Problemen met opvoeden; pony is bijna 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:11

Ik vind zowiezo dat je met 2jarigen niet zoveel moet doen, maar dat ter zijde. En klappen zijn ze zowiezo niet allemaal van onder de indruk, over bijten heb ik ook behoorlijk wat te vertellen. Ik kon die van mij bont en blauw slaan, maar boeit hem niets. De manier waarop ik hem heb laten stoppen is júist heel veel met zijn mond bezig te zijn, aaien, aanraken, tandvlees masseren. Daarbij het likken van hem naar mij belonen, binnen 2 weken had ik 98% minder gebijt.

Juliaatjeh, dankje.
suleilitha, ik ben een stille meelezer van je topics. Vind het nog altijd knap wat jij doet, petje af hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:14

Splash, wat ik doe is niet knap maar eerder paards reageren op paarden die mensen op een paardse manier naar het leven kunnen staan en neem maar van me aan dat die manier in mensenogen beestachtig kan uitpakken ;)

Julia, lepelbitten zoals jij die noemt zijn geen algemeen goed bij dressuurruiters, maar dat is jouw beleving en dubbele teugels zijn allang niet meer in de mode. Wat overblijft is de standaard stang-en-trens optoming voor Z dressuur en hoger en daar is niks mis mee, mits op de juiste manier gebruikt, evenmin is correct spoorgebruik slecht voor een paard.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:17

Ts, hoelang/vaak komt hij buiten?

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:21

Ik ken het paard waar het over gaat (is namelijk van mijn schoonouders) en wil je echt vragen geduld met wessel te hebben. Wessel is niet goed opgevoed en het zal veel tijd kosten om er wat van te maken maar ik weet zeker dat er wat leuks van te maken is. Probeer hem ten eerste veel los te gooien, hij komt nu gewoon te weinig buiten (ze zijn voor de zomer al op zoek naar een wei), hij moet gewoon zijn energie kwijt kunnen wat nu totaal niet lukt.
Is er een ander paard waar hij mee los kan? De keren dat ik hem heb gedaan verveelde hij zich namelijk erg, een kameraad kan dit al verbeteren. Anders moet je me maar een pb sturen dan wil ik je wel een keer komen helpen. Verder kan je nico ook gewoon vragen je te helpen hoor, dat doet hij zeker. Hij heeft gewoon nog niet voldoende kennis om een jong paard op te voeden maar is wel bereid het te leren en te helpen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:24

x_manon_x schreef:
Met leeftijdgenootjes, ehm nou een paard die naast hem staat is 4 verder staat en naast die 4 jarige nog een tinker die al wel wat ouder is.

Naast hem? Als in; paard staat op stal? Tsja, daar heb je al 80% van je probleem.

(Sorry, ik heb niet het hele topic doorgelezen, don't shoot me als ik iets zeg dat al gezegd is ... :D .)

xJuliaah1994

Re: Problemen met opvoeden; pony is bijna 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:31

Ik denkt dat wessel vooral een probleem heeft met zijn energie, maar ook dat hij erg consequent behandeld moet worden.
Baas boven baas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:34

Manon, bijten is hengstengedrag en heeft te maken met dominantie, verder denk ik dat je nog te veel vraagt. Een dier van nog geen twee jaar kan zich nog maar enkele minuten concentreren. Het is beter om zo'n jonkie nog maar lekker in een kudde los te laten in het land en er vooral niet te veel aan te zitten. Ze voeden elkaar wel op. En op de momenten dat je er wel mee bezig bent, duidelijk zijn en vooral consequent blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:37

Heeft niks met zijn energie te maken maar met zijn jonge leeftijd. Een klein kind kan zich ook niet lang op hetzelfde concentreren, een jonge pony evenmin.
Energie en concentratievermogen vergelijken is appels met peren vergelijken.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:42

Ik geloof dat we er hier een beetje erg off topic gaan! er wordt hier door TS om hulp en tips gevraagd bij een onopgevoed 2 jarig paard!

TS, op het moment dat jij zijn box inkomt om zijn halster om te doen, en hem mee naar buiten neemt moet je er voor zorgen dat hij achteruit gaat! dus uit jou persoonlijke ruimte stapt. Dat is al een klein begin en een klein stapje!

Verder ga erg hard op zoek naar een weide waar hij lekker met leeftijdsgenootjes op kan staan! het is heel belangrijk voor een jong paard om met leeftijdsgenootjes te kunnen opschieten!!

Heel veel succes en volgens mij is Miss_Nadine en Nico er voor jou om je te helpen!!

succes

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:56

Veel in de hand nemen in ieder geval, en het best gewoon iemand erbij halen die weet wat er gedaan moet worden.
Iemand die het al vaker heeft meegemaakt.

Wij hebben er hier ook zo een staan, 1,5 jaar geleden was er geen land mee te bezeilen, steigerde, trapte etc.
Nu is hij 3,5 en zijn we bezig met hem te beleren, vandaag heb ik hem gelongeert, en eerlijk waar, geen van onze paarden die zo werkwillig en braaf is zoals hij dat nu is.

Het kan écht nog wel goed komen, maar dan moet je daar een hoop tijd insteken, veel dat dier in handen nemen, en streng/consequent zijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:50

Moderatoropmerking:
Diverse offtopic berichten zijn verwijderd. Graag weer ontopic verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:24

suleilitha schreef:
Manon, bijten is hengstengedrag en heeft te maken met dominantie, verder denk ik dat je nog te veel vraagt. Een dier van nog geen twee jaar kan zich nog maar enkele minuten concentreren. Het is beter om zo'n jonkie nog maar lekker in een kudde los te laten in het land en er vooral niet te veel aan te zitten. Ze voeden elkaar wel op. En op de momenten dat je er wel mee bezig bent, duidelijk zijn en vooral consequent blijven.

Precies!!!!!! :)

En zo is het maar net.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:17

Bijten op zich is geen typisch hengsten gedrag, merrieveulens bijten ook. (Even als mensen kleuters :D). Het kan simpelweg als een van de vorm van communiceren gebruikt worden. Kijk maar eens hoe vaak paarden elkaar bijten zonder dat daar agressie bij komt. Het is meer iets van aandacht trekken zo van "hé, hé, let eens op mij" en ja daar kán dominantie achter zitten "let op mij want ik ben de baas", maar doet hoeft dus niet.
Dat is dus wat anders als met de oren in de nek en weggerolde ogen iemand aanvliegen.
De vriendelijker vorm noemen we dan ook meestal "happen". Vaak wordt het gedaan om te kijken wat voor een reactie het geeft.
In een groep kan hij het ook niet zomaar bij oudere dieren doen, wel bij leeftijdgenoten en jongere, er zit dus wel een respect factor in.

Het is ongewenst gedrag en het paard moet dus leren om niet zo te "spelen" of "aandacht te trekken" met mensen.

Dit moet in de veulen leeftijd al afgeleerd, blijkbaar is dat niet gebeurt.
Hengsten kunnen wel hardenkkiger zijn en eerder bijten met agressieve bedoelingen. Dat heeft dan weer te maken met hormonen, maar die zijn op die leeftijd nog nauwelijks van belang. Of het moet zijn dat hij juist net een verandering in de hormoonhuishouding doormaakt en nu pas of weer begint met (agressief) bijten.

De uitdrukking bij het bijten is heel belangrijk om te weten met wat voor soort je te maken hebt.

Overigens zijn hengsten niet allemaal zomaar dominant, dit is sterk individueel afhankelijk. Hormonen zorgen voor een bepaalde agressie, maar zelfs hoe daar mee omgegaan wordt is individueel afhankelijk. En opvoeding maakt een heleboel uit.
Het is fout om te denken "het is een hengst dus doet hij nu eenmaal zo" . Wij zijn er voor om te zorgen dat een paard zich gedraagt zoals hij zich moet gedragen tegenover mensen, net zoals groepsgenoten ze leren hoe zich te gedragen tegenover ander paarden. Hoe jonger we daar mee beginnen hoe beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:03

Je hebt idd heel veel soorten happen.
Knabbelen vind ik vaak wel goed, dat is ook lief bedoeld. Happen om aandacht te trekken mag niet, maar een neus tegen mijn rug heb ik geen probleem mee.

Volgens mij heeft het ook te maken met de "afspraken" die je maakt met je paard. Ik begin met poetsen, paard knabbelt vriendelijk op mijn jas. Geen probleem mee. Echter, als ik te kennen geef dat de sessie over is, moet het paard ophouden. (de meeste paarden snappen dat prima, is ook best logisch voor ze).

Het gaat imo vooral om wie de controle heeft over welk gedrag wanneer. En je moet weten wat is agressief, dominant, onderdanig, vriendelijk, opdringerig of juist beleefd.....
Volgens mij ben ik meer NH als ik zelf dacht :D

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 12:21

miss_nadine schreef:
Ik ken het paard waar het over gaat (is namelijk van mijn schoonouders) en wil je echt vragen geduld met wessel te hebben. Wessel is niet goed opgevoed en het zal veel tijd kosten om er wat van te maken maar ik weet zeker dat er wat leuks van te maken is. Probeer hem ten eerste veel los te gooien, hij komt nu gewoon te weinig buiten (ze zijn voor de zomer al op zoek naar een wei), hij moet gewoon zijn energie kwijt kunnen wat nu totaal niet lukt.
Is er een ander paard waar hij mee los kan? De keren dat ik hem heb gedaan verveelde hij zich namelijk erg, een kameraad kan dit al verbeteren. Anders moet je me maar een pb sturen dan wil ik je wel een keer komen helpen. Verder kan je nico ook gewoon vragen je te helpen hoor, dat doet hij zeker. Hij heeft gewoon nog niet voldoende kennis om een jong paard op te voeden maar is wel bereid het te leren en te helpen.

Ik begrijp het wel hoor van Nico.. maar ik heb ook niet heel veel ervaring met het opvoeden van een jong paard, dus vraag ik mensen hier op bokt wat ze voor mij kunnen betekenen. Ik gooi hem nu ook vooral los, meestal wandel ik met hem en een enige keer ga ik met hem naar buiten :j Ze zijn indd opzoek naar een plekje in de wei voor van de zomer (daar staat dan trouwens wel andere paarden + leeftijdsgenoten van Wes). Ehm een ander paard waar hij los mee kan moet ik nog eventjes zoeken, maar komt wel :D

Bedankt voor je reactie, bedoel dit absoluut niet boos ofzo hoor (niet dat je denkt dat ik hem helemaal niet wil verzorgen en hem niet aankan, wil alleen maar wat hulp erbij voor een betere opvoeding :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:22

Ik vind het bericht van Nadine ook helemaal niet boos klinken, hoor, Manon :)

Volgens mij wil ze je helpen :)

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 12:24

Yamcha schreef:
Ik vind het bericht van Nadine ook helemaal niet boos klinken, hoor, Manon :)

Volgens mij wil ze je helpen :)

Nee zo bedoel ik het ook niet, ik bedoel.. ik wil niet overkomen dat mijn hoofd helemaal op hol slaat omdat ik heeeelemaal niet met Wessel kan omgaan.. zo bedoel ik het :o

En natuurlijk wil ze helpen, iedereen die in dit topic reageerd.. en daar ben ik ook super dankbaar voor!! :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:28

Niet zo onzeker, jij :)
Wessel is een jonkie, en het komt heus goed. Gewoon goed naar ons luisteren. Ik heb met die jonkies gewerkt, heel leuk echt.
Je moet gewoon heel eventjes wat met ze doen, en dan weer lekker hun gang laten gaan :)
Je gaat op zoek naar 1 waar hij los mee kan, dat is echt goed :j

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 18:40

Het is me gelukt! Wessel is vanmiddag met een andere poownie los in de bak gegaan. Hij vond het echt leuk :D Je zag echt dattie het allemaal heel interessant vond. Hij heeft wel 2 bokjes gehad maargoed. Daarna toen ik nog een paar rondjes om stal ging lopen was tie echt super braaf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:55

Super joh! Een eerste stap, heel goed +:)+

Morgen weer doen, zou ik zeggen!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 19:01

:j Ik ga het zo vaak mogelijk doen.
Ik ben nou sinds zondag ook op de poetsplaats aan het poetsen ipv zijn stal. Hij is daar wel ongeduldig (lijkt het) en draait veel, maar das veel beter toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:06

Anders doe je het maar heel effies. Alleen zijn hals ofzo (gewoon een lekker plekje zoeken). Als hij heel even stilstaat, beloon je hem, en mag hij in de bak met de andere pwoon. Moet hij wel echt stilstaan hè!

Als hij gaat draaien of echt drammen, moet je hem ook een tik geven. Een klein beetje lopen mag :j

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:09

gooi hem lekker in het land! kan die lekker opgroeien met zijn leeftijd genootjes!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:17

x_manon_x schreef:
Het is me gelukt! Wessel is vanmiddag met een andere poownie los in de bak gegaan. Hij vond het echt leuk :D Je zag echt dattie het allemaal heel interessant vond. Hij heeft wel 2 bokjes gehad maargoed. Daarna toen ik nog een paar rondjes om stal ging lopen was tie echt super braaf :D

Super dat je hem heb losgegooit met een ander paard! Dat is veel leuker voor wessel en werkt beter qua opvoeding! Wessel kan van andere paarden veel leren en hij vind het ook nog eens leuk :D .
Je kan hem met poetsen op de poetsplaats ook vastzetten met 2 touwen, zo deed ik dat met hem ook. Gewoon aan de ringen aan de zijkant van het halster bevestigen. Op die manier is hij een stuk rustiger. Verder vind hij te lang poetsen niet zo leuk, dat kost veel concentratie voor zo'n jong ding. Dit kan je beter rustig opbouwen (is wel lastig met een vieze tinker die je toch schoon wil krijgen :o ).

Mocht ik je moeten helpen dan moet je gewoon een berichtje sturen of mijn nummer aan nico of margriet vragen.

Geef wessel maar een kroel van me, ik kom snel weer bij hem kijken :(:)

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:44

Is goed hoor Nadine! Bedankt voor je hulp enzo :j

Hij was vandaag ook een stuk rustiger buiten alleen toen we terug liepen naar stal dacht hij; Als ik nou sneller terug ben, kan ik sneller eten. Echt ondeugend istie :P Maarja!