard. Dit is echt heel vervelend, en kost mij bijna m'n armpje en hij vind het wel best zolang hij zijn zin maar krijgt. Hengstenketting vind ik best ver gaan, ik probeer het liever eerst met het halster en een zweepje. Mocht dat niet gaan werken heb ik altijd nog de keus om toch een hengstenketting aan te schaffen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:33

Samira010 schreef:
Twiggy, dat ben ik helemaal met je eens :j ik heb het ook liever op de manier zoals jij beschrijft, alleen ik moet hem elke dag uit het weiland halen, en van het weiland naar stal is best een stukje lopen. En hij neemt dan echt een loopje met mij en dat wil ik niet accepteren. Ook onderweg van de stal naar de paddox loop ik aan het halster ipv. mijn paard. Dit is echt heel vervelend, en kost mij bijna m'n armpje en hij vind het wel best zolang hij zijn zin maar krijgt. Hengstenketting vind ik best ver gaan, ik probeer het liever eerst met het halster en een zweepje. Mocht dat niet gaan werken heb ik altijd nog de keus om toch een hengstenketting aan te schaffen.

Heb je het dan over een nieuw paard? Of eentje die al wat langer bij je is? Ik werk zelf alleen maar met touwhalsters, ook bij de dagelijkse verzorging. Oh, voor degenen die meteen gaan roepen 'die zijn zo gemeen en scherp', nou, die ervaring heb ik zelf nou helemaal niet. Ze zijn wel wat 'duidelijker', indien nodig, maar ik zou persoonlijk niet weten hoe ik ze als martelwerktuig in kan zetten. Tenzij je trekt en plukt, maar dat moet je sowieso nooit doen, ook niet bij een gewoon halster of hoofdstel, vind ik. ;)

Grondwerk gaan doen om de verhouding tussen jullie duidelijk te krijgen en om hem te leren dat bij jou zijn en ook door jou uit het land gehaald worden, best heel leuk kan zijn?

Ik ben al blij dat jij je bewust bent, dat het misschien ook anders kan. Dat kunnen velen in dit topic niet zeggen, vrees ik. :\

*duikt weg* :D

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:53

Ja het gaat om een nieuw paard. Mijn fries heb ik vandaag precies een week. Ik persoonlijk vind een hengstenketting alleen het laatste redmiddel als het met touw en zweep echt niet gaat. Ik heb totaal geen ervaring met hengstenkettingen en ik ben bang dat ik mijn paardje ermee pijn zou doen en te hard trek, dat is wel het laatste wat ik wil. Ik heb de wandelingen van de wei naar stal ook geprobeerd om leuk te maken, ik praat met hem, stel 'm op z'n gemak en aai hem over z'n hals, afentoe tussendoor geef ik 'm zelfs een kusje op z'n lieve snoetje als hij begrijpt wat een kusje betekent haha, want ondanks al dat getrek en gedram vind ik 'm gewoon knuffelbaar :o Maar zelfs dat negeert hij volkomen, hij blijft me het gras intrekken met als gevolg dat ik bijna in het slootje lig, of m'n lieve schat staat bijna op mijn teentjes :roll: Als ik 'm dan telkens weer terug trek, een rondje draai en weer verder stap.. vind hij het natuurlijk niet leuk, en hij heeft al door dat als hij gaat draven ik hem he-le-maaal niet meer kan houden. Tuurlijk is hij onzeker omdat ik nieuw ben, dat ben ik namelijk ook nog een beetje. Maar ik vertrouw er wel in dat hij dit niet kwaad bedoeld, want verder is hij gewoon super braaf. Het is alleen, hij zal en moet persé zijn zin krijgen. Hoe zou ik er anders voor kunnen zorgen dat het stappen nóg leuker word?

Ik vind een paard slaan al niet fijn, ik ben een softie :oo en met zweep :n helemaal niet. Maar ik denk dat ik toch eens wat harder moet worden... want zo schiet het denk ik weinig op.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:49

Samira010 schreef:
Ja het gaat om een nieuw paard. Mijn fries heb ik vandaag precies een week. Ik persoonlijk vind een hengstenketting alleen het laatste redmiddel als het met touw en zweep echt niet gaat. Ik heb totaal geen ervaring met hengstenkettingen en ik ben bang dat ik mijn paardje ermee pijn zou doen en te hard trek, dat is wel het laatste wat ik wil. Ik heb de wandelingen van de wei naar stal ook geprobeerd om leuk te maken, ik praat met hem, stel 'm op z'n gemak en aai hem over z'n hals, afentoe tussendoor geef ik 'm zelfs een kusje op z'n lieve snoetje als hij begrijpt wat een kusje betekent haha, want ondanks al dat getrek en gedram vind ik 'm gewoon knuffelbaar :o Maar zelfs dat negeert hij volkomen, hij blijft me het gras intrekken met als gevolg dat ik bijna in het slootje lig, of m'n lieve schat staat bijna op mijn teentjes :roll: Als ik 'm dan telkens weer terug trek, een rondje draai en weer verder stap.. vind hij het natuurlijk niet leuk, en hij heeft al door dat als hij gaat draven ik hem he-le-maaal niet meer kan houden. Tuurlijk is hij onzeker omdat ik nieuw ben, dat ben ik namelijk ook nog een beetje. Maar ik vertrouw er wel in dat hij dit niet kwaad bedoeld, want verder is hij gewoon super braaf. Het is alleen, hij zal en moet persé zijn zin krijgen. Hoe zou ik er anders voor kunnen zorgen dat het stappen nóg leuker word?

Ik vind een paard slaan al niet fijn, ik ben een softie :oo en met zweep :n helemaal niet. Maar ik denk dat ik toch eens wat harder moet worden... want zo schiet het denk ik weinig op.

oke dit kan heel rot klinken! niet zo bedoeld ;)

als jou paard mijn paard zou zijn (heb er ook zo een is inmiddels braaf)
maar met liefje pas op nee niet doen he even uit kijken kom je nergens!
jou paard trekt jou overal mee naar toe dus als hij denkt ik wil haarheen dan gaat hij ook daarheen en sleurt die jou gewoon mee. als hij jou respectloos gaat behandelen doe jij dat terug en op de goede momenten ga je hem belonen als die jou ergens heen sleurt kan je hem gerust een knal op ze borst geven (met je tou of met een zweepje) een hengsten ketting die ik altijd onder de kin door en als ze er van vandoorgaan kan je er gerust een keer een aan trekken, hij moet gewoon respect voor jou op bouwen en op zijn goede momenten geef jij ook je respect aan hem.

misschien probeerd hij je gewoon uit om te kijken hoever die bij jou kan gaan, en zo gaat er steeds een stapje bovenop dit zou wel mogen, dan mag dit ook,

anders kan je misschien een hoofdstel in doen?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:02

roybrit schreef:
Samira010 schreef:

jou paard trekt jou overal mee naar toe dus als hij denkt ik wil haarheen dan gaat hij ook daarheen en sleurt die jou gewoon mee. als hij jou respectloos gaat behandelen doe jij dat terug en op de goede momenten ga je hem belonen als die jou ergens heen sleurt kan je hem gerust een knal op ze borst geven (met je tou of met een zweepje) een hengsten ketting die ik altijd onder de kin door en als ze er van vandoorgaan kan je er gerust een keer een aan trekken, hij moet gewoon respect voor jou op bouwen en op zijn goede momenten geef jij ook je respect aan hem.

misschien probeerd hij je gewoon uit om te kijken hoever die bij jou kan gaan, en zo gaat er steeds een stapje bovenop dit zou wel mogen, dan mag dit ook,

Nee, nee, nee, nee, NEE!

Je gaat een paard dat wat dominant is geen 'knal op ze >;) borst geven' of 'een keer aan de ketting trekken'.

Je moet de verhoudingen goed zetten. Jij bent de baas en niet paard, maar dat bereik je niet door geweld en symptoombestrijding. Ik zou als ik jou was eens een paar lessen vragen van iemand die bekend is met grondwerk, bekend met het werken met een leadrope en touwhalster.
Ik heb 1x een drie daagse cursus gehad, daarbij was een onzeker meisje met een 'stout' paard. Paard moest noodgedwongen dagen in de wei blijven staan omdat ie zich niet liet vangen. Had ze hem wel, liet ie haar alle hoeken van de wei zien. Op cursus sleurde hij haar dusdanig mee dat ze hem nét in de buitenbak kon 'sturen' en daar loslaten. De stal haalde ze niet eens.
Derde dag: bleef ie netjes achter haar lopen.

Zijn trukjes voor, maar die moet je gewoon even kennen. En die zijn niet vanaf een pc te leren, maar wel van iemand die er verstand van heeft.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:05

Abeltje77 schreef:
roybrit schreef:

Nee, nee, nee, nee, NEE!

Je gaat een paard dat wat dominant is geen 'knal op ze >;) borst geven' of 'een keer aan de ketting trekken'.

Je moet de verhoudingen goed zetten. Jij bent de baas en niet paard, maar dat bereik je niet door geweld en symptoombestrijding. Ik zou als ik jou was eens een paar lessen vragen van iemand die bekend is met grondwerk, bekend met het werken met een leadrope en touwhalster.
Ik heb 1x een drie daagse cursus gehad, daarbij was een onzeker meisje met een 'stout' paard. Paard moest noodgedwongen dagen in de wei blijven staan omdat ie zich niet liet vangen. Had ze hem wel, liet ie haar alle hoeken van de wei zien. Op cursus sleurde hij haar dusdanig mee dat ze hem nét in de buitenbak kon 'sturen' en daar loslaten. De stal haalde ze niet eens.
Derde dag: bleef ie netjes achter haar lopen.

Zijn trukjes voor, maar die moet je gewoon even kennen. En die zijn niet vanaf een pc te leren, maar wel van iemand die er verstand van heeft.

owja en dan meot jij is even een dagje bij een kudde gaan zitten! :(
en daar eens goed op gaan letten!! als 1 paard de lijder voorbij gaat dan word die ook terug geslagen door het paard wat hij niet voorbij mag een paar dmag wel goed opgevgoed worden kom op zeg

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:17

@ Robyrit: Als jij nou eens een dagje naar een kudde gaat zitten kijken (en je misschien over het algemeen iets gaat verdiepen in omgang van paarden onder elkaar) dan zul je zien dat er heel wat moet gebeuren vóórdat er een trap wordt uitgedeeld.

Paarden 'praten' constant met elkaar, niet alleen met trappen en bijten. En voor die trap of bijt is er al heel wat communicatie geweest. De trap of bijt is het laatste stapje als een paard écht niet wilt 'luisteren'.

En die paardentaal, die communicatie VOOR de trap of bijt, juist die kun je leren en daardoor voorkomen dat het tot de trap of bijt gaat komen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:56

Abeltje77 schreef:
@ Robyrit: Als jij nou eens een dagje naar een kudde gaat zitten kijken (en je misschien over het algemeen iets gaat verdiepen in omgang van paarden onder elkaar) dan zul je zien dat er heel wat moet gebeuren vóórdat er een trap wordt uitgedeeld.

Paarden 'praten' constant met elkaar, niet alleen met trappen en bijten. En voor die trap of bijt is er al heel wat communicatie geweest. De trap of bijt is het laatste stapje als een paard écht niet wilt 'luisteren'.

En die paardentaal, die communicatie VOOR de trap of bijt, juist die kun je leren en daardoor voorkomen dat het tot de trap of bijt gaat komen.

dan denk ik dat ik heeel andere paarden heb als jou. als er hier bijv een achter de ander langs loopt en pakt een keer een deken vast dan krijgen ze gelijk een lel, of wij hebben gewoon pismerries?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:18

Dat zal het zijn Roybrit, dat zal het zijn.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:19

Abeltje77 schreef:
Dat zal het zijn Roybrit, dat zal het zijn.

whaha vast niet;) denk dat het voor jou toch handig is om nog is een dagje te gaan kijken
;)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:07

Je zou ook eens iets aannemen van een ander! :)*

Het is inderdaad belangrijker om eerst de verhoudingen Baas-Paard goed duidelijk te maken.Dat werkt beter dan hem maar een hoofdstel in te doen en lekker te gaan hangen.
Daar los je het probleem niet mee op: namelijk dat het paard in kwestie jou niet aanneemt als zijn leider (met een korte ei dus hé :') )

Een hoofdstel/zweep/andere werktuigen helpen misschien,maar het is symptoombestrijding.

Ennuh... iets minder aan het mondje zou je ook goed staan,niet alles is commentaar waar je in hoeft te vliegen alsof jij de enige Monty Roberts in Nederland bent :=

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:12

_Tivoli_ schreef:
Je zou ook eens iets aannemen van een ander! :)*

Het is inderdaad belangrijker om eerst de verhoudingen Baas-Paard goed duidelijk te maken.Dat werkt beter dan hem maar een hoofdstel in te doen en lekker te gaan hangen.
Daar los je het probleem niet mee op: namelijk dat het paard in kwestie jou niet aanneemt als zijn leider (met een korte ei dus hé :') )

Een hoofdstel/zweep/andere werktuigen helpen misschien,maar het is symptoombestrijding.

Ennuh... iets minder aan het mondje zou je ook goed staan,niet alles is commentaar waar je in hoeft te vliegen alsof jij de enige Monty Roberts in Nederland bent :=

haha gelukkig niet;) hou niet zo van longeren :D

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:14

Longeren?
Geloof dat jij een andere Monty bedoeld? :')

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:15

_Tivoli_ schreef:
Longeren?
Geloof dat jij een andere Monty bedoeld? :')

ik ken 1 monty robers en dat is alleen maar longeren aan touwtjes enzo geloof ik

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:17

Nou,ik zou zeggen,verdiep je er eens in :Y)
Het is allesbehalve longeren maargoed.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:18

_Tivoli_ schreef:
Nou,ik zou zeggen,verdiep je er eens in :Y)

ik kijk het wel is op tv ofzo maar ik ga echt geen heel boek lezen haha :Y) }:0
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 30-06-09 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt