Paard gaat hangen tijdens het vaststaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jamika

Re: Paard gaat hangen tijdens het vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:17

Bij het opladen gebruik ik een extra lang halstertouw. Als ze op de trailer staat doe ik het touw om de voorstang en neem het mee naar achteren en hou dan wat druk. Dan snel de stang erachter en dan pas voor vastzetten...en klaar is kees Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:19

Sheran, ik heb heel eerlijk gezegd niet echt ervaring van het vastzetten van mijn paard als andere paarden gaan eten. Maar ik weet zeker dat hij gaat wiebelen op zo'n moment Clown . En ik zou hem dat niet kwalijk kunnen nemen. Maar als ik hem zelf vast heb, trekt hij zich echt niet bij me los vanwege eten, hoor. Zo goed is hij wel opgevoed. Knipoog
Los trekken doet hij sowieso nooit. Als ik zelf met een emmer voer sta, moet hij van mij altijd wachten voor hij zijn eten 'aan mag vallen'. Want ik heb namelijk een paard wat zich echt enorm kan focussen op voer en op emmers. Haha! Knipoog

Maar ik ben wel zo reeel dat ik bij het voeren wel rekening hou met het feit dat paarden graag eten. Dus haal ik mijn paard even uit de groep om hem rustig te laten eten, zonder dat de andere paarden daar onrustig van worden. Andersom idem dito. Niks zo irritant als onrustige paarden om je heen. Ik voorkom dat liever en dat is ook vrij gemakkelijk bij ons, hoor......

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:21

ik zou het paard eerst laten wennen aan druk achter de oren, zodat ze leren te wijken voor die druk, en er niet tegenin te gaan.. dus gewoon aan de hand oefenen, en als het paard niet meer tegen de druk in gaat voorzichtig vastzetten..
dan kun je een longe vanaf het halster door het oog waar je hem aan vast zet. dan hou jij de longe vast.. als het paard trekt, langzaam meegeven.

dit alles kan wel een maandje duren, zeker bij een jong paard..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:21

Ligt eraan waarom het paard het doet.
Mijn paard deed het vroeger ook en dat was echt uitproberen. Oplossing; sterk halster en sterk touw nemen zodat die iig niet knappen. Paard vastzetten, bezem erbij en zodra ze hangt en flinke klap onder de kont.
In sommige gevallen is de bezem niet eens nodig en is het al genoeg dat het paard weet dat ze niet los komt, die van mij gaf het ook snel op.

Losjes vast zetten moet je niet doen, daarmee leert ze het nooit af en wordt het juist erger.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:23

bezem kan helpen maar het kan ook averechts.En dan wordt je er niet blij van. Bandoplossing hilep prima, de mijne hing oko steeds, ten koste van zijn nek en rug..
Hij ging door de bezem heen, sloot zich dan af. Dat soort conflictsituaties leveren alleen meer stress en een stuk paard op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:25

Dan doe je de bezem weg en zorg je voor een stevig halster en touw dan leren ze vanzelf dat hangen geen zin heeft.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:26

Vind maar eens een halster en een touw die bestand zijn tegen de druk van een paard... ik heb ze nog niet gevonden
Laatst bijgewerkt door Sheran op 24-10-08 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:26

Alles geprobeerd, ze zijn niet alleen hetzelfde, sterker nog, waarom slopen als je het milder kunt oplossen?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:34

Jamika schreef:
@Eponastable: die oplossing werd eerder in dit topic wel aangedragen. Als je met wat druk je paard uit het hangen kan krijgen is dat natuurlijk prima. Die van mij doet het zo snel, het halster is al geknapt voor je achter haar bent.
Ik maak er verder geen punt van dat ze niet vast kan staan. Op de spoelplaats staat ze keurig achter de touwtjes en kan ik toch makkelijk even weglopen om iets te pakken.
Op wedstrijden zie ik wel eens mensen paarden aan hun trailer vastzetten...maar dat heb ik ook wel eens heeeel erg mis zien gaan dus zou ik ook met een paard dat niet hangt nooit doen.

Hey Jamika, maar ze dachten al dat we onze paarden meppen met een bezem!
Daarom dat ik het nogmaals aanhaalde Bloos

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:36

Eponastable schreef:
Jamika schreef:
@Eponastable: die oplossing werd eerder in dit topic wel aangedragen. Als je met wat druk je paard uit het hangen kan krijgen is dat natuurlijk prima. Die van mij doet het zo snel, het halster is al geknapt voor je achter haar bent.
Ik maak er verder geen punt van dat ze niet vast kan staan. Op de spoelplaats staat ze keurig achter de touwtjes en kan ik toch makkelijk even weglopen om iets te pakken.
Op wedstrijden zie ik wel eens mensen paarden aan hun trailer vastzetten...maar dat heb ik ook wel eens heeeel erg mis zien gaan dus zou ik ook met een paard dat niet hangt nooit doen.

Hey Jamika, maar ze dachten al dat we onze paarden meppen met een bezem!
Daarom dat ik het nogmaals aanhaalde Bloos

Jaa, dachten ze ook van mij. Lekker onze paarden afraggen met de hardste en zwaarste bezem die je kan vinden Whoosh! Gestoord

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:40

Lekker handig, een stevig halster of een band die niet knappen...nee, dan breekt je paard liever z'n nekwervels. Als er 500 kg aan druk (en meer) op die wervels komt blijven ze echt niet heel hoor. Huilen En een paard dat echt in paniek is heeft dan geen boodschap aan dat het halster of touw niet meegeeft, die gaat in blinde paniek gewoon door met hangen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:45

Jamika schreef:
Lekker handig, een stevig halster of een band die niet knappen...nee, dan breekt je paard liever z'n nekwervels. Als er 500 kg aan druk (en meer) op die wervels komt blijven ze echt niet heel hoor. Huilen En een paard dat echt in paniek is heeft dan geen boodschap aan dat het halster of touw niet meegeeft, die gaat in blinde paniek gewoon door met hangen.

Precies...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:55

Sheran schreef:
Vind maar eens een halster en een touw die bestand zijn tegen de druk van een paard... ik heb ze nog niet gevonden

Ja hoor, zijn er wel, gewoon van die simpele nylon dingen, bij welkoop ofzo. Goed kijken of de ringen gesoldeerd zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:56

Jamika schreef:

Ik heb het ook niet over paarden in blinde paniek, moet je mijn eerste reactie wat beter lezen.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:38

Die van mij heeft in de eerste maand dat ik hem had ook heel veel halster en touwen stukgetrokken. Hij deed het echt uit paniek en is ook enkele keren achterover gevallen. Vanaf dat moment staat hij los en dat werkt prima.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:32

Oef wat een dieronvriendelijke en levensgevaarlijke situaties hier. Gelukkig zijn er hier nog "een paar" die wel genoeg verstand hebben.
Mensen hebben liever dat de paarden zich kapot trekken. Ja paard kan vaststaan, hij heeft zich zo ontzettend pijn gedaan dat hij geen druk meer kan verdragen. Jahoe 1-0 voor ruiter Koe
En dan even later topic plaatsen "mijn paard heeft moeite met nagevelijk lopen en is aan het klieren onder het zadel"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:35

Een paard trekt zich niet zomaar kapot hoor, als ie ooit geleerd heeft om netjes vast te staan moet ie dat nog steeds kunnen.

Ik hoor van jou trouwens geen alternatieve oplossing?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:37

czarina schreef:
Oef wat een dieronvriendelijke en levensgevaarlijke situaties hier. Gelukkig zijn er hier nog "een paar" die wel genoeg verstand hebben.
Mensen hebben liever dat de paarden zich kapot trekken. Ja paard kan vaststaan, hij heeft zich zo ontzettend pijn gedaan dat hij geen druk meer kan verdragen. Jahoe 1-0 voor ruiter Koe
En dan even later topic plaatsen "mijn paard heeft moeite met nagevelijk lopen en is aan het klieren onder het zadel"

hier ben ik het helemaal mee eens..
en ik had wel een alternatieve oplossing, zie een paar posts terug.. maar dan heb je het niet in 1 dag opgelost..

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:38

Ik heb al alternatieve oplossing gegeven eerder in het topic.
En een paard van zo'n 500 kilo trekt wel degelijk wat kapot omdat het hangen niet vaak rustig begint en vaak gepaart gaat met paniek. En weet jij veel wat er eens is gebeurt in het verleden. (dit hoeft natuurlijk niet bij elk paard het geval te zijn)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:49

Aan het paard kun je snel genoeg zien of hij bang is of niet. Neem aan dat je als ruiter je paard wel kent.

De mijne deed het altijd vrij rustig, ging achteruit tot ze weerstand voelde en begon dan te hangen. En van haar wist ik zeker dat het geklier was, was ook in no-time opgelost toen ik een sterker halster had.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:56

Maar via bokt kan je niet zien of het paard van ts in paniek is of niet. Dus tips als een harde mep met een bezem kan totaal verkeerd uitpakken wanneer iemand niet ziet of het uit paniek is of uit klieren. (overigens vind ik het nog niet nodig om gelijk de harde aanpak te gebruiken wanneer het paard "kliert"
Kijk eerst voor andere methoden die misschien langer nodig hebben maar veel minder stress veroorzaken en minder geweld

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:15

Wat ik me nu afvraag na al die geweldige diervriendelijke manieren zoals je paard losjes vast zetten zodat hij zich los kan trekken Clown
Is het volgende: hebben jullie het probleem nou opgelost, kunnen jullie je paard vast zetten zonder er elke seconden bij te staan of moet je bij elk geluidje beweging of wat dan ook als een gek naar je paard toe rennen om hem los te trekken? En kun je hem vast zetten op de trailer?

Het zal wel duidelijk zijn ik ben meer voor het goed vast zetten met iets dat niet breekt, kopje koffie gaan drinken en een uur later heb je een paard dat je overal vast kan zetten

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:20

Jep mijn paard kon nadien perfect vaststaan. Ook wanneer ik even wat moest pakken of wat dan ook.
Tevens heb ik op deze manier al mijn paarden vast leren staan.
Verder blijven ze op commando ook gewoon braaf stil staan zonder vast te staan.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:51

Ik heb het al eerder gepost...maar mijn paard staat inderdaad niet vast. Wel op de poetsplaats achter twee touwtjes met panieksluitingen en dan het halstertouw daar los omheen zodat ze zich niet omdraait. Ze blijft daar keurig staan en ik kan rustig weglopen om even iets te pakken.
In de trailer eerst de touwtjes voor los en dan de stang er achter weg en dat is geen probleem. Als ik alleen aflaad dan maak ik een lange lijn aan het halster vast, sla om de voorstang heen en met lichte druk ga ik dan naar achteren om de stang er achter weg te halen. Dit omdat ze zich een keer heeft omgedraaid met afladen in de trailer en toen vast zat. Dit werkt prima.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:30

@sporter, ja paard kon daarna vast staan. het kost wat tijd en veel geduld, maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug! Ik doe het 10x liever zo, dan dat ik het risco loop dat het paard letsel krijgt.