Fietsen met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Fleurtjuhh_

Re: Fietsen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:14

Ik moet zeggen ik fiets liever met mijn paard dan dat ik er mee wandel. Als ik ga wandelen wandelen wilt ze alles zien en draait dus alle kanten op en loopt dan nogal hard. Maar als ik op het terrein met haar loop dan is er niks aan de hand en loopt ze braaf mee. Met fietsen kan ze draven en kan ze daar die energie in kwijt, werkt dus beter. Zolang ze alles kan zien zal ze niet zomaar wegschieten. Ze luistert ook goed naar mijn stem.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:18

Ik fiets ook met m'n paard.
Gewoon aan het halster.

M'n paard vind het super leuk.
Als ze naast me draaft dan gaat haar hoofd omhoog en haar oren naar voren. Al m'n paard iets eng vind dan gaat ze achter m'n fiets lopen.
Heel soms galoppeerd ze naarst de fiets als de berm het toe laat.

Het kan natuurlijk wel gevaarlijk zijn als je een schrikachtig paard hebt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:32

als het paard goed luistert maakt het mij niet uit of ik ernaast loop, fiets of op een ander paard rij.
Heb ik wel een vraag voor jullie; waar fietsen jullie met je paard? Als ruiter is het fietspad taboe maar een fietser mag niet op een 80km weg als er een verplicht fietspad naast loopt en fietsen door de berm gaat wat lastig. Knipoog ben benieuwd!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:44

sflj schreef:
als het paard goed luistert maakt het mij niet uit of ik ernaast loop, fiets of op een ander paard rij.
Heb ik wel een vraag voor jullie; waar fietsen jullie met je paard? Als ruiter is het fietspad taboe maar een fietser mag niet op een 80km weg als er een verplicht fietspad naast loopt en fietsen door de berm gaat wat lastig. Knipoog ben benieuwd!

Ik zelf woon in Alblasserdam.
Ik fiets 5 min en dan ben ik bij de molens dat fietst fijn.
Je komt weinig verkeer tegen.
Alleen voetgangers maar dan stap ik even en ga weer verder

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:46

Ik fiets hier gewoon over de dijk (min of meer aan de overkant van Alblasserdam Knipoog ), landweggetjes, fietspaden etc. Daar waar mogelijk paard in de berm.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:52

Wij fietsen altijd gewoon langs de weg (breede verharde 60 km weg)verder op een fietspad waarbij er een heg tussen weg en fietspad zit en door de straten in dorp ect. Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:30

Ik deed het wel eens toen mijn paard een stukje van huis naar de wei moest. Als ik haar met de fiets weg bracht kon ik het allemaal nog halen voor school. Dat ging altijd goed, mijn paard is redelijk wat gewend en al zou ik haar een keer los moeten laten dan zou ze niet verder komen dan het eerste beste stukje gras. Was ook een landweggetje waar alleen bestemmingsverkeer komt.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:44

het is echt heel gevaarlijk!
ik zag het een keer iemand doen maar toen lag er een plasticzakje op de weg en dat bewoog en het paard schrok en ging aan de kletter!
en toen moest de eigenaar er achteraan, alleen het paard rende het land op, in de bollen!! dat kost veel geld!
dus ik zou het niet doen!
een paard is en blijft een vluchtdier.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:44

maaikedewit schreef:
het is echt heel gevaarlijk!
ik zag het een keer iemand doen maar toen lag er een plasticzakje op de weg en dat bewoog en het paard schrok en ging aan de kletter!
en toen moest de eigenaar er achteraan, alleen het paard rende het land op, in de bollen!! dat kost veel geld!
dus ik zou het niet doen!
een paard is en blijft een vluchtdier.

Jij loopt ook nooit met je paard aan de hand? Want dan kan het net zo goed gebeuren toch?
Die laatste zin vind ik zo'n dooddoener! Het ís een prooidier, of het vlucht of niet kun je trainen. Het paard waar ik mee fiets, doet van alles maar vlucht niet. Knipoog
Die gast uit jouw voorbeeld hoorde dus sowieso niet met dat paard op de openbare weg en zegt niks over anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:48

Maar hoe leer je het je paard aan?
Mijn shet gaat nu wekelijks op buitenrit en dan loop ik ernaast maar er zijn soms wel momenten dat ik hem even vast moet pakken.. Omdat we daarbij niet zoveel kunnen rennen en niet zo hard (Is vermoeiend hoor Clown ) zat ik er dus ook aan te denken met mijn fiets mee te gaan.. Maar hoe leer ik het mijn pony aan?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:51

Ik ben geen voorstander van fietsen naast een paard, omdat je op een fiets sneller uit balans raakt en valt als paard of jijzelf even niet goed oplet. Aan de hand (dus op je eigen twee voetjes) heb je net even beter evenwicht. Kan ook komen doordat ik geen fietser ben hoor en dus op een fiets al moet opletten mijn eigen evenwicht te behouden, ik kan er geen paard naast gebruiken. Dan ga ik gegarandeerd lelijk onderuit.

Wel ga ik soms op de fiets mee met mensen die net een beetje kunnen rijden en voor het eerst een buitenritje gaan maken. Zodat we als het goed gaat ook een stukje kunnen draven. Maar die mensen kunnen wel al zelf een beetje bijsturen en paardlief bij de les houden.

nadeche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:28

Ik zou het persoonlijk niet doen, het lijkt me gevaarlijk. Vooral als een paard schrikt.

Ik vind het wel goed als iemand meeefietst tijdens een buitenrit, aangezien diegene dan altijd even in kan grijpen als iets niet goed gaat. Maar zelf fietsen en het paard vasthouden, nee..

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:15

Het is ook niet iets dat je even meot doen...
begin eens met iemand die achterop zit die hem vasthoudt,... die er dus snel af kan springen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:19

het gaat goed zolang het goed gaat... Ik vind het heel erg gevaarlijk. ( ik ben zelf een paar keer van de fiets gevallen zonder paard erbij, en ben heel naar terrecht gekomen ) Ik vind het gewoon dom:) Een fiets is niet stabiel, hoe mak je paardje ook is. En zeggen dat rijden, of lopen naast een paard ook gevaarlijk is, is naief.. Want lopend en rijdend is veel veiliger dan op zon onstabiele fiets. Je wacht totdat het fout gaat:)

JoosjeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:24

Ik zou het nooit doen hoe mak je ¨paard ook is, het klink misschien wel leuk enzo maar je kan lelijk vallen, opzich zou je paard vasthouden als je achterop zit wel kunnen denk ik.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:18

Krista schreef:
Ik geef sinds kort mijn 2,5 jarige Arabische merrie ook naast de fiets beweging. Ideaal, ze kunnen lekker draven, ander 'werk' wil ik toch nog niet van haar. Wel heb ik haar eerst goed hand en verkeersmak gemaakt, reageert ze keurig op alle commando's (who, easy etc) en hebben we eerst geoefend terwijl ik achterop de fiets zat en mijn vriend fietste.
Mijn inmiddels 15 jarige Arabische ruin (toen nog hengst) heb ik op deze manier ook getraind. Dit kon keurig naast de fiets in de berm in galop, kwam netjes terug ook op de commando's.
Ik vind het echt een fijne manier van werken als je paarden hebt die niet belast mogen worden hun rug, hetzij door nog te jong of door een blessure.

En ja, ik realiseer me ook wel dat het een risico kan zijn, maar het is vooral de handigheid en ervaring die je zelf moet hebben denk ik. Daarnaast heb ik ook ogen in mijn achterhoofd Haha! Ik kijk altijd goed naar al het verkeer en reageer daar al tijdig op.
Ik neem ze ook wel eens mee naast een ander paard, maar dat vind ik soms lastiger dan een handpaard naast de fiets Haha!

Helemaal mee eens, heb ook een 2,5 jarige. En een quarter ruin van 1.72, 6 jaar
Voor allebei een goede manier van trainen zonder teveel te belasten!!

En ook ik realiseer mij dat het gevaarlijk kan zijn, maar gewoon op je paard stappen KAN ook gevaarlijk zijn!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:49

naief zeg, denken dat op het paard zitten even gevaarlijk kan zijn dan ernaast fietsen.. Denk je dat echt??

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:55

Ik ben ook heel naiëf!!!

Tja, je kunt het niet met elk paard doen, en ik snap ook best dat het gevaarlijk is. Maar het is ook heel leuk om te doen.

En mijn vriend is pas twee keer op zijn hoofd geland! In dat geval KAN op je paard zitten (en er dan afvallen) ook heel gevaarlijk zijn....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:57

Ik denk oprecht dat je evenwicht op de rug van het paard (als je tenminste een beetje kan paardrijden, bij een beginner is dat ook gevaarlijk genoeg, die hebben het evenwichtsgevoel op de rug nog niet) beter is dan op de fiets. Je zit wel met twee vrij dunne wieltjes die je overeind moeten houden, paard hoeft maar even afgeleid te zijn (of jijzelf) en een ruk te geven en je ligt onder je fiets te spartelen met paardlief dat er naar kijkt met een blik van "stomkop" (als die niet wegloopt tenminste).

Net zoals dat je op je twee voetjes ook een beter evenwicht hebt dan op twee wankele wieltjes.

Achterop de fiets zitten is een ander verhaal, dan zit je zowiezo al stabieler EN je kan er zonder veel schade afspringen als paard afgeleid is en iets onverwachts doet.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:59

Ik fiets altijd met mijn paard vanaf de wei naar huis en weer terug, in draf naast de fiets, no problemo.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:00

Ieder zijn eigen ding!!

Ik moet niet aan springen denken omdat ik vaak alleen spring... ROFL dat ligt natuurlijk ook gewoon aan mij...maar toch!!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:09

Mantha: Ik geloof toch echt als een paard een sprongetje maakt op de fiets dat je er dan sneller naast ligt dan dat je OP het paard zit. Je kan het paard vaak het beste houden als je erop zit, en niet ernaast, al helemaal niet op de fiets. Ieder zijn ding, maar een stang tussen je benen is echt niet fijn ( ook niet op damesfiets) Ook een stuur tussen je ribben is niet OK. Maargoed, ieder gaat anders met een paard om, maar ik was te zuinig op mijn paard om ernaast te gaan fietsen en de (grote) risico te nemen als ie schrok, dat ik ernaast lag.. en hij wegrende en misschien wel onder een auto kwam. Gekke dingen met een paard doen ben ik niet altijd een tegenstander van.. als je het maar veilig doet, en ajb niet op open weg ( je brengt niet alleen jezelf, maar ook een ander in gevaar) Dus mensen wees daar vooral bewust van:) Wie houdt zijn/haar paard nou op de fiets als het 1 flinke ruk geeft??

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:21

Ik heb er de laatste tijd wel aan zitten te denken om het te proberen en nu kom ik toevallig dit topic tegen. Haha! Achterop zitten in plaats van zelf fietsen had ik nog niet aan gedacht, maar dat lijkt me een goede manier om eens te kijken of het gaat. Longeersingel met hulpteugeltje eraan vind ik ook een goed idee, ga ik overwegen! Ik wil liever niet (te vaak) rijden omdat ik vind dat ik aan de zware kant ben voor mijn toch al niet zo grote pony, dus dit lijkt me een goed alternatief om haar lekker bezig te houden. Longeren is leuk, maar gaat ook snel vervelen. Knipoog Buitenritten heeft ze altijd al fantastisch gevonden en ze is dan ook niet echt schrikkerig, dus ik vind het wel een leuk idee.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:28

Ik deed het met mijn oude paardje standaard naast me endurance training ideaal voor mens en paard.
met me huidige paardje zou ik het niet zo snel doen maar die vertrouw ik dan ook niet voor 100%

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:31

pinuts schreef:
Wie houdt zijn/haar paard nou op de fiets als het 1 flinke ruk geeft??

Als een paard wil rukken Huilen van het lachen houdt je hem ook niet als je er naast loopt of er op zit. Ik heb een hekel aan rukkende paarden en bij mijn pony heb ik het er dan ook van veulen af aan al goed ingestampt dat dat niet hoort. Vrolijk zijn mag, dribbelen mag, geluiden maken mag, maar dat touw hoort in een boogje te hangen. Ik wil geen spierpijn krijgen als ik aan het wandelen ben. Dus wat dat betreft maak ik mij geen zorgen. Als ze schrikt staat ze stil, maar dat zie ik altijd wel aankomen. Met een lomperik of een paard dat de neiging heeft om er vandoor te gaan zou ik het ook niet aandurven.