Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Abeltje77 schreef:Is het eerlijk om een hengst hengst te laten, en hem vervolgens af te straffen voor zijn gedrag?
Ik veroordeel hier niemand mee hoor, maar ik vraag me dit oprecht af eigenlijk.
Ze mogen 23 uur per dag hun eigen zinnetje doen, maar in de tijd dat ik ermee bezig ben, moeten ze zich gewoon gedragen, of ze nu ruin, merrie of hengst zijn. opisop_shop schreef:Hij hinnikt ook heel erg hard en dan inderdaad met name als je uit de wei gaat. Ben met hem nog maar een klein stukje buiten de wei geweest, alleen naar de bak (paar honderd meter verderop) en dan kom ik langs allemaal weilanden met paarden.
Hij doet niet echt het hinnik..grum, grum... maar alleen OORVERDOVEND hinniken!
Maakt zich als hij het doet vanwege andere paarden dan wel wat sterk en verliest de concentratie maar is wel te handhaven.
) weer meegehad naar de bak iets verderop. Onderweg kwamen we langs een weiland waar twee MEGA-hengstige merries stonden (hoorde ze de hele dag al brullen en gieren en zag ze ook al elkaar bespringen!) en meneer werd even ontzettend stoer (en mooi
) en was heel erg aan het hinniken en grummen.
Urielle schreef:opisop_shop schreef:Hij hinnikt ook heel erg hard en dan inderdaad met name als je uit de wei gaat. Ben met hem nog maar een klein stukje buiten de wei geweest, alleen naar de bak (paar honderd meter verderop) en dan kom ik langs allemaal weilanden met paarden.
Hij doet niet echt het hinnik..grum, grum... maar alleen OORVERDOVEND hinniken!
Maakt zich als hij het doet vanwege andere paarden dan wel wat sterk en verliest de concentratie maar is wel te handhaven.
Dat lijkt me geen hengstengedrag, maar gewoon een onzeker jong paard die aansluiting bij een kudde zoekt? Mijn merrie doet dat ook nog wel eens
ingace schreef:Hij mag hengst blijven zolang hij zich weet te gedragen (tuurlijk vergt dit ook het nodige van ons, ik ga er niet vanuit dat hij uitichzelf een braaf "jongetje"blijft)
Daarnaast is het wel de bedoeling dat hij naar de keuringen gaat en op basis daarvan kijken we dan of hij hengst blijven mag of niet (als hij afgekeurd zou worden, als hij straks lekker in zijn vel zit en heemaal is uitgegroeid e.d. en hij dus op zijn best/mooist is, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij dekt, dan zouden we ruinen zeker in overweging nemen. maar nu nog niet)
Juist omdat het natuurlijk gedrag is, vind ik het erg lastig hoe ik het beste er mee om kan gaan.
voor de rest is het echt een brave makker hoor!
Hij is wel super braaf, want in de bak en in het bos tussen al die paarden zet hij geen stap verkeerd!! Alleen achter een merrie werd hij wat heftig, want die billen waren natuurlijk onweerstaanbaar

opisop_shop schreef:Een stuk afzetten zodat hij niet bij het hek kan komen? zodat hij op twee meter afstand van het draad kan staan en niet verder dan dat, scheelt echt een helehoop gedonder!