paard heeft geen respect voor draad.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: paard heeft geen respect voor draad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:32

Probleem met deze pony was dat ze zowieso niet wil blijven waar ze is, ze probeerde altijd uit te breken, ookal stond ze in een weide met veel gras.
Daarbij was het stuk waar ze in gezet is wel kleiner maar er stond nog steeds genoeg gras voor haar.
En graaskorven zijn er niet in maat iniminie, dus al zou ik het willen ;)

Maar als je denkt dat er altijd een oorzaak is dan leg me ook maar uit waarom mijn andere paard het doet? En waarom die van Peachy en Zuccero het doen?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:36

@ Bandida, ik wist niet dat dit paard afgezonderd wordt/werd ivm. te veel gras eten.
Dan is het begrijpelijk dat het dier wil ontsnappen, tenslotte is en blijft het een sociaal wezen, en als het gewend is samen te staan zal het op zoek gaan naar de veiligheid van de kudde!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:39

Citaat:
En graaskorven zijn er niet in maat iniminie, dus al zou ik het willen ;)

In maat shetland wel..

Citaat:
Maar als je denkt dat er altijd een oorzaak is dan leg me ook maar uit waarom mijn andere paard het doet? En waarom die van Peachy en Zuccero het doen?

Niet om vervelend te doen, maar hoe kan ik dat nu weten hier achter mijn pc?
Er is altijd een oorzaak.. in het hoofd van het paard: eenzaam, of net weg willen bij een groep, niet genoeg te knabbelen, niet lekker genoeg, te weinig bewegingsruimte, verveling, puberen, leuke merrie bij de buren, enz.. en daar zijn allemaal oplossingen voor te bedenken waarbij je m.i. geen stroomdraden om de kop van je paard hoeft te knopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:50

Je knoopt toch ook geen stroomdraad om zijn hoofd :oo

Maat shetland was te klein voor haar ;) Pony was 79cm en had een superklein koppie.

Het paard waar ik het eerder over had staat in een grote groep op een heel groot stuk land met veel gras, wordt bijgevoerd, ze is merrie dus gaat niet op d'r hormonen af en verveling kan niet met zoveel paarden bij d'r, waarom zou die dan nog uit moeten breken?

En als een paard uitbreekt omdat die aan het puberen is, wat wil je daar dan aan doen? En als een hengst uitbreekt omdat er een merrie bij de buren staat, wat wil je daaraan doen? Je kunt de buurman moeilijk vragen die merrie elders neer te zetten.

Ik snap je redenatie wel, heel vaak is er een simpele oorzaak maar er zijn echt waar ook paarden die het gewoon zonder oorzaak doen, mss omdat ze een draadje los hebben :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:56

Citaat:
Je knoopt toch ook geen stroomdraad om zijn hoofd :oo

Nee, was eigenlijk niet aan jou gericht zie ik nu. Maar daar ging het hier eerder over, en ik vind ook dat dat niet kan ;)

Citaat:
En als een hengst uitbreekt omdat er een merrie bij de buren staat, wat wil je daaraan doen? Je kunt de buurman moeilijk vragen die merrie elders neer te zetten.

Die van mij lopen in groep, achter planken én stroom, en staan samen met een ruin die 15 jaar ouder en klaar en duidelijk baas is. Ik zeg niet dat het alle hengsten binnen houdt, maar hier is het zo wel goed geregeld.

Citaat:
Ik snap je redenatie wel, heel vaak is er een simpele oorzaak maar er zijn echt waar ook paarden die het gewoon zonder oorzaak doen, mss omdat ze een draadje los hebben :P

Een hele schaarse uitzondering misschien, maar ik geloof daar gewoonlijk niet zo in ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:17

Als je zelf hengsten hebt dan weet je ook wel dat als ze echt de hormoontjes in de bol krijgen ze ook niet worden tegen gehouden door planken, stroom en een 15 jarige ruin ;)

Maar een antenne werkt wel degelijk hoor en heeft het dier ook geen last van zolang hij in de weide blijft, ik vind daar dus niet zoveel mis mee.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:56

Bandida, ik geef je groot gelijk dat het eigenlijk niet kan.. Maar als het gevaarlijk wordt, moet je toch echt iets proberen.

Het veulen die bij ons door het draad liep, negeerde het stroom volkomen. Ze ging er doodleuk onderdoor en je zag de vonken eraf vliegen, toch deed ze het iedere keer weer. We hebben haar op verschillende manieren op de wei gezet, uiteraard met vriendjes, in veel gras, weinig gras, zand, met moeder, zonder moeder etc. Toen toch maar de antenne aan haar halster vast gemaakt. Één flinke schok gehad en het gaat goed.
Ze staat naast een drukke weg. Heb liever even een schok dan voor altijd een blessure, of misschien geen paard meer..

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:09

zeg annelies,is er ook een topic waar je niet probeert een rel te schoppen of ruzie te maken, bij de visjes kan het ook al niet zonder ruzie en op een arabisch overlijdens bericht zit zelfs een slotje omdat je er blijft herrie schoppen! Ga wat doen met je leven en hou op met rel schoppen!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:42

anneliesdj schreef:
Als je zelf hengsten hebt dan weet je ook wel dat als ze echt de hormoontjes in de bol krijgen ze ook niet worden tegen gehouden door planken, stroom en een 15 jarige ruin ;)

Nou.. wat moet ik daar op zeggen. Check.. jep, ze lopen in de wei.. zoals altijd.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:22

mensen hou het even gezellig hier.

mijn paard was eerst ook hengst kwam merrie bij te staan draadjes ertussen met tussenstuk van 2 meter maar meneer heeft zoveel respect voor het draad en bleef er keurig achter.
mijn eigen paard is pas 1 keer door het draad gevlogen en dat was uit angst. verder is hij als de doods dat hij stroom krijgt.
alleen de haflinger lukt het niet.
vanavond gesprek met de eigenaresse dus ben benieuwd met wat voor oplossing zei nog gaat aankomen.
ik ga trouwens niet mn hele wei omheinen met planken. kost me kapitalen en is niet mn eigen grond.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:48

Waarom rent hij er door heen dan? Verveelt hij zich misschien? Staat hij op de wei? Is het koord of lint? Mijne deed het ook toen we nog geen stroom hadden. Nu staat er stroom op en doet hij het niet meer. Misschien een idee om de volt te verhogen?

drovers_run

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:17

je moet 2 draden spannen, onder en boven, & dan wel prikkeldraad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:43

Bandida schreef:
anneliesdj schreef:

Nou.. wat moet ik daar op zeggen. Check.. jep, ze lopen in de wei.. zoals altijd.

Mijne ook ja :+ Is ook nog nooit uitgebroken maar je weet vast wel wat ik bedoel ;)

@ luckyboy; volgens mij ben jij de enige die hier rel schopt, ik ben iig leuk aan het discussieren :)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:48

drovers_run schreef:
je moet 2 draden spannen, onder en boven, & dan wel prikkeldraad.

Het enige wat prikkeldraad doet, is je paard voor t leven beschadigen. Wou echt dat ze die rommel zouden verbieden.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:40

Bedoelt ze niet gewoon stroomdraad want prikkeldraad is heel lastig te spannen (prikkel draad is goed op mensen van je land af te houden ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:46

mijn vriendin heeft op een paardemelkerij gewerkt.
daar deden ze het veulen/paard nat maken die door de stoomdraden gingen.
en dat hielp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:51

hier nog 1..
Afbeelding
meneer stond gewoon met zijn neus tegen de draad aan terwijl je de vonken zag gaan..
toen hij hier kwam hebben we 3 draden en een lint gespannen, de éne op ongeveer 50 cm hoog, en dan steeds een stuk naar boven zodat hij er echt niet onderdoor kon lopen, hij staat nu nog wel eens aan de andere kant, maar het is een stuk minder. ik heb liever lint bij zulke paarden, draadjes kunnen toch flink snijden, alleen staat er op lint vaak wat minder stroom..

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:20

Hahah ja maar dit is ook wel aantrekklijk zo eronder door (is de grond droog daar)?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:37

Hahaha die foto van een veulen, die gewoon er stoicijns onderdoorloopt hahaha.

Ja het is heel irritant als het steeds doorheen gaat, en je telkens weer opnieuw in orde moet maken, mijn ex arabier werd door de vorige eigenaars geleerd dat er stroom op staat door 1 x er met sterke stroom tegenaan te laten voelen, en het is meteen goed, en heeft gelijk goed respect voor de schrikdraad, tot op de dag van vandaag, maar Haflingers pffff ja die zijn best hardleers, die willen ook graag lekker gaan vreten he.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:00

Die van mij staan achter hout en lint met veel volt, maar meneer gaat er gewoon tegenaan hangen, met als gevolg dat het hout knapt (jaja!) en de draad uiteindelijk ook.

Andere optie, zelfde paard: meneer springt er overheen. Hadden een sloot eerst gegraven, daarna een wal van een meter, daarop een hek van een meter, meneer was in 2 sprongen aan de andere kant. Puur om te kijken hoe het leven daar was of zo, want de merrie stond er gewoon bij te kijken..
Hij moet er nu wel aan geloven dat we eventing gaan rijden, meneer draaide zijn hoef er namelijk neit eens voor om!

Ik denk dat ik ook maar dat stroomdraadje in de manen probeer. Of nat maken, want de grond is gewoon normaal.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:22

oe draadje in de manen de de grond nat dat zal toch flinke schok geven

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:21

Heb je het al geprobeerd om je paard nat te maken? Want dat schijnt ook goed te werken omdat water de stroom nog veel beter geleid dan droog. suc6 ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:35

ff een vraag je ik lees hier over een antenne?of draad jes in de manen of aan het halster vastmaken/ maar word een paard/pony daar niet kopshuw van???

Jockey1356

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:24

Je moet ZEKER :( GEEN PRIKKELDRAAD gebruiken. http://img91.imageshack.us/img91/451/pic1cf5.jpg

Probeer dit maar eens aan je paard te verklaren! :(

Dit was het uiteindelijke resultaat van een verwonding met prikkeldraad die niet meer wou genezen.
Ik hoef je niet te vertellen wat er uiteindelijk met dit paard is gebeurd.
Je moet gewoon de zwaarste vee stroomklok op de draad zetten die in de handel te koop is. Als ze dat een keer meemaken is het doorbreken van de draad zo afgelopen.

Beter is een houten omheining met een stroomdraad er op. Maar dat is voor de meeste paarden (liefhebbers?) te duur.
Moderatoropmerking:
Ik heb je foto even in een link veranderd. Omdat de foto nogal als schokkend kan worden ervaren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:37

die foto was nog bij zijn vorige eigenaresse/fokster, de in totaal 4 draden die we gespannen hebben toen hij kwam hielpen wel, hij blijft er nu opzich goed achter staan, soms gaat hij de fout nog in als hij achter 1 draadje staat, maar bijna elk paard gaat er wel eens doorheen denk ik..
houten omheining is idd heel duur, lintjes en draadjes werken ook prima zolang je er genoeg stroom op hebt, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen, (zoals mijn pony dus) om dan voor 1 pony een hele houten omheining neer te zetten vind ik een beetje overdreven.