Wat vinden jullie hier nu van deze manier van inprenten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:43

De 'paardenfluisteraars' (zo noem ik ze maar even voor het gemak) die ik bestudeerd of ontmoet heb, doen dit in elk geval nooit met heftige dwang. Alles gaat in rust en er wordt goed opgelet op het dier zelf. Van andere paardentrainers die er hardere methodes op na houden, weet ik niet zoveel, want daar wil ik persoonlijk niets mee te maken hebben. ;)

Vandaar dat ik graag eens wil horen welke paardenfluisteraars het met dwang doen, volgens die cursus.

Succubi

Re: Wat vinden jullie hier nu van deze manier van inprenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:52

Ik zei ook geen dwang ;)

En paardenfluisteraar is een groot begrip.
Ik heb op een kleine open dag een paar trailer laad methodes gezien van "paardenfluisteraars" en kan vertellen dat ze dat niet allemaal zonder druk doen en zich wel zo noemen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:59

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:11

Zolang het vriendelijk en vrij gebeurd, heb ik er niks op tegen, als je maar niet het veulen gaat dwíngen :n Dan ben je echt gewoon verkeerd bezig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:20

Vriendelijk en vrij? Een veulen wat net geboren is, wil in de benen, wil staan en lopen. Miller adviseert imprinting toe te passen voordat het paard gaan staan, en hem belemmeren op te staan. De imprinting kan ook in een later staduim toegepast worden, alleen - zo zegt hij -is er dan soms meer kracht voor nodig...

Millers reactie op de recente studies

http://store.robertmmiller.com/drmire.html

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:06

@Cassidy: Die link zocht ik al! :D
Ik heb niet alles kunnen lezen maar met 1 ding ben ik het wel eens: "I always advise that if the handling is not going to be done by people who have studied my method and who understand it, then it is better not to do it at all."

En ik denk dat dat het belangrijkst is.
En dat is met heel veel dingen zo.
Ook zelfs met "paardenfluisteraars" mensen die een boek lezen of een cursusje volgen, zelf aan de slag gaan en volledig de plank mis slaan.
Helaas heb ik dat van dichtbij meegemaakt, dat beestje hoefde niks meer tegen zijn wil te doen en weet dat nu héél goed te gebruiken.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:14

ja maar als een veulen niet vanzelf naar je toegaat kun je dat ook op een bepaalde manier benaderen.. Je hoeft hem alsnog niet te dwingen je kunt hem uitdagen.. Goed ik ga nu naar me zieke paardje :( tot laterrr

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:13

nou ik heb dat veulen dat daar lag toch ook wel in het begin met enige maat gedwongen hoor. om haar halster om te krijgen, of haar inderdaad te pakken. Juist doordat je doorzet en het veulen leert wat (helaas) "moet" krijg je zo'n makkelijk veulen. Nu is het niet zo dat ik de hele stal door vloog om dat veulen te pakken, maar toch met enige dwang. Voetjes geven moet nou eenmaal een keer evenals halster lopen, vastpakken voor enting of ontworming etc...

Ariebren, je weet hoe Noa is, je hebt dit veulen toen zelf bij de keuring gezien. Hihihi ze kreeg nog net niet de prijs voor langsliggende veulen ;) :D Maar wat ik schreef over veulen, geldt net zozeer voor moeders, wat nou 2 benen in mijn nek. ik moet het veulen kunnen controleren, dus zij meppen, ik terug meppen... Gelukkig vertrouwd mijn merrie mij helemaal en mag en kan ik ook alles bij haar doen, wat andersom ook geldt. Dat heet respect hebben voor elkaar ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:12

Ik denk ook dat het een beetje overtrokken is.
Het is niet zo dat je als een cowboy het dier op de grond smijt en breekt.
Dan sla de de bedoeling volledig mis.

@Biancaa: Ik ben het met je eens. En ik "straf" meestal ook in hun taal. Veulen bijt, bijt ik terug.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:10

Biancaa schreef:
ze kijkt eerst waar de ruiter valt voordat zij opstaat en gaat dan nog eens kijken hoe het met de ruiter is. Dat is nou opvoeden....

Dat klinkt nou zo lief xD. Maar ik vind inderdaad dat je niet moet dwingen. Gewoon rustig aan doen en niks overhaast

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:17

Ik vind het niet erg vriendelijk klinken,
en kan me ook niet echt voorstellen dat dit een positieve werking zal hebben op een veulen,
kan me inderdaad beter voortellen dat een paard hier juist heel angstig van wordt..
Veel contact en aaien is denk ik zeker goed voor een veulen zodat het gewend raakt aan mensen,
maar zoals het hiet beschreven staat... nee.. ben ik echt geen voorstander van.

suddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:47

ik denk ook dat je met gewoon aaien en aandacht een hoop bereikt en zoals gezegd met een halster omdoen en voetjes geven moet je soms wel wat dwang gebruiken maar een veulen wat gewend is aan mensen zal minder moeite geven dan een die niets gewend is
respect voor elkaar is vind ik de beste methode