waarom steigerd mijn pony met loslaten of longeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: waarom steigerd mijn pony met loslaten of longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:32

DUDIEFOREVER schreef:
Maar eerst kon ik er ook wel om lachen, en toen was het nog steigeren niet richting mij, en later ging hij me pas aanvallen :S!

maar met zweep lukt het wel om hem van me af te houden hoor, gister ook geprobeerd, hij steigerde minder hoog, en kon minder dichtbij komen, maar om nou te zeggen ik ga daar met enkel een halstertouw staan, dan denk ik ook nou nee, want dan is de kans groot dat hij me raakt, en dat is wel gevaarlijk!

Dat is denk ik je probleem geweest! Voortaan niet meer lachen om dit soort dingetjes en gelijk vertellen dat je daar niet van gediend bent.... zoals je zelf al merkt gaat dit van kwaad tot erger.

Als je mijn berichtje goed hebt gelezen dan kan je ook lezen dat je nog helemaal niet moet denken om daar alleen met een halstertouwtje daar te staan. Dan ben je namelijk al duizend stappen te ver! Zolang jij je pony niet normaal de bak door krijgt en hij niet als een dode sul zijn rondjes huppelt zonder het ook maar in zijn hoofd te halen jou aan te vallen moet je ook niet zonder zweep de bak in gaan Knipoog.

Heb je niet iemand die je hiermee kan helpen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:46

BEH-->OPG

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:37

dat de pony maar moet accepteren dat hij wordt opgejaagd vind ik onzin.

'mijn paard doet heel boos naar me als ik hem met een bezem op z'n kop sla' Joh, wat raar.

Je paard opjagen vind ik dan ook onzin, je schiet er niks mee op, je paard kan(!!!) er van in de stress schieten en in de verdediging gaan. Zoals de pony van ts.
Ga gewoon op een normale manier met je paard om dan krijg je hetzelfde terug.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:51

Qimm... je hebt opjagen en je hebt opjagen Lachen. Als ik los longeer, jaag ik ook op Lachen ....

Je moet toch gewoon je paardje rondjes kunnen laten lopen zonder dat ze daar van in de stress schieten. Even beentjes strekken, niks meer, niks minder Lachen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:14

Kan iemand mij uitleggen wat het nut van opjagen is? Whoosh! Ik doe dit echt helemaal nooit en ik vind het ook helemaal niet leuk en als ik dit zo lees dan vraag ik mij af wat wil je hiermee bereiken? Je traint helemaal niks en als je paard het overduidelijk ook niet waardeert dan maak je toch meer stuk dan dat je opbouwt of ben ik nou gek. Ik Longeer, ik laat haar in de bak wel eens los en samen met een ander paardje gaan ze wel dollen en soms ook niet. verder loopt ze lekker buiten. Als het de bedoeling is om ze te laten bewegen zou ik wat anders proberen. Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:16

meis je laat het zelf gebeuren Lachen

als jij in de stad loopt en er komt iemand dreigend op je af........ accepteer je dat dan?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:22

zap schreef:
Qimm... je hebt opjagen en je hebt opjagen Lachen. Als ik los longeer, jaag ik ook op Lachen ....

Je moet toch gewoon je paardje rondjes kunnen laten lopen zonder dat ze daar van in de stress schieten. Even beentjes strekken, niks meer, niks minder Lachen.

Klopt, maar ik denk dat was ts doet niet opjagen op dezelfde manier is zoals jij dat doet. Want je paard los loswerken doe je meestal niet met een winterdeken op.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:39

En dat weet je niet zeker Lachen

Ik heb het ook niet over loswerken... maar gewoon even beentjes strekken (gewoon met winterdeken Knipoog )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:51

daarom zeg ik ook ik dénk...

Maar goed, ik ga óf aan het werk óf niet (hou ik een duidelijke scheiding bij aan, ik kom dus niet onnodig aan de vrije tijd van het paard) en dan mag het paard z'n eigen beentjes strekken al naar gelang hij of zij daar zelf de noodzaak van inziet.
Maar goed ieder z'n eigen ding natuurlijk. Echter gezien de reactie van de pony van ts zou ik zeggen, laat die pony toch lekker. Hou een duidelijke scheiding tussen aan het werk (en dus onvoorwaardelijk luisteren) en vrije tijd (lekker de beentjes strekken op eigen gelegenheid zonder bemoeienis van mensen)
*haalt schouders op*

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:41

ja, maar ik laat hem vaak genoeg de ''beentjes strekken zonder bemoeienis van mensen '' alleen soms heeft hij 2 dagen stil gestaan, en ik doe hem dan in de bak, maar hij loopt dan niet, en aan de hand is hij super druk, dus daarom jaag ik hem op!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:06

Ik word een beetje moe van je 'ja, maar' Knipoog
Waarom ga je er dan niet aan werken dat hij ondanks zijn drukke hoofdje, toch naast je blijft lopen? Heb je die hele onzin niet voor nodig....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 01:32

Ik zou er niet aan denken een paard dat niet naast me blijft lopen los te gooien en/ of los te longeren! Eerst moet ie netjes naast me blijven lopen en dan zien we wel verder en zo werkt het bij elk paard. Als ie aan de hand te druk voor je is moet je ten eerste heel hard gaan werken aan je zelfvertrouwen en ten tweede (of eigenlijk ten eerste) het paard voorlopig even door iemand anders laten trainen. Zelfvertrouwen om je niet door paardliefs bokkesprongen te laten intimideren.

Ik zou maar eens beginnen met ervaring opdoen met andere, rustigere paarden en deze even een tijdje aan iemand die sterker in de schoentjes staat overlaten.

anneliesdj

Re: waar steigerd mijn pony met loslaten of longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 01:44

DUDIEFOREVER schreef:
@ puchje : wat bedoel je daarmee?
@ Qimm : ja, moet wel, want hij heeft af en toe zoveel energie, dan draaft hij gewoon aan de hand mee, aan het halster, en in de bak doet hij niks, dus moet ik hem wel opjagen!

Een beetje opjutten is wat anders dan er met een zweep achteraan rennen. Als ik je zo hoor zit je hem echt achterna en zonder enige reden, waarom? Denk dat je paard je gewoon duidelijk probeert te maken dat hij er niet van gediend is.

Als je je paard gewoon een beetje wilt opjutten kun je beter iets pakken wat rammels of kraakt, als ie energie heeft moet dat genoeg zijn om hem op te jutten, rent ie niet dan heeft ie gewoon geen zin, laat hem dan lekker.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 01:59

hij loopt gewoon mee aan de hand hoor, maar als hij een paar dagen stil heeft gestaan, dan bedoel ik dat hij druk is aan de hand, maar niet in de bak wil lopen, en ik hem daarom opjaag;)

en @ anneliesdj , mijn paard is druk met rijden, en aan de hand, als hij een paar dagen stil heeft gestaan, dorodat ik ziek was ofzo, dus dan wil ik hem opjagen om zijn energie eruit te gooien, want hij doet dat zelf niet in de bak, maar onder het zadel en met lopen naast me wel!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:04

Maar zoals gezegd; opjagen doe je niet door met een zweep achter hem aan te rennen, dan wordt hij bang van je en sommige paarden gaan dan terug 'vechten'.

Als je een paar dagen niet kunt moet je zorgen dat iemand anders hem buiten kan zetten, je kunt je paard geen 24 uur per dag op stal houden.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 02:07

hij reageerd niet echt heel erg op de zweep dus hij zal er niet bang voor zijn ofzo, maargoed je hebt gelijk met van als ik niet kan iemand anders vragen Lachen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:14

Dat hij niet reageert op de zweep wil niet zeggen dat hij het niet irritant vind. Bovendien is het zo dat als hij echt veel energie heeft hij wel loopt van enkel een keer 'psst' zeggen, doet ie dat niet dan wil ie gewoon niet.

Zo is het hier ook hoor, paarden zijn totaal niet onder de indruk van de zweep. Als ze flink energie hebben en ze komen buiten loop ik de bak in, staan ze me vol verwachting aan te kijken, zeg ik 'psssst' en gaan ze d'r bokkend vandoor. Zo ook een zweepje, normaal totaal niet eng maar als ze flink energie hebben hoef ik hem alleen maar op te tillen en ze zijn weg.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:15

Waarom doe je hem niet aan de longe in plaats van helemaal los te gooien? Dan heb je net even meer controle en mogelijkheden in te grijpen. Los longeren kan ALLEEN maar met paarden die onvoorwaardelijk vertrouwen in jou als leider hebben. En de longeerzweep is niet perse om paardlief mee te slaan, vaak helpt het al om op de grond te slaan.

En wat Annelies ook al zegt, NOOIT je paard de hele dag op stal laten staan, dan is het niet zo vreemd dat ie heel veel overtollige energie heeft die eruit moet.

Als je hem zo nodig helemaal los wil "opjagen" zou ik hem eerst toch zelf even laten beslissen of ie wil lopen of niet, en pas na een minuutje of 10 erin komen. Maar zoals jij het beschrijft zou ik er niet eens aan denken hem los te laten! Eerst maar even een tijdje aan de longe, desnoods aan een halster als het puur om de beweging gaat en pas als dat meer dan perfect gaat OVERWEGEN het weer eens los te doen!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:17

Ik vind het zo wie zo een vage beredenering dat hij wel opgejaagd moet worden omdat hij fris is. Dat zal best meevallen, want anders ging hij zelf wel rennen. Knipoog
edit: zag dat anneliesdj dat ook al zei Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:19

Bij ons rennen ze ook niet snel uit zichzelf terwijl ze hier wel met z'n 3en naar buiten gaan. Maar zoals ik zeg, ik sta lang de bakrand en zeg een keer 'pssst' en dat is genoeg om ze het komende kwartier met kop en staart in de wolken te hebben. Als ik 'psst' zeg en ze kijken me schaapachtig aan dan hebben ze gewoon geen zin.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:08

En hier vind ik weer een topic van je...

Antwoord op je vraag: dudie heeft jaaaren op de manege gelopen en op wedstrijd ...dudie is gewent dat veel aan het werk is, bij jou heeft hij een luizenleventje...
En idd 2 dagen stil staan ,dat kent deze pony niet...
Opjagen met een zweep kent hij ook niet..Dus ik vind het niet zo raar dat hij zo reageert...hij test je gewoon uit..
En hij moet wennen aan het feit dat het gewoon minder hoeft te doen...
Dudie was ernorm werklustig en wil graag werken..
Dus verplaats je eens in hem,

Nogmaals ik val je niet en ik vind het heel leuk dat dudie nu een vaste baas heeft, maar je moet je wat meer in de pony verplaatsen...

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 14:38

ja, maar eerstjaagde ik hem ook altijd op, ging altijd goed , en voordat dudie van mij was deden ze dat ook.

maar ik geef je wel gelijk dat hij werklustig is ja, en dat ik me meer in hem moet verplaatsen;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:40

DUDIEFOREVER schreef:
ja, maar eerstjaagde ik hem ook altijd op, ging altijd goed , en voordat dudie van mij was deden ze dat ook.

Rolleyes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:00

Jeetje TS, wat ben jij eigenwijs.
Iedere reactie begin je zo´n beetje met ja, maar....................... Gestoord

Waarom probeer je niet wat met de tips te doen? Dit gaat zo echt de verkeerde kant op.
Misschien handig om je eens in het wezen paard te verdiepen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:42

Wacht op kranten bericht.
"Meisje aangevallen door pony, nu in kritieke toestand op IC."

Meisje, leest de post nog eens heel goed door en doe er wat mee.

Begin weer met NORMAAL longeren of zoiets.
Of ga wat meer rijden.
Je kan een pony NIET 24 uur in een stal laten.
Als dat wel gebeurd moet je maar een verzorgster nemen.
Kijk eens wat je pony nodig heeft en stop met ja maar.
Ja maar betekend nee, en dat betekend dat je er niets aan wil doen.