Paard ontzettend eenkennig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juuud

Re: Paard ontzettend eenkennig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:25

Ik bedoel het stukje: dat hij mensen MOET accepteren

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:40

Juuud schreef:
Ik bedoel het stukje: dat hij mensen MOET accepteren

Dat lijkt mij niet meer dan normaal, het is gewoon noodzaak, als ik ziek ben kan ik met een gerust de verzorging en training (als die normaal intensief gereden wordt is in 1 keer stilzetten ook ongezond) overdragen aan iemand anders.

Als de dierenarts/ tandarts/ hoefsmid wat met mijn paard moet doen, staat ie daarbij normaal stil, vind ie t niet leuk dan kijkt die wel even boos, maar hij staat het toe. Kunnen die mensen ook normaal hun werk uitvoeren... (of bijv. een opname in de kliniek)

Ik heb zelf ongeveer een halfjaar stage gelopen op een paardenkliniek (2 verschillende en 2 keer 10 weken), wat je daar aan onopgevoede beesten langs ziet komen, dat je beesten voor iets simpels moet sederen, dat je niet eens een paard kan temperaturen zonder gevaar voor eigen leven (letterlijk)... Terwijl dit soort situaties voorkomen kunnen worden, door een paard goed op te voeden.

Werd net ook al een voorbeeld aangehaald met honden, als je een hond heb wil je toch ook dat die blaft als er mensen het erf oplopen en niet dat deze ze aanvalt (met inslapen als ergste gevolg) waarom bij paarden dan anders?

En verder zie ik t als een stukje bevestiging van mn opvoeding dat mn paard het accepteerd dat anderen er zo mee weg kunnen lopen/ rijden... Hij kan soms wel wat uitproberen, echter als degene die hem in de hand heeft optijd corrigeerd (en nee niet afstraffen) is er niks aan de hand...

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:32

Je kunt wel verwachten en vinden dat ie precies doet wat jij zegt en zich ook aangepast gedraagt, maar jammer je kunt heel veel trainen maar een persoonlijkheid nooit veranderen.Als ik mijn paard sedalin geef zodat de smid hem kan bekappen dan gaat ze alleen maar door het lint en wordt er in het geheel niet suf van. Nou ,blijven trainen maar helaas ,dat zit in het aard van het beestje. En inderdaad ,ook bij honden l;ukt het niet altijd,sommige honden blaffen en vallen, deze worden dan bijvoorbeeld door een muilkorf beveiligd,als met trainen het gedrag niet veranderd.Je kijkt dan naar de hond en zijn stoornis ,en niet naar hoe jij het dan persé moet hebben.
Ook ik heb jarenlang met bijv. autisten gewerkt, en geloof me: als iemand iets niet accepteert,of wil dan heb je als mens niks in te brengenhoe stoer je ook doet en hoe vaak je ook oefent!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:47

Heb hier nog maar 1 ding aan toe te voegen, en dat is dat als een dier zo eenkennig is het niet per definitie onopgevoed, slecht, onhandelbaar en verwend is.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:13

luckyboy5 schreef:
Je kunt wel verwachten en vinden dat ie precies doet wat jij zegt en zich ook aangepast gedraagt, maar jammer je kunt heel veel trainen maar een persoonlijkheid nooit veranderen.Als ik mijn paard sedalin geef zodat de smid hem kan bekappen dan gaat ze alleen maar door het lint en wordt er in het geheel niet suf van.

Tja er is een rangorde, in zn vrije tijd mag die doen en laten wat hij wil (behalve uitbreken, maar daar zijn al maatregelen voor getroffen) en als ik bezig ben met m moet die luisteren... En ook mijn paard heeft wel degelijk karakter en is geen suffe robot, hij weet alleen wel wat er van m verwacht wordt, zoekt steeds stiekem de grens op, maar m even aankijken en nadrukkelijk nee zeggen en hij weet t weer....

Een paard valt echt wel te leren dat hij bepaalde dingen moet accepteren (mss paarden met verleden uitgezonderd)... En t ene paard is nou eenmaal makkelijker in de omgang dan de ander, maar onder normale omstandigheden kan t voor elk paard heel gewoon worden om met verschillende mensen dingen te doen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:42

CarolShadow schreef:
Heb hier nog maar 1 ding aan toe te voegen, en dat is dat als een dier zo eenkennig is het niet per definitie [/b]onopgevoed, slecht, onhandelbaar en verwend is.[/b]

Beetje overdreven misschien?
Ik denk dat het bij sommige paarden wel beter kan.
Mijn pony had en slecht verleden, was zeer angstig. Toch was mijn fout om erg beschermend te zijn.
Voor mij was het risico te groot dat iemand of de pony gewond zou raken door zijn angst.
Toch weet ik zeker dat ik daardoor wel een beetje in de weg stond voor verbetering. Het ging wel langzaam beter, maar dat had wsl sneller kunnen gaan, al had het ook fout af kunnen lopen, dat weet je nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:17

dat de brijrijders of mensne die er wel eens op gereden hebben meer aan haar vragen is klinklare onzin! Ik ben diegene die haar t meest vraagt tijdens t rijden! De rest heeft er tot nu toe gewoon me egehobbelt of door t bos *proberen * te rijden :D

Ook naar tandartsen of veeartsen etc is zij niet vervelend dus ook daar hoeft geen zorgen om gemaakt te worden!

Het gaat vooral om t rijden, t longeren, het naar je toe komen als je roept ( meestal vertikt ze t om naar een ander te komen of ze rent keihard weg voor een vreemde ).
Dat soort dingen!
Het is echt niet zo dat ze gevaarlijk is naar anderen hoor, in tegendeel, er zijn al heel wat mensen die over hun paardenangst zijn heen gekomen door haar ( mn beste vriendin is daar nu in training voor hihi )

En er word begrepen dat ze constant iemand eraf bokt, ook dat is onzin, ze heeft er wel EENS ( eenmalig ) iemand afgebokt en kwam ze naar mij toe, overigens was deze haar niet aan t werk aan t zetten maar aan t uitstappen :+

Wat ze dan wel weer erg goed doet is mij op de voet volgen ( zelfs in t bos ) ze raakt niet van me zijde en laat r gerust loslopen in t bos!
Weet precies wanneer ik iets niet pik en wel!
En ok ze is wel een beetje verwend, maar zeker geen verwend paard dat niet meer te handelen is! Laten we t zo zeggen, ze is niet mijn slaaf en zou ze ook nooit worden :)

Voor mij is t overigens geen probleem hor dat ze eenkennig is! Wilde er alleen meer over weten en voor mn vriendinnen is t soms wat lastig.
Overigens moeten jullie mijn bijrijders niet als fanatieke rijders zien maar mensen die gewoon voor de lol lekker willen rijden! Ik les en train met dr :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:18

CarolShadow schreef:
Heb hier nog maar 1 ding aan toe te voegen, en dat is dat als een dier zo eenkennig is het niet per definitie onopgevoed, slecht, onhandelbaar en verwend is.

dat denk ik idd ook!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:05

hmmm ik vraag me op het moment steeds meer af waarom jij topics opent waarin je om tips vraagt, elk topic dat je opent krijg je tips alleen keer op keer leg je ze naast je neer en is het allemaal niet zo... dan blijven er nog 2 opties over:

1 leg het dan beter/duidelijker uit.
2 vraag niet meer om tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:35

ja tips zijn van harte welkom uiteraard, maar er moeten geen dingen geropeen worden die niet kloppen, dan verduidelijk ik t even :)
Ik wil gewoon meer ervaringen horen :)

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:54

Oke je kan me nu aanvallen. maar ik wil graag inderdaad dingen vertellen aangezien ik dr ook een tijd gereden heb. mischien dat je daardoor meer tips krijgt.

Bonito is inderdaad erg 1kennig !! heb een half jaar aardig wat op haar gereden. en heb gemerkt dat het dan vooral tijdens het in en uitstappen is. dan loopt ze inderdaad naar jou toe om te knuffelen.
Mischien ligt het een klein beetje wel aan de opvoeding zo van..ik ga naar haar toe want van haar krijg ik toch knuffels en dingen.
Als je bijvoorbeeld stel dat renate ( ik noem even iemand ) erop zit en ze loopt naar je toe. omdraaien en totaal geen aandacht aan schenken.
in ieder geval niet inderdaad dr gaan aaien en kroelen snap je.
Weet niet hoe ze nu is maar dit was in de tijd van edwin en overberg.
Ik denk dat het er ongemerkt ingeslopen is en steeds erger word. want in het begin bij edwin kon ik wel makkelijk met dr weg rijden en dingen met dr doen.
Denk dat je qonseqenties moet gaan stellen niet meteen met zweep erop los. maar door idd weg te lopen. niet in de bak te gaan staan dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:30

Ook tijdens de gallop, dat weet jij ook kelly, niet alleen tijdens in en uitstappen, end at heeft renate gistere ook gemerkt dat t niet alleen dan is :D
En ik knuffel haar helemaal niet als ze komt hoor, ik negeer dr gewoon ;)
Ik zeg alleen wat tegen ruiter dat ze strenger moeten zijn! En weg sturen ;)
Dus dat ik dr knuffels geef tijdens t rijden is ook niet aan de orde

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:15

Ben t helemaal met linda eens, nergens wordt gesuggereerd dat ze ieder ander eraf bokt...

Ik denk echt dat t goed zou zijn dat ze ook een fanatiek door een consequente ruiter gereden word, eerst als jij niet in de buurt bent en daarna met jouw erbij, maar wel zo dat jij haar geen aandacht geeft en volloidig negeerd.. is als ik t nu zo lees gewoon een ingesleten gewoonte....

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:20

Ow en in een PB vraag je me of ik jaloers op je ben.... ik zou niet weten waarop ik jaloers zou moeten zijn... jij bent degene die elke keer topics moet openen omdat je ''vastloopt'' met je pony

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:36

Ik heb ook een aantal keer op Bonito gezeten, en ze hing indd erg naar jou toe, kostte me ook wel moeite om haar op mij geconcentreerd te houden.

Maar als ik haar aandacht bij mij hield, luisterde ze wel naar mij.
Dat je haar negeerd is goed :j
En bv Renate (of iemand anders) moet gewoon, dat als Bonito naar jou toe gaat, haar aandacht bij de ruiter laten houden.
Misschien tegen haar aanpraten met een consequente stem, of gewoon goed laten zien dat jij er niet van gedient bent.
Zij wilt dan bv naar links, en hoe het went of keer, jij gaat sowieso naar rechts!
Ookal is het gedribbel, en denk je dat je te hard bent voor het dier. En ookal doet ze maf, ze moet en zal dan wel naar jou luisteren, en echt haar zin niet geven.
Jij zit erop, en jij stuurd haar. Niet andersom!

Heb niet het gehele topic doorgelezen, maar Renate had dit wel tegen jou gezegd:
Cindy dus in de kantine, longeerlijn aan Bonito en iemand die Bonito vasthoudt voordat ze dus maf doet.
Moet allemaal helemaal goedkomen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:35

Idd Linda :P we gaan t eens proberen allemaal :P

Maar denk idd ook ( op een ander forum ook geplaatst ) dat t groot deel aan de aard van t beestje is idd. Dat word daar veel gezegt, de 1 is wat aanhankelijker dan de ander :P Ze is waarschijnlijk erg op me egsteld :+

Maar idd de volgende keer ben ik in d ekantine en hou mn mond stijf dicht, want ze hoeft mn stem al te horen en de oren zijn naar mij gericht :P

En idd gistere toen renate dr op zat en ik op t bankie zat gaf ik Boon geen aandacht toen ze weer eens de voltes afsneed om bij mij te komen!
Moet een grote binnezak kopen, kan ze er in gaan zitten :D

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:43

Dat is ook een feit. Met mijn paard rijd ik ook zo weg, nog een paar andere mensen ook.
Maar met de meeste steekt ze ook haar middelvinger op, alleen bij het opstappen al.
Die mensen moet ze ook niet :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:15

Cinnepin schreef:
Maar idd de volgende keer ben ik in d ekantine en hou mn mond stijf dicht, want ze hoeft mn stem al te horen en de oren zijn naar mij gericht :P

Dat doen die van mij ook, die niet eenkennig zijn...
Maar als ze dan ongevraagd komen terwijl er iemand op zit, maak ik met o.a lichaamstaal duidelijk dat zij niet gewenst is/zijn. Als jij dat niet doet,dan vraag je erom.

Ik ben het met 19LindA83.
Het lijkt er zelfs op dat je gewoon wil vertelen dat ze eenkennig is, omdat je er trots op bent.
Als je er zo trots op bent, zal je er ook niet genoeg aan doen om het te voorkomen..
Negeren is anders dan afwijzen.

FZ_Lin schreef:
Dat is ook een feit. Met mijn paard rijd ik ook zo weg, nog een paar andere mensen ook.
Maar met de meeste steekt ze ook haar middelvinger op, alleen bij het opstappen al.
Die mensen moet ze ook niet :)

slim paard.
Zal wel aan de lichaamstaal/houding liggen en wsl het stemgebruik van die mensen.

Die pony die ik had en eenkennig was, daar stapte ik zo op en reed er zo mee weg. Kwam er pas later achter dat hij eenkennig was en werd ook bevestigd door mensen die hem konden van vroegah.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 20-03-09 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 reactie plaatsen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:01

Jaa ze is indd slim ja, en daar zal het zeker ook aan liggen.
Over het algemeen is het een regelrechte allemansvriendinnetje. Maar qua rijden is ze een duiveltje voor veel andere mensen.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:03

Wat ik uit je verhaal haal is dat je paardje niet eenkennig is, maar gek op je. Dat zijn IMO 2 verschillende dingen. Eenkennigepaarden dulden geen anderen in hun buurt of op hun rug.

Ik begrijp uit je verhaal dat de anderen die je pony rijden niet echt serieus met haar aan het werk zijn. Ik denk dat ze dit gedrag niet zal vertonen wanneer er een serieuze (goede) ruiter op haar zit.

Voorbeeldje: Ilan loopt ook altijd achter me aan ik hou hem niet vast of wat dan ook hij komt gewoon met me mee als ie los is (wanneer hij iig niet in de groep staat dan). Wanneer ik vervolgens Emma (meisje van 9) les ga geven die nog niet zoveel ervaring heeft komt hij constant naar me toe (tenzij ik hem aan de longe doe) en gaat lopen plakken bij mij. Heel leuk maar niet de bedoeling dus duw ik hem bij me weg en als ie weer komt duw ik hem gewoon weer weg, niet hardhandig maar gewoon een duw tegen zn schouder en zeg er ff 'heej, niet doen' op een duidelijke toon.

Maar wanneer mijn bijrijdster hem rijd, of Nimmy afentoe een keer dan komt ie echt niet naar mij toe hoor. Hij weet op dat moment ook dondersgoed dat er een serieuze ruiter op hem zit die dit niet zal pikken. En hij zal echt nog wel zn oortjes mijn kant op richten zo nu en dan. Ook wanneer nimmy hem bijvoorbeeld even van me overneemt aan de longe en ik sta nog in de bak wil hij wel eens op kijken en me aankijken met de oortjes naar voren, maar dan zegt zij: 'Ilan let op' en wel op een duidelijke strenge toon, hij is aan het werk dus moet hij gewoon daarmee bezig zijn en niet met mij. Punt!

Nou geloof ik best dat dit niet meteen zal werken, maar als je consquent blijft zal dit echt wel helpen. En mijn inziens ben je dan niet gemeen of wat dan ook richting je pony.

Iig vind ik (zoals ik het allemaal lees) dat je pony niet eenkennig is maar gewoon weet dat jij haar baasje bent en bevestiging bij jou wil zoeken, jij of de gene die met haar bezig is moet haar dus duidelijk maken dat ze op dat moment niet bezig moet zijn met jou.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:12

Nimmy schreef:
Ben t er wel mee eens dat het een stukje opvoeding is, sommige zijn er gevoeliger voor dan anderen...

Zou dr gewoon een keer aan iemand "uitlenen" die haar aan t werk kan zetten zonder dat jij ernaast staat

In pricipe ben ik het hier ook helemaal mee eens. En ik denk dat als het paard van TS beetje aangepakt wordt door ruiter dat hij niet meer naar haar toe loopt.

Daarentegen heb ik er nu 1 op stal, die echt vreselijk is naar mensen die hij niet vertrouwd. Behalve echtebekenden, kan er niemand anders op komen. Echt gericht trappen enzo. Je zou haast denken dat paard eens wat heeft meegemaakt. Maar we hebben haar zelf gefokt dus dat kan niet.

Bij dit paard is het pure onzekerheid. Paard is zo onzeker dat ze op dat soort momenten maar in paniek de aanval kiest. Wat het wel heel lastig maakt om er bijvoorbeeld een tandarts, dierenarts, ostheopaat bij te hebben.
Hopenlijk kan een eventuele koper hier tzt door heen kijken..... als ze je eenmaal vertrouwd kan je ermee lezen en schrijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:43

idd Whitepanther.

Vio: zal in de toekomst best beter worden hoor. Het zal wel niet helemaal weg gaan, maar wel beter worden. Veel oefenen met vreemden die zorgen voor positieve ervaringen zal helpen. (eten mee brengen etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:38

White panter datw erd idd op een ander forum ook gezegt dat t paardje gewoon gek met me is!
Ik ga er zeker wat aan doen als er weer iemand op gaat rijden :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:53

Ik heb ook een zeer eenkennig, en daarbij ook nog eens zuur op stal zijnd paard. Zit in de lijn van papa dat karaktertrekje, is ook voor gewaarschuwd door de fokker toen ik haar kocht. Door idd heel consequent te zijn kan ze nu door meerdere mensen uit de wei gehaald worden (als ze gaat drammen stilzetten en achteruit laten lopen dmv hand voor haar hoofd. Slaan accepteer ik niet en zij ook niet) , berijden kán door anderen gedaan worden ook als ik erbij ben, maar moet idd heel duidelijk en consequent gereden worden.

Echter op stal is het geen lieverdje en ik waarschuw mensen dan ook om gewoon niet die stal in te gaan als het niet persé hoeft, ze dreigt dan en ben je onder de indruk heeft ze lol en loopt ze over je heen of probeert je te bijten. Laat je je niet kennen of ben je gewoon niet bang heb je niets te vrezen. Dus idd, je moet stevig in je schoenen staan bij mijn knol. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:59

ooh poetsen door een ander of in de stal komen enzo vind ze allemaal prima, en wandelen en uit de weihalen ( als ze niet wegrent ) is ze verder ook braaf.
Het is dus niet zo dat een vreemde er niks mee kan...