stijgeren afleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: stijgeren afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:07

Ik lees: ze wil niet nageven en gaat dan steigeren!!! Kun je niet goed genoeg rijden om haar nageeflijk te krijgen of mankeert ze iets waardoor ze gaat steigeren zodra je nageeflijkheid gaat vragen?
Zorg eerst onder begeleiding van een goede instructeur dat je haar nageeflijk krijgt mits er niks aan rug, hals, zadel, bit, mond etcetera mankeert, steigert ze dan nog, dan met volle kracht een mep van bovenaf tussen de oren uitdelen maar begin bij het begin, dus eerst nageeflijk rijden en kun je dit zelf niet, zet er dan iemand op die dit wel kan en kijk wat ze dan doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:13

Ik zou er vanaf het begin iemand anders opzetten (als al het andere is uitgesloten) omdat het paard inmiddels weet dat ze dergelijk gedrag bij de eigenaar kan flikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:17

Cassidy schreef:
Ik zou er vanaf het begin iemand anders opzetten (als al het andere is uitgesloten) omdat het paard inmiddels weet dat ze dergelijk gedrag bij de eigenaar kan flikken.

Is ook een optie, toch kan het lukken, mits de ruiter handig is en goede hulp vanaf de grond kan krijgen, dat het op die manier op te lossen is. Als ze het niet doet bij een andere ruiter blijft de kans voortbestaan dat de eigenaresse zelf in het zand mag blijven bijten van het paard Knipoog

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:49

Het klinkt raar maar het werkt:
Als het gewooon vervelend doen is moet je het volgende doen.
Je neemt een ZACHT ei mee tijdens het rijden.
Vervolgens als je paard steigerd sla (ahum) je dat ei op z'n hoofd kapot (het mag absoluut geen hardgekookt ei zijn,
want dat is zielig)
Dan druipt dat ei spul naar beneden en denkt je paard dat hij bloed.
Dat vinden paarden absoluut niet leuk!!!!!!
Zo leert hij het wel af Haha!
(Neem wel een paar x dat ei mee voor de zcker heid)
Suc6

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:56

Naar voren rijden. Ik neem aan dat je het wel een klein beetje voelt aankomen, gewoon proberen aan te galloperen, en desnoods een keer goed de zweep eroverheen. En consequent blijven. En als je echt het gevoel heb dat je t niet meer aankan gewoon iemand anders erop zetten tijdelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:59

silfie35 schreef:
Naar voren rijden. Ik neem aan dat je het wel een klein beetje voelt aankomen, gewoon proberen aan te galloperen, en desnoods een keer goed de zweep eroverheen. En consequent blijven. En als je echt het gevoel heb dat je t niet meer aankan gewoon iemand anders erop zetten tijdelijk.

Haha.... sorry maar een paard wat echt omhoog wil, die krijg je echt niet voorwaarts Knipoog

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:03

Ik las ook dat TS met haar ringvinger speelt om het paard nageeflijk te krijgen. Dat werkt misschien bij manegepony's, maar bij andere paarden kan het voor veel verwarring zorgen.
Daarmee wil ik het steigeren onder geen beding goedpraten hoor. Dat zou ik altijd aanpakken.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:30

zelf gebruiken we de manier op stal een ei kapot slaan op haar hoofd, het paard denkt dat dat het bloed heeft iedere keer herhalen en zo komt ze erachter dat als ze steigert ze haar hoofd stoot en bloed heeft

geen aandacht geven als ze zielig gaat doen ( omdat ze zogenaamd bloed heeft ) de meeste paarden doen dat Knipoog

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:44

Zo over het internet is het altijd moeilijk bepalen waarom een paard staakt. Meest voorkomende redenen: problemen in het lijf (blokkades in de wervels) last van de rug en meest voorkomend een ruiter die niet weet wanneer te ontspannen en maar druk op de ketel blijft zetten. Kortom paard eens osteopatisch laten nakijken, spieren na laten kijken, zadel checken en dan andere ruiter erop.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:45

Leuke tips hierboven, tussen de oren slaan, ei kapot?????
Ik vind het tips van mensen die niets ovr paarden weten, natuurlijk denkt een paard wel 2 keer na voor hij weer steigerd als hij daarvoor een lel heeft gehad maar uiteindelijk probeert hij het toch weer, dit is vragen om ongelukken, ga eens proberen er en EXPERT bij te krijgen en je te begeleiden voor het mis gaat.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:48

suleilitha schreef:
silfie35 schreef:

Haha.... sorry maar een paard wat echt omhoog wil, die krijg je echt niet voorwaarts Knipoog

Dat is niet waar, ik zeg eerlijk ik durf het niet maar paarden bij ons op stal die zo doen daar stappen ruiters op DIE ER VERSTAND VAN HEBBEN.

Zij rijden de paarden altijd voorwaarts en natuurlijk gaat met het nodige gesteiger en tegensstrubbelen maar zij blijven zitten, blijven voorwaarts rijden en uiteindelijk geeft het paard toe, zonder zweep overigs, dat is nou het verschil tussen een paardengek en iemand die verstan van paarden heeft.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:04

ClaudiaMP schreef:
zelf gebruiken we de manier op stal een ei kapot slaan op haar hoofd, het paard denkt dat dat het bloed heeft iedere keer herhalen en zo komt ze erachter dat als ze steigert ze haar hoofd stoot en bloed heeft

geen aandacht geven als ze zielig gaat doen ( omdat ze zogenaamd bloed heeft ) de meeste paarden doen dat Knipoog

zal zeker wel eerst weten of het niet aan de ruiter ligt of dat er medische problemen zijn voor dit steigeren

zelf hebben wij met deze manier hierboven een friese hengst (stond altijd recht omhoog ) zijn steigeren afgeleerd

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:09

Dus het ei hoort te werken?

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:11

Ik vind het verkeerd, maar ik weet ook niet ales hoor, me vader zit hier nu in de kantine (nou ja tafel, veel stoelen, ijkast en veel berenburger) en ze bespreken de dag door en heb gevraagd hoe zit het met een ei?
Iedereen begint te lachen, we hebben op stal een aantal mensen die de paarden inrijden en verzorgen en ja hoor Anna weer in de bocht, maar hier gaat het anders, ik zou zelf ook nooit zoiets doen, liever op een andere manier

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:13

Oke dus jij doet het anders hoe dan?

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:28

nee ik niet hoor want als het paard steigerd ben ik er al af>
het is een kwesti van overwicht en iemand die weet wat hij doet

en nu doet mijn toetsenbord vreemd dus sorry voor de bizare woordspelingen> maar hier op stal als een paard steigerd wordt er greden en niet geslagen< gewoon doorrijden net zolang een paard toegeeft alleen je moet wel durven< ik durf niet meer ben tijdje geleden beetje hard gevallen en echt een bange poeprd geworden maar de aanpak werkt wel> het gaat hier dan ook altijd om dominate paarden en een nieuwe eigenaar die net begonnen met rijden is< werkt dan ook niet> nog keertje soory voor die rare tekens allemaal want toetsenbord is echt in de war>

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:34

O nou dat geeft niet dat je toetsenbord vreemd doet. Heb je een eigen paard of niet? Want ik heb er zelf dus 8 en ik ga niet telkens iemand anders er op laten zetten omdat hij gaat stijgeren dat kan gewoon niet. Dan kan ik zelf niet meer rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:37

ik geef een steigeraar van huis uit zo een draai om zijn oren als die 5 cm van de grond is............... dat die het nooit van zn leven meer doet Lachen

ei werkt niks........... zie het voor je...... peerd steigert, terwijl jij meegaat in de beweging frummel je een ei uit je zak......... ""

zo een stom genozel Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:11

Ik zie het maar zo, een ei is dan wel weer goed voor het haar, je hebt per slot van rekening ook ei-shampoo Haha!

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:13

Ja ik dacht ook al. Ik ga echt niet de hele tijd met een ei in mijn hand rijden. Ik lijk dan wel gek. Dan kan ik niet eens normaal rijden. Vork

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 10:04

bedankt voor jullie cometaar allemaal maar ik heb al een reden gevonden ik ga er op en mijn moeder neemt haar aan de longeer lijn dit gaat prima ze heeft al meer dan een paar weken niet meer gestijgert en nageven gaat ook goed.

hoef nu geen cometaar meer toch bedankt voor de hulp

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:07

suleilitha schreef:
silfie35 schreef:

nee, zodra ze steigeren is er niks meer mee te beginnen, maar zodra je het aan voelt komen, goed voorwaarts rijden kan een goede methode zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:16

eishampoo... Huilen van het lachen

Ik denk dat het steigeren een signaal is: het paard wil aangeven dat ie een bad hairday heeft. Clown

Maar serieus, haal er iemand bij.

No way dat je dit vanaf bokt kan oplossen. Er zijn ongeveer duizend redenen waarom een paard kan steigeren, en dat zie je niet vanachter je PC.
Zoek een iemand met een beetje handigheid en inzicht, dat zou schelen.

Vraag me trouwens ook af of dit paard dit al deed voor jij hem kreeg, of dat ie er nu pas mee begonnen is?

nikkiwantano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:43

mijn pony heeft ook veel gestijgerd ik heb hem dat op een raare manier afgeleerd maar het werkt wel
toen hij stijgerde moest ik een ei op zijn hoofd stuk slaat het klinkt een beetje raar maar dan denken ze dat ze bloede. maar het helpt wel
gr.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:03

Als het paard medisch in orde is moet je deze tog wel eens aanpakken. Dit wilt alles zeggen van profiteren. Het paard wilt jouw baas spelen ! Maar ik denk dat we het wel eens zijn dat jij de baas wilt zijn. Ik weet niet hoeland jij je paard al hebt maar meestal is beginnen met grondoefeningen het besten om vertrouwen in elkaar te krijgen en vooral het respect hij moet luisteren naar jou en jij niet naar hem. Als dit goed gaat maar echt goed gaat , begin hem dan te longeren en zorg dat hij goed op je hulpen reageert. Na dit alles voor zover het goed gaat begin je terug met hem te rijden. Zoals ze hier zeggen is vooruit rijden het belangrijke en ervoor zorgen dat je haar niet laat denken aan stijgeren maar aan iets anders. Ik weet dat dit niet makkelijk is en voor sommige paarden is dit dus geen truk. Maar martingalen en al die dingen zijn echt geen oplossing je paard kan er zelfs gewoon nog kwader van worden... Het is echt de bedoeling om z'n dingen te kunnen uitsluiten. Wat wel zou helpen is als hij de volgende keer stijgert eens een flinke tik met je zweep op zen hoofd te geven zo dat hij het gevoel heeft als hij stijgert hij met zen hoofd tegen een muur opbotst. Een normaal paard laat zich hier niet direct op afschrikken en zal het natuurlijk nog eens proberen of het op een andere plek ook gebeurd blijf dan zeker en vast geconcentreerd en doe dit terug op nieuw. Voor de rest kan je zijn tanden wel eens laten nakijken moest hij haken hebben dit doet zeer veel zeer en daar kunnnen ze inmiddels ook van gaan stijgeren of rugproblemen.