Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ben benieuwd! sflj schreef:als het paard goed luistert maakt het mij niet uit of ik ernaast loop, fiets of op een ander paard rij.
Heb ik wel een vraag voor jullie; waar fietsen jullie met je paard? Als ruiter is het fietspad taboe maar een fietser mag niet op een 80km weg als er een verplicht fietspad naast loopt en fietsen door de berm gaat wat lastig.ben benieuwd!
), landweggetjes, fietspaden etc. Daar waar mogelijk paard in de berm.
maaikedewit schreef:het is echt heel gevaarlijk!
ik zag het een keer iemand doen maar toen lag er een plasticzakje op de weg en dat bewoog en het paard schrok en ging aan de kletter!
en toen moest de eigenaar er achteraan, alleen het paard rende het land op, in de bollen!! dat kost veel geld!
dus ik zou het niet doen!
een paard is en blijft een vluchtdier.

) zat ik er dus ook aan te denken met mijn fiets mee te gaan.. Maar hoe leer ik het mijn pony aan? Krista schreef:Ik geef sinds kort mijn 2,5 jarige Arabische merrie ook naast de fiets beweging. Ideaal, ze kunnen lekker draven, ander 'werk' wil ik toch nog niet van haar. Wel heb ik haar eerst goed hand en verkeersmak gemaakt, reageert ze keurig op alle commando's (who, easy etc) en hebben we eerst geoefend terwijl ik achterop de fiets zat en mijn vriend fietste.
Mijn inmiddels 15 jarige Arabische ruin (toen nog hengst) heb ik op deze manier ook getraind. Dit kon keurig naast de fiets in de berm in galop, kwam netjes terug ook op de commando's.
Ik vind het echt een fijne manier van werken als je paarden hebt die niet belast mogen worden hun rug, hetzij door nog te jong of door een blessure.
En ja, ik realiseer me ook wel dat het een risico kan zijn, maar het is vooral de handigheid en ervaring die je zelf moet hebben denk ik. Daarnaast heb ik ook ogen in mijn achterhoofdIk kijk altijd goed naar al het verkeer en reageer daar al tijdig op.
Ik neem ze ook wel eens mee naast een ander paard, maar dat vind ik soms lastiger dan een handpaard naast de fiets

dat ligt natuurlijk ook gewoon aan mij...maar toch!!
Achterop zitten in plaats van zelf fietsen had ik nog niet aan gedacht, maar dat lijkt me een goede manier om eens te kijken of het gaat. Longeersingel met hulpteugeltje eraan vind ik ook een goed idee, ga ik overwegen! Ik wil liever niet (te vaak) rijden omdat ik vind dat ik aan de zware kant ben voor mijn toch al niet zo grote pony, dus dit lijkt me een goed alternatief om haar lekker bezig te houden. Longeren is leuk, maar gaat ook snel vervelen.
Buitenritten heeft ze altijd al fantastisch gevonden en ze is dan ook niet echt schrikkerig, dus ik vind het wel een leuk idee. pinuts schreef:Wie houdt zijn/haar paard nou op de fiets als het 1 flinke ruk geeft??
houdt je hem ook niet als je er naast loopt of er op zit. Ik heb een hekel aan rukkende paarden en bij mijn pony heb ik het er dan ook van veulen af aan al goed ingestampt dat dat niet hoort. Vrolijk zijn mag, dribbelen mag, geluiden maken mag, maar dat touw hoort in een boogje te hangen. Ik wil geen spierpijn krijgen als ik aan het wandelen ben.
Dus wat dat betreft maak ik mij geen zorgen. Als ze schrikt staat ze stil, maar dat zie ik altijd wel aankomen. Met een lomperik of een paard dat de neiging heeft om er vandoor te gaan zou ik het ook niet aandurven.