Onbeleerde shet heeft negatieve invloed op gedrag van braaf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Domme shet verknalt superpaardje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:32

Lieke breng die shet een week bij mij......... en dan is het klaar........

dan ga ik een half jaar met jou aan de gang........ en dan gaat dit je niet meer gebeuren Lachen

het ligt niet aan het paard Lachen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:38

KiWiKo schreef:
Lieke breng die shet een week bij mij......... en dan is het klaar........

dan ga ik een half jaar met jou aan de gang........ en dan gaat dit je niet meer gebeuren Lachen

het ligt niet aan het paard Lachen

Klopt als'n bus! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Een shetter kan'n etterbak zijn als JIJ (en in dit geval ff iedereen) er niet mee overweg kan.
Ze hebben een aparte handleiding die iets moeilijker is maar wel zo duidelijk en ook zeer belonend.
Ik heb'n hengstje en meerdere grotere paarden en met de shetter had ik meer werk dan met een grote,maar ik zou'm nooit meer kwijt willen want na veel energie erin gestoken te hebben is't een superslim en lief dier,die ook wel z'n hoefje optilt als je iets doet wat hij niet wil maar dan heb je de uitdaging om toch op'n nette manier te krijgen wat ik wil.

Ts zo te lezen kan jij beter de shetter weg doen en'n welshje of een ander klein ras weer kopen want je bent al zover heen dat ik betwijfel of je ooit eerlijk met hem overweg kan.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:42

Je zegt dat hij longeren niet kent, en dat hij bang was toen je met de zweep aankwam. Misschien zonder zweep proberen een idee? Blond
Steek er wat meer aandacht in, leer hem longeren, ga er wat vrijheidsdressuur mee doen zodat hij leert naar jou te luisteren. Maak afentoe is een wandelingetje etc.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:43

Booooo schreef:
Je zegt dat hij longeren niet kent, en dat hij bang was toen je met de zweep aankwam. Misschien zonder zweep proberen een idee? Blond
Steek er wat meer aandacht in, leer hem longeren, ga er wat vrijheidsdressuur mee doen zodat hij leert naar jou te luisteren. Maak afentoe is een wandelingetje etc.

Mwah volgens mij schrikt hij haar af, maakt er gebruik van enzo dus echt de baas over hem zijn lukt niet dus ik denk vrijheidsdressuur en longeren dat dat hem ook amper via haar te leren valt..
Wandelingetje misschien maar moet ze wel zeker over zijn , en geen twijfel/onzekerheid , dat voelt ie en geheid dat ie gaat kloten Lachen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:48

Als je al naar hem toe gaat zo van ''domme *****shetter grr nou ik ga maar wat met je doen omdat half bokt dat aanraadt'' dan komt er nog niks van terecht want hij voelt gewoon je onderhuidse woede.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:05

Shetlanders zijn geweldige dieren! Maar heel erg slim! Ik heb nu al 20 jaar shetlanders. Ik heb een ruintje van 12 jaar en gekocht toen ie 1.5 was. En hij heeft heel vaak het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald! (nu nog wel ééns). Ik begrijp van jou dat hij zich soms niet laat vangen.
Ook die van mij (Herbey) laat zich wel eens niet vangen. Ga er niet achter na lopen en zeker niet rennen!
Ik haal alle paarden uit de wei en laat meneer gewoon alleen staan. Dan wil ie wel komen hoor!
Hij gaat dan als een gek lopen roepen en rennen. Laat hem dus gewoon een half uur alleen staan!
Na een half uur ga ik naar hem toe en hup voor dat ik het weet heeft ie zijn halster al om!
Zoals sommige al zeggen zoek een verzorgster! En shetlander kun je het beste speels beleren dan kom je het verst!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:34

Nounou, de TS zal echt het beste voor hebben met haar beide paarden, de reacties hierboven gaan me een beetje ver hoor Knipoog

Maargoed, ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zou als jij bezig bent de shet even vastzetten, of een verzorgstertje zoeken,
zodat de shet zich niet meer helemaal focused op jouw andere paard.
en tuurlijk is het normaal paardengedrag, maar ze kunnen de hele dag met elkaar bezig zijn. De uurtjes dat jij bezig bent zal hij toch naar je moeten luisteren.
Het blijft een shet en daarvoor moet je stevig in je schoenen staan Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:37

KiWiKo schreef:
ach kom nou toch op zeg Lachen Lachen we hebben het hier over een sjet......... het meest simpele paard wat er is.......

een schet spiegelt, bij een shet krijg je wat je geeft....... een shet is simpel........ en slim...... geef jij de mogelijheid dan pakt die deze op zeker!!

een shet is veel makkelijker in de omgang dan een geraffineerd paard Haha! Haha!

Shetten zijn slim, eigenwijs en je moet een redelijke dosis paardentaal begrijpen om met deze wezens om te gaan.......... want het zijn keiharde werkers die zuinig op zichzelf zijn.......

die laten zich geen onzin aanmeten........

en daarom zijn ze zo simpel om mee te werken Lachen

Juist daarom zijn ze voor de meeste mensen niet simpel, Kiwiko, ze laten zich doorgaans amper intimideren.

Als je handig bent- ja, dan zijn Shetten geweldig!

maar een zelfverzekerde Shet die verwend is vind ik veel lastiger dan een onzeker bloederig type dat zich makeklijker laat initmideren.

Het is dus maar net wat je ervaring is denk ik. Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:56

Mijn shet heeft mijn fjord ook veranderd. Maar dan in positieve zin. Ineens kwam mijn fjord ook naar het hek terwijl ik hem altijd eerst moest halen, heerlijk die jaloezie. Mijn shet wist ook dat eerst mn fjord aan de beurt was en dan hij. Inmiddels is hij 2,5 en is ontzettend lief (tov mij) andere mensen test hij eerst uit, kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft. Hij schijnt hier op stal 2 mensen te hebben getrapt, dat heeft hij bij mij nog nooit gedaan en hoeft hij ook niet te proberen Whoosh!

Ga met je shet aan de slag. Blijkbaar als hij je waard vind om gerespecteerd te worden is het een wereldpony.

En tja over de aankoop, waarom denken mensen dsat shets anders zijn dan andere paarden/pony's?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:08

Mijn vroegere tinker Aileen en Jody waren ook close, dat wil zeggen : Aileen zag Jody als haar bezit. Dat betekende dat de rangorde was Ik Schijnheilig - Aileen - mijn man - Jody.
het gevolg was, dat mijn man Jody nauwelijks kon pakken in de wei. Aileen joeg Jody steeds weer weg bij hem.
Dat hebben we dus eventjes rechtgezet door mijn man Jody af te laten pakken van Aileen:
Aileen en Jody samen in een niet te grote bak gezet. Allebei hadden we een longeerzweep. Toen heeft mijn man Jody bij Aileen weggedreven, zodat Jody niet meer bij Aileen kon komen of v.v. Ik hield Aileen in de ene kant van de bak en liet haar daar heen en weer lopen en mijn man hield Jody aan de andere kant en joeg Aileen telkens weer bij hem en Jody weg. Ik hielp af en toe, zodat Aileen het niet kon winnen.
Aileen was woedend. Waagde het om voluit richting mij en mijn man te meppen (wel op veilige afstand, meer een soort dreigement op afstand). Wat voor haar weer resulteerde in flink moeten lopen.
Na ongeveer vijf minuten stond Jody al met het koppie omlaag in de hoek te likken en te kauwen en na een kwartier legden beide dames zich bij de situatie neer; ik heb mij even teruggetrokken en beide dames waren zeer onderdanig.
Daarna was het probleempje definitief opgelost. Nooit meer bezitterig gedrag van Aileen meegemaakt.

Moraal van het verhaal:
De shet vindt dat het paardje van hem is en vindt jou dus eigenlijk een dief van zijn kudde. Maak aan je beide paardjes even goed duidelijk hoe de rangorde ligt. Eerst jij, dan pas de shet en jouw paardje. Kan in een kwartiertje gepiept zijn.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:05

Ik heb het ook met Pepermuntje gehad hoor. Als ik mijn ruin Liroy stond te poetsen moest hij overal tussen. Mij likken liroy likken . ging ik onder de hals door kon ik niet achteruit want daar stond muntje Tong uitsteken Bij mij is het gewoon zo dat Muntje zijn aandacht niet wilde delen en betrokken wilde zijn. Klinkt dom maar ik legde een borstel op muntje rug en zo hielp hij mee en dan riep ik hem ed. heel handig en de pony voelt zich betrokken .

Heb niet het hele topic gelezen maar individuele aandacht voor de shet is ook fijn succes.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:06

suusiejj schreef:
Booooo schreef:

Mwah volgens mij schrikt hij haar af, maakt er gebruik van enzo dus echt de baas over hem zijn lukt niet dus ik denk vrijheidsdressuur en longeren dat dat hem ook amper via haar te leren valt..
Wandelingetje misschien maar moet ze wel zeker over zijn , en geen twijfel/onzekerheid , dat voelt ie en geheid dat ie gaat stinkmodder Lachen

Nee bang ben ik niet, alsjeblief zeg, waar haal je dat nu uit. Boos wordt ik als hij opeens uit het niets m'n paard aanzet om weg te rennen en wanneer ze stilstaan en ik kom rustig naar ze toe gestopt van de andere kant van de wei, met bedarende woorden (hoho, rustig, stil staan) en m'n paard lijkt te luisteren. En als ik dan op 2 meter van hen sta, rent hij weer naar haar toe en schieten ze weer weg naar de andere kant. Na een keer of 5 heb ik het wel gehad ja.

Ben vorige week nog met hem op de baan geweest, want ze moesten naar een andere wei, 1.5 km langs een 70-weg (waar ze 90 rijden). Dat ging, maar ik moet hem echt constant lopen kalmeren en hij loopt constant te dribbelen.

Dus nee ik ben echt niet bang van hem, hij is gewoon zo razend snel in zijn reactie en ja in zekere zin me te slim af.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:24

Ow wat zijn we weer hard tegen hard hier.......
Titel had idd subtieler gekund, paarden zijn verre van dom Knipoog, maar sommige opmerkingen hier hadden ook wel anders gebracht kunnen worden! Bloos!

Ik heb dit ook eens meegemaakt, had 2 kleine welshjes en stond shetteke van iemand anders bij in het stukkie land.
Altijd als ik 1 van mijn pony's wilde pakken viel de shet mij gewoon echt aan en ramde op mij in Bloos! (hij heeft ook wel es een beste hijs terug gehad Bloos )
Je hebt gewoon situaties waarbij sommige combinaties niet kunnen, nu was dat in mijn geval wel ietsje erger en shetteke kwam dagelijks door handen door eigenaar. (dus geen aandacht tekort oid)

Probeer de shet ook vast te zetten als je je paard gevangen hebt, of misschien eerst de shet vangen en aandacht geven?
Misschien met wat brokkies of lekkers oid..
Misschien helpt het, is het proberen waard.
Zo krijgt hij het gevoel misschien dat ie ook belangrijk is ipv een lastpak Clown

Kan eerder genoemd zijn, maar heb tussenliggende pagina's niet gelezen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:29

Even bijgelezen en intussen terug tot rust gekomen na een nachtje slapen. Lachen

Ik was zodanig over de rooie gisteren dat ik me meteen op Bokt ben geschoten en toen m'n man thuis kwam was er zelfs geen eten klaar... Dit verklaart hopelijk hoe erg mijn molentje was opgedraaid.

Ik hoop ook dat iedereen vandaag een beetje vriendelijker kan zijn, ik heb tenslotte niet meer gedaan dat mijn pony een domme shet en een mormel genoemd. Ik denk dat dit nog altijd beter is dan hem overhoop te slaan.

Dus in plaats van negatieve kritiek op 'mijn persoon' te geven, zou ik heel graag wat praktisch tips ontvangen om met dit probleem om te gaan. De andere, gelieve zich dus te onthouden Lachen.

Ik roep wel eens, 'en nu vliegt ie eruit'. Want ik ben echt niet de persoon die dieren zomaar in huis neemt en als ze onhandelbaar zijn, aan de deur zet. Moet wel veilig blijven..uiteraard.
Had trouwens vorige week nog een zware discussie met schoonzus-lief die al aan haar 4e hond en 3e kat toe is omdat ze bijten, in huis plassen, blaffen,... Die gooit de ene in 't asiel en de week erna zit er al een nieuwe puppy in huis. DAT VIND IK PAS ERG!!!

Maar goed, feit is dat ik met een pony zit die in zekere zin een negatieve invloed heeft op mijn paard, door zijn maffe reactie op een zweep, reageert zij nu ook als een bange haas op mijn zweep. Als hij denkt iets gezien te hebben, heeft ze het ook gezien. En het irriteert haar vaak ook want na even met hem mee te doen, krijgt ook hij een paar meppen van haar achterste.
Ook als hij haar staat te likken, wordt ze lastig, en als ik dan net haar hoeven aan het doen ben, vang ik meestal mee de buil.

Dus graag tips:
-hoe begin je een pony te longeren die wacko wordt als hij aan de longeerlijn staat en nog gekker als hij een zweep ziet?
-hoe leer ik zijn bezitterige gedrag af op een 'juiste' manier, zonder hem af te schrikken of aan het rennen te zetten?
Zoals hier iemand aanhaalde, zij zijn een ganse dag samen en als ik dan een half uurtje per dag 'aandacht' vraag, om hen degelijk te verzorgen, vind ik ook dat zij moeten luisteren.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:34

Ans schreef:
Ow wat zijn we weer hard tegen hard hier.......
Titel had idd subtieler gekund, paarden zijn verre van dom Knipoog, maar sommige opmerkingen hier hadden ook wel anders gebracht kunnen worden! Bloos!

Ik heb dit ook eens meegemaakt, had 2 kleine welshjes en stond shetteke van iemand anders bij in het stukkie land.
Altijd als ik 1 van mijn pony's wilde pakken viel de shet mij gewoon echt aan en ramde op mij in Bloos! (hij heeft ook wel es een beste hijs terug gehad Bloos )
Je hebt gewoon situaties waarbij sommige combinaties niet kunnen, nu was dat in mijn geval wel ietsje erger en shetteke kwam dagelijks door handen door eigenaar. (dus geen aandacht tekort oid)

Probeer de shet ook vast te zetten als je je paard gevangen hebt, of misschien eerst de shet vangen en aandacht geven?
Misschien met wat brokkies of lekkers oid..
Misschien helpt het, is het proberen waard.
Zo krijgt hij het gevoel misschien dat ie ook belangrijk is ipv een lastpak Clown

Kan eerder genoemd zijn, maar heb tussenliggende pagina's niet gelezen.

Die aandacht krijgt hij altijd eerst, juist omdat mijn ander paard niet zo'n knuffelaar is. Als ze maar kan eten is ze gelukkig. Maar veel gewriemel aan haar lijf, is ze liever kwijt dan rijk.
Een hapje krijgt hij ook altijd als eerst, kan ook niet anders, de manier waarop hij komt drummen.

Dus tot daar wil ik hem ook wel de aandacht geven die hij verdient. Maar ik wil verkrijgen dat hij er ook genoegen mee neemt als het aan de ander is. Als ik haar snel effe borstel moet ik me niet komen bijten of haar komen ambeteren door haar te staan aflikken. En haar al zeker niet aanzetten tot wegrennen.

Zoals hier eerder vermeld, moet ik kunnen bekomen dat hij beseft dat zij niet van hem is maar dat IK leider ben over beiden.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:42

Hoi,

Ik heb ook zo'n shetje gehad als gezelschap voor mijn paard. Ze vonden elkaar niet echt leuk,
maar ik snap echt wel dat je hem weg wilt doen. Ik heb haar ook weer verkocht.
De lol is er namelijk snel af want het gaat van kwaad tot erger. Op den duur trapte ie iedereen
die de wei maar in kwam. Mijn paard wilde niet meer bij me komen en de shet brak de halve stal
af enz.enz.enz. Je moet er ook lol in houden! En voor de shet is het op deze manier ook niet leuk
dus denk aan jullie beide en zoek er een goed tehuis voor zou ik zo zeggen. Om zo'n beestje denk
ik helemaal weer te heropvoeden is een hele klus en dus moet je er dan helemaal voor gaan. Ik
kan me voorstellen dat je daar geen tijd/moed voor hebt. Die van ons had overigens ook een
probleem met haar hormonen waardoor ze erg vervelend was. We hebben er alles aan geprobeerd
te doen want het ligt niet in onze aard een pony zonder pardon weer te verkopen, maar DENK
EROM ER KUNNEN OOK ONGELUKKEN GEBEUREN! En dan moet je uiteindelijk toch aan jezelf denken.
Dat was bij ons de doorslag om deze pony te verkopen (en uiteraard niet zeggen dat ie lief en braaf
is en aan mensen met kinderen verkopen!!!)

Groeten Joyce

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:13

Ik denk nog steeds dat het beter is om je shetje weg te doen. Je hebt er geen klik mee als ik het zo lees. Volgens mij verdient elk paardje gewoon een eigenaar waar ie mee klikt. Jij raakt daarentegen alleen maar gefrustreerder en daar zal hij ook weer op reageren. Waarschijnlijk voelt hij toch ergens de spanning.

Je kunt wel nog altijd eerst proberen of het werkt om je shetje vast te zetten als je met je paard gaat werken. Dat zou ik zeker doen als ik jou was.

Judje

Re: Onbeleerde shet heeft negatieve invloed op gedrag van braaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:17

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd uit dit topic, omdat deze offtopic waren en/of een persoonlijke aanval richting TS. Ook wanneer je het totaal niet eens bent met TS is dat geen reden om zo onvriendelijk te worden. TS helpen door uit te leggen wat te doen in de situatie zal voor meer verbetering zorgen dan haar persoonlijk aan te vallen. Bij deze het verzoek om weer respectvol en ontopic verder te gaan. Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:57

Misschien een idee om er een "bijrijder" bij te nemen voor de shet? Of koop er nog een shet bij Haha! je zal zien dat de shetlanders elkaar gaan opzoeken.
Of je hebt zodirekt 2 van die lastpakken natuurlijk. Clown Clown Clown Clown

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:20

Er zijn van mij div. posts verwijderd waarvan ik vond dat ze best konden, en helemaal niet zo onvriendelijk waren.
Beetje overdreven vind ik het wel.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:59

Ik heb enkel gevraagd de titel te veranderen, omdat bepaalde reacties me wel iets te ver gingen. Ik besef ook dat de reacties een gevolg waren van mijn grove titel.

Heb niet gevraagd posts weg te halen, maar ach het deert me ook niet. Graag verder met positieve tips dan. Zo helpen we dat shetje verder ipv dat dat beestje ook nog de oorzaak wordt van een Bokt-rel Lachen

Eowyn3003Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:14

Lieke_M schreef:
Ben vorige week nog met hem op de baan geweest, want ze moesten naar een andere wei, 1.5 km langs een 70-weg (waar ze 90 rijden). Dat ging, maar ik moet hem echt constant lopen kalmeren en hij loopt constant te dribbelen.

Dus nee ik ben echt niet bang van hem, hij is gewoon zo razend snel in zijn reactie en ja in zekere zin me te slim af.

Als je het vaker zou doen zou hij waarschijnlijk niet meer zo staan dribbelen. Knipoog Veel aan de hand oefenen enzo.

Dat van nee ik ben niet bang van hem, dat kan misschien zo zijn maar je bent toch niet de baas dus daar moet wel iets aan gedaan worden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:17

Om de reden, die vermeld werd voor het aanpassen van de titel ben ik verder gaan kijken en daarom zijn diverse berichten verwijderd. Wat iemand wel of niet vind kunnen verschilt natuurlijk per persoon. Daarnaast valt op Bokt alles onder persoonlijke aanval wanneer je je richt tot de TS en niet tot het probleem. Waarschijnlijk is dat niet voor iedereen zo en ontstaat daar ook een miscmmunicatie door. Lachen

Wanneer je je niet kunt vinden in het verwijderen van berichten dan kan je je daarvoor beter melden bij de mod in kwestie en deze per PB aanschieten, dan verder te gaan in het topic, aangezien dat ook allemaal (en dit dus ook Knipoog ) offtopic is. Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:27

eigenlijk vind ik het niet meer als logisch dat je gezelschapspaardje( ongeacht ras)
niet meewerkt als je er niets mee doet, hij heeft ook zijn aandacht nodig!
en moet ook leren wat de grenzen zijn.
zo was het in het begin met mijn gezelschapspaard ook zo, nu gaat het beter, maar ga toch voor een verzorgertje voor haar.

maar een verzorger betekend ook weer meer werk voor jou!

p.s. zelf heb ik niet voor een shet gekozen omdat er nog wel eens uitbrekers tussenzitten, en laat mijn paardje nu ook een uitbreker zijn!
vond ik geen verstandige combo

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:31

Vreemd dat de foto die ik plaatste weg is, zo ook het opkomen voor TS Clown (of ik moet kippig wezen), het mag gezellig zijn toch? en het was ONtopic, maar goed. Knipoog

TS, ik hoop dat je het gaat redden met je dier en zo niet, dan heb je het geprobeerd. Sterkte! Ach gut