Veulen opvoeden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Re: Veulen opvoeden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:57

Meen je nou serieus dat je longeert en springt met een 1 jarige veulen??!! Als dat zo is, gelijk stoppen!! Dat kun je echt niet doen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:25

Thill schreef:
heei

kijk mischien eerst hoe het veulen is ? karakter enz ?
ik ben nu 13 nog wel vrij jong maar ik verzorg een veulen die bijna 1 jaar is
ze is een new-forest en kan soms best druk zijn
maar ik kan haar wel hebben en er is altijd iemand in de buurt die me kan helpen
ik longeer en spring al met haar en ze leert super snel
maar niet elk veulen is zoals zij dus ik zou er wel voor zorgen
dat er iemand bij is die het veulen vertrouwt en die goed met veulens om kan gaan

xx

Wil zeker niet betweterig over komen.
Maar als ik jouw was zou ik stoppen met longeren en springen veel te belastend voor zo'n jong dier.
Ga gewoon eens af en toe een klein wandelingetje maken leer wat kleine commando's aan en houdt het voor de rest gewoon bij poetsen.

Voor de rest zou ik zeggen gebruik je gezond verstand daarmee kom je al een heel eind.
Ik heb die van mij al vanaf zo'n 4 maanden. Ze is er nu 3 en tja heb opzich niet te klagen ben er ook aanbegonnen zonder ervaring met jonge paarden wel genoeg andere ervaringen maar goed met nadenken ben je al een heel eind op weg.
Lees wat boeken verdiep je in paardengedrag,opvoeding en alles komt wel goed.
Iedereen heeft toch wel z'n eigen mening over wat goed is en wat niet goed is. Dus volg je eigen weg en laat je niet zo snel iets opdringen door andere als je je er zelf niet prettig bij voelt gewoon niet naar die mensen luisteren.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:12

Nou succes, het allerbelangrijkste is een plek waar je veulen met andere veulens opgroeit, het liefst in een kudde. Ze voeden nl. mekaar op!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:50

Ik snap dat het je leuk lijkt een schattig veulentje te hebben, maar ik zou het niet doen.
Juist omdat ik het wel heb gedaan, onder alle domme moto's dan leren we het samen, ohh als je maar wilt komt alles goed ( nee het moet zijn als je er veel verstand hebt dan komt het goed).
Ik heb mijn toenmalige hengstveulen gekocht toen hij twee was, ik had hulp( maar niet genoeg) en heb hem wel een paar kleine dingen kunnen leren. Ik heb in mijn ontwetendheid ook vele fouten gemaakt en het inrijden koste ernorm veel geld en tijd( doordat ik hem verpest had). Uiteindelijk was hij klaar en kon ik niet op hem rijden, want een jong paard en onervaren ruiter gaan niet samen.
Uitendelijk heb ik 15.000 gulden aan hem uitgegeven en nooit lekker op hem gereden. Ik heb hem met veel pijn in mijn hart verkocht.
En nu zoek ik een ouder paard waar ik en mijn kinderen van kunnen genieten.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:02

tja dat kan natuurlijk ook, maar ik heb mijn ruin vanaf 1,5 (toen nog hengst) en ik ben begonnen met grondwerk en kunstjes en nu heb ik een paar keer op hem gezeten en een beginnetje gemaakt met rijden en er heeft nog nooit een ander opgehoeven. Ik begrijp hem en hij begrijpt mij, maar je moet wel het geluk hebben dat je een paardje koopt dat qua karakter goed bij je past.

Anne_Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:40

Ik heb ooit voor hetzelfde dilemma gestaan toen ik een paardje wilde kopen. Leek me zo leuk om 'samen op te groeien' en te leren etc. etc. En achteraf ben ik echt mega blij dat ik dat niet gedaan heb maar een net 6 jarige gekocht heb om samen mee te groeien. Want dat kan natuurlijk ook. Je moet elkaar toch echt leren kennen en nu kan ik lezen en schrijven met hem. Je kunt het zo ontzettend snel verkeerd doen (met alle goede bedoelingen uiteraard), en het kost je super veel meer tijd om dat te corrigeren. Net als Jennasilver aan geeft. Veel tijd, energie en geld (want een goedkope hobby hebben we niet:-)) en frustratie en uiteindelijk kun je met lege handen komen (zoals Jennasilver). Ik ben iig blij dat ik toen die beslissing genomen heb om met een ouder paard te beginnen. Succes met het zoeken naar een geschikt paardje Jennasilver!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:47

Probleempaarden onstaatn wanneer ze NIET worden opgevoed. Paarden die WEL worden opgevoed groeien gewoon uit tot fijne bruikbare dieren. Als je zelf niet weet hoe je een paard keurig opvoedt, vraag dan hulp aan mensen die dat wel weten. De eerste paar jaar hoeft hij alleen maar mee te kunnen lopen, naar de smid kunnen, je moet hem een wormenspuit en enting kunnen geven; meer is eigenlijk niet nodig.

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:48

Monster_tos schreef:
Meen je nou serieus dat je longeert en springt met een 1 jarige veulen??!! Als dat zo is, gelijk stoppen!! Dat kun je echt niet doen

waarom zou ik dat niet kunnen doen ? of ze nou heel de tijd in de wei draaft en over de hekken heen springt daar of ik met haar aan de longeerlijn loop en over balkjes heen spring die maar 30 cm of iets hoger staan ? ze spring uit zich zelf ok over een schrikdraad van 1 m nog wat om bij een shetlander te staan !

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:50

Monica_1987 schreef:
Thill schreef:
heei

kijk mischien eerst hoe het veulen is ? karakter enz ?
ik ben nu 13 nog wel vrij jong maar ik verzorg een veulen die bijna 1 jaar is
ze is een new-forest en kan soms best druk zijn
maar ik kan haar wel hebben en er is altijd iemand in de buurt die me kan helpen
ik longeer en spring al met haar en ze leert super snel
maar niet elk veulen is zoals zij dus ik zou er wel voor zorgen
dat er iemand bij is die het veulen vertrouwt en die goed met veulens om kan gaan

xx

Wil zeker niet betweterig over komen.
Maar als ik jouw was zou ik stoppen met longeren en springen veel te belastend voor zo'n jong dier.
Ga gewoon eens af en toe een klein wandelingetje maken leer wat kleine commando's aan en houdt het voor de rest gewoon bij poetsen.

Voor de rest zou ik zeggen gebruik je gezond verstand daarmee kom je al een heel eind.
Ik heb die van mij al vanaf zo'n 4 maanden. Ze is er nu 3 en tja heb opzich niet te klagen ben er ook aanbegonnen zonder ervaring met jonge paarden wel genoeg andere ervaringen maar goed met nadenken ben je al een heel eind op weg.
Lees wat boeken verdiep je in paardengedrag,opvoeding en alles komt wel goed.
Iedereen heeft toch wel z'n eigen mening over wat goed is en wat niet goed is. Dus volg je eigen weg en laat je niet zo snel iets opdringen door andere als je je er zelf niet prettig bij voelt gewoon niet naar die mensen luisteren.

ja ieder zijn eigen menig en ik denk dus dat het wel kan want ze springt ok uitzich zelf over afscheidingen van 1 m nogwat heen duswaarom zou ik dan niet met har over balkjes van 3cm mogen springen ?

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:52

en waarom zeuren jullie trouwens over mij dat ik loop en spring met een veulen van 1 jaar terwijl een kind hierboven er al op zit nu :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:52

Thill, omdat dat paard nog in de groei is en het kraakbeen en bot allemaal nog zacht is waardoor je dus door te hard werken het risico loopt dat je daar onherstelbare schade in aanbrengt. Niet laten springen en ook niet longeren. Het is nu voorjaar en hij kan dus gewoon op de wei, dat is beter.

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:54

Lovely schreef:
Thill, omdat dat paard nog in de groei is en het kraakbeen en bot allemaal nog zacht is waardoor je dus door te hard werken het risico loopt dat je daar onherstelbare schade in aanbrengt. Niet laten springen en ook niet longeren. Het is nu voorjaar en hij kan dus gewoon op de wei, dat is beter.

dus ze mag in de wei wel nog hoger springen en daar langer dan 10 min in de wei crossen ?

kan ze tog beter met mij even 10 min lopen en 10 springen over een ding van 30 cm ? en dat is dan maar 1 x in de week

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:55

dat is dan tog beter dan dat je op 1en een half jaar er op gaat zitten enz zoals dat meisje hierboven

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:24

Thill schreef:
dat is dan tog beter dan dat je op 1en een half jaar er op gaat zitten enz zoals dat meisje hierboven

Lieve schat dat paard is als ik het goed begrijp nu 3 jaar of in ieder geval rond die koers.
Een veulen/jaarling heeft ten eerste weining concentratie.
Daarbij is gedwongen lopen werken in de wei is het spelen. Paard gaat op eigen tempo en doet z'n eigen ding en weet wat die zelf kan.
Dat springen in de wei is ook zeker nog niet goed voor hem en wil niet zeggen omdat hij het in de wei doet dat het goed is. Zou je aanraden om je omheining hoger te maken of uit te zoeken waarom dat hij erover gaat.

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:27

Monica_1987 schreef:
Thill schreef:

Lieve schat dat paard is als ik het goed begrijp nu 3 jaar of in ieder geval rond die koers.
Een veulen/jaarling heeft ten eerste weining concentratie.
Daarbij is gedwongen lopen werken in de wei is het spelen. Paard gaat op eigen tempo en doet z'n eigen ding en weet wat die zelf kan.
Dat springen in de wei is ook zeker nog niet goed voor hem en wil niet zeggen omdat hij het in de wei doet dat het goed is. Zou je aanraden om je omheining hoger te maken of uit te zoeken waarom dat hij erover gaat.

nou en ik snap egt niet wat je zeurt wat als zij het leuk vind op de springen dat doet ze dat tog is hjet niet met mij dan springt ze wel in de wei :S

haha nou ze gaat erover omdat daar een shetlander staat maar ze staat nu meestal in de stal dus daarom loop ik met haar en spring af en toe met haar

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:32

en stuur even een privee bericht als je nog zin heb om door te discuseren over HAAR !anders moet ik telkes deze [agina op zoeken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:33

Thill schreef:
nou en ik snap egt niet wat je zeurt wat als zij het leuk vind op de springen dat doet ze dat tog is hjet niet met mij dan springt ze wel in de wei :S

haha nou ze gaat erover omdat daar een shetlander staat maar ze staat nu meestal in de stal dus daarom loop ik met haar en spring af en toe met haar

En ik snap niet waarom jij zo in de verdedeging schiet en een ander wil beschuldigen als je toch vind dat je prima bezig bent.
Zou zeggen doe wat je niet laten kunt.
Daarbij zouden hoofdletters en leestekens wel fijner lezen.

Dat was het trouwens ik ga daar niet verder geen discussie over beginnen heb gezegt wat ik wilde zeggen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 08-05-10 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:35

ja jullie gaan zo vaag doen
maar ze kan het best aan
ze moet tog ok haar beweging hebben ?
en als ze er nou plezier in heeft ?

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:41

Monica_1987 schreef:
Thill schreef:

En ik snap niet waarom jij zo in de verdedeging schiet en een ander wil beschuldigen als je toch vind dat je prima bezig bent.
Zou zeggen doe wat je niet laten kunt.
Daarbij zouden hoofdletters en leestekens wel fijner lezen.

Dat was het trouwens ik ga daar niet verder geen discussie over beginnen heb gezegt wat ik wilde zeggen.

ik ga ok niet meer in duscussie :Z heeft tog geen zien

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:45

en anders kijk je even op mijn hyves : thilly-i-love-you.hyves.nl zie je op mn profiel foto dat het egt wel goed gaat

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:51

Het gaat nu misschien goed, en ze zal het ook wel leuk vinden. Maar als je je eens verdiept over dit onderwerp kun je een hele boel leren. Als je zo doorgaat is ze op haar 10e versleten, en dat wil je toch niet ?
Je hebt gelijk, een veulen heeft beweging nodig, daarom is het belangrijk dat ze zo veel mogelijk in het land staat. En met haar wandelen is ook prima! Kun je goed een band met haar opbouwen. Maar springen kun je echt nog niet doen. Je veulen snapt zelf niet dat als ze springt ze sneller verslijt. Maar jij weet dat nu wel!! Als je niet kan verkomen dat ze over het draad springt is dat jammer, maar je moet het vooral niet extra stimuleren door zelf met haar te springen.
Als je hier op bokt rondkijkt zie je dat paarden eigenlijk pas vanaf hun 4e a 5e jaar gaan springen. En dat is natuurlijk met een reden zo! Je mag je eigen mening hebben, zoals iedereen hier op bokt. Maar dat een paard verslijt door te vroeg te springen is geen mening, maar een wetenschappelijk feit.
Longeren voor zo'n jong ding is vreselijk belastend voor het binnen achter been. Doordat het paard constant op de cirkel moet lopen. Ga lekker door het bos met haar rennen, dat vind ze vast ook erg leuk, en rechte stukken lopen is voor een jong paard veel beter!

Ik heb je foto gezien op hyves, en ze ziet er leuk uit!! Word vast een prachtig paardje waar je nog heel veel plezier mee kan hebben. Maar laat haar dan nu nog lekker veulen zijn, zodat je over 10 jaar nog net zo'n lol met haar kan hebben!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:02

Thill schreef:
en anders kijk je even op mijn hyves : thilly-i-love-you.hyves.nl zie je op mn profiel foto dat het egt wel goed gaat

ik denk dat het verstandig is dat je een paar goede paardenboeken gaat kopen/lenen en jezelf eens heel goed gaat inlezen
lees ook maar eens goed bokt in de ronte en vooral deze topics:
[RT-D] Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

[RT-D] Inrijden 3 jarige

[RT-D] Wanneer beginnen met jong paard?

[RT-D] Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

mijn paardje is 2 .....en weet je wat hij doet? grazen en spelen!
en hij kan wat grondwerk,puur vanwege de gehoorzaamheid

zou nog maar eens goed nadenken wat je doet
langer gespaard is langer bewaard ;)

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:32

ik heb zelf mijn pony als veulen gekocht:)
hij is tot zeker 1jr en 10maanden hengst gebleven..
hij is nu ondertussen bijna3jr en alles wat hij kan heb ik hem zelf geleerd en daar ben ik trots op:)
het beste kan je hem veel aanraken en hoeven optillen voordat hij doorheeft dat het niet perse hoeft!
ook vroegtijdig aan de smit en veearts wennen en andere mensen is een must!
de mijne vloog de veearts zowat aan toen die hem kwam castreren en prikken!! zelfs de 2e keer ok:P
hij is ook heel 1kennig maar nu gaat het stukken beter laat mijn vriend met hem lopen enzo ..
eerst kon ie dat niet omdat ie gewoon niet reageerde op andere mensen.
daar heb ik nog een beetje problemen mee, met rijden bv. hij is mij naast zich gewend en geen ander:)
succes ermee!

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:16

ikdoemaarwat schreef:
Thill schreef:

ik denk dat het verstandig is dat je een paar goede paardenboeken gaat kopen/lenen en jezelf eens heel goed gaat inlezen
lees ook maar eens goed bokt in de ronte en vooral deze topics:
[RT-D] Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

[RT-D] Inrijden 3 jarige

[RT-D] Wanneer beginnen met jong paard?

[RT-D] Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

mijn paardje is 2 .....en weet je wat hij doet? grazen en spelen!
en hij kan wat grondwerk,puur vanwege de gehoorzaamheid

zou nog maar eens goed nadenken wat je doet
langer gespaard is langer bewaard ;)

ja jou paardje vind het leuk om te spelen en te grazen mijn paardje heeft super veel plezier om 1 x in de week te gaan springen 10 min ofso als ze bijna heel de week op stal moet staan omdat het te nat is buiten ...

en ik heb daar gekeken en dat zijn allemaal meningen : Ligt aan het paard, het een is er veel eerder klaar voor als de andere, qua bouw, en geest!

kijk en ik doe het alleen met halster enz he ik zit er nog niet op en ze heeft heus ok nog geen bit in :o
Laatst bijgewerkt door Thill op 08-05-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:18

Lovely schreef:
Probleempaarden onstaatn wanneer ze NIET worden opgevoed. Paarden die WEL worden opgevoed groeien gewoon uit tot fijne bruikbare dieren. Als je zelf niet weet hoe je een paard keurig opvoedt, vraag dan hulp aan mensen die dat wel weten. De eerste paar jaar hoeft hij alleen maar mee te kunnen lopen, naar de smid kunnen, je moet hem een wormenspuit en enting kunnen geven; meer is eigenlijk niet nodig.

precies......... en als het goed is heeft het dier het al geleerd waar die geboren is :)