Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:04

ach............ een salinero hoeft ook niet echt te wennen aan een pekingomgeving, of een parijs omgeving........

ik persoonlijk geef altijd een paard een dag of twee wendagen....... voordat ik daadwerkelijk aan het werk ga met het dier

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:05

siskeh schreef:
klinkt als een identiteitscrisis!
hebben paarden dat eigenlijk wel....

kunnen ze zeker wel hebben.......... echt.

paarden hebben zo een enorme will to please dat ze zichzelf "vergeten"

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:16

KiWiKo schreef:
ik persoonlijk geef altijd een paard een dag of twee wendagen....... voordat ik daadwerkelijk aan het werk ga met het dier

Maar na een maand wil je wel dat hij zich als een paard gedraagt nietwaar?

Swift

Re: Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:25

Ik had het er laatst nog met een vriendin over dat parelli soms echt te ver gaat in het willen controleren van gedrag, daar krijg je inderdaad paarden van die niet meer zelf intiatief nemen maar bij alles wachten op een comando...
Ik rij mijn paardje trouwens ook bitloos, ga zoveel mogelijk 'natural' (stom woord maar bij gebrek aan beter) met hem om en doe grondwerk. Maar dit alles wel met goede les en gezond verstand en op mijn manier. Het is dus helemaal niet zo dat ik iets tegen deze manier van omgang heb maar ik vind het soms te ver gaan, ik ken paarden die helemaal volgens parelli worden afgericht, die kan ik niet fatsoenlijk achterwaarts krijgen want of je schouders staan verkeerd of je hebt het touw in de verkeerde hand... Tegen die van mij zeg ik 'terug' of ik wijs naar z'n borst en hij gaat, veel makkelijker toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:26

Echwel schreef:
KiWiKo schreef:

Maar na een maand wil je wel dat hij zich als een paard gedraagt nietwaar?

naaah dat wil ik bij minuut een al......... al mag hij dan wat spooky zijn.......... :) :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:28

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:08

Swift schreef:
Ik had het er laatst nog met een vriendin over dat parelli soms echt te ver gaat in het willen controleren van gedrag, daar krijg je inderdaad paarden van die niet meer zelf intiatief nemen maar bij alles wachten op een comando...
Ik rij mijn paardje trouwens ook bitloos, ga zoveel mogelijk 'natural' (stom woord maar bij gebrek aan beter) met hem om en doe grondwerk. Maar dit alles wel met goede les en gezond verstand en op mijn manier. Het is dus helemaal niet zo dat ik iets tegen deze manier van omgang heb maar ik vind het soms te ver gaan, ik ken paarden die helemaal volgens parelli worden afgericht, die kan ik niet fatsoenlijk achterwaarts krijgen want of je schouders staan verkeerd of je hebt het touw in de verkeerde hand... Tegen die van mij zeg ik 'terug' of ik wijs naar z'n borst en hij gaat, veel makkelijker toch?

dan hebben die mensen met zo´n paard niet helemaal het systeem van Parelli begrepen, niet alle Parelli mensen over 1 kam scheren svp, ik doe al jaren aan Parelli en niks mis met mijn paard hoor, is bar ondeugend en is geen doods paard, kan vreselijk bokken en stout doen maar ook prima braaf luisteren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:34

Als ik het lees denk ik toch als eerste aan chronische pijn in de voetjes door het verkeerd bekapt zijn. Pijn kan volledig lethargisch maken en er zeker voor zorgen dat ze niet gaan rennen en springen. En dat ie al zo lang pijn heeft dat ie niet meer weet wat het is om geen pijn te hebben. In combinatie met een amper aanwezig zelfvertrouwen kan ik me goed voorstellen dat je zo'n paard krijgt.

Aan het zelfvertrouwen kan je werken door hem, zoals al veelvuldig is geopperd, met andere niet dominante paarden samen te zetten (trek de onderknuppel van een kudde eruit en zet die bij hem neer, mischien gaat dat wel goed). En gewoon veel met hem bezig zijn. Laat de eigenares maar wandelen, spelen, hem uitdagen en contact met hem zoeken zoveel als ze kan. En hem aanleren dat niet elke fout keihard afgestraft wordt.

Als de voeten weer aardig opgeknapt zijn en hij weer zeker zonder pijn kan lopen en wat zelfvertrouwen krijgt bloeit ie waarschijnlijk wel op.

Wel heel triest dat er mensen zijn die hun paarden zo onderwerpen... En er nog trots op zijn ook...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:58

Volgens mij scheer ik helemaal niet alle paarden waarmee parrelli gedaan wordt over 1 kam, dat was in ieder geval niet mijn bedoeling. Ik noem een ervaring uit mijn eigen omgeving en ik zeg dat parrelli naar mijn mening soms (let wel, soms) erg ver gaat in het controleren van gedrag.
Ik gebruik zelf ook stukjes parrelli hoor, vind er ook hele leuke en goede dingen tussen zitten.
Maar ik zie bij sommige (let wel, sommige) mensen dat ze alles volgens de 'regeltjes' willen doen en daarbij soms vergeten naar hun paard te kijken en zelf logisch na te denken en dat vind ik jammer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:05

Silly1972 schreef:
Ik geloof er niet zo in, maar kwaad kan het niet dus probeer dit eens [EA-CO] Waardevolle readings , misschien heb je er wat aan

een reading is niets mis mee, maar persoonlijk zo ik dan voor een profesioneel en volwassen persoon kiezen.
als er écht wat mis is geestelijk met dit paard, kan een jonge goede reader daar hoogstwaarschijnlijk niet mee omgaan...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:18

Swift, ik begrijp je, maar in elke stroming zitten mensen die de´goeroe´ niet begrijpen en dingen verkeerd doen, dat heeft niks met Parelli en zijn methode zelf te maken. Gebeurt ook bij de LDRD methode (en dan bedoel ik niet de bokker die zo heet ;) )

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:24

Cissy, dat vind ik ook maar ik ben tevens van mening (en daar blijf ik bij) dat parelli soms erg veel wil controleren. Maar inderdaad heeft elke methode zijn voor en nadelen, daarom kies ik ervoor om het op z'n 'kirstens & tristans' te doen en niet 1 'goeroe' te volgen maar te kiezen wat mij aanspreekt en bij mijn paard past.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:04

Ik reageer even tbv het paard, hopelijk heb je er inhoudelijk iets aan, ff los van dat ik dit schrijf. Het is goed bedoeld naar het dier.

Kan niet beoordelen of dit dier kapot is geParreliet. Vind dat te makkelijk geconcludeert.

Fysiek gezien lijkt het alsof dit dier voedingswaarden mist aangezien het zo mat functioneert. De vraag is of hij genoeg juiste voedingsstoffen opneemt en of zijn darmflora wel correct functioneert. Hoe is zijn ontlasting? Geur? Substantie?
Zijn bloed is ook oké?

Dan het mentale gedeelte wat me veel meer zorgen baart. Wat kun je achterhalen naast het parelli gebeuren? Was het paard eerst ook mat? Wat doet deze verhuizing met hem?

Ik vind Kims idee niet zo gek. Lekker de wei in met dat dier met beestjes erbij die wat meer respect voor hem tonen,back- to basics- het kan zijn dat hij op zal leven als hij ervaart dat hij de lakens naar enkelingen mag uitdelen. Veulens- mits merries- zijn zo gek nog niet. Om gewoon even lekker paard te mogen zijn, 24-7..
verder lijkt een holistische arts in dit geval geen overbodige luxe, die het paard qua waardes eens doormeet.
Daar hebben wij met een sukkel van een paard (met respect utieraard) ook veel succes bij geboekt.

En als je Aurum Metallicum kan krijgen in D6 potentie, kunnen de ogen van het dier letterlijk openen en het wat depressieve karakter (zo klinkt het) afvlakken. dat zijn IQ stijgt is ook leuk meegenomen, heb net nog weer even mijn Materia Medica gechekt. :D

Dit middel kun je bestellen via de apotheek en dagelijks twee maal 4-8 druppels geven.
Het paard wat hier op dit dier leek knapte al wat op in een paar uur na de eerste dosering, werd minder onverschillig, wakkerder etc... Flesje kost rond de 10 euro.

Succes!
Laatst bijgewerkt door detour op 07-03-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:09

siskeh schreef:
Silly1972 schreef:
Ik geloof er niet zo in, maar kwaad kan het niet dus probeer dit eens [EA-CO] Waardevolle readings , misschien heb je er wat aan

een reading is niets mis mee, maar persoonlijk zo ik dan voor een profesioneel en volwassen persoon kiezen.
als er écht wat mis is geestelijk met dit paard, kan een jonge goede reader daar hoogstwaarschijnlijk niet mee omgaan...

Inderdaad, maar was meer als voorbeeld.

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:23

als je dat allemaal zo leest lijkt het paard wel geestelijk gehandicapt, zou dit ook bij paarden voorkomen???
misschien autistich of zo??
zeker als je zeker weet dat er geen lichamelijke oorzaken kunnen zijn

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:31

KiWiKo schreef:
kapotgeparelliet!!!

wat dacht je ervan om dat dier gewoon lekker een zomer lang in een vriendelijke kudde te gooien...... zodat hij weer wat zelfvertrouwen krijgt en hij wat meer durft te vertellen wat hij nou eigenlijk vind?

zou de merrie even weghouden van deze arme drommel

zou ik ook doen, maar misschien eerst zorgen dat zijn hoeven in orde komen, misschien omdat hij pijn heeft dat hij ook onderdanig is, omdat hij door de 'handicap' als ik het zo mag zeggen laagste in rang is.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:01

Ik heb dan wel niet zo heel veel ervaring ;) , maar ik zou dit paard bij een relatief kleine rustige en zachtaardige kudde zetten, zodat hij kan leren hoe hij zich moet gedragen als paard. Eenzame opsluiting heeft denk ik voor een groot deel voor het bestaande probleem gezorgd. Misschien duurt het lang, maar het kan, mits de praaden die in de kudde staan hem niet verwonden, geen kwaad.

Daarbij geloof ik zeker dat het vaker uitvoeren van een join up dan noodzakelijk is (ik geloof ook niet dat het bij alle paarden nodig is) schadelijk kan zijn voor een paard en dat dit het gevolg ervan kan zijn. Uit de kudde verstoten terwijl het paard helemaal niks verkeerd heeft gedaan. Emotioneel mishandeld dus eigenlijk. Met de beste bedoelingen waarschijnlijk, maar daar heeft een paard dus niks aan.

Verder zou ik voorstellen om het paard regelmatig te bezoeken, even te kroelen, misschien wat borstelen, zodat hij vertrouwen krijgt in de mens en vooral in zijn nieuwe mens. Dat mensen ook leuk kunnen zijn. Wandelen kan ook een goede optie zijn, maar dat kan ik vanaf hier niet inschatten of dat goed gaat natuurlijk. Een veiligere optie om te beginnen is in de bak over balkjes lopen, gaat dit goed dan mikado met balken en in verschillende lijntjes eroverheen lopen, en echt aandacht vragen. Hem zelf uit laten zoeken waar hij zn voeten het beste neer kan zetten.

Voor de verdere training zou ik werken aan de hand (op de manier van Bent Branderup) aanraden.

Veel succes met het paardje!

Edit; Natuurlijk de hoefjes en het verdere lichamelijke (stel dat hij toch ergens pijn heeft dan belemmert hem dat natuurlijk ook) goed in de gaten houden en actie indien nodig, maar dat gebeurt al heb ik begrepen ;) .
Mochten jullie er toch niet uitkomen dan zou ik naar Erik Laarakker gaan. dat is een dierenarts die ook met ´alternatieve´ methodes werkt. Lijkt me het proberen zeker waard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:27

nu_of_nooit schreef:
als je dat allemaal zo leest lijkt het paard wel geestelijk gehandicapt, zou dit ook bij paarden voorkomen???
misschien autistich of zo??
zeker als je zeker weet dat er geen lichamelijke oorzaken kunnen zijn

autistisch kan zeker bij paarden,maar dan krijg je weinig tot geen contact met die dieren, en met dit dier kun je wel gewoon contact maken...

enige wat ik me bedenken kan waar dit paard dan tekort aan zou kunnen hebben via de voeding is misschien toch selenium.
zeker als het dier tijden lang alleen met ruwvoer gevoerd is kan dit nog wel voorkomen,dan krijg je hele rustige dieren die liever niet lopen....
maar dat is met bloedonderzoek wel aan te tonen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:49

Als ik de beschrijving zo hoor, is dit een binnenvetter. Een sprint en een bok vind ik in dat geval al heel wat, maar ik vraag me af of je echt ooit dat extroverte paard te zien gaat krijgen wat jullie blijkbaar allemaal gewend zijn?

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:49

Hai allemaal,

Kan je op je paard rijden.? Dan is het misschien een idee om te voetballen met een paar andere rustige paarden!
Tijdje in een rustige kudde zetten vind ik oom wel een goed idee...
Kapot geparelliet lijkt me alleen echt kunnen als je niet goed naar je paard hebt geluisterd voordat je het volgende level doet ofzo... :Z Je kan hem ook in een groepje van drie paardjes plaatsen(wel rustige paardjes) en dan iedere dag met alle beestjes samen een leuk spelletje doen ,misschien ziet ie dan wel het leuke ervan in! :D

clim_bling

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:59

Cassidy schreef:
Als ik de beschrijving zo hoor, is dit een binnenvetter. Een sprint en een bok vind ik in dat geval al heel wat, maar ik vraag me af of je echt ooit dat extroverte paard te zien gaat krijgen wat jullie blijkbaar allemaal gewend zijn?

Dat begin ik mij ook een beetje af te vragen.

Ik ben erg nieuwsgierig naar het verloop. Is hij medisch écht 100% doorgelicht? (ook na aanvang wat er werd gezegd over die voedingsstoffen).

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:13

Hier heeft een half jaartje wei, 24/7, met een stelletje paarden waar hij het mee kon vinden veel goeds gedaan.
Nu gaan we opnieuw "beleren" met heel veel beloning, goed voor z'n eigenwaarde.
Overigens gaat het hier om een paard wat bij alles in de verdediging schiet maar basis is een kapot getraind en gebroken paard.
Vergelijk hem wel eens met een angstbijter onder de honden.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:22

Ik ken helaas ook een aantal van die paarden. "Hij is zo braaf" maar het eigen initiatief van dat beestje is er helemaal uit.
De enige tip die ik je kan geven; Energierijk voeren, probeer zo veel mogelijk energie er in te krijgen!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:24

Als je zijn hoeven niet volledig vertrouwd, en je denkt dat er misschien nog ergens iets van pijn zit, is het dan geen idee om hem eens enkele dagen op pijnstillers te zetten?
Als ik pijn heb aan mijn pootjes verzet ik ook geen stap...

Als pijn aan de oorzaak zit van "depressief" zijn, dan kan je het in ieder geval te weten komen door die pijn tijdelijk weg te nemen. Aan de andere kant, als hij ergens met een overbelasting zit (of weet ik veel wat) en hij voelt geen pijn meer op die plaats, loop je natuurlijk het risico dat hij zichzelf volledig om zeep helpt door gek te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:34

Hij is medisch echt helemaal nagekeken en ook röntgenoligisch gekeurd en in orde bevonden. De huidige eigenaresse geeft hem al supplementen, trouwens.
Vanmorgen hebben we samen een buitenrit gemaakt, zij op haar paard en ik op mijn eigen. Tijdens het rijden viel ons ook weer op wat een dooie sul het is, echt niet normaal!
We kwamen een vrachtwagen tegen die een raar bijgeluid produceerde en mijn ruin ging eh... :D even lichtjes op de achterbeentjes :D
Haar paard bleef als een lammetje staan maar trilde op de benen. Arm ding, het zag er écht uit of hij gewoon niet dúrfde te reageren...
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen Parelli mits correct uitgevoerd maar ben geen fan van mensen die op eigen houtje maar wat aanrommelen. De eigenaresse van dit lieve dier heeft nog contact gehad met de ex-eigenaar, die dus wel heeft gezegd dat, mocht het paard "vervelend" zijn, ze maar even een join-up moest doen. Echt, ik krijg alleen van dat woord al een vieze smaak in de mond en kan er niks aan doen, maar moet gewoon aan round-up denken, zwaar vergif voor onkruid.
Ik kan jullie wel vertellen dat mocht dit paard binnenkort een keer echt vreselijk stout zou zijn, ik hem echt de hemel in ga prijzen en uitvoerig ga belonen!!!!!

De eigenares gaat wederom maandag in beraad met haar hoefsmid en vandaag hebben we overigens niks kunnen vinden wat duidde op pijn in de voeten. Hij galoppeerde ook erg makkelijk.