Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:28

Als mijn paarden zich niet gedragen, mag de DA/smid zeker corrigeren.
Natuurlijk wel terrecht.

Wij hebben een fijne smid en een fijne DA, dus die zullen niet onnodig corrigeren. Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:48

Mijn DA en smid corrigeren ook bijna niet. Mijn merrie is een keer echt aan het stinkmodderen geweest en die heeft toen ook een trap gekregen (ze was gewoon echt gevaarlijk aan het doen) sindsdien doet ze dat ook niet meer. Normaal moet de smid altijd hard lachen om de rare toeren die mijn merrie uithaalt. bv. alleen op haar linker voor en achterbeen staan. Hij is dan rechtsachter bezig en zij tilt rechtsvoor op. Ze kijkt ook altijd gezellig mee met de smid. Bij de DA is die van mij nog nooit vervelend geweest ook opvoelen gaat zonder problemen. Ze hoeft niet eens een praam, touw of wat dan ook op. Ze hoeft daarvoor ook nooit in een opvoelbox etc.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:10

Ze mogen het wel, zolang ze eerlijk blijven.
Mijn vorige hoefsmid sloeg mijn pony wel eens met de rasp wanneer hij aan het draaien of hangen was, mijn huidige hoefsmid doet dit gelukkig niet. Lachen Vaak is het eventjes schelden met: MONSTER of MOZART (vervormingen van zijn naam Tong uitsteken ) en dan schrikt mijn pony er een beetje van en dat is dan al genoeg. Lachen

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:19

Indien nodig mogen ze dat...in principe ben ik er altijd zelf bij dus zal ik het zelf doen. Maar mocht het nodig zijn mogen ze dat van mij gerust doen..op gepaste manier.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:20

Als het paard het verdient en het geen mishandeling is ga ik akkoord!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:14

Die van mij mogen absoluut corrigeren vooral bij Donder die kan af en toe zo lekker etterzakken, de laatste keer dat hij ijzers onderkreeg steeds omhoog komen heb hem overgegeven aan iemand anders kon hem niet houden toen heeft de hoefsmid hem een schop gegeven geheel terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:18

ja hoor Ja graag zelfs! op het moment dat de smid/DA met hem bezig is is hij even baas over mijn pony, dus als hij vind dat hij op zijn plek gezet moet worden, dan moet hij dat vooral doen, als ik het nog niet gedaan heb Clown

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:31

Als een paard echt loopt te mieteren, mogen ze van mij best een 'dreun' uitdelen hoor. Heb 't tot op heden 1x meegemaakt dat de smid het nodig achtte. Was toen bij een merrie met best een arrogant karakter en ze had 'm gewoon verdiend. Bij onze huidige paarden is het niet nodig, zijn gewoon super braaf bij zowel smid, als tandarts als veearts. Als de smid bijv. met onze ruin klaar is, zegt ie altijd: oké, je kunt 'm nu wel weer wakker maken Knipoog

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:52

Ja, mijn smid geeft hem maar een klap als t nodig is..
laatst hoorde ik dat mijn dier steeds in t rond aant kloten was..
eerste wat ik zei toen ik dat hoorde: heb je hem goed tegen zijn flikker geslagen?
Bij mij staat mijn dier altijd netjes op 4 benen en stil.. en dit verwacht ik ook van hem als een hoefsmid of DA met hem bezig is..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:18

Ik verbaas me er werkelijk over hoe makkelijk mensen zijn in het uitdelen van 'trappen voor zijn flikker' 'een dreun voor z'n bek' 'geef 'm maar een hoek'
En werkelijk iedereen schuift het af op klooien... Ik kan er echt niet bij dat er niet wat verder nagedacht wordt.. denken jullie nou werkelijk dat die dieren denken:'de hoefsmid is er, laat ik vandaag eens even lekker gaan klooien, haha, leuk pesten!!'

Mijn paard was de laatste tijd aan het klooien bij de bekapper, godzijdank een zeer lieve man die zonder gewled toch erg goed kan optreden, ze heeft dan ook heilig respect voor hem. Een ander had dr allang een trap gegeven, een paard van 1000 kilo wat met dr been maait en 'm wilt neerzetten en loopt te 'klöten' zoals dat hier zo mooi door iedereen omschreven wordt.
Bekapper heeft het heeeel rustig gedaan, veel tijd en geduld, beetje aanpassen aan mijn paard en ja hoor: 3 weken later staat ze kreupel. Arme dier had er al last van ws toen de bekapper bezig was, als ze dan voet moest buigen deed het zeer, maar ook als ze haar andere voet op moest tillen en het gewicht op die voet kwam..
Niks geen geklööt dus, pijn en daarom niet willen.
Een mooi voorbeeld van hoe het voor het dier zou zijn als er zo;'n klöötviool bijgeweest zou zijn die dat k*tpaard weleens even zou opvoeden, wat nou met je been maaien en klieren...

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:03

onze vorige hoefsmid is door onze paarden te 'corrigeren' weg gestuurd.
Hij was de shetlander van me zusje aan het bekappen maar hij had haar
achterhoef te hoog en ze viel bijna om en raakte met haar hoef zijn been.
Hij werdt razend en gaf haar een vet harde klap met de... tang op haar billen...

Daarna ging hij ook mijn merrie doen die enorm eenkennig is, vroeger verwaardeloosd
en dus best angstig. Ze begon te steigeren toen hij haar hoeven wat doen en hij
gaf haar 3 trappen in de buik en zei dat dat haar kalmeerde :S

Nu hebben we een hele aardie ghoefsmid die ook natuurlijk met de paarden omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:06

Als mijn smid of dierenarts terecht een van de paarden corrigeert, is daar imo niks mis mee!
Verder tolereer ik van mijn paarden niet dat ze gaan oh-en en zijn ze gelukkig goed opgevoed.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:09

Mijn nieuwe smid gaf mijn paard ook een tik zonder dat ik het verwachte, vind dit niet normaal,
meteen een nieuwe gezocht, ben daar niet van gediend.
ik corrigeer zelf wel,ben er altijd bij,
heb geen zin dat mijn paard angst krijg door de smid.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:24

Ik kreeg even weer de bibbers toen ik dit topic zag.

Natuurlijk mogen ze bij mijn paarden corrigerend optreden, als ze lopen te etteren of vervelend doen heb ik daar geen problemen mee.

Maar de laatste keer dat er een veearts bij mijn paard is geweest, heeft ze hem totaal in elkaar geschopt en getrapt, zonder dat dat nodig was. De tanden moesten gevijld worden, ze liep naar hem toe, greep in zn mond, paard schrok van die directe aanpak en deed zn hoofd iets opzij. BAMS, de eerste knal, vol met de vuist tegen zn hoofd. Ik schrok me rot, maar dacht eerst nog dat ik het niet goed gezien had, dat mijn paard wel iets vervelends deed. Toen moest Zor om, en tikte ze even tegen zijn zij. Zorro was nogal verbaasd van de klap daarvoor en reageerde niet gelijk, waarop ze hem vol in zijn buik begon te schoppen.

Ik ga het niet allemaal herhalen, dat is voor mij ook pijnlijk, maar ze heeft hem in ieder geval compleet mishandelt, en daarna veel te veel verdoofd (kon amper nog staan) zonder mijn toestemming. Ik ben zelf echt geen penny van een jaar of 12, kan ook veel hebben, maar dit ging veel en veel en veel te ver.

We hebben dan ook een klacht ingedient, en ze mag hier nooit weer komen. De andere dierenartsen van die praktijk wel (mits ze iets met de erg hoge rekening doen, die ze hiervoor gestuurd hebben, maar dat zie ik somber in omdat ik al 3 weken lang terug gebeld zou worden, en dat niet gebeurt..), dat zijn fijne mensen die respectvol met mijn dieren omgaan.

Mijn dieren mogen gecorrigeert worden, en ik vertrouw mijn hoefsmid en vaste dierenarts, zij behandelen mijn dieren eerlijk. Toch, als ik ooit weer zie dat het uit de hand loopt, hoop ik dat ik in staat ben om gelijk op te treden. In deze situatie was ik alleen, en compleet in shock, mede doordat de DA ook nogal tegen mij tekeer ging, en opmerkingen maakte over het neerspuiten van mijn paard en dat ik maar extra hoge rekeningen moest betalen.

Mijn dieren worden vanaf nu alleen behandelt door de mensen die ik uitkies, ik blijf erbij, liefst met nog iemand, want ik heb hier nachtmerries aan overgehouden, en als het me te ver gaat mogen ze gelijk stoppen, en zoek ik een ander. Want dit mag nooit meer gebeuren.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:27

jeetje zorro dat is heftig Nagelbijten / Gniffelen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:31

Sommige hoefsmeden gaan erwel erg ver in, ik heb al vaker "'gekken'gezien die rustig een klap met een hammer geven of een gigaschop.
Vaak is het gewoon omdat ze geen geduld meer hebben en nee dat vind ik niet goed.
Zal zelf nooit mijn dieren slaan, nooit dus een ander heoft dat ook niet te doen.

Wel vind ik het dat eigenaars er gewoon voor moeten zorgen dat het dier zich gedraagt bij hoefsmid en dierenarts, het is niet aan hen om jou paard op te voeden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:38

@ GreenRider, ja inderdaad, was het ook. Dat mens is echt compleet geflipt, doorgedraaid.. En waarom weet ik nog niet, want Zorro deed gewoon niets verkeerd. Werd alleen erg zenuwachtig nadat hij de eerste klap had gehad, en dat zorgde er alleen voor dat ze nog meer flipte. Het arme dier is al mishandeld voor hij bij mij kwam, en nu heeft hij een goed plekje, en dan gebeurt er dit.. Ik heb er erg veel last van moet ik zeggen..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:40

berpie schreef:
Sommige hoefsmeden gaan erwel erg ver in, ik heb al vaker "'gekken'gezien die rustig een klap met een hammer geven of een gigaschop.
Vaak is het gewoon omdat ze geen geduld meer hebben en nee dat vind ik niet goed.
Zal zelf nooit mijn dieren slaan, nooit dus een ander heoft dat ook niet te doen.

Wel vind ik het dat eigenaars er gewoon voor moeten zorgen dat het dier zich gedraagt bij hoefsmid en dierenarts, het is niet aan hen om jou paard op te voeden.

Hebben ze vaak geen geduld? heb je dan zulke slechte ervaringen?

De mijne zijn eigenlijk overall wel heel geduldig, zeker met paarden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:41

Hm, dan is mijn smid ook een gek. De eerste keer dat hij een van de paarden deed, heeft hij die alle hoeken van het hok laten zien. (beest vloog hem gewoon aan!!!) Niks mis mee als een peerd dan een gigaschop krijgt. Beter een schop dan een dooie smid.
Tuurlijk moet een eigenaar er voor zorgen dat een dier braaf is maar bij net aangekocht jong spul heb je het niet altijd voor het zeggen.

Het verhaal over smeden die geen geduld hebben, daar ga ik niet in mee. Ten eerste heb ik zelf nog nooit zo eentje getroffen en ten tweede, áls ze bestaan zullen ze wel snel een andere baan hebben Haha!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:48

Jeetje ik vind het dan wel raar dat je gelijk de smid laat komen die gelijk hem alle hoeken van het 'hok' laat zien Clown
Paard had waarschijnlijk gewoon een nare ervaring of gewoon
geen ervaring, en nu nog zo'n eentje, vind dit echt heel raar :S

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:51

detour schreef:
Mijn smid zei: Ik corrigeer niet vlug andermans paarden, doe dat in overleg en zie het liefste dat een baasje het zelf doet.

dat zegt die van mij ook... daar naast zegt hij ook altijd dat hij het niet nodig vind..,

Mijn smit is heel rustig en neemt overal de tijd voor.. moet zeggen dat die draak van mij bij hem soms nog braver is dan mij!! Ik vertrouw hem volkomen.. soms ben ik er niet eens bij als hij hem bekapt! Als het nodig is dan krijgt hij een klein porretje en that's it!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:56

GreenRider schreef:
Jeetje ik vind het dan wel raar dat je gelijk de smid laat komen die gelijk hem alle hoeken van het 'hok' laat zien Clown
Paard had waarschijnlijk gewoon een nare ervaring of gewoon
geen ervaring, en nu nog zo'n eentje, vind dit echt heel raar :S

Maar dat schrijft ze toch niet? Ze heeft de smid niet laten komen om het dier in elkaar te slaan; kennelijk was dit dier erg link.
Als 1 lel niet werkt, dan kunnen een paar meppen soms meer effect hebben, en dat het dier dan rondstuitert er er heelhuids afkomt, om zich vervolgens netter te laten behandelen, dan zie ik het probleem ook niet zo.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:58

Het is van 2 kanten te bekijken, het zijn onze dieren, wij houden er heel veel van en hebben het beste met ze voor. Maar de DA en de smid moeten ook gewoon hun werk doen, en soms moeten ze wel corrigeren. Dan is het fijn dat dat in overleg kan.

Toch hoor ik om me heen echt wel eens mensen miepen hoor, niet in dit topic, maar gewoon 'in real live'. Ik hoor soms van die verhalen over paarden die dit niet willen bij de smid, en dat niet, en de smid mag niks doen. Dat lijkt me echt ontzettend frustrerend als smid zijnde, dat zo'n beest loopt te etteren, en je moet het maar nemen. Persoonlijk erger ik me er wel eens aan hoor, van die mensen die niet willen dat de smid hun paard eens een tik geeft. Die man moet ook fatsoenlijk kunnen werken! Die heeft ook geen zin om elke dag met 20 nieuwe blauwe plekken thuis te komen!

Mijn vader heeft me als allereerste geleerd toen ik paarden kreeg: blijf de baas, en niet goedschiks, dan kwaadschiks. En dat is de beste raad die ik ooit gehad heb, en een smid of DA mogen dit ook best toepassen van mij. MITS het eerlijk gebeurt, en dus niet zoals ik hierboven heb beschreven.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:37

Ja vind ik wel! Mits het natuurlijk gebeurt wanneer het echt nodig is.

Miriano is normaal heel braaf bij de smid, maar de vorige keer liep hij zo te stieren. Op een gegeven moment werd het gewoon gevaarlijk (gericht naar de smid 'springen'). Dus toen vroeg ze al; mag ik hem de volgende keer een trap verkopen? Dus ik zeg; ga je gang.
Dus ze vroeg het eerst, en het werd gevaarlijk dus dan heb ik er absoluut geen problemen mee. Hij was écht niet bang, en normaal is hij super braaf. Toen begon hij weer en kreeg hij op z'n sodemieter. Trok zichzelf los en rende weg. Daarna liep hij als een mak lammetje mee en was er niks meer aan de hand.

Corrigeren mag van mij dus echt wel!! Zo'n smid kan ernstig gewond raken als een paard zo loopt te stieren, en als eigenaar ben je vaak te laat om nog duidelijk te kunnen straffen, terwijl een smid meteen een reactie klaar kan hebben.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 03:17

Bij mijn huidige paard is een keer hé of laat dat roepen al genoeg. Tot nu toe hebben alle hoefsmeden en dierenartsen dat ook allemaal prima in de gaten.
Mijn vorige paard was een heel ander verhaal. De eerste smid die ik bij haar had was er doodsbang voor. En in plaats van dat paard duidelijk uitleggen dat het niet de bedoeling is dat ze bevenop hem sprong, rende hij steeds weg en liet hij het corrigeren aan mij over. Dit had totaal geen enkele zin, het paard werd steeds gevaarlijker naar de smid. Zelfs met kalmeringsmidel probeerde ze hem al te vermoorden op het moment dat hij binnen een straal van 1 meter kwam.
Toen heb ik maar een andere smid genomen, en hij pikte dat geklier van haar dus niet. Ze weigerde nog steeds normaal mee te werken maar was na een paar keer maatje 45 tegen haar kont in elk geval niet meer gevaarlijk voor de smid. Het eerste half uur werkte ze zelfs altijd braaf mee. Daarna werd ze het altijd beu en wilde ze niet meer stilstaan.

Van mij mag een Da of smid mijn paard best corrigeren. Mits terecht en op een bij het paard passende manier.