Een paard dat gaapt?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovefi

Re: Een paard dat gaapt?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:55

Paarden die ik ken gapen regelmatig, waarom? echt geen idee

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:22

Heb ff topic doorgelezen. Mijn paard gaapt ook gigantisch als ik klaar ben met rijden en ze staat op de poetsplaats. Weet niet echt waarom ze dat doet.
Mijn hondentrainer vertelde dat honden gapen als ze een innerlijk conflict hebben. Bv je geeft een commando en hij zou het liefst iets anders doen. Van paarden heb ik gehoord dat ze het dan soms aan hun maag hebben maar ik heb daar hier nog niets van gelezen, iemand die het weet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:25

Als er te weinig ruwvoer aanwezig is in de darmen en de darmen dus stil komen te liggen gaan paarden ook gapen.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:26

Ze schijnen het ook te doen bij zuurstof gebrek, stond laatst ergens in een blaadje. op de manege staat een paard die véél te dik was, na het rijden pas na een kwartier stiltstaan enigzins op adem was en in dat kwartier veelvuldig ging gapen. Maar niet zoals de pony hier in dit topic die op de foto staat.

elinebakkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:10

Germatje ik denk dat dat meer 'naar adem snakken' is, dus niet overdreven geeuwen maar meer de mond open doen en zoveel mogelijk lucht naar binnen zuigen?

Lenneke_ Dat zou dan dus kunnen zijn rond etenstijd? Als hun darmen vrij leeg zijn?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:16

Dat zou idd kunnen.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:48

nee het lijkt niet op naar ademsnakken maar op normaal gapen zonder gekke bekken om het zo maar te noemen.

Beachwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:27

Een paard wat last van zijn maag heeft, kan ook gaan gapen. Oorzaken, maagzweer, of teveel zand in de maag...

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:37

Die van mij gaapt ook altijd als ik het halster afdoe om het bit in te doen. Ze moet dan altijd een paar keer uitgebreid :O voor ik het hoofdstel in kan doen.
Volgens mij wil ze daarmee aangeven dat ze vandaag toevallig wel erg moe is en dat ik er maar rekening mee moet houden dat een uitgebreide werksessie er vandaag niet inzit :+

Haar moeder deed het overigens ook altijd, dus het zit wel in de familie..

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:17

Die 2 van mij gapen zich altijd het apelazerus wanneer ze net hebben gegeten, en idd ook net als die van quibusjes wanneer ik het hoofdstel uit doe..

ik denk zelf niet dat gapen iets medisch evrkeerd is..Denk dat paarden het gewoon doen wanneer ze moe zijn, en zich erg hebben ingespannen.. Of wanneer ze gewoon lekker aan het luieren zijn :)

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:39

Mijn paard gaapt vaak als ze klaar is met rijden, en als ze gaapt dan meestal 3x achter elkaar

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:44

De mijne doen het altijd na het rijden ? Misschien ontspanning ? Of toch dat ze moe zijn :P

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:54

milatje schreef:
De mijne doen het altijd na het rijden ? Misschien ontspanning ? Of toch dat ze moe zijn :P

Verwerken van indrukken

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:06

Mijn paard heeft een periode gehad dat hij veel gaapte (dus niet alleen na het rijden ofzo), hij bleek ook last te hebben van wormen en na het ontwormen, was het gapen zo goed als gedaan.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:40

honden gapen als ze iets moeten doen wat ze eigenlijk niet willen (Bijv. zitten bij de stoeprand terwijl ze eigenlijk over willen steken), of als ze iets doen wat ze niet mogen, (bijv. op de bank liggen, daarbij proberen ze je ook niet aan tekijken).
Paarden gapen ter ontspanning of bij vermoeidheid of.......

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:38

Mijn paard is gaapkampioen! Ze heeft geen neusriem dus ze kan het doen wanneer ze wil. En ze doet het dus na de training als ze even rustig en ontspannen stilstaat en dan echt heerlijk vol overgave een aantal keer achter elkaar! Ze is dan helemaal ontspannen en het gapen heeft imo een ontspannend effect, net als bij mensen en natuurlijk een stukje vermoeidheid...
Maar ik kan me voorstellen dat er verschil tussen 'gapen' en de mond open doen (pijn).

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:36

Verzorgpaard van vriendin begint altijd te gapen van ontspanning bij het poetsen! :+

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:54

Mijn veulen gaapt erg als ze nerveus is. Las onlangs over veulens en maagzweren, het zal dat toch niet zijn zeker?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:56

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:38

Jonge paarden doen het meer dan volwassenen. Dit heeft te maken met het verwerken van indrukken en het is een teken van ontspanning. Daarbij op het moment dat een paard gaapt komt er meer zuurstof vrij in de hersenen. Wat hier precies het doel van is weet niemand. Wellicht een manier om bepaalde stoffen uit de hersenen te krijgen. Maar niemand weet het dus precies. Gapen heeft dus ook niks met saaiheid te maken. De bijreden van gapen zijn moe of ontspanning, of gewoon veel nieuwe indrukken verwerken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:46

Mijn pony gaapt als ze heel erg ontspannen is en bij het verwerken van indrukken.
Hier gaapt ze onder het rijden waarbij de ruiter gigantisch ontspannen op haar rug zat en zij dus mee ging ontspannen, toen stonden we even stil om wat uit te leggen en ging ze uitgebreid 5 minuten staan gapen. Ook doet ze het vaak als we aan het Parellien zijn.
Afbeelding

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:58

Mijn paard gaapt wel eens na het rijden, als we weer terug zijn op stal. En dan 3x achter elkaar.
Misschien als ze ontspannen is? Of gewerkt heeft?

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:19

chocobroodje schreef:
Jonge paarden doen het meer dan volwassenen. Dit heeft te maken met het verwerken van indrukken en het is een teken van ontspanning. Daarbij op het moment dat een paard gaapt komt er meer zuurstof vrij in de hersenen. Wat hier precies het doel van is weet niemand. Wellicht een manier om bepaalde stoffen uit de hersenen te krijgen. Maar niemand weet het dus precies. Gapen heeft dus ook niks met saaiheid te maken. De bijreden van gapen zijn moe of ontspanning, of gewoon veel nieuwe indrukken verwerken.

Bedankt, dit lijkt me een logische verklaring. Ze doet het vooral als ze gespannen is, of als er iets verandert. Ik vreesde al voor darmproblemen, maar dan zou ze het op andere momenten ook doen. Nu doet ze het alleen bij nieuwe situatie's.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:21

Onze welsh gaapte altijd heel veel op zondagochtend, echt waar! :D

Hij gaapt ook om lekker zijn kaken te kunnen strekken, bv als hij met graaskorf om heeft gelopen en je doet die af.
Of vlak voordat je het bit aanbiedt wil hij ook nog weleens gapen zo van 'nu kan het nog'.
Zal wel een raar beest zijn :+

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:51

Ik heb mijn paard nog nooit zien gapen... wat grappig om te lezen!