Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je paard vast

Methode 1
76 (35%)
Methode 2
108 (50%)
Methode 3
32 (14%)

Totaal aantal stemmen: 216

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:32

Ik zoek ook geen enge situaties op hoor, maar er kan altijd wat gebeuren dus daarom houd ik me liever aan de veiligste methode :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:37

Overigens hoef ik maar hooguit 50 meter te lopen naar de bak.
Om de teugels over de hals onveilig te noemen vind ik een groot woord.
Sja, een paard kan schrikken, maar ik heb tegen 600 kg toch weinig te vertellen als ze écht willen.
Neemt niet weg dat ik niet het idee heb minder te vertellen te hebben met de teugels over de hals.

Nu rijd ik ook wel een paard wat in al die maanden dat ik haar rijd, één sprongetje naar links het ergste was wat ze gedaan heeft. :Y)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-04-09 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:38

Ik gebruik voor langere stukken methode 1, en voor klein stukjes of in de bak methode 2.
Maar ik heb nog nooit van methode 3 gehoord, vind dat overigens ook wat raar.

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:40

Ik gebruik meestal methode 1 maar nooit methode 3. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:43

Lielle schreef:
Als je paard op de teugels staat, zijn die echt zo kapot, daar kan zijn mond echt wel tegen. Met twee handen aan de teugels heb je gewoon veel te meer te vertellen, dan alleen met 1 hand vasthouden.

Is niet mijn ervaring eigenlijk. Bij mij stappen ze er altijd in en stappen dan met de achtervoet op de teugel waardoor ze keihard op hun plaat gaan. Dan breekt een gedeelte van het hoofdstel. Ze galopperen door, trappen er nog een keer of 4-5 x op, raken nog meer verstrikt, meestal eindigt het hoofdstel dan om hun been, en op een gegeven moment is het dan van het hoofd.

Nav Opisop_shop.
Die van mij is keurig opgevoed en reageert aan de hand nog veel beter op lichaamstaal dan m'n andere merrie. Helaas is het ook een onzekere paniekhaas, en als ze denkt dat ze klappen gaat krijgen, (krijgt ze nooit, maar zit in dr) dan gaat ze in blinde paniek ervandoor. Vaak genoeg gehad met haar. Al diverse zadels en hoofdstellen heeft ze beschadigd cq volledig gesloopt. en dan is het al vaak dat ze alleen maar vast-staat, en ik ben bezig met de keelriem te bevestigen en trek bijvoorbeeld nog even het kopstuk wat rechter (en kom dus tegen haar oren), en als ze al in felle status is, dan is dat voldoende dat ze er keihard vandoor klettert.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:43

brigitta1987 schreef:
Ik zoek ook geen enge situaties op hoor, maar er kan altijd wat gebeuren dus daarom houd ik me liever aan de veiligste methode :)

Waarom is dat dan de meest veilige methode?
Zoals ik zelf al zei'; je hebt de teugels dan met twee handen vast, dat lijkt mij veiliger dan met 1 hand?
Bovendien heb je nog wat speling qua lengte. Wat als je paard omhoog komt, dan heb je niets meer in je handen bij methode 2, bij methode 1 heb je dan nog het uiteinde ;)

opisop_shop

Re: Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:44

Maya heb je haar vaststaan aan het hoofdstel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:48

Nee :? Maar als ik het hoofdstel omdoe met opzadelen heeft ze dus wel het hoofdstel om :+ En dan vlak voor het opstijgen heeft ze dus bijv. niet meer het halster om dr nek.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:09

opisop_shop schreef:
brigitta1987 schreef:

Zoals ik zelf al zei'; je hebt de teugels dan met twee handen vast, dat lijkt mij veiliger dan met 1 hand?
Bovendien heb je nog wat speling qua lengte. Wat als je paard omhoog komt, dan heb je niets meer in je handen bij methode 2, bij methode 1 heb je dan nog het uiteinde ;)

volgens mij bedoelen jullie hetzelfde :j

Maya, dan heb jij andere paarden dan ik. Bij mij is echt meteen de teugel door op de gesp, de keren dat het me is overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:09

opisop_shop schreef:
brigitta1987 schreef:

Tot nu toe denk ik methode 1, maar dit topic is ook een manier om daar achter te komen ;)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:41

Ik gebruik eigenlijk altijd methode 2. Maar dat komt omdat ik als ik lange stukken ga stappen, gewoon het hoofdstel omruil voor een halster....

En na het rijden stap ik op hem uit, tenzij het intensief was dan ook ernaast, ook met een halster.

Als ik na het opzadelen eenmaal in de bak ben en ik doe het hek dicht, houd ik altijd maar 1 teugel vast eigenlijk. Dus dat is weer methode 3 maar dat is echt voor een tel.

Voor mij methode 2 dus... áls mijn paard namelijk schrikt en hij gaat er vandoor als ik ernaast loop, vind ik methode 1 te gevaarlijk omdat hij dan vrijwel direct in de teugels kan stappen en zo een grote kans op een koprol en een bit achterin zijn mond heeft.
Bij methode 2 voelt het veiliger voor mij, het kan echter nog steeds maar voor mijn idee ligt het dan aan de situatie of de teugels over het hoofd heen vallen of niet...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:46

Ik gebruik methode 1 om de rede dat ik met westernteugels rij en als je dus 2 of 3 gebruik glijden de teugels van de hals en om veilig te lopen neem ik ze alvast want al mochten ze naar beneden glijden en hij/zij gaat er op staan zijn de gevolgen niet te overzien.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:50

Methode 3, gemakzucht: dichtsbijzijnde teugel. Nu loop ik er nooit lang naast als ze n hoofdstel om hebben. Opstappen doe k op de poetsplaats, alleen voor het opruimen vd mest id bak loop k ernaast, maar dan heb k eigenlijk methode 4: rechterarm door linkerteugel, mestboy in hand, en hopen dat ze meelopen..

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:56

Standaard methode 1, voor hele kleine stukjes methode 2.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:57

Methode 2. Dat is mij inderdaad geleerd, en dan vooral zodat ze niet in de teugels komen te zitten als ze los komen. Ik heb inderdaad ook vaak genoeg gezien dat ze er wel in kwamen...

_Alice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:04

Ik gebruik meestal methode 3, dit is gewoon uit gemakzucht..
Ze loopt (eigenlijk) altijd braaf met me mee en als ze dan een keer iets engs ziet pak ik de andere teugel erbij en loopt ze ook gewoon weer mee.
Methode 1 gebruik ik eigenlijk nooit, want dan wil ze niet meelopen :+
En als ze zich dan losrukt bij het meelopen kan ze ook niet in de teugels vast komen te zitten..
Als ik lange stukken loop heeft ze een halster om of ik doe het halstertouw door de linkerbitring en maak hem aan de andere kant vast...

Methode 4 lukt niet, want dan gaat ze eten zoeken :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:34

Ik gebruik 1 en 2 maar met 2 vingers tussen de teugels (anders nijp je het bit bijeen!!!!) en 3 en 4 (nl: gewoon niks vasthouden) bij geroutineerde paarden in de bak.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:37

Ik heb alle 3 de methoden geleerd op evenzoveel maneges. Mijn voorkeur gaat bij mijn eigen paard uit naar optie 2 of 3. Ik vind optie 1 altijd link, als paardlief zich losrukt hangen de teugels ook meteen op de grond en heb er zo wel een paar flink onderuit zien gaan, niet fijn om te zien.

Methode 2 heb je bij paarden die niet (ver) omhoog komen nog een hoop bij te vertellen, en op een manier die je als je erop zit ook gebruikt. Als ik methode 2 gebruik bij een paard dat wel lastig is heb ik liever dat ie er met de teugels om de hals vandoor schiet dan met de teugels over de grond.

Methode 3 gaat uit van vertrouwen in je paard (moet dat dus wel kunnen). Je gaat er daarmee vanuit dat je paard je netjes volgt, oefent weinig tot geen druk uit en hebt de teugel alleen vast voor het idee, dus je houdt de teugel losjes vast. Zodat het paard amper of niet doorheeft dat ie vastgehouden wordt. Deze methode is bij sommige paarden levensgevaarlijk, en kan ook alleen correct toegepast worden als er een goede vertrouwensband is tussen paard en begeleider. Daarmee moet je je handvoering zo houden dat je altijd meteen de 2e teugel erbij kan pakken als het nodig is.

De uitleg die ik bij methode 3 heb gekregen is dat als jij vertrouwen geeft aan je paard je dat ook terug krijgt. Helaas werkt dat niet altijd zo, al is het wel een doel om naartoe te werken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:46

Methode 2, zo heb ik het altijd geleerd en zo dien je je paard op wedstrijden, bijv. inspectie 4 tal e.d., ook vast te houden, bij ruiterbewijs inspectie trouwens dito. Heel soms methode 1, als het een jong of onervaren dier betreft. Methode 3 is m.i. not done, als het paard schrikt ( en elk paard hoe braaf ook kan een keer schrikken), trek je meteen (onbedoeld) het bit door de mond waardoor je paard negatieve associaties kan gaan leggen.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:53

Methode 1 heb ik geleerd, ik gebruik die ook altijd omdat ik met western teugels zit dus makkelijker vind.
Met een gewoon hoofdstel wil ik 2 ook wel doen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:59

Ikzelf hoef de pony die ik rij bijna niet vast te houden, dus het wisselt nog al eens hoe ik haar meeneem, 1of 2 teugels vast, maar eigenlijk nooit de teugels over het hoofd. Vind ik teveel moeite voor 6 meter naar de bak.
Mocht ze er tussen uit knijpen zou ik inderdaad ook wel bang zijn dat ze er in gaat staan.

Zijn er eigenlijk ook mensen die het bakstuk pakken? Ik zie het regelmatig, maar heb er hier nog niemand over ge'hoord'.

Fieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:02

ik gebruik nooit methode 2 altijd methode 1 voor buiten en korte stukjes naar de bak. methode 3 is echt voor net opstappen en toch nog een stukje moeten lopen, bij mij.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:03

Ik gebruik meestal methode 2 dat is wat ik geleerd heb. Heel soms methode 1, maar dat is echt maar heel soms.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:56

Methode 2 is volgens mij de meest voorkomende. Ik gebruik methode 3 ook vaak, en methode 1 als ik idd wat langer ga lopen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:03

2 en 3 zijn beide onveilig in mijn ogen. je hebt niks als ie iets doet.
ik ben dus voor methode 1.
ik rijd western en hebben we dus 2 losse teugels. daarmee doe ik altijd de rechterteugel om de knop en heb alleen de linkerteugel last (dan wel helemaal in mijn handen dus niet om de hals). dit is het beste, als er iets geberd heb ik genoeg in m'n handen waar ik iets mee kan en raak niet verward door 2 touwen.
en bit door de mond trekken? dat doe je niet zo snel hoor...
ik heb zo controle om de teugel einde te gebruiken als ik een paard van me af moet krijgen 9als soort zweepje) en genoeg in mijn hand om tegen te kunnen houden of te trekken als ie weg springt.

dus voor engels zou ik zeggen manier 1