Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WildRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:18

Dat is gewoon instinct

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:33

@wildrose.
tja daar heb je gelijk in maar wij laten hengsten catereren om "dit" van het instinct in te dempen.

DA is net geweest hij heeft alleereerst bloed afgenomen om te kijken hoe de testosteronspiegel is .
stap 2 is kijken(als het zo is) waar het vandaan komt.
dit kan komen door een bal in de buik
een zogenoemde bijbal die functie heeft overgenomen
of andere organen die deze fuctie hebben over genomen(het aanmaken van testosteron..)
vanaf daar moet Maggie_Eddy beslissing nemen
het feit is n.l dat als er een bal zit deze operatief verwijderd kan worden.
maar als het een van de andere organen is die de functie heeft overgenomen word het een lastiger verhaal.

tot zover een update ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:05

Citaat:
@wildrose.
tja daar heb je gelijk in maar wij laten hengsten catereren om "dit" van het instinct in te dempen.

Bij mijn weten word vooral gecastereerd omdat het gedrag makkelijker word, niet omdat de hengst om merrie's springt. Sommige ruinen hebben nou eenmaal meer hormonen dan andere. Mij is ooit gezegd dat hier spul iod voor is. Maar die van mij mag lekker zo blijven!

Je kan toch ook een echo laten maken om te kijken of de bal nog in de buik zit?

Maggie_Eddy

Re: Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:35

Ja dat klopt. op het moment dat er inderdaad teveel testosteron aanwezig is in de hormoonspiegel, gaan ze onderzoeken waar dat dan vandaan komt. Dat kan door opvoelen of door een echo te maken. Zo kunnen ze dan zien of er nog een (bij)bal in zijn buikholte of liesholte zit. Zo ja dan kan het via operatie verwijderd, of er wordt chemische castratie uitgevoerd. Maar ja da gaat natuurlijk wel wat kosten... Dus eerst maar eens afwachten wat de hormoonspiegel zegt en dan zien we wel verder.
Wat voor spul zou dat trouwens zijn?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:45

euh dat weet ik niet meer is ook wel al twee jaar geleden dat iemand mij de fysio mij dat vertelde.

Ik heb gelezen dat je het paard nog niet zo lang hebt, maar heb je geen contact met de oude eigenaren? Denk dat je dat vast wel hebt geprobeerd. Kan je beter zo eerst erachter komen of de hakkie takkie goed is gegaan dan onnodige kosten maken. Heeft hij verder ook veel 'hengsten' gedrag? Of ik het alleen het dekken?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:59

de oude eigenaren hebben hem ook als ruin gehad, en hij heeft daar maar even gestaan omdat zij een soort van handelaren zijn. Daarbij kwam nog dat het herfst was en hij niet met merries buiten heeft gestaan daar (die waren er simpelzat niet ;) ) Verder heeft hij niet veel hengsten gedrag. Met rijden is ie super braaf, mijn redelijk onervaren vriend (waar ie in principe ook van is :+ ) rijdt er zo mee weg. En wanneer de dames niet hengstig zijn kijkt ie er niet naar om. Vanmiddag stond ie in de wei met een waarschijnlijk hengstige pony en daar keek ie niet naar om, maar wel naar de andere 2 dames wanneer ze in hun periode zijn. Ik heb m wel zien poepen over de mest van de andere paarden, maar verder heeft ie nog geen andere paarden of zo aan gevallen of hard zijn best gedaan om de leider van de groep te worden. Dus in principe is het (nu nog) alleen het dekken. Ik hoop natuurlijk dat het daarbij blijft.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:14

Heb je geen oude papieren bij je paard? Ik had een oud inentingsboekje met verschillende adressen die ik bij langs heb gebeld en zo erachter kwam wanneer de mijne was geruind.
Uit jou omschrijving zou ik me er niet al te druk om maken. De mijne poept ook over de mest van zijn merrie heen en de merrie over de zijne :+ en die van mij doet nog meer rare of hele gemene dingen.
Ik ben heel benieuwd wat eruit komt want zeg nooit nooit. (voordat je denkt dat ik zeg dat die absoluut geen klophengst kan zijn ;) )

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:26

Haha nee ik ben niet zo iemand van de vooroordelen en snel denken te weten wat een ander zegt ;) Alle paarden zijn tenslotte verschillend en al is de een nog zo hengst terwijl ie ruin is dan kan de ander net een dood vogeltje zijn, ieder zijn eigen persoonlijkheid zullen we maar zeggen ;) Ik heb geen oud inentingsboekje, maar wel staat er in zijn papieren idd precies wanneer ie geent is ed. dat zou natuurlijk nog wel een optie zijn om te die dierenarts eens te bellen!! Zo kan ik er idd misschien wel achter komen of er een " echte' castratie heeft plaats gevonden! Dank u dank u :o

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:49

laris je geeft aan dat sebas geen hengsten gedrag vertoond buiten het dekken en het mesten..
maar zoals jij en ladybo weten heeft hij mij van de week aangevallen(toen k de merrie uit de weide moest halen. en dat was ondermeer een rede om dit topic te openen...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:52

Maggie_Eddy schreef:
de oude eigenaren hebben hem ook als ruin gehad, en hij heeft daar maar even gestaan omdat zij een soort van handelaren zijn. Daarbij kwam nog dat het herfst was en hij niet met merries buiten heeft gestaan daar (die waren er simpelzat niet ;) ) Verder heeft hij niet veel hengsten gedrag. Met rijden is ie super braaf, mijn redelijk onervaren vriend (waar ie in principe ook van is :+ ) rijdt er zo mee weg. En wanneer de dames niet hengstig zijn kijkt ie er niet naar om. Vanmiddag stond ie in de wei met een waarschijnlijk hengstige pony en daar keek ie niet naar om, maar wel naar de andere 2 dames wanneer ze in hun periode zijn. Ik heb m wel zien poepen over de mest van de andere paarden, maar verder heeft ie nog geen andere paarden of zo aan gevallen of hard zijn best gedaan om de leider van de groep te worden. Dus in principe is het (nu nog) alleen het dekken. Ik hoop natuurlijk dat het daarbij blijft.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:12

Tja, als de merrie en de ruin er gelukkig van worden... en de merrie eigenaar het geen probleem vind en/of geen hinder van ondervind, vind ik het niet zo'n probleem. Zo is er een ruin die echt kuikenmak is maar als de merrie zich wanhopig opdringt ineens wel beseft dat hij man is (geweest)... Het wordt pas vervelend als de ruin de slet van stal bespringt in een buitenbak...met een publiek van voornamelijk jonge kinderen met hun ouders....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:04

botjes schreef:
Het wordt pas vervelend als de ruin de slet van stal bespringt in een buitenbak...met een publiek van voornamelijk jonge kinderen met hun ouders....

Wat vind je daar vervelend aan dan? Mijn merries zijn ook gewoon gedekt in het bijzijn van mijn (jonge) kinderen. Die heb ik uitgelegd hoe of wat en ze vinden het echt heel normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:59

Hihi, wij stonden erbij als de stier de koeien dekte en toen ik zelf zeven jaar was keek ik ook toe toen mijn ponietje werd gedekt hoor.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:25

Diablo schreef:
botjes schreef:
Het wordt pas vervelend als de ruin de slet van stal bespringt in een buitenbak...met een publiek van voornamelijk jonge kinderen met hun ouders....

Wat vind je daar vervelend aan dan? Mijn merries zijn ook gewoon gedekt in het bijzijn van mijn (jonge) kinderen. Die heb ik uitgelegd hoe of wat en ze vinden het echt heel normaal.

tja daar lig ik dus ook niet echt wakker van ..

maar laat je je kinderen in de buurt van die hengst?
als staleigenaar is het wel mijn verantwoording als ik kinderen de wei/stal in laat gaan terijl er een ruin met een hoogwaardigheids probleempje in de wei staat

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:19

Mijn ruin doet het ook bij sommige merries. Echt dominantie weet ik niet, volgens mij waren beide merries gewoon ontzettend hengstig en wel in voor een wilde vrijpartij :+

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:19

prints schreef:
laris je geeft aan dat sebas geen hengsten gedrag vertoond buiten het dekken en het mesten..
maar zoals jij en ladybo weten heeft hij mij van de week aangevallen(toen k de merrie uit de weide moest halen. en dat was ondermeer een rede om dit topic te openen...

Ik had het aan de telefoon al aan prints uitgelegd waarom ik hier verder niet op in ben gegaan, ik ben zelf niet bij deze actie geweest, en ga daar dan ook niks over zeggen voordat ik iets zeg wat niet juist is o.i.d. Aangezien prints ook actief is in het topic nam ik al wel aan dat ze hier vanzelf mee zou komen, dat kan beter verteld worden door haarzelf dan door mij terwijl ik hier niet bij aanwezig was. hoop dat jullie me begrijpen.. :o

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:26

Heey !
Vorig jaar stond mijn ruin bij een merrie op de weide, hij ging er dan ook 'op zitten'.
Nu staat hij meer op stal & als hij op de weide gaat is het meestal met andere ruinen ^^
Bij het rijden is hij wel lastig als er een hengstige merrie in de buurt is, maarja, kvind het wel iets hebben xD

Maar ik hoop natuurlijk voor jullie dat het een goede uitslag is van de dierenarts !
Kben dus zelf ook benieuwd naar de uitlsag, haha xD

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:12

Diablo schreef:
maar laat je je kinderen in de buurt van die hengst?
als staleigenaar is het wel mijn verantwoording als ik kinderen de wei/stal in laat gaan terijl er een ruin met een hoogwaardigheids probleempje in de wei staat

Dan neem je een grote zweep en is dat "hoogwaardigheidsprobleem" in no-time opgelost!
Sorry voor de eigenaar, maar een paard wat mij doelbewust aanvalt heeft een PROBLEEM! Die krijgt met de zweep en niet te zuinig! Ik verdedig mijn ruimte en ik schrik niet terug voor grof geweld als de situatie dat noodzakelijk maakt; zoals mijn eigen je-weet-wel hengst deze week ook ontdekte, toe ie in de bak naar me sloeg en dus gelijk een striem op z'n kont had staan.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:57

tuurlijk maar wat ik ermee wilde zeggen dat ik wel een risico loop op dat soort ongelukjes wanneer mijn 4 jr neefje de weide in loopt of de kindjes van een vriend van mij ,deze zien geen gevaar en nemen echt geen zweep mee.
ook de "verzorg"meisjes van 12 verwachtten het niet van tevoren tenzij ik dit vermeld..
mijn shetjes en a-pony staan er ook als de kids deze willen aaien en de grote nep-hengst vind dat dat niet kan heb ik een probleem..
kinderen mee laten kijken hoe een dier in dit geval een paard wordt gedekt prima... maar dan wel vanaf een veilige plek

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:10

Gelukkig is deze je-weet-wel-hengst alleen maar zo wanneer ze hengstig zijn, vandaag hebben ze weer met z'n allen samen in de wei gestaan, de ruin heeft nog niet gekéken naar de bewuste merrie....
@ikke: ja je eigen ruimte verdedigen, prima, maar om dat nu grof geweld te noemen.. Ja ik zal zeker mezelf verdedigen, maar wel dan wel normaal, zolang de boodschap maar duidelijk is.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:16

Maggie_Eddy schreef:
@ikke: ja je eigen ruimte verdedigen, prima, maar om dat nu grof geweld te noemen.. Ja ik zal zeker mezelf verdedigen, maar wel dan wel normaal, zolang de boodschap maar duidelijk is.

Wat is voor jou dan een normale reactie op een aanval van een peerd?

Voor een paard is het immers normaal om een trap/beet te geven indien een mindere in rang in zijn ruimte komt of iets doet wat hem niet zint...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:29

ja dat snap ik wel, maar met grof geweld komt het op mij een beetje verkeerd over. Allicht dat als een paard mij aanvalt ie ook slaag krijgt, maar ik zal niet alsmaar doormeppen. Als ik een schop krijg van een paard, (en ik ben nog in de gelegenheid) bestraf ik dat met een schop, bijt een paard mij dan bijt ik deze terug. Dat bedoel ik met als de boodschap maar duidelijk is :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:36

Maggie_Eddy schreef:

Je eigen ruimte verdedigen HOEFT geen grof geweld te zijn. Een paard afranselen met een zweep valt bij mij echter serieus onder de categorie "grof geweld"; maar als het paard mij geen andere optie open laat, dan staan de striemen erop, tot bloedens toe, als het niet anders is.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:41

ok, dan had ik het verkeerd opgepakt in eerste instantie ;) Zo bekijk ik het ook, had m anders begrepen in je andere post, excuus! :o
En allicht, als het paard je geen andere keuze laat zul je soms niet anders moeten idd, al heb ik dat gelukkig nog niet mee hoeven maken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:48

Maggie_Eddy schreef:
ok, dan had ik het verkeerd opgepakt in eerste instantie ;) Zo bekijk ik het ook, had m anders begrepen in je andere post, excuus! :o
En allicht, als het paard je geen andere keuze laat zul je soms niet anders moeten idd, al heb ik dat gelukkig nog niet mee hoeven maken!

Daar zit je ook echt niet op te wachten, geloof me. Ik heb het jaaaaren geleden één keer zien gebeuren, dat wil je niet, echt NIET!

Of, zoals een goede instructeur eens zei over juryleden: als je slecht rijdt, heb je een twee verdient; doe je het goed, moet je ook een negen krijgen. De meeste jury's zijn mietjes, die durven zo niet te punten!