Pony trapt tijdens het uitkrabben van achter hoeven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:03

Je moet het been van het paard tussen jou 2 benen doen, je hebt het been dan klem,
en als ze dan gaan bewegen roep je gewoon keihard HÉ. meestal helpt dat wel!

LauraRoos

Re: Pony trapt tijdens het uitkrabben van achter hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:08

Thomas: ja maar als je paard iets sterker is - meestal veel sterker - dan jou 2 benen krijg je meteen een tik van dat paard hoor, hij zal niet zeggen he laat me snel los want zometeen ga ik trappen hoor! of zometeen ga ik in paniek raken. topic starter heb je nog tips van de hoefsmit gekregen?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:20

ik blijf dit ff volgen, ben zelf ook van : niet zeuren voet en oppakken. belonen bij goed gedrag, straffen bij ongehoorzaamheid, maar heb een jaarling die in de stress raakt van zijn achtervoetjes optillen.
moet echt mijn geduld bewaren, maar zoek nu ff oplossing om het goed te leren(mijn zelfgefokte veulens leer ik het vanaf begin met voetjes optillen)
eerdaags komt de smid, zal de eerste keer wel ff neusje moeten dichtknijpen als het niet lukt :(

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:47

dan kan ze het moeilijk vinden om haar benen op te tillenmischien bang omuit evenwicht te vallen
of ze vind het gewoon eng
ik wens je er heel veel sucses mee

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:55

senna21 schreef:
Jeanine84 schreef:
Mijn merrie tilt nu braaf alle voeten op hoor, zonder angst! Maar ze heeft wel respect voor mij..wij doen niet aan trappen of bijten! Onze band bestaat uit wederzijds respect..ik sla haar niet als zij mij ook niet slaat! Had ik geaccepteert dat ze trapt waar was ik dan nu geweest? Het verbaasd mij niks dat sommige mensen niks meer met hun paarden kunnen omdat alles wordt geaccepteert door een aai of een knuffel en oh braaf paard..net wat er al gezegd is in de kudde wordt er ook niet zachtzinnig met elkaar om gegaan. Een paard moet weten waar die staat..mijn paard krijgt nooit zomaar een knal..maar trappen accepteer ik niet..en dan krijgt ze gewoon een knal terug (geen trap!) Merrie is inmiddels 3 jaar oud en ik kan er mee lezen en schrijven!

Op het juiste moment reageren (zodat een paard het begrijpt), is een kunst die wij mensen vaak niet machtig zijn (dat geldt ook voor vele beloningen).
We zijn meestal te laat of reageren op de verkeerde signalen....
en dan komt zo'n afstraffing 'verkeerd' aan.
Dus vooral goed kijken of er een logische oorzaak is voor het gedrag.
Als je het kunt oplossen zonder geweld (met duidelijke signalen) is dat beter.
Straffen helpt alleen bij directe en faire reacties.

Als een paard dreigt of daadwerkelijk achteruit mept en jij mept terug, reken maar dat het dan heel erg duidelijk is voor het paard hoor! Die van mij had het iig meteen in het snotje..trappen mag niet! Klaar, of het nou uit angst of dominantie is, slaan accepteer ik niet! Die van mij snapte ook niet wat de bedoeling was en zette haar been weer neer..prima, proberen we het nog een keer..gewoon vanuit de rust..ik had alle tijd met dr (nog steeds) maar als zij denkt mij te kunnen trappen heeft ze het mis..ik wil geen angst hebben voor mijn eigen paard! En ze heeft er echt niks van opgelopen hoor!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:53

Als een paard dreigt of daadwerkelijk achteruit mept en jij mept terug, reken maar dat het dan heel erg duidelijk is voor het paard hoor! Die van mij had het iig meteen in het snotje..trappen mag niet! Klaar, of het nou uit angst of dominantie is, slaan accepteer ik niet! Die van mij snapte ook niet wat de bedoeling was en zette haar been weer neer..prima, proberen we het nog een keer..gewoon vanuit de rust..ik had alle tijd met dr (nog steeds) maar als zij denkt mij te kunnen trappen heeft ze het mis..ik wil geen angst hebben voor mijn eigen paard! En ze heeft er echt niks van opgelopen hoor![/quote]

Ik snap ook niet wat mensen zeggen of doen als het paard naar ze heeft getrapt/gebeten/geslagen etcetera. Bij mij is het actie reactie, een tik is al voldoende en pas als je je paard helemaal aftuigt zal het paard pijn hebben. Hij zal het pakslaag wel een beetje voelen maar het is wel een dier van 600 kg. Het is meer het afstraffen van foute dingen en belonen van goede. En nee, mijn paard is absoluut ook niet bang voor mij, ze weet gewoon wat wel en niet mag. En ze heeft nog karakter genoeg hoor en ze probeert afentoe weer iets uit. Maar nooit in de trend van slaan/schoppen (=gevaarlijk) maar bijvoorbeeld weglopen. Als ik dit 1x voldoende aanpak, eerst een waarschuwing wel, dan doet ze dit ook niet meer. Hierbij nooit vergeten ook belonen voor al het goede, zo is het zo duidelijk als wat. Heb zelf verschillende pony's ingereden, leren longeren en opgevoed dus voor mij staat het als een paal boven water :) Dit zijn duidelijke signalen, paarden kunnen geen Nederlands en tenzij je je helemaal als paarden zelf gaat gedragen kun je een paard geestelijk straffen, maar dan moet je ook leren hinniken :) En wij moeten ons niet tot die wereld begeven maar wel opletten op wat voor lichaamstaal je paard spreekt, een goede eigenaar begrijpt dit. Als er geen reden is voor slecht gedrag (que gezondheid, eenzaamheid, mishandeling) dan gewoon duidelijk straffen en het goede belonen. Heel simpel je hebt nee en ja. Bij mijn merrie kan ik alles doen, iedereen trouwens en ja ze heeft nog karakter! Ik hoef mijn stem maar iets te verheffen en klaar.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:10

Hoe oud is het paardje, want het kan ook met evenwicht te maken hebben! Het is gewoon een kwestie van oefenen en belonen

H_Whisperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:26

Hoi,

Ik help nu iemand met een shire merrie van bijna 7 jaar. Zij vind het ook erg moeilijk om hoeven te geven en trapt met de achterbenen.
Ik ben begonnen met het borstelen van haar benen. Ze moet leren dat ze haar benen pas optilt wanneer ik haar dit commando geef. In het begin tilde ze gelijk haar been op toen ik het aanraakte. Ik hield mijn hand tegen haar been tot ze haar been weer neerzette. Toen haalde ik mijn hand weg.
Toen ging ik weer even verder met haar gewoon te poetsen, zodat ze het even kon bedenken en laten bezinken. Een paar minuten later ging ik weer met de borstel over haar been, daarna met mijn hand 'aaien' over haar been.
Als ze haar been laat staan, beloon ik haar. Ik vraag haar even om haar hoef, zodra ze haar been optilt beloon ik haar.
Ze hoeft hem niet lang omhoog te houden, dit is al een goed begin.
Ik herhaal dit elke keer als ik bij haar ben, elke dag weer even, zodat ze het goede niet vergeet.
Ze trapt nu niet meer, maar houdt haar hoef nog niet lang genoeg omhoog. Maar met veel geduld zal het zeker lukken.

Wat zeker niet helpt is straffen, je mag haar best laten weten als ze iets fout doet, maar iets erin 'rammen' heeft zeker geen zin. Dit werkt alleen maar averecht.

Wat ook erg goed kan helpen is elke keer dezelfde volgorde aanhouden. Op een gegeven moment zal ze haar hoeven dan al geven als je het alleen maar vráágt.

Het belangrijkst is om geduld te hebben, en haar met liefde te behandelen.

Ik wens je veel succes! En je mag me altijd iets vragen :)

Groetjes, HorseWhisperer

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:31

Las al iets over een praam. Ik ben er zelf geen voorstander om, puur om de reden WAAROM een paard er suf van wordt. Door de pijn van een geknepen neus/ bovenlip maakt een paard endorfine aan en wordt hij suf, niet echt de vriendelijkste manier dus. Het kan idd helpen, maar je moet zelf overwegen of je het op die manier wilt.

Is de smid al geweest? Hoe reageerde het paard?

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:24

T is idd dat hij nog niks kent... Dus met veel geduld en oefenen moet het wel goed komen.. Ben er ook nog maar net..

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:25

Bedankt voor alle tips:D moet nog even lezen, hehe. Het is zoveel!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:40

ik ben zelf druk bezig met oefenen,maar blijft moeilijk bij deze jaarlinghengst.
hij gaat in de spreidstand staan (overdreven plashouding) of kruist zijn voorbenen over elkaar heen.
als de smid komt, liever de eerste keer neusje knijpen (met hand geen praam hoor) dan een gevecht met steigeren, paniek enz, anders weer terug bij af en paniekpaardje die weer in de stress schiet.
hoefjes moeten echt nodig bijgewerkt worden,dus soms is het niet anders.
maar gelukkig heb ik daar bij mijn eigen gefokte paarden geen last van, die geven ze braaf op commando (waarom doen alle fokkers er geen tijd aan gesteden) ;)

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:25

Happytime,
Dat weet haast niemand, waarom er geen tijd aan die paarden besteed wordt.
Het jammere is namelijk dat het paard er de dupe van is. Die wordt niet begrepen..
En het geduld van de mensen wordt enorm op de proef gesteld.

Maar ja, voor handelaren = tijd = geld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:33

Afstraffen vind ik veel gevallen fout!
Waarom?
Omdat het paard wél braaf zijn voet geeft.
Ga je slaan, dan zal hij daarna z'n voet niet meer willen geven.

Wat ik goed vind werken is het been richting het voorbeen 'trekken' en vasthouden. Je kunt dat ook met en dik touw doen. Paard leert dan om zijn evenwicht te behouden.
Paard kan dan minder goed bewegen/trappen en het is makkelijker om het been vast te houden.
Mijn hoefsmid deed dat zo en het werkt goed!

nooit lang oefenen en als het goed gaat, been neerzetten en belonen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:07

roybrit schreef:
Querk schreef:
Hallo,

Ik heb nu net een paar weken een verzorgpony. Hij laat zijn voor hoeven wel uitkrabben, maar bij zijn achter hoeven gaat hij flink trappen. Ik weet helemaal niet of er wel regelmatig bij hem de hoeven zijn uitgekrabt. Maar hoe kan ik dit hem afleren? Zodat hij wel rustig zijn hoef geeft? Volgende week komt de hoefsmid en die ga ik ook even vragen.

een rot schop terug geven opvoeden die knol :( of iemand 1 voorvoetje op laten tillen zodat je ze been kan aanraken en daarna ze voorbeen los laten en zo dat 8terbeen pakken

en nu hoef ik niet heel bokt over me heen want dat heeft allemaal geen zin :Y)

Mijn idee, alleen dan iets minder grof :+ Die van ons trapte achter ook altijd en echt gericht. Zuslief heeft ook een aantal keer een paar stiften in der been gehad. Toen waren we klaar met dat gehannes. Zweepje erbij en elke keer als ze weer begon te meppen, kreeg ze een tikje op de been. Nu is het helemaal klaar, sindsdien heeft ze nooit meer getrapt...

Nou had ze wel vaker van die grapjes. Met trailerladen als ze wist dat ze niet meer kon winnen ging mevrouw er gewoon bij liggen :+

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:59

roybrit schreef:
Querk schreef:
Hallo,

Ik heb nu net een paar weken een verzorgpony. Hij laat zijn voor hoeven wel uitkrabben, maar bij zijn achter hoeven gaat hij flink trappen. Ik weet helemaal niet of er wel regelmatig bij hem de hoeven zijn uitgekrabt. Maar hoe kan ik dit hem afleren? Zodat hij wel rustig zijn hoef geeft? Volgende week komt de hoefsmid en die ga ik ook even vragen.

een rot schop terug geven opvoeden die knol :( of iemand 1 voorvoetje op laten tillen zodat je ze been kan aanraken en daarna ze voorbeen los laten en zo dat 8terbeen pakken

en nu hoef ik niet heel bokt over me heen want dat heeft allemaal geen zin :Y)

jammer, je zou misschien wat van andere bokkers kunnen leren als je er open voor zou staan.

gebruik idd een lijn of pak ze gekruist voor je eigen veiligheid.
niet slaan of schoppen, misschien heeft t beestje nog nooit van zijn leven normaal voetjes hoeven te geven en kent hij/zij het helemaal niet.

succes en doe voorzichtig!

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:13

Het is zo simpel: zonder je paard te slaan! Het enige wat je even moet kopen: een clicker. Bij de dierenwinkel kosten deze ongeveer 6 euro.

1. Vraag een 'voetje' op het moment dat je paard zijn gewicht verplaatst (en dat hoeft nog niet eens een voet van de grond te zijn) geef je een 'klik' met een clicker en beloon je hem meteen met een snoepje (altijd een snoepje daarna).

2. Dit doe je met voor- én achterbenen. Dus als je een voorbeen vraagt en hij tilt zijn been op: 'klik' met de clicker en geef zijn beloning.

3. Als je paard begrijpt (na een paar keer oefenen) dat hij, als hij zijn voet optild die jij uitgekozen hebt, een vet lekkere beloning krijgt. Welk paard wil nu niet zijn voet optillen voor een stukje appel?!

4. Nu hij het begrijpt, ga je een stukje verder: je vraagt 'voetje' en probeert zijn achterbeen op te tillen. Op het moment dat hij schopt, loop je weg en negeer je hem (dit hoeft maar 3 lange tellen, want paarden vergeten snel) Dit is de ergste straf voor hem, hij wil namelijk wel jouw aandacht hebben. Je komt terug en probeert het weer, net zolang todat hij zijn voetje aan jouw geeft en dat je het vast kan houden. Na 2 tellen laat je de voet los en 'klik' en beloning geven. Dit oefen je steeds langer, natuurlijk moet je altijd een beloning geven todat het een 'gewoonte' wordt om een voet te geven, dan kan je bijvoorbeeld na 4 voetjes de beloning geven.

Ik schat dat je met 5 dagen van je probleem af bent! :D

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:25

Het is idd een goede methode, maar je moet het zelf heel consequent zijn en het moet bij je paard passen.
Als ik mijn paard met snoepjes beloon, krijg ik binnen de kortste keren een stel benen in mijn nek..

Maar ik denk dat TS op dit moment alles wel uit wil proberen. Het is zeker het proberen waard!

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en deze daardoor weer wegzakt. Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren.
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-06-09 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:22

Nog meer ideeen?, mijn tinker jaarling maait met zijn voorbenen als ik hem aanraak met een borstel, als ik met de borstel bij zijn achter benen kom begint hij te trappen... touw lijkt mij niet echt handig zeker niet als het paard in paniek raakt met een touw om zijn been. hij moet nodig naar de smit, ik bel vanavond even terug om te kijken wat zijn tips zijn om te oefenen.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:18

Missbambie schreef:
Nog meer ideeen?, mijn tinker jaarling maait met zijn voorbenen als ik hem aanraak met een borstel, als ik met de borstel bij zijn achter benen kom begint hij te trappen... touw lijkt mij niet echt handig zeker niet als het paard in paniek raakt met een touw om zijn been. hij moet nodig naar de smit, ik bel vanavond even terug om te kijken wat zijn tips zijn om te oefenen.

Als je fatsoenlijk halstertouw neemt valt het wel mee met het gevaar. Ik ben normaal gesproken echt 'n miepje wat dat betreft, alles moet veilig, zonder enig risico en op de manier die het vriendelijkste is voor het paard, waar je het langste wat aan hebt, etc etc. Nou, uiteindelijk boft het paard dan maar met een geduldige les met zo'n halstertouw. Koekjes bij de hand, touw om het been laten vallen, beide uiteinden pakken, naar onderen laten glijden, 'voet' of 'hoef vragen', ietwat druk, vasthouden en 'meetillen', ietwat druk als hij begint te meppen en zolang het veilig blijft vasthouden, als ze even toegeeft loslaten. Brokje, touw eraf en volgende keer verder. Niet te lang mee doorgaan. Elke keer touw een stukje korter vastpakken, totdat je na een paar keer over z'n been kan krabbelen, op veilige afstand .. nouja, en zo verder.

Geloof me, 'mijn' paard, was met hoevenkrabben etc. echt een drama en nu gedraagt ze zich voorbeeldig. Er ontstaat geen onveilige situatie omdat je niet in de buurt van het been komt en je los kunt laten indien nodig, met een los halstertouw zal niet snel iets gebeuren, het valt op de grond. Ik had ook hele scenario's in m'n hoofd, maar dat valt echt enorm mee.
Bij de hoefsmid is het nog steeds geen schatje, maar dat komt vooral doordat het 'een vreemde man' voor haar is, met vreemde instrumenten en omdat het toch 'n rotzakje blijft ;) Maar de hoefsmid kán nu in ieder geval iets met haar. da's echt anders geweest.

Succes!

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:47

Elise88 schreef:
Missbambie schreef:

Als je fatsoenlijk halstertouw neemt valt het wel mee met het gevaar. Ik ben normaal gesproken echt 'n miepje wat dat betreft, alles moet veilig, zonder enig risico en op de manier die het vriendelijkste is voor het paard, waar je het langste wat aan hebt, etc etc. Nou, uiteindelijk boft het paard dan maar met een geduldige les met zo'n halstertouw. Koekjes bij de hand, touw om het been laten vallen, beide uiteinden pakken, naar onderen laten glijden, 'voet' of 'hoef vragen', ietwat druk, vasthouden en 'meetillen', ietwat druk als hij begint te meppen en zolang het veilig blijft vasthouden, als ze even toegeeft loslaten. Brokje, touw eraf en volgende keer verder. Niet te lang mee doorgaan. Elke keer touw een stukje korter vastpakken, totdat je na een paar keer over z'n been kan krabbelen, op veilige afstand .. nouja, en zo verder.

Geloof me, 'mijn' paard, was met hoevenkrabben etc. echt een drama en nu gedraagt ze zich voorbeeldig. Er ontstaat geen onveilige situatie omdat je niet in de buurt van het been komt en je los kunt laten indien nodig, met een los halstertouw zal niet snel iets gebeuren, het valt op de grond. Ik had ook hele scenario's in m'n hoofd, maar dat valt echt enorm mee.
Bij de hoefsmid is het nog steeds geen schatje, maar dat komt vooral doordat het 'een vreemde man' voor haar is, met vreemde instrumenten en omdat het toch 'n rotzakje blijft ;) Maar de hoefsmid kán nu in ieder geval iets met haar. da's echt anders geweest.

Succes!

hoe zien je die lus dan? wat om het been gaat, hij is net gecastereerd een week geleden dus alles wat bij zijn been in de buurt komt vind hij vresselijk.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:25

dan zou ik even kalm aan doen ivm de wond.
is niet gek dat ie je er dan niet bij laat natuurlijk :)
lekker afspoelen met water, daar leren ze ook al heel veel van.
kleine stapjes met zon dier.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:02

even 'n korte reactie vanaf de telefoon.. bij 'mijn' paard werd de hekel aan het uitkrabben vd hoeven veroorzaakt/versterkt door 'n mislukte poging tot inseminatie, konden ook niet echt aan de achterbenen komen zonder kans op gericht meppen. Ik liep steeds dichter, langs het lijf, naar haar achterkant, tot bij haar bil. Dan liet ik het uiteinde van het touw voorzichtig langs de binnenkant van haar achterbeen naar beneden glijden en dan probeerde ik dat uiteinde er heel voorzichtig bij te pakken. Of ik slingerde het touwtje op de grond, rond de hoef en pakte het dan op. Is nog het lastigste gedeelte van het oefenen inderdaad. Succes.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:12

Ik zou, ivm de castratie, even z'n achterbenen met rust laten. Mijn paard had ook nog bloedsporen op z'n achterbenen van de castratie. Die wilde ik ook in de 1e week wegwassen. Ik mocht niet eens bij z'n achterbenen in de buurt komen. Gewoon laten rusten tot de wond weer wat genezen is, en dan opnieuw proberen

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:58

Dilan1993 schreef:
Ik zou, ivm de castratie, even z'n achterbenen met rust laten. Mijn paard had ook nog bloedsporen op z'n achterbenen van de castratie. Die wilde ik ook in de 1e week wegwassen. Ik mocht niet eens bij z'n achterbenen in de buurt komen. Gewoon laten rusten tot de wond weer wat genezen is, en dan opnieuw proberen

Daar sluit ik me trouwens wel bij aan hoor.

Ik had het eerlijk gezegd gelezen alsof dat trappen ook voor de castratie al aan de gang was. Dan moet je dat, na herstel, natuurlijk wel aan gaan pakken, anders ontstaan er gewoon gevaarlijke situaties.

Nou weet ik niet hoe nodig de jaarling naar de smid moet, maar mits er nog tijd is om te herstellen en daarna lekker in rust te oefenen, zou ik die tijd wel zeker weten pakken. Anders verpest je meer, dan dat je oplost.