Marit_Kizz schreef:Maar waar het om gaat mensen, zonder erop te letten hoe en waarom hij nog gereden wordt, hoe kan ik dit het makkelijkst voor mijzelf en het paard maken?
Ik had al aangegeven hoe je zijn rug kunt controleren op pijnpunten. Tip 1
Opstappen met stoel, kruk, wat dan ook is tip 2
Weet je zeker dat het niet zozeer zijn rug is, maar nare gewoonte door nare ervaring, dan raad ik je toch aan om gaatje voor gaatje aan te singelen, zeker als je hem gaat leasen. Vergelijk het met een broekriem ineens op z'n strakst te trekken; wordt je ook niet blij van. Gun hem hierin dan de tijd om jou in het aansingelen te vertrouwen; tot nu toe heeft hij dus iedere keer een onprettige ervaring met aansingelen. Tip 3
Zoek dan eens uit waar hij het rustigst is met opzadelen; voor sommigen is dat in de stal, voor andere paarden juist op de gang.
Vervolgens; doe het hoofdstel om, en houd inderdaad die rechter teugel erbij. maar dan op zo'n manier dat hij wel rechtuit kan kijken. Je gaat vanzelf voelen of het vertrouwd is hem meer ruimte te geven of niet. Zo, dat waren tip 4 en 5.
Ergens snap ik je redenatie wel om hem te leasen, maar er is dus een vrouw bij wie hij dit gedrag helemaal niet vertoond. Vraag eens na hoe zij met hem omgaat (en of zij hem mischien wilt leasen)