Trappen tegen de stalwand:S hoe oplossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Trappen tegen de stalwand:S hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:35

xx_ladyilse schreef:
Maartje1990 schreef:
jemig.. je zit toch niet écht te overwegen om schrikdraad in de stal van je paard te doen? Bloos!

Nee ik ga allemaal ballonnetjes ophangen en als ze daar dan tegenaan trapt schrikt ze Clown

ik heb dit 1 week gedaan (een draadje aan de buitenkant boven de deur) bij een pension pony die telkens op de deur ging staan en benen over de deur stijgerde. hij zag het draadje en haalde het niet in zijn hoofd om te drammen, at gewoon zijn ochtend eten binnen. Goed ik had zo'n pony niet op stal gezet maar het is niet mijn pony.

Je zou nog kunnen denken aan voer verstoppen of door stro strooien, hebben ze wat te doen. Maar dit is allemaal korte termijn en probleem verleggen. Ik straf schoppen en vervelend stalgedrag altijd af. Ik snap waarom ze het doen, maar ze mogen het niet, een flinke brul of eventueel een pas achteruit sturen (boos) is genoeg ik laat ze dan even 5 min nadenken en kom ze dan even knuffelen. Nu zijn er ook hopeloze gevallen, maar die zet ik dus gewoon liever niet op stal Tong uitsteken

Misschien kun je hier wat mee:
-Heeft je paard een maatje?
-Doet je paard wat met de jolybal en de liksteen?
-Is het een soort gewoonte geworden (misschien gewoonte doorbreken)?
-Hoe is de conditie van je paard?
-Krijgt je paard voldoende beweging?
-Heeft het sociaal contact?
-kan het naar buiten kijken?
-Misschien lichtje of radio aan laten?
-Blijf zelf niet in het negatieve hangen maar probeer het positieve te belonen.
-Wil je paard jou iets vertellen (wat is jou karakter, laatste tijd iets ergs meegemaakt etc)
-etc etc

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 23:40

Je zou nog kunnen denken aan voer verstoppen of door stro strooien,Dit doe ik dus al hebben ze wat te doen. Maar dit is allemaal korte termijn en probleem verleggen. Ik straf schoppen en vervelend stalgedrag altijd af.Doe ik dus altijd ook Ik snap waarom ze het doen, maar ze mogen het niet, een flinke brul of eventueel een pas achteruit sturen (boos) is genoeg ik laat ze dan even 5 min nadenken en kom ze dan even knuffelen. Nu zijn er ook hopeloze gevallen, maar die zet ik dus gewoon liever niet op stal Tong uitsteken

Misschien kun je hier wat mee:
-Heeft je paard een maatje?
[bJa][/b]
-Doet je paard wat met de jolybal en de liksteen?
Ze vreet ze bijna op:P
-Is het een soort gewoonte geworden (misschien gewoonte doorbreken)?
Ik denk wel dat het een gewoonte is maar doorbreken doet ze niet
-Hoe is de conditie van je paard?
Goed
-Krijgt je paard voldoende beweging?
Absoluut rijden en de hele dag buiten
-Heeft het sociaal contact?
Ja
-kan het naar buiten kijken? Kan ook naar buiten kijken idd
-Misschien lichtje of radio aan laten? Heb ik alle twee geprobeerd
-Blijf zelf niet in het negatieve hangen maar probeer het positieve te belonen. Probeer ik ook
-Wil je paard jou iets vertellen (wat is jou karakter, laatste tijd iets ergs meegemaakt etc) Ik weet het niet.....
-etc etc[/quote]

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:41

Wat ik haar aandraag is volgens mij ook een oplossing. En naar mijn mening een hele goed. Binnen 1 nacht, misschien wel een uur heeft het paard datgene afgeleerd waar ze last van heeft.

En dat je ons als gek bestempeld moet je zelf weten. Wij weten hóe we het veilig af kunnen maken, voor paard en stal. En daarover adviseren we de TS. Daar kan ze mee doen wat ze wil.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 23:45

Ik ga zeker wat met de reactie's doen. Maar hou vooral niet op met Reacties geven want als de ene niet lukt kan ik het andere weer proberen.

Ook bedankt CarpeDiem;)Je snapt het helemaal.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:45

pfft jij hebt echt al veel geprobeert Tong uitsteken
misschien een verandering in voer? Heb je al gedacht aan bijvoorbeeld lucerne of grasmix?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:05

Een van mijn paarden doet dit ook. Heel vervelend! Zodra haar eten op is begint ze als een gek tegen de muren te timmeren, echt keihard! Af en toe loopt ze er gewoon kreupel van.
Ze loopt van smorgens vroeg tot savonds laat buiten en krijgt meer dan genoeg hooi en stro (ze is zelfs te dik) en ze heeft maatjes en kan naar buiten kijken. Maar dat maakt allemaal niks uit. Zodra haar eten op is gaat ze keihard met haar voorbenen tegen de muren slaan.

We hebben wel een poosje een stroomdraad in de stal gehad op ongeveer een meter hoogte en dat hielp wel heel goed en er gebeurde niks mee. Mijn paard ligt altijd erg veel in haar stal en ook rollen en ze kwam er nooit in vast ofzo. Maar we hadden niet steeds de stroom erop en als ze dat door had knaagde ze de draad gewoon door. Ze is heel slim en heeft meteen door of er wel of geen stroom op staat. Ik vond het toch niet zo'n prettige oplossing en heb de draad er weer uit en voer haar nu zo rond 12 uur snachts nog wat hooi en heb zo'n voerton met een gat erin, daar doe ik allemaal wortels in stukjes in en nog wat snoepjes en biks. Dan houd ze het meestal wel tot een uur of 6 smorgens vol. En dan ben ik meestal wel wakker en ga ik naar de stal om ze te voeren.
In de zomer laat ik haar wel snachts buiten als het niet onweerd e.d. en als het verder mooi droog weer is ook wel, maar nu is het veel te nat en kan ze nergens droog liggen. Een schuilstal hebben we niet en mogen we ook niet bouwen van de gemeente helaas.
Maar ik overweeg toch nog wel om haar hele stal met rubber te bekleden, volgens mij is dat de enige echte oplossing.

Ik wens je veel sterkte hiermee! Het is een vreselijk lastig probleem! Hopelijk vind je snel een oplossing.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:08

Ik werd door een 'boktgenootje' op dit topic gewezen, omdat mijn paard precies hetzelfde heeft gehad.
Mijn paard sloeg zelfs zo hard dat ik haar snachts buiten ging zetten omdat we er niet meer door konden slapen (onze stal staat achter ons huis). En een paar weken later sloeg ze zelfs de planken uit de staldeur. Ik heb ook van alles geprobeerd: rubber matten opgehangen, die ze er ook afsloeg, een hele harde, sterke plaat opgehangen, bovendeur dicht, niets hielp. Bij haar had het trouwens te maken met verveling en honger. Zodra het licht werd buiten dacht zij dat ze eten kreeg.
Nu heb ik een stroomdraadje rondom haar stal gespannen. Is niet de meest ideale oplossing, maar ik wist er gewoon geen raad mee. Nu zet ik de stroom nog maar 1x per week aan.
Ze heeft een ruime stal, dus hoeft de draad absoluut niet te raken.
Klinkt misschien hard, maar ze heeft er echt geen last van. Ze heeft de draad nl. 1x geraakt en weet nu dat ze van de planken af moet blijven... Beter dit dan dat ze haar benen straks vol botsplinters van het schoppen!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:48

Mijn paard deed dit ook, alleen met z'n voorbeen, maar die deed het richting een paard die hij niet moest .... Mhh .... Oordoppen in misschien? Clown

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:57

op marktplaats staan koeien matten te koop, tweede hands! Zo duur is het niet ik heb 7 euro per mat betaald, ook bij een boer. Volgens mij heel wat goedkoper dan een dierenarts rekening.

Ruilen van stal kan ook helpen!

sterkte

friendly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:23

oh ik ken ook een paard die dat doet, ik volg dit even want ik weet niet hoe het moet stoppen :S

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:23

lizzy1 schreef:
Ik werd door een 'boktgenootje' op dit topic gewezen, omdat mijn paard precies hetzelfde heeft gehad.
Mijn paard sloeg zelfs zo hard dat ik haar snachts buiten ging zetten omdat we er niet meer door konden slapen (onze stal staat achter ons huis). En een paar weken later sloeg ze zelfs de planken uit de staldeur. Ik heb ook van alles geprobeerd: rubber matten opgehangen, die ze er ook afsloeg, een hele harde, sterke plaat opgehangen, bovendeur dicht, niets hielp. Bij haar had het trouwens te maken met verveling en honger. Zodra het licht werd buiten dacht zij dat ze eten kreeg.
Nu heb ik een stroomdraadje rondom haar stal gespannen. Is niet de meest ideale oplossing, maar ik wist er gewoon geen raad mee. Nu zet ik de stroom nog maar 1x per week aan.
Ze heeft een ruime stal, dus hoeft de draad absoluut niet te raken.
Klinkt misschien hard, maar ze heeft er echt geen last van. Ze heeft de draad nl. 1x geraakt en weet nu dat ze van de planken af moet blijven... Beter dit dan dat ze haar benen straks vol botsplinters van het schoppen!

Ik heb dus PRECIES het zelfde als jij Bloos Ze staan achter mijn huis. Maar die van mij doet het overdag ook. En heeft dus gister ook een plank eruit gemept! ook een sterke houtsoort waar cement in verwerkt zit. Ik ga je oplossing toch proberen. Mijn stallen zijn ook echt heel groot in princiepe kunnen er 2 paarden in staan dus ze hoeft de stal niet te raken.

Ik ga het zeker proberen Je hoort nog van mij of het werkt!!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:23

Die van mij heeft er echt respect voor. Ik had een tijdje terug een aantal weken de stroom uitgelaten omdat het zo goed ging en ik het dus niet nodig vond om de stroom aan te laten, mept ze er gelijk weer een plank uit. Dat was ook overdag. Mijn vader was gras aan het maaien en dan weet ze dat ze dat gras krijgt. Dan moet ze ff laten horen dat zij als eerste krijgt. Dus daarom staat de stroom gewoon af en toe weer aan.
Ik heb de draad op 1 m. hoogte. met een klipt aan de kant van de staldeur zodat je makkelijk in en uit kunt.
Mijn dierenarts zei zelf ook dat het levensgevaarlijk is als paarden de planken doorschoppen, dus deze oplossing is echt noodzakelijk (vind ik). Als ze met een been achter zo'n kapotte plank blijven hangen, kun je ze af laten maken....
Ik hoor wel of het lukt!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:36

Hetzelfde probleem :S.
je moet het negeren, das volgens mij de enige oplossing:S
het is gewoon een kreet van 'geef me eten!'
en daar moet je niet intrappen!

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:47

G_Forever schreef:
Hetzelfde probleem :S.
je moet het negeren, das volgens mij de enige oplossing:S
het is gewoon een kreet van 'geef me eten!'
en daar moet je niet intrappen!

k reageer er ook totaal niet op, en weet zeker dat t geen geef me eten actie is want ze heeft onbeperkt hooi....... verveling denk ik eerder.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:44

Negeren was bij mij geen optie. Ze trapt de hele stal aan flarden. Ze had op een gegeven moment 7 planken eruit liggen. Het was gewoon echt gevaarlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:15

xx_ladyilse schreef:
Heb de dierenarts nogmaals laten komen, nu omdat haar benen dik werden. Virale infectie was het gevolg. Maar dus niet door het trappen:S:S:S en ze trapt nog!!!! ik weet het niet meer?? Ze komt genoeg naar buiten( de hele dag!) en heeft genoeg hooi en speeltjes voor snachts. ik word er langzamerhand echt gek van dat gestamp:S:S:S Heeft iemand hier een verklaring voor, medisch of kan ik dit verhelpen:S ik ben radeloos

als haar benen dik worden heb je goede kans dat je met stalbenen te maken hebt. dat betekent een gebrek aan beweging. waarom komt ze niet buiten bij slecht weer, en waarom moeten ze 's nachts op stal? als je merkt dat je paard liever buiten is, en je hebt die mogelijkheid, laat haar dan lekker buiten. een hoop paarden vinden het prima, 's nachts op stal, maar er zijn er nu eenmaal die het daar niet mee eens zijn.

je zegt dat het geen verveling kan zijn omdat je speeltjes geeft. het paard bepaalt of die speeltjes genoeg zijn, niet jij. het paard kan zich dus alsnog doodvervelen.

overmatig trappen zoals je beschrijft is een stereotiep gedrag, veroorzaakt door een geestelijk ongemak. probeer uit te vinden wat dit ongemak is en neem het weg. een rubbermat tegen de wand maakt dat jij het niet hoort, maar voor het paard verandert er niets. je paard geeft aan te maken te hebben met ongemak, het is aan jou als eigenaar om het haar prettiger te maken.

je 'straf' (haar in 'de kou' zetten 's avonds laat) zag zij blijkbaar niet als een straf, omdat ze zich daarna netjes heeft gedragen, en minder last heeft gehad van haar probleem. misschien scheelt het als je ze er 's avonds altijd even uitlaat? overigens vind ik het nogal getuigen van gebrekkige kennis van paardengedrag om zoiets als een straf te zien. een paard is geen mens die buiten staan in 'de kou' een vreselijke ervaring vindt hoor, haha!

wat hebben ze overdag buiten te eten? en hoe groot is de uitloop? wat doet ze als je de stal openlaat á la loopstal?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:29

Ik ben het niet helemaal eens, met hetgeen wat hierboven gezegd wordt. Mijn paard staat de hele dag buiten en gaat pas 's avonds naar binnen. Dan staat ze echt bij het hek te hinniken dat ze naar binnen wil. Mijn paard staat dus graag op stal. Ze verveeld zich absoluut niet op stal, maar ze is thuis de leider en wil heel duidelijk laten zien wanneer het etenstijd is. Zij schopt puur omdat ze wil eten. Zelf eet je ook niet de hele dag door. Dus zij moet ook leren wachten tot het etenstijd is.
Wat betreft die stalbenen; dat heeft mijn paard ook. Ze is nu geschoren en de stalbenen zijn weg. Mijn paard staat gemiddeld 16 uur per dag buiten, dus heeft zij echt geen gebrek aan beweging! Het ene paard heeft daar sneller last van dan de ander.
Een paard dat veel gereden wordt en dus intensief getraind wordt, (vind ik) kun je 's nachts niet buiten laten staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:28

lizzy1 schreef:
Ik ben het niet helemaal eens, met hetgeen wat hierboven gezegd wordt. Mijn paard staat de hele dag buiten en gaat pas 's avonds naar binnen. Dan staat ze echt bij het hek te hinniken dat ze naar binnen wil. Mijn paard staat dus graag op stal. Ze verveeld zich absoluut niet op stal, maar ze is thuis de leider en wil heel duidelijk laten zien wanneer het etenstijd is. Zij schopt puur omdat ze wil eten. Zelf eet je ook niet de hele dag door. Dus zij moet ook leren wachten tot het etenstijd is.
Wat betreft die stalbenen; dat heeft mijn paard ook. Ze is nu geschoren en de stalbenen zijn weg. Mijn paard staat gemiddeld 16 uur per dag buiten, dus heeft zij echt geen gebrek aan beweging! Het ene paard heeft daar sneller last van dan de ander.
Een paard dat veel gereden wordt en dus intensief getraind wordt, (vind ik) kun je 's nachts niet buiten laten staan.

niet? bij ons zijn er 12 die 24/7 buiten staan het hele jaar door, waaronder meerdere die gewoon doorgetraind worden in de winter.
verder is je vergelijking 'zelf eet je ook niet de hele dag door' gewoon lachwekkend, een MENS doet dat niet nee, een PAARD wel! dat zit in zijn systeem en daar is het spijsverteringsstelsel op gebouwd. als jouw paarden moeten wachten op hun eten kan ik me voorstellen dat ze tekeer gaan, dat is nl gewoon niet eerlijk. voeren gebeurt waarsch. direct of enige tijd na het op stal zetten. je ziet dat zó vaak, en dan denkt men dat het paard gráág op stal is, terwijl het werkelijk gaat om niets meer of minder dan het voeren op zich. probeer maar eens, binnen voeren, en daarna je stal openzetten als het voer op is. 100% dat het paard eruit loopt.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:57

Paardje die waarschijnlijk niet zo graag opgesloten staat..
geen wonder is een kuddedier en moet normaalgezien buiten in de kudde lopen, is de enige echte reden!

maar goed! Kan jij niets aan doen he natuurlijk! is gewoon onze maatschappij

een oplossing...
hmzzz die joyball en liksteen hangen van paard tot paard af en zijn vaak gewoon fantasiën zoals je wel meer tegenkomt in de paardensport!

mss zou rubberen matten aan de zijkant wel nog geen al te slecht idee zijn!
misschien vind hij het geluid leuk en wil graag opvallen tussen de rest in de stal :d
je weet maar nooit, gevoelens van dieren kun je niet altijd leren...

luister hier en daar naar wat mensen je vertellen en trek er je conclusies uit...
je kunt eens proberen,
lukt het niet zoek je verder naar een volgende oplossing...

mss ook vragen of ze hem regelmatig eens buitenlaten,
zodat hij zijn benen natuurlijk kan strekken en niet in de richting van de muur wand...Haha!

moet inderdaad wel een beetje lastig zijn,
maar je meot het paard ook begrijpen,
soms hebben ze nu eenmaal een moeilyk momentje met opgesloten te staan!

veel succes!
hopelyk vind je een oplossing,

Liefs Florrtje

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:06

lizzy1 schreef:

Ook met een voorgangertje van me ben ik het niet helemaal eens met jou over het eten...

wanneer eet jij? wel bij mij is dat de ene dag rond 6u 's avonds
de andere 8u als het een heele drukke dag was 10 u (savonds)

wel ja, ik kies nu eenmaal wanneer ik eet.
mijn hondje kan ook van dat principe meegenieten,
hij heeft geen omheining en gaat en staat waar hij wil maar blijft wonder bij wonder toch thuis..
wanneer krijgt hij eten? wel 24/7
de zak met eten staat gewoon open en ze nemen zoveel ze nodig hebben.

en iedereen denkt ooo die mijne vreet hem dood,
ja inderdaad mss de eerste dagen wel, maar eens ze wetn dat ze het gewoon te nemen hebben zijn ze niet meer bang dat ze hun eten morgen niet gaan krijgen.

je paard is enkel opdringerig om uit voorzorg zo rap mogelijk zen eten in voorraad te slaan voor de volgende dag,

wie weet kom je dan niet af of moet hij langer wachten...
een beetje 'dom' dat jij gaat bepalen wanneer je paard moeten eten.

niet aanvallend bedoeld natuurlijk, maar denk er eens over na Lachen

liefs florrtje

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:26

ben benieuwd of de TS al iets geprobeerd heeft.. Lachen

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:09

Als het zo fijn zou zijn om sportpaarden dag en nacht buiten te zetten dan deed allang iedereen dat. Helaas zitten daar heel veel nadelen aan, waaronder kou die op de spieren kan slaan. Haargroei wat je niet kunt stoppen en paarden gaan er gewoon vreselijk uitzien.

Als ik zo'n paard zou hebben zou ik stroomdraad overwegen als ik alles al geprobeerd zou hebben. Heb het zelf ook wel eens gedaan en het heeft gewoon resultaat! En beter een stroomdraad in de stal dan een paard in de kliniek, weet je hoe lang hij dan op stal moet blijven staan? Haha!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:24

Vudress schreef:
Als het zo fijn zou zijn om sportpaarden dag en nacht buiten te zetten dan deed allang iedereen dat. Helaas zitten daar heel veel nadelen aan, waaronder kou die op de spieren kan slaan. Haargroei wat je niet kunt stoppen en paarden gaan er gewoon vreselijk uitzien.

Als ik zo'n paard zou hebben zou ik stroomdraad overwegen als ik alles al geprobeerd zou hebben. Heb het zelf ook wel eens gedaan en het heeft gewoon resultaat! En beter een stroomdraad in de stal dan een paard in de kliniek, weet je hoe lang hij dan op stal moet blijven staan? Haha!

Sorry hoor,, vreselijk uitzien??
Voor jou misschien wel, maar voor mij, hoe vuiler ze zijn en hoe hariger hoe blijer ik ben en hoe gelukkiger mijn paardjes zijn. Kou kan enkel en alleen op de spieren slaan als je paard onvoldoende haar aanmaakt door een medische kwestie of als je je paard kaalscheert. Wat zijn de nadelen van op de wei staan? Haar en modder ? Dat heet nou eenmaal paard.
En waarom veel sportpaarden de hele dag op stal staan heb ik nooit begrepen.

TS, misschien kan je eens proberen zodra ze begint te schoppen, je haar laat verschieten, bv door iets engs opeens in of tegen de stal te gooien ??

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:54

merrieveulen schreef:
xx_ladyilse schreef:
Heb de dierenarts nogmaals laten komen, nu omdat haar benen dik werden. Virale infectie was het gevolg. Maar dus niet door het trappen:S:S:S en ze trapt nog!!!! ik weet het niet meer?? Ze komt genoeg naar buiten( de hele dag!) en heeft genoeg hooi en speeltjes voor snachts. ik word er langzamerhand echt gek van dat gestamp:S:S:S Heeft iemand hier een verklaring voor, medisch of kan ik dit verhelpen:S ik ben radeloos

als haar benen dik worden heb je goede kans dat je met stalbenen te maken hebt. dat betekent een gebrek aan beweging. waarom komt ze niet buiten bij slecht weer, en waarom moeten ze 's nachts op stal? als je merkt dat je paard liever buiten is, en je hebt die mogelijkheid, laat haar dan lekker buiten. een hoop paarden vinden het prima, 's nachts op stal, maar er zijn er nu eenmaal die het daar niet mee eens zijn.

je zegt dat het geen verveling kan zijn omdat je speeltjes geeft. het paard bepaalt of die speeltjes genoeg zijn, niet jij. het paard kan zich dus alsnog doodvervelen.

overmatig trappen zoals je beschrijft is een stereotiep gedrag, veroorzaakt door een geestelijk ongemak. probeer uit te vinden wat dit ongemak is en neem het weg. een rubbermat tegen de wand maakt dat jij het niet hoort, maar voor het paard verandert er niets. je paard geeft aan te maken te hebben met ongemak, het is aan jou als eigenaar om het haar prettiger te maken.

je 'straf' (haar in 'de kou' zetten 's avonds laat) zag zij blijkbaar niet als een straf, omdat ze zich daarna netjes heeft gedragen, en minder last heeft gehad van haar probleem. misschien scheelt het als je ze er 's avonds altijd even uitlaat? overigens vind ik het nogal getuigen van gebrekkige kennis van paardengedrag om zoiets als een straf te zien. een paard is geen mens die buiten staan in 'de kou' een vreselijke ervaring vindt hoor, haha!

wat hebben ze overdag buiten te eten? en hoe groot is de uitloop? wat doet ze als je de stal openlaat á la loopstal?

Ze staan binnen overdag omdat het weiland op dit moment erg slecht is en ik ze niet de hele tijd in de modder wil laten staan daar komt bij ze staat 's avonds te zeuren dat ze naar binnen wil.
De deur heeft meerdere keren opgestaan naar buiten, maar dit wil ze niet en gaat ze dus écht niet door naar buiten.

Dat ze trapt heeft er ook mee te maken dat ze haar buurvrouw niet mag. En dat ze een beetje voedernijd heeft. ( Vorige eigenaar even geinformeerd en vertelde dit mij)

Overdag krijgt ze zat genoeg eten.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:55

Dorienn schreef:
Vudress schreef:

Sorry hoor,, vreselijk uitzien??
Voor jou misschien wel, maar voor mij, hoe vuiler ze zijn en hoe hariger hoe blijer ik ben en hoe gelukkiger mijn paardjes zijn. Kou kan enkel en alleen op de spieren slaan als je paard onvoldoende haar aanmaakt door een medische kwestie of als je je paard kaalscheert. Wat zijn de nadelen van op de wei staan? Haar en modder ? Dat heet nou eenmaal paard.
En waarom veel sportpaarden de hele dag op stal staan heb ik nooit begrepen.

TS, misschien kan je eens proberen zodra ze begint te schoppen, je haar laat verschieten, bv door iets engs opeens in of tegen de stal te gooien ??

Ook dat heb ik al geprobeerd. als ze trapte hebben we haar jollybal wel eens naar binnen gegooit, ja ze schrok zich rot, maar het loste niks op.