Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Hij is me duidelijk aan het uittesten, en ook vrij dominant. Zou het kunnen helpen als ik hem op z'n borst een tik met de zweep geef? Of het halster touw?
dan kan je hem gewoon gelijk uit de wei omtrekken na jou toe als je dan een keer tegen t draad aan komt merk je er niks van
DakotaRuiter schreef:samira; een zweep zal denk ik tegen werken. anders koop je zo'n hensgten ketting, die kan je 1x rondom de neus doen en dan door de zeikant van het halster en als hij dan een loopje gaat nemen geef je een goede ruk, weet ik zeker dat die naast je blijft staan, zo'n touw kost iets van 10 euro. hoeft natuurlijk niet gelijk een ruk te geven maar je hebt meer controle en er is veel druk op de neus, als je dat te pijnlijk lijkt doe dan een halstertouw gewoon.
Samira010 schreef:Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik heb net ook gigantisch voor l*l gestaan haha. Mijn fries is ook bere sterk, en we liepen langs de weilanden, en een weiland stond open en hij draafde echt dat weiland in met mij aan het halster. Ik heb denk ik alle hoeken van het weiland gezien, maar NIET losgelaten, ik wou niet dat hij won, nu heb ik me pols lichtelijk gekneusdHij is me duidelijk aan het uittesten, en ook vrij dominant. Zou het kunnen helpen als ik hem op z'n borst een tik met de zweep geef? Of het halster touw?
, die naar mijn idee vooral symptoombestrijding zijn.
ik heb het ook liever op de manier zoals jij beschrijft, alleen ik moet hem elke dag uit het weiland halen, en van het weiland naar stal is best een stukje lopen. En hij neemt dan echt een loopje met mij en dat wil ik niet accepteren. Ook onderweg van de stal naar de paddox loop ik aan het halster ipv. mijn paard. Dit is echt heel vervelend, en kost mij bijna m'n armpje en hij vind het wel best zolang hij zijn zin maar krijgt. Hengstenketting vind ik best ver gaan, ik probeer het liever eerst met het halster en een zweepje. Mocht dat niet gaan werken heb ik altijd nog de keus om toch een hengstenketting aan te schaffen. Samira010 schreef:Twiggy, dat ben ik helemaal met je eensik heb het ook liever op de manier zoals jij beschrijft, alleen ik moet hem elke dag uit het weiland halen, en van het weiland naar stal is best een stukje lopen. En hij neemt dan echt een loopje met mij en dat wil ik niet accepteren. Ook onderweg van de stal naar de paddox loop ik aan het halster ipv. mijn paard. Dit is echt heel vervelend, en kost mij bijna m'n armpje en hij vind het wel best zolang hij zijn zin maar krijgt. Hengstenketting vind ik best ver gaan, ik probeer het liever eerst met het halster en een zweepje. Mocht dat niet gaan werken heb ik altijd nog de keus om toch een hengstenketting aan te schaffen.
Maar zelfs dat negeert hij volkomen, hij blijft me het gras intrekken met als gevolg dat ik bijna in het slootje lig, of m'n lieve schat staat bijna op mijn teentjes
Als ik 'm dan telkens weer terug trek, een rondje draai en weer verder stap.. vind hij het natuurlijk niet leuk, en hij heeft al door dat als hij gaat draven ik hem he-le-maaal niet meer kan houden. Tuurlijk is hij onzeker omdat ik nieuw ben, dat ben ik namelijk ook nog een beetje. Maar ik vertrouw er wel in dat hij dit niet kwaad bedoeld, want verder is hij gewoon super braaf. Het is alleen, hij zal en moet persé zijn zin krijgen. Hoe zou ik er anders voor kunnen zorgen dat het stappen nóg leuker word?
en met zweep
helemaal niet. Maar ik denk dat ik toch eens wat harder moet worden... want zo schiet het denk ik weinig op. Samira010 schreef:Ja het gaat om een nieuw paard. Mijn fries heb ik vandaag precies een week. Ik persoonlijk vind een hengstenketting alleen het laatste redmiddel als het met touw en zweep echt niet gaat. Ik heb totaal geen ervaring met hengstenkettingen en ik ben bang dat ik mijn paardje ermee pijn zou doen en te hard trek, dat is wel het laatste wat ik wil. Ik heb de wandelingen van de wei naar stal ook geprobeerd om leuk te maken, ik praat met hem, stel 'm op z'n gemak en aai hem over z'n hals, afentoe tussendoor geef ik 'm zelfs een kusje op z'n lieve snoetje als hij begrijpt wat een kusje betekent haha, want ondanks al dat getrek en gedram vind ik 'm gewoon knuffelbaarMaar zelfs dat negeert hij volkomen, hij blijft me het gras intrekken met als gevolg dat ik bijna in het slootje lig, of m'n lieve schat staat bijna op mijn teentjes
Als ik 'm dan telkens weer terug trek, een rondje draai en weer verder stap.. vind hij het natuurlijk niet leuk, en hij heeft al door dat als hij gaat draven ik hem he-le-maaal niet meer kan houden. Tuurlijk is hij onzeker omdat ik nieuw ben, dat ben ik namelijk ook nog een beetje. Maar ik vertrouw er wel in dat hij dit niet kwaad bedoeld, want verder is hij gewoon super braaf. Het is alleen, hij zal en moet persé zijn zin krijgen. Hoe zou ik er anders voor kunnen zorgen dat het stappen nóg leuker word?
Ik vind een paard slaan al niet fijn, ik ben een softieen met zweep
helemaal niet. Maar ik denk dat ik toch eens wat harder moet worden... want zo schiet het denk ik weinig op.
roybrit schreef:Samira010 schreef:Ja het gaat om een nieuw paard. Mijn fries heb ik vandaag precies een week. Ik persoonlijk vind een hengstenketting alleen het laatste redmiddel als het met touw en zweep echt niet gaat. Ik heb totaal geen ervaring met hengstenkettingen en ik ben bang dat ik mijn paardje ermee pijn zou doen en te hard trek, dat is wel het laatste wat ik wil. Ik heb de wandelingen van de wei naar stal ook geprobeerd om leuk te maken, ik praat met hem, stel 'm op z'n gemak en aai hem over z'n hals, afentoe tussendoor geef ik 'm zelfs een kusje op z'n lieve snoetje als hij begrijpt wat een kusje betekent haha, want ondanks al dat getrek en gedram vind ik 'm gewoon knuffelbaarMaar zelfs dat negeert hij volkomen, hij blijft me het gras intrekken met als gevolg dat ik bijna in het slootje lig, of m'n lieve schat staat bijna op mijn teentjes
Ik vind een paard slaan al niet fijn, ik ben een softieen met zweep
helemaal niet. Maar ik denk dat ik toch eens wat harder moet worden... want zo schiet het denk ik weinig op.
oke dit kan heel rot klinken! niet zo bedoeld![]()
als jou paard mijn paard zou zijn (heb er ook zo een is inmiddels braaf)
maar met liefje pas op nee niet doen he even uit kijken kom je nergens!
jou paard trekt jou overal mee naar toe dus als hij denkt ik wil haarheen dan gaat hij ook daarheen en sleurt die jou gewoon mee. als hij jou respectloos gaat behandelen doe jij dat terug en op de goede momenten ga je hem belonen als die jou ergens heen sleurt kan je hem gerust een knal op ze borst geven (met je tou of met een zweepje) een hengsten ketting die ik altijd onder de kin door en als ze er van vandoorgaan kan je er gerust een keer een aan trekken, hij moet gewoon respect voor jou op bouwen en op zijn goede momenten geef jij ook je respect aan hem.
misschien probeerd hij je gewoon uit om te kijken hoever die bij jou kan gaan, en zo gaat er steeds een stapje bovenop dit zou wel mogen, dan mag dit ook,
anders kan je misschien een hoofdstel in doen?
borst geven' of 'een keer aan de ketting trekken'. Abeltje77 schreef:roybrit schreef:
oke dit kan heel rot klinken! niet zo bedoeld![]()
als jou paard mijn paard zou zijn (heb er ook zo een is inmiddels braaf)
maar met liefje pas op nee niet doen he even uit kijken kom je nergens!
jou paard trekt jou overal mee naar toe dus als hij denkt ik wil haarheen dan gaat hij ook daarheen en sleurt die jou gewoon mee. als hij jou respectloos gaat behandelen doe jij dat terug en op de goede momenten ga je hem belonen als die jou ergens heen sleurt kan je hem gerust een knal op ze borst geven (met je tou of met een zweepje) een hengsten ketting die ik altijd onder de kin door en als ze er van vandoorgaan kan je er gerust een keer een aan trekken, hij moet gewoon respect voor jou op bouwen en op zijn goede momenten geef jij ook je respect aan hem.
misschien probeerd hij je gewoon uit om te kijken hoever die bij jou kan gaan, en zo gaat er steeds een stapje bovenop dit zou wel mogen, dan mag dit ook,
anders kan je misschien een hoofdstel in doen?
Nee, nee, nee, nee, NEE!
Je gaat een paard dat wat dominant is geen 'knal op zeborst geven' of 'een keer aan de ketting trekken'.
Je moet de verhoudingen goed zetten. Jij bent de baas en niet paard, maar dat bereik je niet door geweld en symptoombestrijding. Ik zou als ik jou was eens een paar lessen vragen van iemand die bekend is met grondwerk, bekend met het werken met een leadrope en touwhalster.
Ik heb 1x een drie daagse cursus gehad, daarbij was een onzeker meisje met een 'stout' paard. Paard moest noodgedwongen dagen in de wei blijven staan omdat ie zich niet liet vangen. Had ze hem wel, liet ie haar alle hoeken van de wei zien. Op cursus sleurde hij haar dusdanig mee dat ze hem nét in de buitenbak kon 'sturen' en daar loslaten. De stal haalde ze niet eens.
Derde dag: bleef ie netjes achter haar lopen.
Zijn trukjes voor, maar die moet je gewoon even kennen. En die zijn niet vanaf een pc te leren, maar wel van iemand die er verstand van heeft.
Abeltje77 schreef:@ Robyrit: Als jij nou eens een dagje naar een kudde gaat zitten kijken (en je misschien over het algemeen iets gaat verdiepen in omgang van paarden onder elkaar) dan zul je zien dat er heel wat moet gebeuren vóórdat er een trap wordt uitgedeeld.
Paarden 'praten' constant met elkaar, niet alleen met trappen en bijten. En voor die trap of bijt is er al heel wat communicatie geweest. De trap of bijt is het laatste stapje als een paard écht niet wilt 'luisteren'.
En die paardentaal, die communicatie VOOR de trap of bijt, juist die kun je leren en daardoor voorkomen dat het tot de trap of bijt gaat komen.

)
_Tivoli_ schreef:Je zou ook eens iets aannemen van een ander!
Het is inderdaad belangrijker om eerst de verhoudingen Baas-Paard goed duidelijk te maken.Dat werkt beter dan hem maar een hoofdstel in te doen en lekker te gaan hangen.
Daar los je het probleem niet mee op: namelijk dat het paard in kwestie jou niet aanneemt als zijn leider (met een korte ei dus hé)
Een hoofdstel/zweep/andere werktuigen helpen misschien,maar het is symptoombestrijding.
Ennuh... iets minder aan het mondje zou je ook goed staan,niet alles is commentaar waar je in hoeft te vliegen alsof jij de enige Monty Roberts in Nederland bent