Draaien in stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Re: Draaien in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:46

En al helemaal niet om het dier dan maar vast te zetten, symptoombestrijding dus, 'want dan kan hij het lekker niet meer'....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:51

merrieveulen schreef:
inderdaad alicia, kan niet anders dan het met je eens zijn. en ik zie voorbeelden genoeg in mijn omgeving, heb zelf ook weleens in dergelijke situaties gestaan, niks mis mee op zich, maar het gaat erom hoe je ermee omgaat. een paard dat stress laat zien in gedrag (stalondeugden) heeft daarin hulp nodig, dat zijn geen dingen die je 'accepteert en zo laat'. stalondeugden zijn nl een duidelijk teken van mentaal ongemak.

Dankjewel voor je reactie.

Mijn paard heeft ook een stalondeugd: hij zuigt lucht. Het kwam voort uit een lichamelijk ongemak, namelijk een maagzweer, maar ook nadat de maagzweer was verdwenen bleef hij het doen. Dat was voor mij een teken dat hij niet goed 'opgesloten' kon zijn; in de stal, in de trailer, hij ging zelfs hangen aan z'n touw.
Nu staat hij vrijwel altijd buiten (alleen als de wei heel nat is gaan ze 8 uurtjes per nacht naar binnen. Alsgelopen jaar hebben ze 14 nachten binnen gestaan). In de wei heeft hij ook plekken waar hij ucht zou kunnen zuigen, maar rara... Daar doet hij het niet! Zodra ik hem in de stal zet echter, begint hij al snel weer.
Omdat ik continue bezig ben met mijn paard mentaal fit te krijgen en te houden, gaat hij inmiddels niet meer hangen en loopt hij zo de trailer op. Maar 8 uur op stal is lang, té lang voor hem en daar is hij gewoon nog niet aan toe. Misschien later, misschien nooit. Tot die tijd heeft hij het prima naar z'n zin op de wei en kan hij veel beter omgaan met z'n emoties: hij schrik minder, heeft meer zelfvertrouwen en kan beter omgaan met nieuwe dingen.
Ik denk dat dat een betere vorm van acceptatie is dan hem steeds maar weer op blijven sluiten in die stal, terwijl je weet dat hij zich daar niet prettig voelt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:51

dat spreekt ook niet van acceptatie van het gedrag... je paard accepteren voor wie hij is vind ik een MUST als je met paarden bezig bent, maar dat wil niet zeggen dat verstoord gedrag daarbij hoort. een paard heeft individuele wensen en een eigen karaker, wat ieder dier uniek maakt. accepteren dat jij als mens je moet aanpassen aan je dier is niks mis mee, maar filter 'verkeerd' gedrag er wel uit. er is niet zoiets als een paard dat stalondeugden in het karakter heeft. er zijn wél paarden die ze makkelijker ontwikkelen (mn de sneldenkende typjes, bijvoorbeeld), en juist die paarden hebben een zorg nodig die vrij is van situaties waarin stalondeugden ontwikkeld kunnen worden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:53

Leuke bijkomstigheid van het luchtzuigen (of misschien was dat er wel eerder, dat weet ik niet), maar m'n paard is erg nieuwsgierig met z'n mond. Hij pakte altijd van alles op en kauwde op touwen en emmers. Het duurde dan ook niet lang voordat hij kon apporteren :p Mijn paard heeft talent Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:54

@ alicia, dat is ook wat ik bedoel met acceptatie van wie hij is en je daarin aanpassen. je mág gewoon niet zeggen OK, ik zie mentaal ongemak maar ik accepteer het dus doe er niks aan, dat is niet eerlijk! jij accepteert het, maar hoe is het dan voor je paard...

het werkelijk accepteren en erkennen van je paard maakt juist dat je dergelijke dingen naar beste kunnen en weten aanpakt, immers je erkent de eigenschap van het dier om luchtzuigen te ontwikkelen bij opgesloten staan, en verandert de situatie om die voor het dier prettiger te maken.

dát is het accepteren van wie je paard is, en dat is dus anders dan genoegen nemen met ieder gedrag wat het dier laat zien.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:11

merrieveulen schreef:
@ alicia, dat is ook wat ik bedoel met acceptatie van wie hij is en je daarin aanpassen. je mág gewoon niet zeggen OK, ik zie mentaal ongemak maar ik accepteer het dus doe er niks aan, dat is niet eerlijk! jij accepteert het, maar hoe is het dan voor je paard...

het werkelijk accepteren en erkennen van je paard maakt juist dat je dergelijke dingen naar beste kunnen en weten aanpakt, immers je erkent de eigenschap van het dier om luchtzuigen te ontwikkelen bij opgesloten staan, en verandert de situatie om die voor het dier prettiger te maken.

dát is het accepteren van wie je paard is, en dat is dus anders dan genoegen nemen met ieder gedrag wat het dier laat zien.

Prima verwoord, dankjewel Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:48

graag gedaan, hihi!