Wat kan ik doen met een jong paardje (bijna 2)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:40

Hoihoi,
Ik heb ook een (bijna) twenter (8 april) en daar doe ik nu ook niet zoveel mee. Hoewel ik wel erg verlang na het beginnen met longeren moet dat echt nog een half jaar wachten. Maar wat ik doe is zegmaar dit:

- Binnen en buiten zetten natuurlijk
- Soms pak ik hem en ga een stukje wandelen langs de weg en laat hem grazen en achteruit lopen, voetje optillen, stilstaan zodat hij dat als "normaal" gaat beschouwen.
- In de stallen laat ik hem in het gangpad stil staan zonder hem vast te zetten en ga hem poetsen. Dit doe ik zo'n 10 minuutjes en aan het einde geef ik hem wat lekker. Tussendoor beloon ik hem als hij goed blijft staan als ik achter hem sta of even iets moet pakken. Hij blijft natuurlijk niet de héle tijd staan, daar is hij gewoon nog te jong voor om te snappen. Dan zet ik hem weer terug op zijn plek.
- Als hij dan een pas opzij moet duw ik bij zijn schouder (als zijn voorhand opzij moet) en dan zet hij ook echt zijn voorand alleen opzij! Dat heb ik geleerd door met mijn voet zijn binnenste voet op te tillen (omhoog te duwen) en die over zijn andere voet te zetten en daarbij zeg "opzij" vind ik heel handig aangezien hij voorhee gewoon achteruit liep dat ik die hulp gaf.
- Je kan ook leren door een keer in je handen te klappen of in je vingers te knippen dat hij op je gaat letten als hij dat even niet doet. (ik knip in mn vingers, vind het wel handig)
- Je kan hem ook stil laten staan terwijl jij naar achter loopt (handig voor foto's hehe)
- Idd trailertraining is handig, mijn paardje (Winnetoo) is al 2/3 keer verplaatst met de trailer dus dat waren handige oefeningen

Dat was het wel:+ Hoop dat je er wat aan hebt!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:00

westernjo schreef:
Oh ja, nog iets, ik las je eerste post. Neusje over de grond met longeren, is dat echt ontspannen of is dat van haar uit een kalmeringsteken omdat ze 'opgejaagd' wordt? Ik weet het niet hoor, ik vraag het maar. Ik hou niet zo van longeren.

Met longeren ben ik inmiddels gestopt ;)
Maar ze was echt ontspannen, dat merkte ik.

Maargoed, geen longeren meer. Hebben haar vanmiddag weer even in de trailer gezet, nog niet mee gereden ofzo, doen het op jullie advies rustig aan ;) Verder inderdaad laatst zeil in de bak, vonden ze (samen met ander ponytje) reuze interessant. En die clickertraining lijkt me ook wel leuk om eens te proberen, wie weet binnenkort.....

Afbeelding

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:00

haha knippen met mn vingers.. als ik dat doe hoor je amper een geluid hahaha.

ILuvWinnetoo

Re: Wat kan ik doen met een jong paardje (bijna 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:06

Haha, ik kan het met rechts ook niet maar met links wel sinds kort :+ Over dat zeil in de bak is een goed idee! Je kan er ook met hem/haar overheen lopen, heb ik ook gedaan (stond niet op mijn lijstje *schaam*schaam*) en dat vind ik nu absoluut niet eng meer. Of een ineens een paraplu ergens neerleggen en laten ruiken. (mijn heeft hem perongeluk stuk gemaakt hehe) *Maaaaaaaam? Heb je deze plu nog nodig?* *Jaaah* *Ooh, dan koop ik wel een nieuwe oké? hehe :+*

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:16

ILuvWinnetoo schreef:
Haha, ik kan het met rechts ook niet maar met links wel sinds kort :+ Over dat zeil in de bak is een goed idee! Je kan er ook met hem/haar overheen lopen, heb ik ook gedaan (stond niet op mijn lijstje *schaam*schaam*) en dat vind ik nu absoluut niet eng meer. Of een ineens een paraplu ergens neerleggen en laten ruiken. (mijn heeft hem perongeluk stuk gemaakt hehe) *Maaaaaaaam? Heb je deze plu nog nodig?* *Jaaah* *Ooh, dan koop ik wel een nieuwe oké? hehe :+*

Whaha,......

Eerst vonden ze het zeil super super eng, toen legde ik er wat brokjes op, gingen ze rustig staan eten, wie houdt wie nou voor de gek? :Y)

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:25

Haha wat een aansteller :+ Wat je trouwens óók nog kan doen is;
Dat zeil over hem heen leggen als een deken. Heb ik ook gedaan (2 x) en de 2e keer vond hij het niet eens eng meer! Moet je wel de ruimte hebben en nog iemand die je helpt!
Afbeelding

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:27

ILuvWinnetoo schreef:
Haha wat een aansteller :+ Wat je trouwens óók nog kan doen is;
Dat zeil over hem heen leggen als een deken. Heb ik ook gedaan (2 x) en de 2e keer vond hij het niet eens eng meer! Moet je wel de ruimte hebben en nog iemand die je helpt!
http://img360.imageshack.us/img360/4438 ... il1ts7.png

Haha, leuk idee. En meteen een mooie regendeken :D

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:35

Ja, beetje bijknippen wat touwtjes her en der en klaaaaar :Y)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:40

ILuvWinnetoo schreef:
Ja, beetje bijknippen wat touwtjes her en der en klaaaaar :Y)

Nee niet bijknippen, zo kan er ook nog een vriendje bij hem schuilen!

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:17

ja maak er een tent van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:21

Ik heb een shetje van bijna 1, eigk doe ik niet zoveel ermee tot hij een jaar of 3,5 is ( dan komt hij voor de sulky :D ). ik poets hem zo nu en dan, en een klein wandelingetje door t bos enzo. Voor de rest laat ik hem dus tot die leeftijd lekker kind zijn en spelen.

Ook mijn fjord heb ik vanaf dat ze een half jaartje oud was. tot aan ze 3 was deed ik er ook niet veel mee, wandelen poetsen en voor de rest lekker op t land ( had toen ook een ander rijpaard ). Deze heb ik op haar 3e ingereden, achteraf had ik nog minstens een half jaar tot jaar willen wachten maargoed das achteraf. Ze is nu bijna 6 en nog steeds word ze lang nie elke dag gereden.

Op d ejonkies moet je zuinig zijn, ze hebben daarna nog zoveel jaren om te werken :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:40

Idd zoals ik hier al heb gelezen nog niet gaan longeren ed, laat hem lekker jong blijven en vraag niet te veel inspanning van hem, zowel geestelijk als lich.
Oefen lekker aan de hand met wandelen, halt houden. Ook los in een paddock kun je leuke ''spelletjes'' doen; lekker met zn tweeen gek doen.
Ik begrijp dat het je niet snel genoeg kan gaan, (wat is er heerlijker dan op een paardenrug de wereld te verkennnen) maar ga voor het welzijn van je paard niet te snel!
Succes

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:54

19LindA83 schreef:
Idd zoals ik hier al heb gelezen nog niet gaan longeren ed, laat hem lekker jong blijven en vraag niet te veel inspanning van hem, zowel geestelijk als lich.
Oefen lekker aan de hand met wandelen, halt houden. Ook los in een paddock kun je leuke ''spelletjes'' doen; lekker met zn tweeen gek doen.
Ik begrijp dat het je niet snel genoeg kan gaan, (wat is er heerlijker dan op een paardenrug de wereld te verkennnen) maar ga voor het welzijn van je paard niet te snel!
Succes

Longeren ben ik inderdaad mee gestopt, vind het toch fijn dat ik dit topic heb geopend want ik heb wel al een aantal paarden zadelmak gemaakt maar me nog nooit bemoeit met de opvoeding van een veulen/enter/twenter en wist dat van dat longeren dus niet. Verder lijkt het me dus leuk om de clicker training te doen en ik zal haar ook eens een regenjas aanmeten. Verder heb je helemaal gelijk, het kan niet snel genoeg gaan;) Maar ik zal geduld moeten hebben en als ik jullie tips zo lees zal dat geduld uiteindelijk wel beloond worden.