Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

KiWiKo

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:02

ach, je hebt van die hele lieve merries, moeders die het goedvinden als hun 3 weken oude hengste bovenop hun springt........ dat worden altijd lastpakken Knipoog

doe mij maar een merrie die dat even op zn paards corrigeert Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:04

Ik sla mijn paarden vrijwel nooit. Is ook niet nodig. Meestal is kijken al genoeg, soms waarschuwend een hand opheffen en als ze dan nog doorgaan hebben ze een schop of een vuistslag te pakken.
Als ik ze wil omzetten is een lichte aanraking met de vingertopjes genoeg. Drukken ze te ver door naar voren dan zet ik de vingertopjes even voor de schouder, is dat niet genoeg dan knijp ik ze een keertje op een tactische plaats.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:05

Ja Kim maar ook bij mensen heb je moeders die de kinderen niet opvoeden en overal om lachen, dat worden draken
Hetzelfde vind ik dus met paarden, als moeder ze niet opvoed doe ik het wel

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:07

Ach, ze heeft misschien niet bijster veel moederliefde gehad maar meer dan genoeg mensenliefde en ze was als veulentje van 4 maanden al flink zelfstandig. Die stond haar mannetje wel in de opfok.

@ Kiwiko: Nors opkijken owja, die lieverdjes......

Mijn oudste was daar ook heel makkelijk in met haar veulen. Mijn oudste Shet was toen 2 jaar oud toen het veulen werd geboren (andere Shet was er nog niet). De eerste 3-4 weken mocht hij niet met het veulen spelen, na 2 maanden vond ze alles best en als het veulen dan eens een tik van de Shet had gehad en kwam 'klagen' bij moeders, keek moeders niet eens op en nam een houding aan van "Je hebt er ook zelf om gevraagd en als je doorgaat krijg je nog een mep van mij erbij." ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:10

ik heb mijn eigen pony vanaf 4 maanden bij mij, zelf alles moeten leren dus, als hij iets deed/doet wat ik niet wil dan krijgt hij een waarschuwing met mijn stem, doet hij het nog een keer dan krijgt hij een tik.. dat weet hij nu heel goed, dus een waarschuwing met mijn stem is nu vaak al genoeg. maar hij heeft wel eens een rake klap/schop gehad als hij te ver ging.. ik had hem gewaarschuwd, en wie niet luisteren wil... meestal was hij daar wel zo van onder de indruk dat hij het wel uit zijn hoofd liet om het weer te proberen Ja

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:26

Ik vind dat je moet investeren in het gedrag van paarden en opvoeding.
Leren hoe je paardwaardig moet reageren in bepaalde situaties.
En dan heb je geen klappen nodig .
Klappen uit delen in onkunde en onmacht van de mensheid.
Er is niet voor niets de zin. Waar de kennis ophoud begint het geweld.

Als je leest hoe er op horse event is omgegaan met de menorcaanse paarden en foto's die ik heb zien cirkuleren dan verbaast het me niet dat die paardjes zo opgefokt erbij liepen en voor het minste stonden te steigeren.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:29

Net hetzelfde als met trailer laden.
Iedereen wil hoe dan ook op wedstrijd gaan .
Maar fatsoenlijk investeren in het trailerladen vinden ze tijdverspilling.
Als een paard twijfelachtig de trailer opgaat is daar een reden voor .
Een paard denkt niet in hokjes ik ga vandaag mijn baas is pesten of ik heb geen zin.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:29

Een paard krijgt van mij een knal als het nodig is...

Wat ik wel fout vind is dat mensen enkel een knal geven als ze hun zelfbeheersing verliezen of in uitzonderlijke situaties (want wat zijn die uitzonderlijke situaties?).

Ik vind duidelijkheid en concequent zijn naar het paard toe heel belangrijk... Als het paard iets fout doet wordt hij op zijn plaats gezet... Werkt veel beter voor het paard. De manier waarop je het dier op zijn plaats zet hangt wel af van dier tot dier Ja.

@ Worteltje: hmss klappen uitdelen uit onkunde, onmacht... Geen klappen nodig hebben? Heb je al eens een kudde paarden gezien... Daar worden er ook klappen uitgedeeld als de lagere in rang stout is...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:35

Vlgs mij moet je slaan als een paard zelf ook een klap zou uitdelen. Kuddegedrag is zo goed te bestuderen..een dominante merrie waarschuwt echt geen 15 keer, wat een onzin, dan is ze meer bezig met waarschuwen dan de kudde leiden. Die waarschuwt 1-2 keer en haalt dan uit of bijt.

Waar ik veel meer een hekel aan heb is dat slaan op het gezicht als ze niet bijten (sla dan op de boeg als hij over je heenloopt) en het rukken aan het halstertouw. Dáár maak je ze pas echt kopschuw mee...

Een goede klap, hard en duidelijk en goed getimed is heel, heel paards...blind erop in gaan slaan of schoppen omdat jij je proefje niet goed reed, daar snap ik niks van.

Maar ik ben ook maar een mens, mijn paarden hebben soms echt wel eens onverdiend een klap gekregen, maar gelukkig was de band zo goed dat ze daar echt wel overheen stappen.

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:41

Ik loop dan wel toevallig met een hengst, maar als het een merrie of ruintje was geweest had ik precies hetzelfde gedaan.
Ik heb mijn paardje zelf opgevoed. Hij doet niet zo veel. Pas toen wou ik aansingelen en toen hapte hij naar mij. Hij was al chagrijnig, en ik had het al zien aankomen. De tweede keer deed ie het weer, en toen heeft hij een knal voor zijn kont gehad. Daarna niet meer gedaan die dag. Het komt nooit zover dat ik de zweep erbij pak, mijn vuist is even effectief. Ik loop trouwens met een shet.

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:42

Mijn huidige paard geef ik af en toe eens een corrigerend tikje, maar alleen als hij het heel bont maakt. Hij is ontzettend gevoelig en als je een verkeerde beweging maakt vliegt hij al de boom in. Echter vind ik dat je best eens een flinke tik mag geven bij het paard waarbij dat op dat moment nodig is. Daarna moet het echter ook over zijn. Één tik en als dat niet helpt misschien nog één, maar niet in het wilde weg op hem/haar in staan te slaan Scheve mond

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:45

mijn vz paard krijgt van tijd ook een rake klap.
maar ze is ook de dominantie zelve en als ik haar laat doen maakt ze er ook misbruik van.
ik weet hoe het er in onze kudde aan toe gaat, 2x oortjes naar achter en als ze dan nog niet oppassen krijgen ze een trap.
met het veulen van mijn merrie is het net hetzelfde, hij probeert nu hij 5 maanden is om overal in te bijten, jassen, beugelriemen, dekens,... dan verdient hij af en toe een klap. anders kan ik elke week andere beugelriemen kopen Lachen
soms probeert hij ook wat bazig te doen en dan krijgt hij een tik, hij is hengst en als ik hem nu geen manieren leer gaat hij er later alleen meer last van hebben. (bij eventuele volgende eigenaars)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:46

ik doe niet aan tikjes Lachen Lachen Of ik kom in OF ik kom niet in Lachen en als ik inkom dan doe ik het gelijk zo goed dat ik het nooit meer hoef te herhalen Lachen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:04

Tja, en zo zal het altijd wel blijven gaan.

Er zijn mensen die behandelen hun paard als een slaaf Whoosh! Lips are sealed ,
en er zijn mensen die behandelen hun paard als vriend Ja .

Daar wil ik niet mee zeggen dat een correctie niet mag, maar ik verbaas mij wel een beetje hoe gemakkelijk mensen hun dier slaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:06

mijn slaaf is mijn beste vriend Haha! Haha! Haha!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:22

KiWiKo schreef:
mijn slaaf is mijn beste vriend Haha! Haha! Haha!

ROFL

Wie de schoen past trekt hem aan .....
Kiwiko ik twijfel er niet aan dat jouw paard niet jouw beste vriend zou zijn !

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:39

Goh bijzonder, waarom niet? Zij behandelt haar paard net zo als degene die je nu typeert imo als de mensen die hun paard behandelen als slaaf... Bijzonder wel. Lachen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:42

Mijn stem verheffen is meestal voldoende.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:03

Ach wel 1 voordeel als je je paard goed slaat....

Ze blijven er wel lekker mals van.... Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:09

Vlinder32 schreef:
Er zijn mensen die behandelen hun paard als een slaaf Whoosh! Lips are sealed ,

Ze zijn er om mij te dienen en niet andersom Duivel Cool

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:14

Ik vind een flinke tip op het juiste moment echt niet verkeerd. In een kudde zijn paarden ook niet altijd lief voor elkaar.
Het moet wel op het absolute juiste moment zijn en mag niet voortkomen uit je eigen kwaadheid. Ook moet je zeker weten dat het gedrag van het paard niet uit angst voortkwam.

Verder vind ik dat je als professioneel persoon een paard géén mep mag geven!! Mijn DA heeft dat eenmalig gedaan (tegen het hoofd van een tweejarige, net gecastreerde ruin) en ik ben er nog steeds pissig over. Deze DA komt om die reden ook niet meer in de buurt van mijn paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:16

hoezo mag je als prof een paard geen tik geven??????

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:20

Als mijn paard ligt te klieren bij de hoefsmid verwacht ik ook dat hij hem op dezelfde manier corrigeerd als ik dat zou doen. Gelukkig zitten mijn hoefsmid en ik op een lijn. D'r is 1 paard wat een keer een schop gehad heeft en die had ie ook verdiend. Sindsdien kan het paard ook prima luisteren en zijn been omhoog houden als het wat langer duurt dan even uitkrabben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:20

Snap ik ook niet. Als je als eigenaar je paard goed had vastgehouden, zodat hij geen kans had gehad om te klieren dan had de DA die tik niet eens hoeven te geven.

Mijn DA èn hoefsmid mogen mijn paarden rustig een ram verkopen als ze staan te klieren.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:21

Ik heb zo een merrie met gebruiksaanwijziging, Ze is heel sterk van karakter, het is er zo eentje die een hele hand zou nemen, als je gewoon een vinger geeft. Als je niet consequent genoeg bent met haar, dan profiteert ze daarvan. Ze blijft ook uit proberen, al is het tegenwoordig nog amper te merken (nu is het in hele kleine dingen, zoals eens een voetje wegtrekken of eens niet achteruit willen gaan. Vroeger was het echt bv ergens blijven staan en geen stap meer willen verzetten, niet op de vrachtwagen willen gaan,...)

Op dat proberen reageren veel mensen ook vaak op mij in de zin "geeft dat paard eens een goede tik, dan leert ze het is", "haalt die zweep er eens over..",... In de trend van de TS haar openingspost dus. Ik dacht zo in het begin ook, maar ik ben heel snel van die mening af gestapt. Voor de 'sla eens goed, dan leert ze het wel'-behandeling is mijn paard te sterk van karakter. Begin met slaan op die momenten, en mevrouw slaat terug. De eerste keer om te laten zien dat ze er niet van is opgezet, de tweede keer ook nog gewoon naar achter, maar als je dan nog door doet begint ze heel gericht te slaan. "niet toelaten" zeggen ze dan wel, maar je kan met haar blijven 'vechten', en daar haal je uiteindelijk enkel en alleen een kwaad paard mee, waar je uiteindelijk nog niets mee bereikt.. Je bent dan ook gewoon met je leven aan het spelen. De manier om met haar iets gedaan te krijgen, ook als ze uitprobeert, is gewoon geduld en zorgen dat je slim genoeg bent om haar voor te zijn. Als ze echt iets misdoet (bv bijten, mij half omver lopen), dan hoef ik alleen maar mijn keel open te zetten en eens dreigend mijn arm omhoog te doen... Dan staat mevrouw al achteraan in de stal met een klein hartje. Als je haar gewoon slaat tegen bv haar hoofd als ze bijt, dan zou je ook gewoon de eerstvolgende minuten niet deftig met haar kunnen bezig zijn, omdat ze dan zo van slag is dat ze op de minste kleine beweging angstig reageert.

Ik ben niet de enige die dit al gemerkt heeft.. In het begin dat we haar hadden kon ze ook heel vervelend zijn bij de hoefsmid, zeker als het wat lang begon te duren. Die eerste keren kon de hoefsmid (en ik ook) zich er echt kwaad in maken en wel eens een tik verkopen, maar door die ene tik geraak je bij haar ZO ver van huis.... Nu is ze doodsbraaf bij de hoefsmid, als ze na een uur wat ongeduldig begint te worden is de oplossing gewoon: geduld, rond stappen en weer geduld. Geen probleem mee. Na zes jaar is die hoefsmid nu gestopt met zijn beroep, dus we moeten een andere gaan zoeken. We waren samen met hem een paar hoefsmeden aan het overlopen die we wel konden vragen, het eerste dat hij erbij zei was: "Zegt'm dat hij NIET slaat e, want dan kunde der niets meer mee aanvangen".

Nee, slaan is niet dé manier bij mijn paard.. Ik ben zelf zeker niet tegen slaan, bij veel paarden is een goede klap op de juiste moment zeker nodig, maar niet bij alle paarden.