Hengstenbit welke maat bij een jonge hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:23

Oké duidelijk! Fantastisch dat jullie hem een kans gaven. Is 24/7 weidegang niet mogelijk begrijp ik?

Ir111

Ben je dan niet geholpen met een 'normaal' bit? Als een paard niet gewend is aan een bit zal hij toch ook voldoende respect hebben voor een gewoon bit ipv een hengstenbit? :)

Yinnar

Orlando_ schreef:
Okee dat is me een verhaal zeg.. begin het nu een beetje te begrijpen.
Maar is castreren geen optie? edit: oeps overheen gelezen :o
En hoe vaak moet hij aan de hand lopen? Kan ie niet 24/7 blijven staan?

Denken wij telkens hetzelfde ofzo?? :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:24

Ik heb het hele verhaal op mijn gemakje gelezen, en vind het een beetje dubbel. Geweldig dat je je dier een kans wil geven en het niet erg vind dat hij gewoon mag grasmaaieren, maar het agressieve baart me toch wel zorgen. Als hij nu al amper te hanteren is hoe gaat dat later als ie groter, zwaarder en dus ook stukken sterker is? Nu al een hengstenbit (begrijpelijk gezien de situatie) maar wat dan nog later? Doordat er nu met bit gered moet worden zullen misschien zijn mondhoeken ongevoeliger gaan worden waardoor je met steeds scherpere oplossingen moet komen. Is 24/7 in de wei met die kudde voor hem een optie? Dan hoeft ie niet meer over straat, je kan toch lekker met hem tutten en frutten en hij heeft het niet meer spannend wat me voor jou eigen veiligheid ook wel handig lijkt.

Heel veel succes in elk geval met hem!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:25

Yinnar schreef:
Orlando_ schreef:

Ik denk het :+
Alleen dat stukje castreren had ik even aangepast, maar castreren kan toch plaatselijk verdoofd? waarom kan dat niet?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:27

Breghje schreef:
Ik heb het hele verhaal op mijn gemakje gelezen, en vind het een beetje dubbel. Geweldig dat je je dier een kans wil geven en het niet erg vind dat hij gewoon mag grasmaaieren, maar het agressieve baart me toch wel zorgen. Als hij nu al amper te hanteren is hoe gaat dat later als ie groter, zwaarder en dus ook stukken sterker is? Nu al een hengstenbit (begrijpelijk gezien de situatie) maar wat dan nog later? Doordat er nu met bit gered moet worden zullen misschien zijn mondhoeken ongevoeliger gaan worden waardoor je met steeds scherpere oplossingen moet komen. Is 24/7 in de wei met die kudde voor hem een optie? Dan hoeft ie niet meer over straat, je kan toch lekker met hem tutten en frutten en hij heeft het niet meer spannend wat me voor jou eigen veiligheid ook wel handig lijkt.

Ik heb ook een aggressieve ruin, een shetje weliswaar maar daar zit me al een kracht in dat wil je echt niet weten. Ik vond inslapen ook geen optie en hij staat nu ook al 5 jaar lekker in het land te grasmaaieren. Dus vandaar ook mijn vraag of 24/7 weide geen optie is. Mijn shetje is in de loop der jaren wel rustiger geworden dus wie weet geldt dat ook voor To.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:30

Yinnar schreef:
Orlando_ schreef:

Ik denk het :+
Alleen dat stukje castreren had ik even aangepast, maar castreren kan toch plaatselijk verdoofd? waarom kan dat niet?[/quote]

Yep mijn hengst is ook op het land verdoofd en volgende maand laat ik mijn andere hengstje castreren op het weiland onder plaatselijke verdoving. Dus het kan wel! Maar misschien heeft het iets te maken met zijn hersenen. :?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:31

Breghje schreef:

Yinnar schreef:
Ik heb ook een aggressieve ruin, een shetje weliswaar maar daar zit me al een kracht in dat wil je echt niet weten. Ik vond inslapen ook geen optie en hij staat nu ook al 5 jaar lekker in het land te grasmaaieren. Dus vandaar ook mijn vraag of 24/7 weide geen optie is. Mijn shetje is in de loop der jaren wel rustiger geworden dus wie weet geldt dat ook voor To.

Breghje schreef:

Edit: qoute verduidelijkt. ;)

Fury08

Re: Hengstenbit welke maat bij een jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:39

Je zou het inderdaad even met de DA kunnen overleggen, voor de plaatselijke verdoving. Even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik wil wel even zeggen dat ik het toppie vind dat jullie dit voor hem doen, en dat jullie je er niet zo makkelijk het bijltje erbij neergooien. Maar onthou wel dat je eigen veiligheid voor gaat!

Sterkte en succes ermee.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:40

Yinnar schreef:
Oké duidelijk! Fantastisch dat jullie hem een kans gaven. Is 24/7 weidegang niet mogelijk begrijp ik?

Nog niet, als hij bijgekomen is van de operatie wel. Maar dan komt ie in een natuurgebied te staan en niet in een saai weiland. Ook samen met de oudere paarden dus ook gezellig. Ik moet hem nu iedere dag even uit het weiland halen om medicijnen te geven en even te controleren (wond op hoofd v.d. operatie)

Tjee, ben blij dat ik nu wel wordt begrepen! :D Sorry dat ik zo koppig was maar ik krijg er steeds zo'n brok in m'n keel van... en weet ook niet hoe zo'n forum precies werkt...;)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:44

Maakt niet uit Miesje1985 ik snap dat het niet heel makkelijk voor je is. Het is ook niet niks.!

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:44

Yep mijn hengst is ook op het land verdoofd en volgende maand laat ik mijn andere hengstje castreren op het weiland onder plaatselijke verdoving. Dus het kan wel! Maar misschien heeft het iets te maken met zijn hersenen. :?[/quote]

hahaha, nee het heeft niet te maken met zijn hersenen :P haha
Maar ik wil hem dat gewoon even niet aandoen en aangezien hij straks wel gewoon 24/7 in het natuurgebied gaat heb ik straks geen last meer van het sterk zijn want dan hoef ik hem niet meer mee te nemen :D Hengstenbit is dus ook tijdelijk en daarna hoeft het (nooit) meer

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:45

Ik ben al hard op zoek naar een foto :P Want hij is zoooo leuk :D

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:46

Miesje1985 schreef:
Yinnar schreef:

Nog niet, als hij bijgekomen is van de operatie wel. Maar dan komt ie in een natuurgebied te staan en niet in een saai weiland. Ook samen met de oudere paarden dus ook gezellig. Ik moet hem nu iedere dag even uit het weiland halen om medicijnen te geven en even te controleren (wond op hoofd v.d. operatie)

Tjee, ben blij dat ik nu wel wordt begrepen! :D Sorry dat ik zo koppig was maar ik krijg er steeds zo'n brok in m'n keel van... en weet ook niet hoe zo'n forum precies werkt...;)

Het is nu duidelijk voor iedereen. Ik vind het echt fantastisch wat jullie voor hem hebben gedaan en nu nog doen. De liefde zit diep merk ik. Al hoewel ik nog wel sceptisch ben t.o.v. het bit. Ik zou een andere manier zoeken. Maar oké daarin mogen we best verschillen van mening.

Breghje...ik heb een beetje moeite met die quotes :o Weet niet welke ik kan verwijderen en welke niet..Ben echt een beetje (boel) sloom hierin maar ik ga m'n best doen :D

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:47

Ik zou het voor de zekerheid toch wel doen hoor castreren. Wat nou al er een keer een DA bij moet komen? Je weet het maar nooit natuurlijk.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:47

Breghje schreef:

Hij is inderdaad wat aan de agressieve kant, maar ik behandel hem heel kalm en dan wordt het rustig in zijn hoofd. Ook kan ik redelijk zingen (ahum!) en daar wordt hij rustig van. Het is alleen als ik hem moet verplaatsen naar het weiland of andersom, dan maakt hij zich verschrikkelijk druk en ik wil niet dat ie zo onder een auto komt..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:48

Miesje1985 schreef:
Yinnar schreef:

Dit klinkt zoooo ontzettend goed he! Lekker in een natuurgebied met een kudde paard kunnen zijn zover het mogelijk is voor hem. Kan me voorstellen dat het een flinke brok in je keel geeft, maar soms is het écht beter meteen al je kaarten op tafel te leggen zodat mensen goed kunnen oordelen. Hoop dat je nog lang kan genieten van je vent! Is er een prognose gegeven voor de toekomst (kan hetgeen hij aangeopereerd is nog terugkomen of is ie helemaal schoon) behalve dat je hem niet kan rijden?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:48

Miesje1985 schreef:
Yep mijn hengst is ook op het land verdoofd en volgende maand laat ik mijn andere hengstje castreren op het weiland onder plaatselijke verdoving. Dus het kan wel! Maar misschien heeft het iets te maken met zijn hersenen. :?

hahaha, nee het heeft niet te maken met zijn hersenen :P haha
Maar ik wil hem dat gewoon even niet aandoen en aangezien hij straks wel gewoon 24/7 in het natuurgebied gaat heb ik straks geen last meer van het sterk zijn want dan hoef ik hem niet meer mee te nemen :D Hengstenbit is dus ook tijdelijk en daarna hoeft het (nooit) meer[/quote]

Pfew..oké ook dat kan ik me heel goed voorstellen dat je hem dat nog niet wilt aandoen...Tja, ik dacht dat het misschien effect zou kunnen hebben op zijn hersentjes aangezien hij net geopereerd is. maar hij heeft inmiddels al heel wat voor zijn kiezen gehad dus is even rust wel zo lekker voor hem.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:49

Yinnar schreef:
Breghje...ik heb een beetje moeite met die quotes :o Weet niet welke ik kan verwijderen en welke niet..Ben echt een beetje (boel) sloom hierin maar ik ga m'n best doen :D

Geeft niets hoor! :D Ik heb het ook met pijn en moeite onder de knie gekregen, kwestie van veel kwotes verkloten en daarvan leren. En dan nog mislukt het geregeld bij me hoor. :D

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:49

Sorry weer voor het verkeerd quoten..snap niet wat ik nu weer fout heb gedaan. Ik heb niks verwijderd...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:51

Miesje1985 schreef:
Breghje schreef:

Hij is inderdaad wat aan de agressieve kant, maar ik behandel hem heel kalm en dan wordt het rustig in zijn hoofd. Ook kan ik redelijk zingen (ahum!) en daar wordt hij rustig van. Het is alleen als ik hem moet verplaatsen naar het weiland of andersom, dan maakt hij zich verschrikkelijk druk en ik wil niet dat ie zo onder een auto komt..

Kan ik me levendig voorstellen, dat was idd ook hetgeen door mijn hoofd ging, de veiligheid van jouzelf en anderen. In de wei controleren en meds geven is geen optie? (en het scheelt zingen hihihi, als je net zo zingt als ik moet je buiten staan anders denkt men dat de kat mishandelt wordt....)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:52

Hehe, dit is vele malen duidelijk, DUS IK NEEM MN WOORDEN terug.

Punt 1 super dat jullie er voor gekozen hebben om je paardje een kans te geven en dat jullie er het beste mee voor hebben.

Een vraag, zo'n Monty roberts halster zou dat ook effect kunnen hebben? Dan geef druk van de boven kant, ik heb die ook gebruikt (wel bij een volwassen hengst) stel dat zou ook kunnen dan hoef je niet meteen een bitje te pakken, mocht zo'n halster geen baat hebben dan kom je ui bij een bit. Ik gebruik bij die van mij (is uit veiligheid toch gecastreert) als ik ga wandelen (omdat hij de wei niet op mag vanwege de castratie kans is groot dat meneer zich alles opentrek) een hengstenketting door de mond, alleen al dat hij die ketting door de mond heefd is hij hartstikke goed handelbaar zonder dat ik er aan trek.

Nogmaals sorry voor mn felle reactie

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:55

Tjee, ben blij dat ik nu wel wordt begrepen! :D Sorry dat ik zo koppig was maar ik krijg er steeds zo'n brok in m'n keel van... en weet ook niet hoe zo'n forum precies werkt...;)[/quote]

Dit klinkt zoooo ontzettend goed he! Lekker in een natuurgebied met een kudde paard kunnen zijn zover het mogelijk is voor hem. Kan me voorstellen dat het een flinke brok in je keel geeft, maar soms is het écht beter meteen al je kaarten op tafel te leggen zodat mensen goed kunnen oordelen. Hoop dat je nog lang kan genieten van je vent! Is er een prognose gegeven voor de toekomst (kan hetgeen hij aangeopereerd is nog terugkomen of is ie helemaal schoon) behalve dat je hem niet kan rijden?[/quote]

De prognose is redelijk gunstig: hij kan gewoon opgroeien en zal gewoon paard kunnen zijn en oud kunnen worden. Alleen bestaat er een kans dat zijn ene oog nog uit kan gaan (dus gedeeltelijk blind kan worden) maar dat is nog onduidelijk want meneer kijkt nu nog goed. Hij is niet 'schoon' maar ze hebben tja.. hoe leg ik dit goed uit...

ze hebben een soort verbindingsplaat aangebracht (ik weet het ook nog niet precies) maar daardoor is én het schedel sterker en zijn hersens hebben weer meer verbinding met elkaar. :D

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:00

Ja, is een touwhalster geen optie...geeft net even iets meer druk...ook achter de oren. En ja ook ik dacht hetzelfde als Breghje..waarom geen medicijnen geven in het land? Of is dat niet mogelijk?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:01

Mijn oudje was ook blind aan 1 ook, maar hij redde zich goed,