Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anya schreef:FLegmatiek is een ander woord voor slim.

Niet dat dat altijd de oplossing is, maar ik dacht ik schrijf het hier toch maar neer, want het was heel apart hoe dat paard veranderde.

) of worden ze daar dan weer zeurderig van omdat jij ze het snoepje geeft. Krijg je dan dus een paard die zodra je gaat halthouden achterom gaat kijken waar zijn snoepje blijft 
Anya schreef:ja dat kan ook natuurlijk.
Maar dan geldt wel wees duidelijk en consequent en maak het gevraagde makkelijk en het ongevraagde moeilijk.
Want scherpere sporen, scherper bit, langere zweep helpt i.i.g.altijd maar even.
Anya schreef:ja dat kan ook natuurlijk.
Maar dan geldt wel wees duidelijk en consequent en maak het gevraagde makkelijk en het ongevraagde moeilijk.
Want scherpere sporen, scherper bit, langere zweep helpt i.i.g.altijd maar even.
Maar het nadeel van die sensibele beesten is wel dat je ze heel correct moet rijden, want ze zijn ook zo maar beledigd. Maar als ze het eenmaal doen voor je, zijn ze er ook wel echt.
PardoesJessi schreef:Als flegmatiek je niet past..... neem dan een andere!
liljebo schreef:Lielle.. sporen zijn niet bedoeld om een paard beter aan het been te brengen, maar om verfijning bij een paard te bereiken wat reeds goed aan het been is.
Een tikje met het zweepje kun je gebruiken als iedere reactie op beenhulp uitblijft. Dus eerst een zachte beenhulp, dan de beenhulp versterken, liefst even wat commotie met de zweep en dan pas een tik. Maar dan wel voor vrij laten! Werkt echt wel. En als het uitblijven van een reactie een maning tot gevolg heeft en het snel reageren onmiddellijk wordt beloond, wordt het paard vanzelf beter aan het been.
Je vergeet alleen wel het allerbelangrijkste, nadat je met zweep hebt moeten inkomen om reactie te krijgen, ga je terug naar de vorige gang/tempo en rijd je de overgang opnieuw op je kleine hulp. Anders leer je ze nog steeds niet aan dat je op een kleine hulp reactie wil. PardoesJessi schreef:Anya ik heb er van alle 2 een... en in dit verhaal ben ik degene die me aanpast.. Maar dat geeft niks! Ik vind het rijden met alle 2 enorm uitdagend!

Anya schreef:haha Lielles idee van een fijne buitenrit is geheel tegengesteld aan het mijne.
Ik heb meer wat met twee ruiters naast elkaar in een fijn handgalopje en rustig doorkleppen omdat de paarden relaxed rechtdoor lopen en niet alle kanten uitspringen![]()
toch zou ik dat met die merrie prima kunnen doen, al denk ik wel dat ze graag wat harder loopt dan de andere. Maar het is geen hypernerveuze bom buiten, in tegendeel. Maar ik vind het zalig om gewoon lekker samen buiten te stapppen, even uitwaaien na een lange zware werkweek.