Paard kan niet vaststaan...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Paard kan niet vaststaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:02

OoappeloO schreef:
WillemYntJee schreef:
En reken maar dat die rubberen dingen ook stuk kunnen gaan hoor! Heb 1 x een paard zo in paniek gezien, die rekte ze een meter of 2/3 uit en daarna schoten ze los. Echt geen pretje kan k je vertellen..
Ik zou juist proberen om steeds een klein stapje verder te gaan. Eerst gewoon t halstertouw door de ring heen (niet vastmaken) en dan steeds een stapje verder en vooral goed belonen als ie t goed doet! Lachen

Niet belonen. Er geen enkel punt van maken en doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is! Als je beloond is het voor het paard duidelijk dat 'ie iets nu goed doet wat normaal niet goed gaat.

Zulke redenaties gelden voor mensen, niet voor dieren. Ze denken niet zo "ver" dat ze nu ineens iets goed doen wat ze eerder niet goed doen. Het is niet moeilijker dan "oh dus vaststaan = goed". Verder dan dat denken ze echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:07

Gewoon zoals ik heb uitgelegt moet goed gaan Knipoog
Dan maak je vanzijn gewoonte een andere gewoonte zonder dat je ook maar iets opvallend verandert Vork

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:16

@ Zwerte: nee een paard beredeneerd niet zo. Maar je moet van het vast staan geen gedoe maken. Ook niet positief 'gedoe'.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:35

als het angst is moet je er wel positief "gedoe" van maken. Ik zou niet weten waarom in andere gevallen eigenlijk ook niet? Dan word het vaststaan een leuke ervaring, wat is daar mis mee?

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:54

je moet het vastzetten en dan leuk maken voor je paard
dus veel wortels enzo geven zodat hij het leuk gaat vinden.

aberou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:46

Ik leer de veulens altijd het vastaan in de stal. Ten eerste zorg ik er altijd voor dat ik een sterk halster heb en een sterke longeeerlijn want als de boel knapt heb je het verloren en dan ben je nog verder van huis.
De longeerlijn sla ik om de tralies heen zodat hij langer en korter kan glijden. Dan zet ik het paard vast en hij mag net zo lang trekken als hij wil en ook net zo ver... want erg ver kan hij niet want de wand van de box houd hem tegen...dan probeer je de lijn weer wat korter te maken. Dit herhaal je net zo lang totdat je paard het accepteert. Altijd stoppen als hij rustig is en dan onwijs goed belonen. Elke dat een beetje meer en een beetje strakker (als het paard het er aan toe heeft) Het negatieve gedrag trekken steigeren enz. negeren maar het goede belonen werkt bij onze dieren altijd nog het beste! Misschien is deze methode al een keer toegelicht moet eerlijk zijn heb niet alle reacties exact nagekeken. suc6

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:41

eilleen333 schreef:
Nino94 schreef:
Afbeelding
Bedoelen jullie dit ?

Die werken inderdaad super! Krijgt het paard ook een minder harde ruk achter de oren.

Maar heeft hij er ook moeite mee als jij zelf met het touw druk achter de oren geeft?

prima dingetje, maar gaat je probleem niet oplossen. het probleem komt ergens vandaan en het is zaak die oorzaak te achterhalen.

persoonlijk zou ik beginnen met een bezoekje van de osteopaat, aangezien het paard al meerdere touwen heeft stukgetrokken is de kans groot dat hij last heeft van zijn nek op bepaalde punten, en ik zou het van belang vinden dat eerst op te lossen. daarna kan je aan het trainen gaan, maak dat je rust vindt, als je met je paard bezig bent. leer hem stilstaan op commando, stilstaan wil zeggen écht op de plaats blijven staan, tot je aangeeft dat hij zich verplaatsen mag/ kan. neem hier de tijd voor en begin simpel, richt niet gelijk op vijf minuten maar begin met vijf seconden. als het paard het principe van het commando begrijpt zal je zien dat het opbouwen van de tijd niet zo'n probleem is, maar blijf in kleine stapjes verdergaan.

daarna begin je met 'echt' vastzetten. neem bijv. een longeerlijn en haal die door een ring in de muur, geeft het commando tot blijven staan en ga aan het poetsen, waarbij je met je ene hand het uiteinde van het touw vasthoudt. bouw dit uit tot een uiteindelijk vaststaan.

voor de rest is het van belang dat het contact met je paard goed is, hij ziet vastzetten als iets negatiefs en elke keer dat het misging is dat gevoel versterkt. het vaststaan MAG NOOIT MEER MISGAAN! dan is het nieuwe vertrouwen gelijk weer kapot en kan je weer opnieuw beginnen.