flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:25

Ik heb 2 jaar een heel flegmatieke ruin gehad, zeg maar oer lui.
Bij het idee al dat hij moest werken had hij het zweet op zijn voorhoofd. Alleen tijdens buitenritten was hij iets meer voorwaarts. Moest constant hulpen geven om hem aan de praat te houden, zodra ik geen hulpen of beendruk gaf dan stond hij stil. Maar met 1 ding was meneer wel snel en dat was bokken, minstens 1 x per week ging ik er in salto vanaf. Ik was altijd bloedpaarden gewend en dan is zo'n trapzak wel even heel anders.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:29

je moet iig heel erg consequent rijden, vooral strict met reactie op je been, en ook in de omgang zorgen dat ze zelf moeten nadenken, anders vinden ze het wel best. Met rijden ook niet te lang dezelfde oefening, maar veel afwisselen, en daarnaast veel herhalen omdat - mijn ervaring - ze ook niet zo snel leren. Ik moet zeggen dat het paard dat ik rijd anderzijds ook nog best bang is, en zomaar kan wegspringen (gisteren) en dat vind ik een lastige combinatie.

@ikima, het is idd heel verleidelink om met veel been te gaan rijden, en dat mag ik dus juist absoluut niet. 1 * been, en dan meteen eraf halen. Evt dan weer naar voren 'trappen', maar niet iedere pas been eraan houden. Ik merk wel dat ik met dit paard gewoon heel erg hard moet werken (niet alleen drijven, maar ook corrigeren omdat zijn schouder eruit valt, lengtebuiging verdwijnt etc) voor relatief weinig effect, hoewel dat wel sterk verbetert, waar mijn sensibele vlugge merrie met 1 aanwijzing al weet wat de bedoeling is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:32

FLegmatiek is een ander woord voor slim.
Sommige mensen noemen het lui, maar ze zijn niet lui, alleen moeilijk te motiveren, vinden niet alles zomaar leuk.
Het gemiddelde flegmatieke paard is doorgaans niet lui op een buitenrit bijvoorbeeld.

Ze zijn doorgaans wel cool, dominant en slim. En daar komen ze heel ver mee.

Ik heb er zo eentje.
Geweldig paard.

ik zou zeggen sporen af, helpt toch niets.
wees heel duidelijk en consequent.
Vraag iets en bij geen reactie, maak het moeilijker voor ze. Zodat het gevraagde direct doen makkelijker is als het 'niet voelen en negeren'.

Doe leuke dingen. Eeuwig over de hoefslag met een keer een figuurtje is slaapverwekkend voor dit type paard. Doe verschillende dingen. Leg op een rare plek een balkje. Ga van de hoefslag af. Doé dingen.

Als ze het goed doen onmiddellijk stoppen. Ook als je nog maar tien minuten aan het rijden bent. Stoppen met werken is een enorme motivator voor dit soort paarden. Dus als je een goede reactie krijgt, beloon die dan gelijk door niets meer te doen, teugels los te gooien en uitstappen.

De volgende keer hebben ze dat onthouden.
Succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:38

Anya schreef:
FLegmatiek is een ander woord voor slim.

mss geldt dat voor jouw paard maar voor de mijne echt absoluut niet. Ik heb heel wat slimme paarden gereden, en hoe lief deze ook is, hij is gewoon echt absoluut niet slim. En in dat geval werkt na 10 minuten stoppen dus ook absoluut niet. Zo ben ik wel begonnen ( hij had ook totaal geen conditie) maar het is pas echt verbeterd nu hij iig consequent aan het been is.
Hij is al liever lui dan moe, en pas na een half jaar heel hard werken heb ik hem nu zover dat hij een half uur echt aan het werk blijft ipv na 10 minuten het bijltje erbij neer te gooien.

En ik merk gewoon dat hij dingen niet snel snapt. Met heel veel herhaling wordt het beter, maar die heeft hij wel nodig.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:42

even een stipje, heb namelijk ook een flegmatiek paard. Ik versta daar onder, koel, rusig, onverstoorbaar, en liever lui dan moe. hoewel...sinds we op de nieuwe stal staan is hij opeens super actief...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:42

ja dat kan ook natuurlijk.
Maar dan geldt wel wees duidelijk en consequent en maak het gevraagde makkelijk en het ongevraagde moeilijk.
Want scherpere sporen, scherper bit, langere zweep helpt i.i.g.altijd maar even.
Laatst bijgewerkt door Anya op 21-11-08 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:43

Lielle, ik heb alles geprobeerd bij die ruin, weet ook dat je zo min mogelijk beenhulpen moest geven. Maar na 2 jaar mij uit de naad werken om hem te laten lopen heb ik hem weggedaan. Met springen was hij ook superlui, hij sprong wel maar ook dat ging traag, als ik boven de sprong was had ik soms het gevoel dat hij als een baksteen halverwege naar beneden zou donderen. Met longeren was ik na 10 minuten kapot omdat hij geen stap harder wou lopen, longeerzweep maakte ook totaal geen indruk.
Nu heb al 13 jaar een lekker looplustige merrie die wel meteen reageert en ook normaal door blijft lopen, wat een verademing.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:45

Dan past dat type paard gewoon beter bij jou Ikima Ja

Ik bedenk me opeens dat in sommige situaties een supplement kan helpen. Er stond bij ons een enorm lui niet vooruit te branden paard. Dat kreeg op enig moment MaxH voorgeschreven van de DA. Na 2 weken was dat paard zichzelf niet meer.. hij liep Knipoog Niet dat dat altijd de oplossing is, maar ik dacht ik schrijf het hier toch maar neer, want het was heel apart hoe dat paard veranderde.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:47

Meldt zich Clown

Mijn 4 jarige haflinger heeft het woord flegmatiek uitgevonden geloof ik, zo erg 'heeft hij het'.
Hij is in omgang daardoor wel helemaal geweldig vind ik trouwens; superlief, knuffelig en braaf.
Wel weer wat opdringerig en lomp, dat is dan weer de keerzijde haha.
Met rijden is hij buiten lekker vlot maar dat is dan ook het enige.
Tot nu toe heb ik behalve het buitenrijden niet echt iets gevonden dat hem interesseert helaas.
Een sprongetje vindt hij ook niet tof, dan moet je immers je benen optillen Knipoog
Ik rijd hem meestal zo'n 2 hooguit 3x per week een half uur.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd; met spoortje of zonder, meteen beginnen als je de bak inkomt (met een omweg naar de bak rijden zodat hij al warmgereden is en je dus meteen in draf kunt binnenkomen zeg maar), verschillende opbouw of rustmomenten tijdens het rijden...
Nu rijd ik hem een half uur, dat is incl in en uitstappen (beide kort want ik moet ook nog een stukje naar de bak heen en weer rijden en hij staat al buiten in de wei, dus helemaal koud begin/eindig ik niet in de bak) en dan laat ik hem tussendoor 2keer halsstrekken.
Eigenlijk vind ik dat wel overdreven; hij hoeft dus maar 10min. te rijden en dan mag hij weer 2 rondjes lang en laag stappen.

Heb laatst priveles gehad en van hem moest ik hem juist vaak obergangen terug rijden.
Hij legde uit dat een paard dat niet voorwaarts is, alleen maar uit elkaar door de bak geschopt wordt zeg maar als je hem juist voorwaarts wil rijden op de lange zijde ofzo. Daarin moest ik hem wel gelijk geven inderdaad. We zijn dus bezig gegaan met terugrijden, dan nageven en weer voorwaarts wegrijden. Dus: lichtrijden en dan steeds langzamer draven /schijnovergang naar stap en dan weer vlotter, of doorzitten en daadwerkelijk stappen en dan weer wegdraven.
Hij zei dat wanneer ik dat heel regelmatig zou doen, de reactie die hij geeft in elk geval voorwaarts is.
Verder lekker vlot galoperen.
Nu is mijn paard ook jong en gaat dit niet alleen over het flegmatieke, maar ook bv over de aangeboren scheefheid van een jong paard, en de huppel die hij soms nog maakt met aandraven.
Helaas heeft mijn pony zich de keer erop onderweg naar de bak verstapt en zijn we dus sindsdien met bovenstaande nog niet weer bezig geweest Boos!
Het gaat met rijden al wel iets beter, eerst zweette hij helemaal niet en mij kon je bijelkaar vegen Koe
Nu zie ik blij dat zijn haren op de borst soms wat plakkerig zijn of dat er een paar drupjes zweet onder de singel zitten, haha!

Als er nog iemand in mijn buurt woont met ervaring met het rijden van zulke flegmatieke pony's en die voelt zich geroepen; hulp is welkom Haha!

Mijn nieuwe aanwinst is ook zo flegmatiek als ik weet niet wat, daar baal ik dan wel van.
Het is verdorie een 2jarige arabier maar in zijn hele doen en laten is het precies mijn haflinger!
Het hele karakter, zijn doen en laten enz. Kan wel zien waarom ik op hem viel Vork
Hoop dat het bij hem nog "goedkomt" want nog zo eentje met rijden trek ik denk ik niet No Cheer

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:49

Anya, dat klopt helemaal, mij eerste was 100% volbloed en was een geweldig paard. Mijn huidige lijkt ook veel op haar. Ik viel toen voor zijn mooie en ruime gangen terwijl het helemaal niet mijn type paard was. Geef mij maar zo veel mogelijk bloed, die bokken trouwens ook niet of zelden, is mijn ervaring.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:51

stipje, nu geen tijd om te reageren. Maar ik heb er ook 1

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:52

Heel veel been gebruiken,sporen en zweep desnoods, werkt bij deze paarden alleen maar averechts. Hoewel de verleiding om het te doen zeer bekend is, is dat de beste manier om ze langzamer te maken, hun motivatie tot beneden vriespunt te brengen en volledig af te stompen (en flink te bokken omdat ze dat gezeur moe zijn)

Het enige wat bij deze paarden goed werkt is motivatie... zorgen dat ze het leuk vinden om te doen dmv veel beloning en bovenal trainen op gevoeligheid voor het been... juist door het been zo weinig mogelijk te gebruiken. Kwestie van fases gebruiken om niet luisteren ongemakkelijk te maken en beloning te gebruiken om ervoor te zorgen dat een snelle reactie dat oplevert wat het paard wil hebben; voor de een is dat een bak snoepjes, voor de ander rust.

Maar het moet je liggen. Dat geld zeker niet voor iedereen. Als het niet je ding is, is het idd verstandig voor een ander paard te kiezen om frustratie aan beide kanten te voorkomen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:57

Liljebo volgens mij gaf jij een stuk terug een reactie over het laten eten na een stuk rijden enz, klopt dat?
Werkt dat ook als je zelf een snoepje geeft (aangezien ik in de bak geen gras in de hoek heb Knipoog ) of worden ze daar dan weer zeurderig van omdat jij ze het snoepje geeft. Krijg je dan dus een paard die zodra je gaat halthouden achterom gaat kijken waar zijn snoepje blijft Haha!
Had jij niet een paar maand terug in een topic genoemd dat je ook kunt stilstaan in iedere hoek als belonging (ze zijn immers liever lui dan moe) en dat uitbouwen tot om de hoek, na een rondje etc etc.
Of ben ik nav je reacties in de war met iemand anders, kan ook hoor.

Ik merk wel met rijden dat wanneer ik aan de losse teugel rijd, Storm gewoon lekker voorwaarts kan lopen. Ik heb dat ook een tijdje geprobeerd in de bak, toen had ik een lekker vlot paard maar toen ik de teugels oppakte merkte ik dat hij zowat haaks door de bochten ging, dus elke vorm van buigen die ik er moeizaam in had gereden was er na die drie weken aan de lange teugel rijden wel weer helemaal uit, dat vond ik zooo jammer!

Ik geef hem nu sportbrok en granenmix ipv basisbrok maar ook daarmee merk ik geen verschil inderdaad. Hij krijgt dan ook maar een halve kilo per dag hoor, daar kan het misschien ook wel aan liggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:02

Anya schreef:
Maar dan geldt wel wees duidelijk en consequent en maak het gevraagde makkelijk en het ongevraagde moeilijk.
Want scherpere sporen, scherper bit, langere zweep helpt i.i.g.altijd maar even.

Anya schreef:

sporen, zweep etc werkt wel, mits je heel consequent bent in het alleen gebruiken om je eerst gegeven beenhulp te versterken en ook meteen erna weer de hulp klein geeft. Niet alleen nog maar op zweep en sporen rijden.

@liljebo, je kunt ze idd veel vlugger aan je been krijgen (dat is gehoorzaamheid) maar mijn ervaring is wel dat ze vooral in hun hoofd traag zijn. Geen intrinsieke motivatie, je moet ze echt als ruiter aan de gang krijgen.

Ikima, ik snap wel wat je bedoelt. Ik rijd ook liever een hete donder, maar ik heb van dit paard (is niet van mij) wel heel veel geleerd. Maar zeker voor het crosswerk heb ik er liever een die wat heter en slimmer is, dan kunnen ze ook mijn foutjes eens oplossen Knipoog Maar het nadeel van die sensibele beesten is wel dat je ze heel correct moet rijden, want ze zijn ook zo maar beledigd. Maar als ze het eenmaal doen voor je, zijn ze er ook wel echt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:10

Flegmatiek zegt niks over de slimheid van een paard.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:11

Dat iets tragere van begrip herken ik dan weer niet. Paard is vrij snaps. Nageeflijkheid en buiging zijn geen probleem en bokken doet hij nauwelijks, maar het doet hem allemaal niet zo veel. Voor de kar, in de natuur, met voltige en tijdens het springen is hij ook beslist niet lui en denkt goed mee. Toen ik laatst toch een lijntje had opgezet met/ voor een vriend en zelf een laag sprongetje daarvan wilde nemen ging hij daar met zoveel compassie overheen dat ik dubbel van het lachen in m`n zadel hing, waarop hij volautomatisch doortufte naar de andere sprong - halve bak verderop - en die ook nam. Dat dan weer wel. Clown

Door een operatie aan zijn voetje en de nasleep daarvan kan ik zijn werk minder afwisselen (afwisseling komt zijn dressuurwerk doorgaans wel ten goede) en dat eist z`n tol, heb ik het idee.

Wat wel eens lastig is, is dat hij bij hem eventuele spanning 'naar binnen slaat'. Juist op het moment dat hij moet flitsen wordt hij wat onbereikbaar, moet plassen maar wil dat niet doen in publiek, etc.

Lielle`s opmerking over het hard moeten werken om alles te laten schuiven herken ik zeker wel. Het gaat beslist niet vanzelf allemaal, terwijl z`n halfbroer een überfanatiek dier is dat veel dingen uit zichzelf al aanbiedt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:20

Je schrijft dat de merrie het veulen nog aan de voet heeft, houd er dus maar rekening mee dat deze merrie helemaal niet zo flegmatiek hoeft te blijven als het veulen er af is.... Hormonen doen van alles met paarden (en mensen natuurlijk). Een van mijn merries is verschrikkelijk heet met rijden, maar zodra ze een veulen heeft veranderd ze in een hele gemoedelijke moeder die heel rustig is onder het zadel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:04

Lielle.. sporen zijn niet bedoeld om een paard beter aan het been te brengen, maar om verfijning bij een paard te bereiken wat reeds goed aan het been is.
Een tikje met het zweepje kun je gebruiken als iedere reactie op beenhulp uitblijft. Dus eerst een zachte beenhulp, dan de beenhulp versterken, liefst even wat commotie met de zweep en dan pas een tik. Maar dan wel voor vrij laten! Werkt echt wel. En als het uitblijven van een reactie een maning tot gevolg heeft en het snel reageren onmiddellijk wordt beloond, wordt het paard vanzelf beter aan het been.

Mijn haf bewoog nog niet al ging je op je kop staan toen ik hem kreeg. Nu is het voldoende om mijn billen aan te spannen. En dat is waar je naartoe wilt.
Dat flegmatieke paarden dom zijn is een zeer ernstige misvatting, al is dit soort paarden ertoe geneigd om mensen dat te laten geloven, zodat er niet zoveel van ze wordt verwacht. Maar onder de flegmatieke paarden zit een groot deel verdraaid intelligente paarden en ik spreek daarbij uit ervaring.
Mijn minishet is zelfs nog extremer dan mijn haf en liet zich gewoon vallen als hij moest lopen. Nu ben ik al een heel eind met hem gekomen en ik moet zeggen dat, mits ik hem kan motiveren, hij ongelooflijk snel leert. Datzelfde geld ook voor mijn haf. Hij doet ook alsof hij er geen bal van snapt. Totdat je met paardensnoepjes op de proppen komt (of een lekkere krabbelbeurt) Dan is ie plotseling supersnel van begrip.
Vergis je niet in deze paarden....

Maar zoals ik al zei, ligt lang niet iedereen dit soort paard. En dan kun je daar beter niet voor kiezen.

Anniee... ja dat was ik. Ik zou niet vanaf de rug snoepjes geven. Dat gebruik ik alleen als ik zonder zadel wil opstappen omdat hij mij eerder nog wel eens wilde pesten door net een stapje opzij te zetten als ik wilde opstappen. Nu krijgt hij een snoepje met opstappen en gaat hij zelf al keurig bij het krukje staan. Maar als je het met het rijden gaat doen, dan krijg je een paard wat doorlopend stopt en zich naar je omdraaid en dat werkt niet echt.
In de bak kun je op die manier werken met wat hulp of met bv emmertje klavertjes. Maar ja... mogelijkheiden zijn beperkt omdat zo'n emmer snel leeg is. Je kunt dan ook kiezen voor een lekkere rustpauze, misschien met een lekkere krabbelbeurt. Misschien in de natuur trainen (ook motiverend)
Ik oefen zelf veel in de wei, dus dat gaat goed.
Of misschien bergjes hooi gebruiken?

Als hij zo snel is en langzaam wordt bij teugels oppakken zou je eens kunnen kijken hoe het gaat met bv bitloos rijden. Soms ff een kwestie van uitproberen. Mogelijk is verzameling moeilijk voor hem. Maar verzameling kun je ook bereiken zonder voor te begrenzen. Puur door hem te leren om de achterhand te gebruiken. Met grondwerk kun je een eind komen door veel tempowisselingen te maken (trouwens ook een aanrader met rijden.... heel veel tempowisselingen), achterwaartse en zijwaartse gangen te oefenen. Maar liefst niet met longeren en al helemaal niet met hulpmiddelen in de vorm van bijzet ed, want ook dan begrens je voor en dat werkt met deze paarden averechts (ben ik trouwens ook persoonlijk geen voorstander van...)

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:14

Ik heb een flegmatiek paard.. maar ik vind niet dat flegmatiek en lui hetzelfde is. Hij is niet lui en ook niet dom.
Sporen pikt ie zeker niet en zweep ook niet goed. Dank is hij fanatiek genoeg hoor....

Ik ben het met Anya eens dat consequent rijden de manier is. het vergt heel veel geduld en mss word je er nooit Anky mee.
Aan de andere kant kan ik met mijn ruin WEL relaxed een bosrit maken en met mijn merrie die absoluut niet flegmatiek is kan ik alleen tanken door het bos. zelfs in stap met de vlokken schuim op de hals... Clown

Ik zeg maar zo: er zijn verschillende typen paarden en mensen..voor ieder wat wils....
Als flegmatiek je niet past..... neem dan een andere!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:17

PardoesJessi schreef:
Als flegmatiek je niet past..... neem dan een andere!

En dit is echt zo'n waar woord.
Paard en ruiter moeten passen.

Ik kan echt wel rijden op een stresserige renners. Maar ik vind het niet leuk.
Terwijl dat voor andere echt gouden paarden zijn.
Lui, flegmatiek, al dan niet slim, dát snap ik wel en dat past bij mij.
En als je ze aan het lopen hebt, dan lopen ze ook.
En je krijgt ze echt wel goed aan het been, maar daar is tijd voor nodig. En een iets ander benadering dan bij de 'uit zichzelf lopers'.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:19

Anya ik heb er van alle 2 een... en in dit verhaal ben ik degene die me aanpast.. Maar dat geeft niks! Ik vind het rijden met alle 2 enorm uitdagend!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:20

liljebo schreef:
Lielle.. sporen zijn niet bedoeld om een paard beter aan het been te brengen, maar om verfijning bij een paard te bereiken wat reeds goed aan het been is.
Een tikje met het zweepje kun je gebruiken als iedere reactie op beenhulp uitblijft. Dus eerst een zachte beenhulp, dan de beenhulp versterken, liefst even wat commotie met de zweep en dan pas een tik. Maar dan wel voor vrij laten! Werkt echt wel. En als het uitblijven van een reactie een maning tot gevolg heeft en het snel reageren onmiddellijk wordt beloond, wordt het paard vanzelf beter aan het been.

fijn dat je me dit nog even uitlegt, maar zo ver ben ik al wel Knipoog Je vergeet alleen wel het allerbelangrijkste, nadat je met zweep hebt moeten inkomen om reactie te krijgen, ga je terug naar de vorige gang/tempo en rijd je de overgang opnieuw op je kleine hulp. Anders leer je ze nog steeds niet aan dat je op een kleine hulp reactie wil.

oftewel, hoe denk je nou dat ik dat paard vlug aan het been heb gekregen? Nu kan ik hem op een kleine hulp laten veruimen, 6 maanden geleden moest ik er flink aan komen om hem alleen maar te laten stappen. En nogmaals, deze is dus niet slim. Ik heb heel wat verschillende paarden gereden, en dan leer je het verschil wel zien. Hij is lief, redelijk braaf en echt van goede wil, maar ook gewoon niet slim. Dat merk je met rijden, maar ook als je voer in zijn bak gooit, en in alle kleine dingetjes in de omgang.

En nee, dit is niet mijn type paard, maar dat neemt niet weg dat je er een hoop mee kunt leren en een hoop aan kunt verbeteren. En om dan nog een misverstand uit de weg te ruimen, mijn sensibele, hyperintelligente, hete merrie is een ideaal buitenrijdpaard. Ben vandaag nog het bos in geweest, ondanks alle wind en hagel. Lekker aan een lang teugeltje, samen genieten.

Ik moet er mss bij zeggen dat ik met name een sgw ruiter ben, en daar heb je wel een scherp, handig paard voor nodig, zeker voor de hogere klasses. Met een flegmatieke, die zich niet te veel wil inspannen, kom je er niet als het moeilijker wordt.

/add
wb grondwerk, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik noem het geen grondwerk, maar ik wil wel eerst op de grond dat ze gewoon gehoorzaam zijn, en dan eis ik dus wel snel reactie, net zo goed als vlug meestappen, direct naast me stil staan als ik stop, kortom op mij letten.

/edit
typo's
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-11-08 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:23

PardoesJessi schreef:
Anya ik heb er van alle 2 een... en in dit verhaal ben ik degene die me aanpast.. Maar dat geeft niks! Ik vind het rijden met alle 2 enorm uitdagend!

maar jíj past je aan. Niet het paard.
Als ik op de 'stresserige, voor ieder blaadje snortend en snuivende' pony van mijn vriendin stap, dan moet ik me ook aanpassen aan wat zij van me nodig heeft. Dat is wel een uitdaging, maar ik vind het persoonlijk niet leuk voor iedere dag. Want het is gewoon niet mijn type paard om te rijden, terwijl ik wel gek met haar ben Ja

haha Lielles idee van een fijne buitenrit is geheel tegengesteld aan het mijne.
Ik heb meer wat met twee ruiters naast elkaar in een fijn handgalopje en rustig doorkleppen omdat de paarden relaxed rechtdoor lopen en niet alle kanten uitspringen Haha! Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:24

wb aanpassen, ik merk wel dat ik er een veelzijdiger ruite rvan geworden ben. Ik heb de afgelopen jaren heel veel van die bloedkikkers met heel veel energie gereden, en dan vergt dit heel wat flexibiliteit en andere reacties van mij. Maar daar leer ik wel van, wat niet betekent dat dit ooit mijn type paard zou worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:26

Anya schreef:
haha Lielles idee van een fijne buitenrit is geheel tegengesteld aan het mijne.
Ik heb meer wat met twee ruiters naast elkaar in een fijn handgalopje en rustig doorkleppen omdat de paarden relaxed rechtdoor lopen en niet alle kanten uitspringen Haha! Clown

Haha! toch zou ik dat met die merrie prima kunnen doen, al denk ik wel dat ze graag wat harder loopt dan de andere. Maar het is geen hypernerveuze bom buiten, in tegendeel. Maar ik vind het zalig om gewoon lekker samen buiten te stapppen, even uitwaaien na een lange zware werkweek.