Niet alles komt omdat het een HENGST is, maar het heeft een groot deel met de opvoeding te maken. Het lijkt mij verstandig dat hij lekker het land op gaat overdags en niet ff een paar uurtjes.
Als je paard al vreselijk dik been had, lijkt mij dat je dan zeker de volgende dag je paard gaat bekijken, dat heb je ook niet gedaan zie ik ergens in je reactie's staan (omdat toen je spieren aan je hersens kleefden ofzo??). Het is zowieso niet goed om je paard de hele dag op stal te hebben, hij heeft ook beweging nodig.
Ik zou hem wat langer op het land zetten, en hem snachts op stal zetten. Ik denk dat die dan al stukken rustiger is.
take_one
Geplaatst: 20-02-09 11:29
Zou er niks om geven, mijn pony had dit in het begin ook heel erg toen ik haar net had. Andere mensen altijd zeuren dat ze haar een mep gingen geven als ze zou bijten.. totdat ik eens verschrikkelijk boos werd dat ze dan maar fijn uit haar buurt moesten blijven, dan kon ze niet bijten.
Veel mensen gaan er dan ook expres voor staan etc, dan lok je het natuurlijk ook uit.
Slucky
Geplaatst: 20-02-09 11:41
misschien als jij gaat rijden en er staat iemand midden in de bak. dat hij er dan aan went? of is hij dan ook agressief?
Heb zelf ook een hengstje, wordt morgen gecastreerd daar niet van, maar laatst kwam mijn vriend in de bak staan, pal naast hem (ik doe veel NH en clickertraining met hem in de bak) en toen begon hij ook te dreigen naar mijn vriend.
Hoe kan ik daar dan het beste op reageren??
Onze band is vrij goed, het is een hele rustige hengst, af en toe wel proberen in rang te stijgen, maar volgens mij doe ik het redelijk goed/consequent. Kan het zijn dat hij de training + voedselbeloningen voor zichzelf wilde houden?
Super, ik hoop dat het helpt, nu kan hij in ieder geval bij andere paarden buiten. En dan zal zijn gedrag hoogstwaarschijnlijk ook een hele verandering ondergaan. Paarden in een zo natuurlijk mogelijke omgeving hebben nog steeds het minste kans op gedragsproblemen, buiten met de beestjes, dan kunnen ze energie kwijt.
Cassidy
Geplaatst: 02-03-09 02:49
Ik hoop dat de shet helpt, en hij niet ineens omslaat naar dat dier toe. En ik zou ook overwegen om te laten castreren, in de kliniek. Krijg je een veel fijner paard van, en de risico's zijn er wel, maar wil jij verantwoordelijk zijn als je hengst iemand aanvliegt en serieus blesseert die toevallig zijn box in moet, om wat voor reden ook?
NH met een hengst gaan doen is ook gevaarlijk, helemaal als hij nu de baas over je is. Via NH kun je hem uitdagen, ga je proberen hem de baas te worden, en kun jij ook een flinke uitbrander van je hengst krijgen. En geloof mij, hij is jou alles, maar dat ben jij niet! Bij een serieuze aanvaring met een hengst kunnen doden vallen!
Ik hoop serieus dat je het licht ziet, want zoals je nu bezig bent is heel gevaarlijk en bloedlink!
@take_one:
Ik zou niet zeuren, ik zou die mep gewoon geven. Correctie, geen klap voor d'r hoofd, maar ik laat haar tegen mijn hand of elleboog aanlopen. En dan is een paar keer voldoende, komt geen mep bij kijken. En geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ergens anders te gaan staan waar ze mij niet krijgen kan. Ze heeft het gewoon niet in haar hoofd te halen. En als ik dan ruzie krijg met jou als eigenaar is dat een typisch geval van jammer. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
@westernjo:
Ik zou om te beginnen even wachten tot de hormonen wat zijn gezakt, verder geen voedselbeloningen meer geven. En als hij narrig doet naar je vriend, direct flink corrigeren. Laat ook je vriend vaker met hem werken. En NH is goed, mits goed toegepast. Laat die clicker even schieten en concentreer je op grondwerk met touwhalster, leadrope en string.
Laatst bijgewerkt door Judje op 02-03-09 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Berichten samengevoegd & quotes verwijderd.
ben ondertussen al wat meer grondwerk gaan doen en heb het vd-en even laten zitten. Het is wel zo dat mijn vriend nul verstand van paarden heeft en dus ook een niet-dominante houding heeft, m.a.w. hij is wel een makkelijk doelwit Hij is trouwens helemaal niet gefocused op voer, hij pakt het beleefd aan en hij weet dat hij zonder click niets krijgt.
adecuada
Geplaatst: 02-03-09 22:30
Hoop voor je dat ie nu een beetje makkelijker te hanteren is.
Goed om te horen dat het bij jou in ieder geval al beter gaat! Sommige paarden zijn nu eenmaal dominanter, en tja... een gemakkelijk doelwit blijft natuurlijk erg aantrekkelijk
Ik vraag me af hoe het met de wilde volbloed dekhengst van de TS gaat? (Grappig bedoeld, niet sarcastisch!!!)
Ja t gaat wel beter. Moet alleen nog wat meer de nadruk leggen op persoonlijke ruimte. Af en toe heeft ie de neiging met buiten wandelen (op bekend terrein doet ie het niet) om zich een beetje tegen mij aan te drukken tijdens het lopen. Hij gaat niet voorop lopen maar tis wel irritant. Ach ja, we werken eraan.
clim_bling
Geplaatst: 06-03-09 23:22
volgens mij gaat het goed zo Ga vooral door met oefenen!
Voor de nieuwsgierige onder ons: heb vandaag super foto's gemaakt, samen met een stalgenootje. o.a. een foto van flame en ik met een bal, vond ie best spannend, maar was wel nieuwsgierig. [ITP] Fotoshoot van Appaloosa Flame en Fries Jauke!