Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xmaddyx

Re: Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:19

waarom antwoord je niet op de vragen?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:20

suleilitha schreef:
Dus Maaike, je weet genoeg? En mogen we nog weten wat je dan weet, weet je nu dat het niet verstandig is wat je doet, of bedoel je iets anders?

ik bedoel, dat ik uit jullie reacties nu begrijp wat ik wel en niet moet doen
hartstikke bedankt iedereen:D!!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:21

maaikedewit schreef:
suleilitha schreef:
Dus Maaike, je weet genoeg? En mogen we nog weten wat je dan weet, weet je nu dat het niet verstandig is wat je doet, of bedoel je iets anders?

dus dat je het niet meer gaat doen? Lachen

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:21

Billy schreef:
Ik vraag me af hoe oud Maaike is Lachen

12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:22

Maaike, geloof me, je bent kwa leeftijd en ervaring nog lang niet in staat om join ups en dergelijke uit te voeren, ga gewoon lekker lessen en verder leren van ménsen met ervaring, en niet uit boekjes!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:24

Dat je zz zwaar rijd heeft wederom ook niets te maken met de kennis over een join up. Totaal niet. En ik denk dat als de eigenaar met dit niveau, ziet waar jij mee bezig bent, dat deze dan behoorlijk kan schrikken. Of het moet echt goedgekeurd worden, maar dan vind ik dat die persoon niet weet waar jij mee bezig bent, en wat de gevolgen kunnen zijn. Heeft ze ook zz zwaar gereden met deze pony? Wat is er dan zo verknipt aan deze pony eigenlijk, dat jouw op het idee bracht op een join up te gaan doen? Overigens..deze pony is helemaal niet vals, gestoord of zo onrespectabel tegen jou toch? Wat moet er dan veranderen aan deze pony? Een join up heeft niets met de band tussen jou en een paard te maken. Een paard kan jou nog zo lief vinden als je op afstand blijft, en jou daarintegen alsnog zo verrot trappen als je dichtbij komt. Een band heeft te maken met elkaar lief vinden, een join up doe je om het respect. En er zijn meerdere manieren om respect van je verzorgpony te krijgen, echter moet je dat dan wel verdienen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:25

Meiske............ echt geloof me....... ga gewoon lekker trutten met die dieren, leer van de spiegel die ze je voorhouden!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:28

maaikedewit schreef:
Merlijn schreef:
Je schrijft dat het je verzorgpony is; vindt de eigenaar het goed dat je aan het modderen bent met de join up? Weet hij/zij het eigenlijk wel?
Ik kan me zo voorstellen dat hij/zij hier helemaal niet blij mee is. Ik zou het in ieder geval absoluut niet zijn.

haar maakt het niet uit, en ze keek en ze vond het goed gaan.

zij weet echt veel van paarden en paardengedrag.
zelf heeft ze zz zwaar gereden, dus ze weet echt wel waar ze over praat.

niveau zegt niets over het verstand van iemand met paarden hoor.
Ken iemand die rijd op ZZlicht niveau, jij wilt niet weten hoe. dat noem ik namelijk dierenbeul. en zijn manier van praten over paarden, drama.

neem niet zo snel van iemand wat aan, maar luister wel naar alle adviezen, en kijk of je iemand in de buurt vind, die evt ook verstand zou hebben van paarden

lindake

Re: Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:31

maaikedewit schreef:
suleilitha schreef:

Mooi dat je het begrijpt en ik hoop ook dat je het niet meer gaat doen... Met een join up kan je namelijk heel veel kwaad doen...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:45

maaikedewit schreef:
lief zijn, en geen join ups!!!

Zegt ze in een ander topic ROFL

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:47

Geweldig... Dan heeft ze iets bijgeleerd van dit topic Ja.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:49

wat een kind, geweldig! Nagelbijten / Gniffelen
heb ik ook weer eens ff gelachen Tong uitsteken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:20

Maar iedereen begint ergens natuurlijk en als ze haar best doet van anderen te leren en tips en adviezen serieus neemt geef ik haar een dikke duim! OK dan!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:42

Ik vind het gewoon erg , ik was ontsteld hoe iemand zoiets doet in naam van goed te doen.

Join-up is iets dat idd bruikbaar kan zijn daar is het ook voor gemaakt maar het is niet als spelletje bedoelt, het is ook niet als een onderdeel van grondwerk bedoelt, het is eigenlijk een zachte vorm van breken, het paard ertoe dwingen jou als enige oplossing te kiezen. Dit is niet niks , daar bedoel ik ook mee da je dit niet mag herhalen en zeker niet op de manier die jij hier zegt, want dan ben je eigenlijk inderdaat meer stuk aan het maken dan je ooit weer goed kan maken.
Doe niet domweg iets dat je eens gelezen hebt in een boekje , Monty Roberts doet het idd steeds in zijn shows, en de mensen kijken dan verwonderd toe, wat leuk zegggggg, maar echt dit gaat vrij diep hier tref je een paard mee als je het goed doet tenminste.
En Monty zijn doel is niet de join-up op zich , nee hij wil alleen maar met dat paard kunnen samenwerken en dit was dan bij die getraumatiseerde paarden het middel om tot hen te kunnen doordringen , en zo tot een samenwerking te kunnen komen.

Jij moet dit niet gaan doen zelfs niet één keer.
Doe gewoon grondwerk, en doe het zoals het moet, doe ook dit niet alleen je rijd waarschijnlijk al een paar jaar paard maar dit wil niet zeggen da je dit zomaar kan gaan doen , doe het samen met iemand die daar echt in thuis is, ik bedoel hier niet mee dat hij ook een boekje of 2 a 3 gelezen heeft hé, nee die dit eigenlijk een beetje als zijn beroep doet.
En zeg nooit " jaaaa maar mijn paard kan dat niet of doet dat niet, of welke onzin dan ook " want als je op een eerlijke manier je paard zou vragen iets te doen zou je nog versteld kunnen staan van wat hij toch allemaal wel kan en wil doen.
Neem les.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:23

Eerlijk gezegd begrijp ik zowiezo niet veel van het verhaal. Je doet join-ups met je verzorgpony, dat is in mijn ogen zowiezo geen taak van een verzorger/ bijrijder maar van de eigenaar. De eigenaar heeft te zorgen voor een paard of pony die mensen vertrouwt lijkt mij. Het is verder levensgevaarlijk zulke oefeningen te doen als je niet verdomd veel ervaring hebt (6 jaar is echt niet zoveel) met paarden en precies weet hoe een kudde werkt en de positie van het individuele dier IN die kudde kent. En je moet heel precies elk signaal van het paard kunnen interpreteren, al is het maar om te voorkomen dat een paard jou aanvliegt terwijl jij met de rug naar hem toe staat. Dat is werk voor volwassenen die hun hele leven tussen de paarden hebben doorgebracht, niet voor een tienermeisje dat een boek heeft gelezen.

Ik begrijp gewoon niet dat mensen een pony toevertrouwen aan iemand die denkt een join-up nodig te hebben om de band te versterken... Daarvoor zijn zoveel andere mogelijkheden! Alleen kosten die meer tijd en geduld, en een consequente hand. Maar het resultaat is zoveel beter, de band die je uiteindelijk krijgt met je pony is zoveel sterker dat het echt de moeite waard is je daarin te verdiepen in plaats van je energie steken in levensgevaarlijke "spelletjes". Zowiezo zou ik dit soort dingen nooit doen als ik alleen ben, dan wil ik er voor de zekerheid (en veiligheid) altijd iemand bij hebben die vanaf de zijlijn kan zien wat er gebeurt en in geval van nood (is nog nooit nodig geweest, maar je weet maar nooit) kan ingrijpen in mijn acties, me kan waarschuwen.

Vergeet niet dat een paard of pony al snel een paar honderd!!! kilo weegt, en dat jij dat gewicht nooit zal halen (hoop ik in elk geval voor je), en zowiezo fysiek zoveel sterker is dan jij, als dat zich tegen je keert heb je echt een levensgroot probleem. Dan moet je verdomd hard kunnen lopen EN heel snel over de omheining kunnen klimmen!

En dat mensen op een bepaald nivo rijden zegt mij ook niets. Ik rij L/M nivo en soms vragen mensen die Z rijden of ik ze alsjeblieft wil helpen door vanaf de grond te kijken wat er gebeurt. Dat je op een bepaald nivo rijdt zegt niets over je talent om dingen uit te leggen, of zelfs maar uit te voeren!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 02:44

Ik ben er gewoon stil van dat een moderator hier niet ingrijpt. Ik had net een heel ander verhaal getypt maar ik heb het weer gewist, wetende dat het toch niet helpt hier op bokt. Blijkbaar mag hier gewoon iemand met een vraag naar beneden gehaald worden met woorden in de trant : ga maar met je beestjes tutten... wat afschuwelijk kinderachtig om zoiets neer te zetten, denegrerend, laag en vooral geweldig heldhaftig tegen een meisje met zijn allen.
Verder moet er maar op elk monty roberts boek een grote waarschuwingssticker komen als dat levensgevaarlijke dingen bevat, nog nooit in 10 jaar fluisteren zo'n flauwekul gelezen als in dit topic.

Ik heb TS een pm gestuurd, met informatie, omdat, buiten het zeer kundig afkraken van TS, jullie niet het fatsoen/de kunde hebben om iemand met een beleefde vraag te antwoorden, laat staan een antwoord zodanig te formuleren/ te onderbouwen zodat het voor een TS ook begrijpelijk wordt wat er gedaan/niet gedaan moet worden. Ik ga niet prat op bij wie ik cursussen gelopen heb of clinics gevolgd en voor wie ik gewerkt heb, nee, ik geef zo iemand netjes antwoord want ik vind het geweldig dat iemand hulp zoekt als ze vastlopen, zoals iedereen hier het recht heeft. Want daar is bokt.nl voor! Iedereen is ergens begonnen en heeft ook weleens hulp moeten hebben van buitenaf.

Wat jullie hier creeeren is dat dadelijk niemand meer een vraag durft neer te zetten, spontaan.. want het zal wel weer een spervuur van dit of dat opleveren...

Dit is weer een verhaaltje geworden, ik kan niet over zulke wanstaltige reacties heen stappen blijkbaar. Ik denk dat het meisje, TS, die heel beleefd blijft bij wat jullie allemaal blaten en toeblaffen, meer karakter heeft dan de meesten die een reactie hebben gepost. Ik blijf op bokt lezen omdat er een bron van informatie in staat en waar ook misschien iemand een tip kan geven ofzo... maar het stuit mij steeds meer tegen de borst wat ik hier lees af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 03:02

Liekeensancho er zijn meer mensen die niet voor alles een mod raadplegen, en het lijkt me ook niet dat dat de bedoeling is +'
Verder is het meisje in kwestie fatsoenlijk behandeld alleen ze ging er keihard tegen in. Met alle gevaren van dien!!!!
Mods doen niks, ook niet in gevaarlijke situaties die kunnen optreden, zo had ik onlangs een topic over een paard wat moest worden gecorrigeerd en een jong, onervaren en onwetende meid begon over opstappen in de box. Dan kun je wel een mod tippen maar het is net TV, voor hetzelfde geld probeert een jong kind dat even te doen, achter in de schuur en verongelukt jammerlijk, ik bedoel maar!!!!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:50

Citaat:
Ik bedoel het niet verkeerd maar als ik dit zo lees, zit je op het punt dat een ongeluk in een klein hoekje zit en daar wil ik je voor behoeden.
Verder ben ik er zeker van dat je de verkeerde hulpen geeft, je geeft zelf al aan dat het niet werkt, dus stop ermee voor er erge dingen gaan gebeuren.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Je zegt ook dat ze bij het grondwerk het tegengestelde doet van wat je haar vraagt en je bent ervan overtuigd dat je de goede hulpen geeft. Ben je daar wel zeker van???? Je kan grondwerk doen met elk paard, maat niet uit hoe oud en van welke leeftijd. Als je het goed doet reageert elk paard hier op. Je moet je natuurlijk kunnen aanpassen aan het karakter van het paard. Elk paard is anders dus jij moet ook zo flexibel kunnen zijn om hier op in te spelen. Wanneer je dingen uit een boekje haalt schuilt het gevaar hierin dat je een bepaalde techniek (die misschien heel goed werkt op paard A, maar niet op paard B) gaat gebruiken en niet meer kijkt naat wat het paard je te vertellen heeft (a.i. zijn lichaamstaal).
Nu boekjes en internet zijn prima om je te informeren, maar ik raad toch ten zeerste een cursus aan om je hier verder in te begeleiden en om eventueel mogelijk ongelukken te vermijden.
Als je paard het niet doet, mag je er zeker van zijn dat jij het toch niet juist doet. Zoek altijd de fout bij jezelf. Vraag je af waar je jezelf kan verbeteren. Met paarden zal je je altijd in vraag moeten blijven stellen. Niet het paard, maar wel jezelf.

Groetjes en veel succes

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:20

Wat mij vertelt is over een join-up is dat je dat niet zomaar kan doen, als je het verkeerd doet kan je je paard agressief etc. kan worden.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:42

liekensancho schreef:
Ik ben er gewoon stil van dat een moderator hier niet ingrijpt. Ik had net een heel ander verhaal getypt maar ik heb het weer gewist, wetende dat het toch niet helpt hier op bokt. Blijkbaar mag hier gewoon iemand met een vraag naar beneden gehaald worden met woorden in de trant : ga maar met je beestjes tutten... wat afschuwelijk kinderachtig om zoiets neer te zetten, denegrerend, laag en vooral geweldig heldhaftig tegen een meisje met zijn allen.
Verder moet er maar op elk monty roberts boek een grote waarschuwingssticker komen als dat levensgevaarlijke dingen bevat, nog nooit in 10 jaar fluisteren zo'n flauwekul gelezen als in dit topic.

Ik heb TS een pm gestuurd, met informatie, omdat, buiten het zeer kundig afkraken van TS, jullie niet het fatsoen/de kunde hebben om iemand met een beleefde vraag te antwoorden, laat staan een antwoord zodanig te formuleren/ te onderbouwen zodat het voor een TS ook begrijpelijk wordt wat er gedaan/niet gedaan moet worden. Ik ga niet prat op bij wie ik cursussen gelopen heb of clinics gevolgd en voor wie ik gewerkt heb, nee, ik geef zo iemand netjes antwoord want ik vind het geweldig dat iemand hulp zoekt als ze vastlopen, zoals iedereen hier het recht heeft. Want daar is bokt.nl voor! Iedereen is ergens begonnen en heeft ook weleens hulp moeten hebben van buitenaf.

Wat jullie hier creeeren is dat dadelijk niemand meer een vraag durft neer te zetten, spontaan.. want het zal wel weer een spervuur van dit of dat opleveren...

Dit is weer een verhaaltje geworden, ik kan niet over zulke wanstaltige reacties heen stappen blijkbaar. Ik denk dat het meisje, TS, die heel beleefd blijft bij wat jullie allemaal blaten en toeblaffen, meer karakter heeft dan de meesten die een reactie hebben gepost. Ik blijf op bokt lezen omdat er een bron van informatie in staat en waar ook misschien iemand een tip kan geven ofzo... maar het stuit mij steeds meer tegen de borst wat ik hier lees af en toe.

Ik vind het ook zielig dat we zo'n jong meisje af moeten maken. In de boeken staat het allemaal zo mooi beschreven en lijkt het allemaal heel gemakkelijk. Ik snap heel goed dat je dat dan 'even' denkt uit te kunnen voeren zonder er misschien de consequenties van in te zien. Zijn we niet allemaal jong en onbevangen geweest en 'stomme' dingen met paarden gedaan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:01

Tuurlijk zijn we allemaal jong en onbezonnen geweest maar het was wel zo dat mijn vader het niet moest zien dat ik "stomme" dingen deed, want dan was de straf doodleuk: niet meer rijden!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:17

liekensancho schreef:

Amen! Sommige mensen hier had ik echt hoger ingeschat. Ik snap dat het leuk is, een beetje rellen, maar ga dan tossen wie er een SA aanmaakt onder de naam pokeymon of whatever.

@ de Ts: Goed dat je er iets van geleerd hebt! Dat doen we allemaal, elke dag wel weer hoor! Dus niks om je voor te schamen of wat.
Ik hoop dat je een goed boek over grondwerk kan vinden, ik doe het ook en het is erg leuk! Ook kun je vrijheidsdressuur gaan doen. Wat ik niet aanraad is: bokken, stijgeren en dingen met voetje geven en spaanse pas. Wel leuk: Kusjes geven (je wang aanraken met de neus dus) zweepjes oprapen, erg handig met rijden, en veel meer van dat soort dingen. Sucses!

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:54

Maaike, heb je een curses hierin gedaan? Anders is het lastig om een goede join-up uit te voeren. Let je wel goed op de tekens die je paard je geeft?

Ook voor de andere bokkers:
Met een join-up wil je comminuceren met je paard, een (betere) band opbouwen. Je vraagt hierbij je paard om respect en vertrouwen, die jij hem ook op de juiste wijze moet aanbieden en teruggeven. Wanneer jij je paard van je af stuurt (ook recht in de ogen aankijken = wegsturen), laat je hem alleen in de ruimte, je vertelt hem 'het zelf uit te zoeken'. Omdat een paard (zoals het gaat in een kudde) 'gevaar' loopt in zijn eentje, zal hij uiteindelijk toch proberen bij je te komen. Maar door hem weg te jagen, vraag je eerst zijn respect en vertrouwen in jou. Dit hoeft niet in galop te zijn, een draf is ook prima. Zolang het jou tempo is.
Je paard zal zijn binnenoor naar je toedraaien, het teken van 'interesse' in jou. Na meerdere rondes (wissel ook van hand) zal hij zijn hoofd laten zakken en lik & kauwbewegingen maken, dit betekend zijn respect en onderdaningheid naar jou, en de vraag of hij bij je mag komen.
Op dit moment (kies en plek naar de deur, dat is makkelijker) vraag jij je paard naar binnen. Belangrijk is dat je hem nu NIET in de ogen kijkt, dan jaag je hem weer weg. Hou je ogen op de grond gericht en draai ongeveer 90 á 120 graden van hem weg. (De leidende merrie in een kudde laat haar flanken zien). Als je het juiste moment hebt gekozen, zal je paard graag naar je toe komen en je volgen voor een goede follow-up. Op dit moment is je join-up goed geslaagt!

Maar inderdaad, sommige paarden vinden het lastig om naar je toe te komen. Er zijn extra manieren om ze toch naar binnen te vragen, maar hiervoor moet je echt weten wat je doet. Ga ook een curses volgen hierin, het is zeer interessant en geweldig voor jou en je paard! (Ik neem mijn paardje altijd mee naar annemarie)

En ook tegen de andere bokkers: Een join up doe je niet alleen als je paard problemen heeft, het is altijd mogelijk op elk moment. Een betere band is met elk paard op te bouwen:) maar doe het niet te vaak. Dan is de werking er op een moment ook af, je paard weet allang wat jij bedoelt en raakt verveeld.. Knipoog

Nou goed, een heel verhaal, voor meer vragen over join up altijd welkom Lachen

Groetjes

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:01

Wat mij betreft hoeven er geen tips gegeven te worden over HOE je een join up moet uitvoeren...

Gewoon niet meer doen!

Alle redenen zijn nu wel gegeven...

maaikedewit

Re: Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 18:57

troi schreef:
Maar iedereen begint ergens natuurlijk en als ze haar best doet van anderen te leren en tips en adviezen serieus neemt geef ik haar een dikke duim! OK dan!

dankje Clown
liekensancho schreef:
*knip*

dankjewel:) iedereen zegt hetzelfde maar ik weet het nu wel:)
Rooompie schreef:
Maaike, heb je een curses hierin gedaan? Anders is het lastig om een goede join-up uit te voeren. Let je wel goed op de tekens die je paard je geeft?

*knip*

dankjewel!
het eerste stuk lukt altijd, dan gaan haar oren naar mij toe draaien gaat ze likken en kouwen en met haar hoofd laag.
maar het probleem ligt bij mij dat ik haar niet in de ogen moet kijken:)
want dat wist ik niet!
heel erg bedankt!!

groetjes maaike