Onbekend veulen bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Onbekend veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:56

Als deze paarden aan de kant van de weg staan, zullen ze vast wel eens gevoerd worden door mensen, wat nog veel vreselijker is dan aaien vind ik, maar dat terzijde.

Voor veulens is het heel snel duidelijk dat mensenhanden 'voedsel' betekent als ze een paar keer gevoerd zijn, dus ook lege mensen handen.

Ik heb dit zoooo vaak uit moeten leggen op mijn oude werk (kinderboerderij) en dat daarom de beesten niet gevoerd mogen worden.. dat ik er moe van werd.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:58

Een veulen van ons (nu spreek ik over een aantal jaren geleden) werd ook door iedereen en alles aangehaald en gevoerd.
Totdat er iemand kwam die geen voer bij zich had. Toen was het hap!
Het veulen had in zijn korte leventje al geleerd dat iedereen die langs kwam iets lekkers meenam. Helaas voor degene die niets had!
Tja, ik kon het het dier niet kwalijk nemen!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:59

dat voeren vind ik dus ook echt een probleem, bij ons gooien ze soms gewoon een kool soort of andere dingen de wei in, nou ik word razend Boos! , mensen snappen niet dat het dodelijk kan zijn!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:59

Oke !
Paarden aaien , kan nog wel . Alhoewel dat ik toch ook als eigenaar zou vragen om dit in het vervolg niet meer te doen . Als er iets gebeurt dan is de eigenaar van de paarden verantwoordelijk , deze vraagt overigens niet om zijn/haar dieren te aaien .
Al versta ik wel dat je ze even wilde aaien. Dat deed iedereen wel eens als kind.
Op die manege kan je weining doen veronderstel ik , daar bestaan andere organisaties voor .

Het veulen een tikje geven , jha dat weten jullie nu ondertussen al wel hoop ik?
De TS heeft misschien wel (onbewust) paardonvriendelijk gehandelt , maar in dit topic werd er ook al meerdere keren mensonvriendelijk gereageert , is dat beter dan ?
Denk daar maar eens over na voor je iemand anders VERoordeelt .
Merry X-mas alsnog Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:00

Het ergste vind ik dan nog dat mensen dan zo'n veulen een klap geven. Weet dat veulen veel, die denkt gewoon eten te krijgen...
Op kinderboerderijen ook een groot probleem hoor.. mensen die dat niet snappen..
Maar goed.. ben blij dat mijn paard niet langs de weg staat Haha!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:01

dat heb je mooi gezegt! Knipoog mallodie

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:03

het is inderdaad niet slim om zomaar een paardje te gaan aaien. wie weet wat voor ziektes etc, maargoed

over alle paarden gezien, geef ik ieder paard wat mijn wil bijten een tik, no way dat ik me laat bijten !!
maakt me geen donder uit of het wel of niet mag.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:05

Def schreef:
Het ergste vind ik dan nog dat mensen dan zo'n veulen een klap geven. Weet dat veulen veel, die denkt gewoon eten te krijgen...
Op kinderboerderijen ook een groot probleem hoor.. mensen die dat niet snappen..
Maar goed.. ben blij dat mijn paard niet langs de weg staat Haha!

op een gegeven moment weet een veulen precies het verschil,
en doe je er niks aan dat hij bijt.. zal hij het nooit niet begrijpen of het wel of niet mag.

en een tik of een klap vind nogal verschil in zitten Knipoog

en kinderboerderij vind ik een ander verhaal die beesten daar zijn strontverwent en krijgen dus 9 van de 10 x wat uit de hand gevoerd.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:06

In alle reacties zit wel een gedeeltelijke waarheid in.
Paarden hoeven niet te bijten , maar als je ze niet kent , weet je ook niet wat ze al hebben meegemaakt en dus ook niet Waarom ze bijten .
Een veulen denkt inderdaad al snel dat een hand hetzelfde is als eten.
Ik laat me ook niet bijten hoor ! !
Maar ik toucheer ook geen paarden die ik niet ken.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:08

nouja zeg lekker onaardig zijn jullie! er aaien ook wel eens mensen mijn paard, niks mis mee. zolang ze maar niet verder gaan, zoals er bij in gaan staan of een tik geven( wat jullie dus deden en dat moet je dus niet doen). maar ik vind het echt niet normaal zoals sommige mensen op dit topic reageren, kom op zeg!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:10

Vind ik ook Lovelanga !

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:10

op een gegeven moment weet een veulen precies het verschil,
en doe je er niks aan dat hij bijt.. zal hij het nooit niet begrijpen of het wel of niet mag.

en een tik of een klap vind nogal verschil in zitten Knipoog

en kinderboerderij vind ik een ander verhaal die beesten daar zijn strontverwent en krijgen dus 9 van de 10 x wat uit de hand gevoerd.[/quote]

Hoezo vooroordeel kinderboerderij? Die van ons waren zeer goed opgevoed (door mij welteverstaan) en er werd niets uit de hand gevoerd, want ik stond er als de kippen bij als ik iemand met n zakje brood aan zag komen.

Natuurlijk is een tik niet verkeerd bij bijten, maar het punt is dat mensen niet begrijpen dat een veulen hun handje wel eens voor een worteltje aan kan zien als je ze uit de hand gaat voeren. Sommige paarden begrijpen dit beter dan andere paarden. Maar het is aan de mensen ze gewoon niet uit de hand te voeren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:12

Ondanks dat jullie dat vinden is het juist niet de bedoeling daar nog meer aandacht aan te besteden. Wanneer je berichten tegen komt die tegen de regels zijn zou het fijn zijn als jullie daarvoor de TeM-knop zouden gebruiken. Dit is het rode uitroeptekentje dat je rechts onder ieder bericht vindt. De moderators van het betreffende forum zullen daardoor te weten komen dat er iets aan de hand is.
Hoe meer je er zelf op in gaat, hoe meer het uit de hand loopt in het algemeen. Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:16

Ik vind ook dat je niet zomaar vreemde paarden moet gaan aaien. Weet jij veel wat je overbrengt, of hoe een paard gaat reageren. Mijn paarden mogen wat mij betreft iedereen die over het hek wil aaien flink in de donder bijten. Afblijven, ga naar je eigen paard of de manege.
En een corrigerende tik... als ik dát iemand bij mijn veulen zie doen, mag deze persoon even voelen hoe het schrikdraad werkt. Met z'n gezicht welteverstaan. Ben je helemaal! Als ik dat zou zien ben je echt nog niet jarig en ga je gehandicapt naar huis. Klinkt misschien wat hard, maar je hebt écht je tengels van andermans paard af te houden!

Dus dames: niet meer zomaar vreemde paarden aaien en zéker niet (volgens jullie) corrigeren. Ga liever eerst naar de eigenaar en vraag of je mag aaien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:17

Ik vind het zeer ongewenst dat vreemden aan mijn paarden zitten. Zeker manegemeisjes, want dat is de beste manier om ziektes te verspreiden. En juist veulens zijn gevoeliger om die ziektes op te pikken, want die hebben nog niet veel antistoffen. Dus gewoon afblijven!!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:24

ik vind het helemaal niet erg als mensen mijn paardje aaien, waarom niet, als ze maar niet voeren en zeker niet slaan, maar als ik met mijn kindjes langs de wei liepen of fietsten dan vonden mijn kinderen het geweldig om paardjes te aaien!
ook op de manege daar gingen wij wel eens heen om te kijken en te aaien! als je dan ziet hoe sommige mensen zo uit de hoogte reageren op kinderen, bah! de meeste paarden liefhebbers hebben geen geld voor een eigen paard en vinden het heerlijk om even te knuffen met een paardje, en wil je een wortel voeren dan vroeg ik dat altijd netjes!
maak het wat vriendelijker voor andere mensen, en gun de ander ook wat! maar dat is natuurlijk mijn mening!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:26

Veulens zijn heel aan lokkelijk om te aaien. Maar zou het idd niet zomaar doen als er geen eigenaren in de buurt zijn. Je zou het toch ook eigenlijk niet leuk vinden als jou paard zmaar gevoerd wordt of wat dan ook. Maarja je kan het wel verwachten als je paarden langs een weg staan.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:28

dat is dus het probleem je houd het niet tegen denk ik! en om er wat makkelijker mee om te gaan is het een ergenis minder, maar aan voeren heb ik ook een hekel hoor, helaas weten mensen niet beter! en bordjes lezen kunnen ze schijnbaar niet !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:44

ukje schreef:
Veulens zijn heel aan lokkelijk om te aaien. Maar zou het idd niet zomaar doen als er geen eigenaren in de buurt zijn. Je zou het toch ook eigenlijk niet leuk vinden als jou paard zmaar gevoerd wordt of wat dan ook. Maarja je kan het wel verwachten als je paarden langs een weg staan.

Eigenlijk zou je dat niet moeten hoeven verwachten. Het zou normaal moeten zijn om van andermans paard af te blijven.

Maar goed, ook hier hangen de bordjes op het hek.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:46

Vjesta, natuurlijk zou je het niet hoeven te verwachten maar er blijven toch altijd mensen die het toch doen en daarom zeg ik ook dat het wel een beetje te verwachten is als je paarden aan een weg staan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:45

Dan toch maar even een antwoord op de vraag...waarom doet hij dat?
Net als bij de mens komen er bij een paard ook tanden door en dat doet vaak pijn. Een mensenbaby krijgt dan b.v een bijtring. Nu zal de beet van een baby natuurlijk niet echt pijn doen, maar bij een paard ligt dat natuurlijk anders. Dat kan een van de oorzaken zijn dat een veulen overal in bijt.
Die denkt ook niet...ach dat meisje is heel lief voor me, dus haar bijt ik niet...die bijt dan in alles wat hij voor zijn bekkie krijgt. dat is meestal niet eens kwaad bedoeld. Om te zien of het kwaadaardigheid is moet je goed de lichaamstaal van een paard kennen. Aan de hand daarvan straf je dan ook af.
Dat, plus het voeren van paarden en dan eens een keer niets van eten bij je hebben, kan de oorzaak zijn van een veulen dat bijt.
Dat zo'n veulen moet leren dat hij mensen niet mag bijten is de taak van de eigenaar (es) net als dat hij moet leren dat mensen boven hem staan en hij daar respect voor moet hebben.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:00

Ik snap best dat een veulen er heel schattig uitziet, maar ik zou een onbekend paard zeker niet gaan aaien.
Je weet nooit wat er met ze aan de hand is, En wat sommige andere al zeggen: Misschien is dat veulentje wel heel erg bang voor mensen komt die er net bovenop en dan gaan jullie hem staan meppen.
Ik vind het ook zeker niet kunnen, Wat zou jij ervan vinden als een vreemde bij jouw wei jouw eigen veulentje behoorlijk wat tikken geeft?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:04

Dames ik sta er van versteld wat jullie gedaan hebben. En dan durft 1 van jullie zich nog vergevorderd te noemen. Nee ik kan hier echt niet bij. Laat andermans paarden met rust en veulens al helemaal. Het is niet jullie taak om een veulen op te voeden.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:07

xvanity22 schreef:
Ik snap best dat een veulen er heel schattig uitziet, maar ik zou een onbekend paard zeker niet gaan aaien.
Je weet nooit wat er met ze aan de hand is, En wat sommige andere al zeggen: Misschien is dat veulentje wel heel erg bang voor mensen komt die er net bovenop en dan gaan jullie hem staan meppen.
Ik vind het ook zeker niet kunnen, Wat zou jij ervan vinden als een vreemde bij jouw wei jouw eigen veulentje behoorlijk wat tikken geeft?

En nou lees ik ook nog op je profiel dat je een clubje hebt voor het welzijn van paarden?
Lekker bezig dan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:19

Jongens nu weten we het wel! de dames zullen het vast niet meer doen en dan bedoel ik het opvoeden van andermans paard. Een paard aaien dat dicht langs de weg staat zit geen kwaad in hoor!Denk dat dat ook heel moeilijk word om tegen te houden!