Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vur schreef:Een goed paard is niet per definitie moeilijk in de omgang. Een moeilijk paard is ZEKER niet per definitie een goed paard. Laat je niet voor de gek houden met de uitspraak dat moeilijke paarden vaak goeie paarden zijn. Dat is 1 grote kletspraat. Ook alle topruiters hebben liever een makkelijk paard als dat zou kunnen, maar de echt goeie zijn vaak ook erg gevoelig. Anders krijg je er ook geen mooie passage en piaf uit als ze ongevoelig zouden zijn. En dat maakt ze lastig te rijden, maar dat wil niet zeggen dat ze een slecht karakter hebben. Komt zo'n paard bij iemand die er niet mee om kan gaan, tja, dan wordt het vanzelf een paard met een "slecht" karakter. Daarnaast heb je gewoon ook paarden die een lastig karakter hebben, maar zoals gezegd, zeker niet echt talentvol zijn.
vur schreef:Een goed paard is niet per definitie moeilijk in de omgang. Een moeilijk paard is ZEKER niet per definitie een goed paard. Laat je niet voor de gek houden met de uitspraak dat moeilijke paarden vaak goeie paarden zijn. Dat is 1 grote kletspraat. Ook alle topruiters hebben liever een makkelijk paard als dat zou kunnen, maar de echt goeie zijn vaak ook erg gevoelig. Anders krijg je er ook geen mooie passage en piaf uit als ze ongevoelig zouden zijn. En dat maakt ze lastig te rijden, maar dat wil niet zeggen dat ze een slecht karakter hebben. Komt zo'n paard bij iemand die er niet mee om kan gaan, tja, dan wordt het vanzelf een paard met een "slecht" karakter. Daarnaast heb je gewoon ook paarden die een lastig karakter hebben, maar zoals gezegd, zeker niet echt talentvol zijn.
alleen is lastig EN niet getalenteerd.......... niet verkoopbaar, dus gaan die paarden over het algemeen heel vroeg al dood GeaRiemis schreef:Nu we dan toch volledig off-topic aan het gaan zijn, gaan we nog even doorbomen. Ik heb helemaal niet gezegd dat ALLE lastige paarden talentvolle paarden zijn. Naar mijn mening bestaan er geen lastige paarden. Alleen maar mensen die hier niet mee weten om te gaan. Wat ik bedoel is dat het niet is omdat je een paard goed kan rijden je relatie met dit paard ook optimaal is. Wanneer je paard jou duidelijk laat merken dat je niet gewenst bent, schort er wel degelijk iets aan de relatie. Er is toch niet voldoende respect.
Trouwens wat is een goede relatie. Dit is een begrip dat je heel ruim kan interpreteren. Mijn doelstelling met al mijn paarden is dat mijn paarden mij vertrouwen, graag bij mij zijn en graag voor me willen werken. Kom ik op een dag de stal binnen en mijn paard draait pertinent zijn kont naar mij toe, weet ik dat ik de iets gedaan heb de vorige dag dat niet goed was. Mijn paarden moeten naar mij toekomen ik niet naar hen. Als ik de staldeur open, wals ik niet zo maar naar binnen, maar wacht tot ze zich naar mij keren en zich laten halsteren. Dit vraagt enorm veel tijd en zeker als je van plan was om eens lekker te gaan rijden en meneer heeft zoiets van nee, ik kom niet. Maar dan zijn er in mijn ogen andere dingen waar eerst aan gewerkt moet worden. Nu geloof me, dit is voornamelijk in het begin een spelletje van veel geduld. Paarden zijn hier meesters in? Eens je paard weet dat je interessant, te vertrouwen , ... bent. Staan ze meestal al te wachten als je de deur opent.
Nu ik ben een realistisch mens en weet ook wel dat ik een professionele dressuurstal niet altijd mogelijk is. Hoewel het eigenlijk wel fijner zou zijn voor vele paarden.
vooral omdat ik zovaak mee heb gemaakt dat mensen bij me kwamen met hun "rare" paard....... en ik er vanaf moment 1 geen problemen mee had...... en met een paard dat je net 5 minuten kent heb je nog echt geen relatie/band opgebouwd hoor
Wij gaan elkaar nog vaker tegen komen op het forum, zelfde intresses als je het mij vraagt
[/quote]Citaat:Ik heb altijd wat moeite met dat vertrouwen en relatie getrut![]()
vooral omdat ik zovaak mee heb gemaakt dat mensen bij me kwamen met hun "rare" paard....... en ik er vanaf moment 1 geen problemen mee had...... en met een paard dat je net 5 minuten kent heb je nog echt geen relatie/band opgebouwd hoor
![]()
![]()
KiWiKo schreef:dat inzicht en geduld hebben de meeste mensen niet die een matig getalenteerd paard kopen die moeilijk qua karakter is omdat ze zo gevoelig zijn...........
met alle gevolgen van dien..........
er zijn niet zoveel naarlingen, gelukkig niet!!!
er zijn wel heel veel onbegrepen paarden die na fluisteren over gegaan zijn in schreeuwen...........
en dat is sneu!

) Doen paarden onderling ook bij ongewenst gedrag....