Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Thill schreef:heei
kijk mischien eerst hoe het veulen is ? karakter enz ?
ik ben nu 13 nog wel vrij jong maar ik verzorg een veulen die bijna 1 jaar is
ze is een new-forest en kan soms best druk zijn
maar ik kan haar wel hebben en er is altijd iemand in de buurt die me kan helpen
ik longeer en spring al met haar en ze leert super snel
maar niet elk veulen is zoals zij dus ik zou er wel voor zorgen
dat er iemand bij is die het veulen vertrouwt en die goed met veulens om kan gaan
xx
Monster_tos schreef:Meen je nou serieus dat je longeert en springt met een 1 jarige veulen??!! Als dat zo is, gelijk stoppen!! Dat kun je echt niet doen
Monica_1987 schreef:Thill schreef:heei
kijk mischien eerst hoe het veulen is ? karakter enz ?
ik ben nu 13 nog wel vrij jong maar ik verzorg een veulen die bijna 1 jaar is
ze is een new-forest en kan soms best druk zijn
maar ik kan haar wel hebben en er is altijd iemand in de buurt die me kan helpen
ik longeer en spring al met haar en ze leert super snel
maar niet elk veulen is zoals zij dus ik zou er wel voor zorgen
dat er iemand bij is die het veulen vertrouwt en die goed met veulens om kan gaan
xx
Wil zeker niet betweterig over komen.
Maar als ik jouw was zou ik stoppen met longeren en springen veel te belastend voor zo'n jong dier.
Ga gewoon eens af en toe een klein wandelingetje maken leer wat kleine commando's aan en houdt het voor de rest gewoon bij poetsen.
Voor de rest zou ik zeggen gebruik je gezond verstand daarmee kom je al een heel eind.
Ik heb die van mij al vanaf zo'n 4 maanden. Ze is er nu 3 en tja heb opzich niet te klagen ben er ook aanbegonnen zonder ervaring met jonge paarden wel genoeg andere ervaringen maar goed met nadenken ben je al een heel eind op weg.
Lees wat boeken verdiep je in paardengedrag,opvoeding en alles komt wel goed.
Iedereen heeft toch wel z'n eigen mening over wat goed is en wat niet goed is. Dus volg je eigen weg en laat je niet zo snel iets opdringen door andere als je je er zelf niet prettig bij voelt gewoon niet naar die mensen luisteren.
Lovely schreef:Thill, omdat dat paard nog in de groei is en het kraakbeen en bot allemaal nog zacht is waardoor je dus door te hard werken het risico loopt dat je daar onherstelbare schade in aanbrengt. Niet laten springen en ook niet longeren. Het is nu voorjaar en hij kan dus gewoon op de wei, dat is beter.
Thill schreef:dat is dan tog beter dan dat je op 1en een half jaar er op gaat zitten enz zoals dat meisje hierboven
Monica_1987 schreef:Thill schreef:dat is dan tog beter dan dat je op 1en een half jaar er op gaat zitten enz zoals dat meisje hierboven
Lieve schat dat paard is als ik het goed begrijp nu 3 jaar of in ieder geval rond die koers.
Een veulen/jaarling heeft ten eerste weining concentratie.
Daarbij is gedwongen lopen werken in de wei is het spelen. Paard gaat op eigen tempo en doet z'n eigen ding en weet wat die zelf kan.
Dat springen in de wei is ook zeker nog niet goed voor hem en wil niet zeggen omdat hij het in de wei doet dat het goed is. Zou je aanraden om je omheining hoger te maken of uit te zoeken waarom dat hij erover gaat.
Thill schreef:nou en ik snap egt niet wat je zeurt wat als zij het leuk vind op de springen dat doet ze dat tog is hjet niet met mij dan springt ze wel in de wei :S
haha nou ze gaat erover omdat daar een shetlander staat maar ze staat nu meestal in de stal dus daarom loop ik met haar en spring af en toe met haar
Monica_1987 schreef:Thill schreef:nou en ik snap egt niet wat je zeurt wat als zij het leuk vind op de springen dat doet ze dat tog is hjet niet met mij dan springt ze wel in de wei :S
haha nou ze gaat erover omdat daar een shetlander staat maar ze staat nu meestal in de stal dus daarom loop ik met haar en spring af en toe met haar
En ik snap niet waarom jij zo in de verdedeging schiet en een ander wil beschuldigen als je toch vind dat je prima bezig bent.
Zou zeggen doe wat je niet laten kunt.
Daarbij zouden hoofdletters en leestekens wel fijner lezen.
Dat was het trouwens ik ga daar niet verder geen discussie over beginnen heb gezegt wat ik wilde zeggen.
Thill schreef:en anders kijk je even op mijn hyves : thilly-i-love-you.hyves.nl zie je op mn profiel foto dat het egt wel goed gaat
ikdoemaarwat schreef:Thill schreef:en anders kijk je even op mijn hyves : thilly-i-love-you.hyves.nl zie je op mn profiel foto dat het egt wel goed gaat
ik denk dat het verstandig is dat je een paar goede paardenboeken gaat kopen/lenen en jezelf eens heel goed gaat inlezen
lees ook maar eens goed bokt in de ronte en vooral deze topics:
[RT-D] Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...
[RT-D] Inrijden 3 jarige
[RT-D] Wanneer beginnen met jong paard?
[RT-D] Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?
mijn paardje is 2 .....en weet je wat hij doet? grazen en spelen!
en hij kan wat grondwerk,puur vanwege de gehoorzaamheid
zou nog maar eens goed nadenken wat je doet
langer gespaard is langer bewaard
Lovely schreef:Probleempaarden onstaatn wanneer ze NIET worden opgevoed. Paarden die WEL worden opgevoed groeien gewoon uit tot fijne bruikbare dieren. Als je zelf niet weet hoe je een paard keurig opvoedt, vraag dan hulp aan mensen die dat wel weten. De eerste paar jaar hoeft hij alleen maar mee te kunnen lopen, naar de smid kunnen, je moet hem een wormenspuit en enting kunnen geven; meer is eigenlijk niet nodig.