Trailer en verzet probleem, gevaarlijk steigeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Trailer en verzet probleem, gevaarlijk steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:48

De meningen over dit onderwerp zijn erg verdeeld zie ik steeds weer.
De ene persoon heeft het over rust en niets forceren, de ander heeft het over dwang.

Lastige discussie, en ik denk dat we het nooit eens zullen worden!

Mijn mening is toch dat het per paard erg verschilt. Ik heb ook heel veel ervaring met moeilijke paarden laden, en heb sommige paarden met rust en 'achterwaarts voorwaarts etc' gedaan, maar andere moesten we er toch letterlijk inprakken. En geloof mij, dan hebben we alles al geprobeerd.

Het is dus niet zo dan 1 oplossing werkt voor het paard, hier moet je naar zoeken.

Over dat steigeren, idd een tik op de buik/borst wil nog wel eens werken, omdat ze zich dan 'blootstellen' aan gevaar. Een hengstenketting of hengstenbit wil ook nog wel eens werken (dan krijgen ze negatieve druk wanneer ze omhoog komen).
Geloof mij, met beide oplossingen worden ze boos.

Enga met trailergedrag niet uit van angst, dat zou je anders snel genoeg merken. 9 van de 10 keer is het koppigheid en het 'ik ben toch sterker dus ik ga er toch niet in' syndroom...

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 16:20

Mijn vader en ik gaan komende donderdag naar de theorieavond van petra vlaskamp Ja.
(2moons)

Jaa ik ben het wel met jou eens, die van mij doe the techt niet uit angst maar uit eigenwijsheid Ja

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:48

trailerladen kan je inderdaad beter aan een deskundige overlaten ,maar het steigeren.. zoals iemand zei, laat iem mee gaan met de longeerzweep ofzo.. dat helpt echt niet. steigeren is iets waar jezelf aan moet werken, dat is toch iets waar je samen met je paard doorheen moet, ze zijn niet gek, en weten precies wie er met ze werkt, zo kan hij met een zekere ruiter zich netjes gedragen en met de eigenaar die wat onzeker is , de draak uithangen

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:32

Hmm ik ben geen angstige ruiter, pak hem dan ook zeker aan wanneer hij weer bezig is maar meneer protesteert alleen maar Ja

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:06

Ik ben ook absoluut niet bang aangelegd.
En mijn paard weet ook absoluut wel dat ze ongelofelijk op haar sodemieter krijgt als ze steigert en kliert...
En daarna gaat het vaak ook een paar dagen/weken goed. Maar ineens heeft mevrouw dan weer zo'n bui.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:14

myxlea schreef:
Mijn vader en ik gaan komende donderdag naar de theorieavond van petra vlaskamp Ja.
(2moons)

Goede keus.

Ze heeft Mando ook super geholpen en na 2 uur ging sukkel er in draf in....
Ze heeft het filmpje er ook nog van....

Doe ze maar de groetjes van me...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:37

en hoe is het gegaan?

Ben je wel geweest????

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 10:28

Ik ga 6 januari wnat mijn vader kon niet afgelopen donderdag Ja