muis of rat doodgetrapt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wednesday

Re: muis of rat doodgetrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:36

vorig jaar in de zomer heb ik ook een (reuze)egel dood gevonden bij mijn paard in de uitloop en een tijdje geleden een dode muis. Bij de muis dacht ik dat ze misschien uit het hooi was gevallen ofzo (maar dan zou ze ws al vergaan zijn zeker?)Ik vrees dat mijn paard ook best moordzuchtig is! Hij gaat ook altijd achter de hond aan.

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:14

Vind ik toch apart, ik heb daar dus geen last van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:14

mevrouw schreef:
Vind ik toch apart, ik heb daar dus geen last van.

Heb jij misschien gewoon een lief paard ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:25

Ook ik heb al eens een dood dier gevonden door toedoen van de paarden. Een vermorzelde haas, in de wei, waarschijnlijk is hij in een collectieve sprint tussen de hoeven van de paarden terecht gekomen. Best sneu.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:31

Bij mijn oom in de paardenwei lagen regelmatig dode mollen. Best knap als je bedenkt dat die beestjes niet zo vaak boven de grond komen.

Ons eigen paard heb ik er twee keer op betrapt dat hij serieuze pogingen ondernam om een ander dier te pletten. De eerste keer was een kip die bij hem in de bak liep, hij zag de kip en sloop er heel voorzichtig heen (ja echt, een paard kan sluipen!), ging toen hij bij de kip was op zijn achterbenen staan en liet toen zijn beide voorbenen bijna op de kip terecht komen. Ik zeg bijna, omdat de kip echt supersnel wegvluchtte, de veren vlogen in het rond. Wist niet dat een kip zo snel kon zijn. Dit was dus echt bewust gedrag, waarschijnlijk een mix tussen territoriumdrift en een spelletje. Vind het nog steeds jammer dat ik geen videocamera bij de hand had.

De tweede keer was ongeveer een gelijke situatie, maar dan met een kat die in de bak was gaan zitten om zijn behoefte te doen. Ook in deze situatie zijn gelukkig geen slachtoffers gevallen. Ons paard pikt het gewoon niet als andere dieren dan paarden gebruik maken van zijn territorium, hij jaagt ze heel effectief weg. Als er bij het rijden in de bak bijvoorbeeld een kat voor zijn voeten loopt, of een ander beest, dan probeert hij deze ook weg te jagen middels zijn beproefde methode, alleen vind ik het niet zo geslaagd als hij daarvoor op zijn achterbenen gaat en blijft het bij een beetje hoofdschudden van zijn kant. Al is een paard wat langskomt voor de meeste kleine diertjes reden genoeg om zich snel uit de voeten te maken.

Boezie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:02

ik zou zeggen dat de muis niet expres is doodgetrapt, maar als ik bovenstaande reactie van susanH lees, begin ik ernstig te twijfelen :P

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:06

Ben blij dat ik niet de enige 'moordlustige' pony heb. :+

Tapioka heeft nl. ook al eens een kip gemold. Katten gaat ze ook achteraan als ze in de paddock komen. Dan loopt ze er met de oortjes naar voor opaf en denk je 'oh lief' en vervolgens hap, of klauw.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:05

De mijne laat de vogels (die met zijn brood gaan vliegen) en de kat wel gewoon zitten! Maar de hond... Dat is speelgoed :)

Sandra291

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:58

Ik denk dat jouw paard het heeft gedaan omdat hij/zij was geschrokken.. Dat is heel spijtig van die rat/muis maar je kan er niets aan doen! ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:25

Het kan express en kan per toeval gebeurt zijn. zo ken ik een paard die hetzelfde wil doen met de jack russell als met de muis (in die zin dat hij er echt achter aan jaagt en zn voet er telkens op mikt), of dit nu een soort van speelgedrag is of niet, geen idee. Hij doet het enkel buiten. Mijn hond heeft ook nog een muis geplet met zn poot, maar was ook weer eerder spel denk ik, aangezien hij dacht even met de kat mee te spelen. Heb ook nog gehoord dat een paard een konijn doodde, en een pony geweten die in volle galop over het veld achter een konijn aan ging en hem meestal ook tussen de benen kreeg, met als gevolg dood konijn.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:00

Mijn jeugdtrauma: onze aller"liefste" haflingermerrie ging op een kalkoen gaan stampen. En ècht wel dat dit met opzet was!! Ze vond het beest vervelend denk ik...? Arme kalkoen... |(

Ook heb ik toevallig een dode (platte) muis uit de stal van mijn paardje gehaald van de week. Beestje lag vrij diep onder het stro, dus ik denk wel dat hij er per ongeluk op is gaan liggen.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:26

Ach, ik was deze zomer op rijkamp en je raad nooit wat ik vond bij het mesten? Een muis! Het beestje was verstikt onder een mooie hoop paardenpoep. Nog helemaal intakt en nog gewoon 3D, dus ja...... moord met paardenpoep...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:21

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:26

Het kan zijn dat hij het muisje irritant vond ofzo, een onuitgenodigde gast :P
Maar het kan ook gewoon een ongelukje zijn ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:33

wat een moordlustige paarden allemaal zeg :P

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:37

Oslo_girl schreef:
Ach, ik was deze zomer op rijkamp en je raad nooit wat ik vond bij het mesten? Een muis! Het beestje was verstikt onder een mooie hoop paardenpoep. Nog helemaal intakt en nog gewoon 3D, dus ja...... moord met paardenpoep...

Haha arme muis :+

Mijn paard heeft ook ooit op een oud stage adres van mij op een rat gestaan ;) Rat was overigens niet eens helemaal dood, dus die hebben we zelf maar doodgeslagen met een schep ;)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:45

fijn om te lezen dat ik niet de enige moordlustige merrie ter wereld heb gehad... in de box van deze merrie (die ik overigens niet meer heb) vond ik met grote regelmaat dode muizen, ratten en in de wei lag wel eens een haas of konijn. Ook jackrussels en katten waren niet veilig bij haar. Helaas heeft ze dan ook 2 jackjes naar de andere wereld geholpen.
Bij haar was het toch echt opzet zoals ze het deed. Echt gericht kijken en snuiven waar de rat/muis is en dan STAMP, splut en dood was de rat/muis.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:47

Mmh ja datzelfde paard van mij heeft dus ook mijn 2 jaar jonge friesche stabij doodgetrapt, maar die fokte hem dus ook altijd op, dus heb het hem maar nooit kwalijk genomen.
Nu probeert hij het ook als onze andere honden in het land komen, loeren, snuiven en erop afstormen, hij zou ze echt weer bewust doodtrappen, doodeng is dat!

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:55

unamie schreef:
Ons minihengstje heeft een (jonge) vos doodgetrapt :=
Die lag s'morgens dood in de bak :7

ah gossie... ;(
Maarja wat doe je eraan.Vind alleen die jonge vosjes zo lief eruitzien(ja ik weet dat ze kippen vreten)i bedoel,kijk dan...
Afbeelding

:+ lief

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:01

Sizzle schreef:
Schapen zijn trouwens voor veel paarden ook niet veilig. Er zijn er genoeg die ze de wei uit schoppen of met de voorbenen maaiend op af gaan. Heb ook al eens een puppie tegen de muur gesmeten zien worden door een paard. Ook een paard met een dode kip als een razende in de weer gezien. Ze smeet hem dwars door de bak en sloeg er met het voorbeen op :=

en niet alleen schapen hoor, onze shet hengst pakt ook kalfjes ;( als hij de kans krijgt.
we hadden een keer twee koeien die alle twee en kalf hadden, dus moeder en zoon naar buiten en wij dachten shet kan er wel bij want die is twee keer zo klein als kalf, maar dat ging niet helemaal goed :o hij ging er wel met het kalf van door(heeft het wel overleeft we waren er bij). dus toen heeft de shet toch maar op een ander stuk wei gestaan.
maar muizen of ratten hebben we nog nooit gevonden gelukkig.(brr.. ben als de dood voor die beesten)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:02

fijn te lezen dat niet alleen mijn shetter zo erg kan zijn
die vermoord ook al het vreemde in ZIJN weide/paddock etc

ratten knagen graag aan hoeven , paard zal ze zeker dood trappen ..als ze de kans krijgen

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:26

ik denk niet dat hij het expres heeft gedaan.
volgens mij zijn in alle stallen muizen en ratten
en die zitten ook tussen het stro.
dus ja dan kan het wel eens voorkomen
dat een paard er per ongeluk op gaat staan. :Y)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:11

Ik was laatst de stal van een ander paard (niet van mijn paard :P) aan het uitmesten en daar vondt ik een onthoofde mus in zijn stal. :+

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:29

Mijn pony is echt een sulletje, ze laat alles toe in d'r stal.

Heb op de kinderboerderij wel eens gezien hoe een ezeljaarling een pasgeboren lammetje in zijn nek greep en net zo hard schudde totdat ie z'n nek brak.. := Heel vreemd.

En ik heb een shetlander gekend die alles de bak uitjoeg wat kleiner was dan haar. := Hondjes/kleine kinderen, ze rende er met volle vaart overheen!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:03

Mijn paard heeft eens een katje doodgetrapt...
Hij stond op de weide & het katje kwam de hele tijd tussen zijn benen lopen.
Meneer vond dit irritant & bleef maar kappen met zijn hoeven tot het katje doodging =(
Eigenlijk wel zielig, maar ik denk niet dat het expres was ofzo :o .
Waarschijnlijk wist hij niet wat er aan zijn benen zat ofzo..