Gevaarlijk gedrag nieuw paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kosta

Re: Gevaarlijk gedrag nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:36

Jeetje, meteen terug naar verkoper met die pony Boos! . Ik weet wel dat je kunt volhouden en dat het dan vast een lieve pony kan worden, maar je koopt hem voor je dochter van 8 jaar.
Die kan zo'n pony niet gebruiken, dat is veel te gevaarlijk gedrag.
Dit ligt ook totaal niet aan dat het een welsh is. Ik heb voor mijn dochter twee pony's, een welsh en een kruising welsh.
Dit zijn in omgang 100 % betrouwbare pony's. Ze kunnen met rijden soms wel pittig zijn, maar altijd eerlijkl. Buiten het rijden om kan ze er echt alles mee.
Dit moet je zoeken voor je dochter en niet een pony met een dominantie probleem.

Ik hoop dat je de juiste beslissing neemt en er geen ongelukken gebeuren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:44

je hebt de eigenaar al op de hoogte gesteld?? Ik zou de proefperiode afwachten en kijken hoe het gaat
|Mijn merrie deed zich ook zo gedragen, maar blijkt juist vrij onzeker te zijn en daardoor zo te reageren
vreemde omgeveing = onzekerheid= ga maar proberen de baas te spelen, kan een ander dat niet bij mij doen

dit gedrag afstraffen of simpelweg negeren, gewoon een keer je stem verheffen en verder gewoon doen wat je al van plan was, poetsen, wandelen,
Mijn merrie is in een maand tijd zo veranderd, er rijden nu beginners op en is het aanhankelijkste paard van de wei

niet te snel opgeven, als de pony met testrijden jullie droompony was, niet te snel opgeven en haal desnoods een kenner erbij

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:59

Waarom zou je dochtertje er niet op kunnen rijden ? Eerst longeren, naar je stem laten luisteren, even zien hoe hij reageert. Daarna je dochtertje erop (ook aan de longeerlijn) en bv. enkel stap/draf.
Onze pony's laat ik altijd door de kinderen uit de wei halen (zijn 6,8 en 9jr).. als ik erin ga gaan ze lekker rennen met z'n drieën en briesen, als de kinderen erin gaan zijn 't net lammetjes.
Die kleine eigenwijze ponietjes, kunnen soms superbraaf zijn onder 't zadel.. ookal zijn ze los in de wei ontdeugend.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:00

Ohja, vergeten: bij elke nieuwe pony (ook al is die van de grote zus geweest) moeten ze van mij altijd een half jaar lang hun bodyprotector aan, gewoon voor 't geval dát.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:05

Waarom een pony met gevaarlijk gedrag houden, omdat er 'misschien nog wel wat van te maken is'? Gewoon terugbrengen!

Waarschijnlijk wist de pony bij de vorige eigenaar exact wat hij wel kon maken, en wat niet. bij jou is dat anders dus probeert hij je uit. Ik wil niet zeggen dat het allemaal aan de pony ligt, maar dat is ook helemaal niet belangrijk. Je moet een pony kiezen die (ook qua karakter en dominantie) bij je eigen ervaring past. En dat is deze pony overduidelijk niet.

Echt hoor, nu terugbrengen is nu even sneu maar het wordt anders een pony waar je elke keer met een steen in je maag naartoe gaat en dat wens je niemand toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:01

Er zijn zat ponies met goed gedrag, ik ga met Beantsje mee.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:11

femmefatale1 schreef:
troi schreef:
en als hij dat ook bij het 8jarige meisje doet? Moet ze dan hetzelfde doen? Dat vindt ik niet echt realistisch voor zo'n jong kind als ik heel eerlijk ben

Dat denk ik dus ook.
Kijk, een volwassene kan em wel op zijn plek zetten, maar hoe gaat dat met een kind van 8???
Daarvoor zou ik persoonlijk juist een hele brave zoeken, zonder dit soort geintjes..

Dit zou ik dus ook doen, je wilt een betrouwbare pony en geen onbetrouwbare het gaat om de omgang met je kind, dit moet ten alle tijden zonder poespas gewoon mogelijk kunnen zijn. Er moet niet extra zorg zijn aan of de pony wel braaf is, want hij MOET gewoon braaf zijn anders gebeuren de grootste ongelukken, vroeg of laat.

Dus gewoon terug brengen en goed zoeken naar een echte geschikte pony, eentje waar je van op aan kan dat het veilig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:14

Bovendien is dit voor het kind ook niet echt leuk...

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:26

We kunnen wel met ons allen commentaar geven van weg met die pony maar misschien is het verder wel een hele brave pony en heeft het in de wei gedrag wel even zijn tijd nodig. We kunnen wel allerlei oordelen geven maar we weten niet hoe de pony verder is Knipoog Misschien is hij wel heel braaf onder het zadel en vertoont hij dit gedrag alleen maar in de wei. Iedere pony heeft wel een gebruiksaanwijzing. Ik wil er mee zeggen dat als deze mevrouw en haar dochter gelukkig is met deze pony dan mag ze dat. Ze zal zelf wel inzien of ze met deze pony verder kan of niet. Ze vroeg alleen om raad om met dit probleem om te kunnen gaan.
Misschien valt het allemaal wel mee en is het een periode van wennen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:49

Dat hele 'misschien' is denk ik nu juist het probleem. Tuurlijk ,misschien is het wel de braafste pony ooit, strakjes, zou kunnen maar bij een pony die zich direct goed gedraagd is de kans volgens mij een stuk groter en als je de keus hebt (en die keus is er want er zijn zat brave ponys) zou ik zelf absoluut gaan voor een bravere (en dat blijft natuurlijk ook een kans, want wolven in schaapskleren zijn er ook bij ponys)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:51

misschien springt die pony wel bij dat kindje in haar nek...........

bij situaties met betrekking tot paarden/ponnies en kinderen moet je geen misschien willen hebben.........

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:40

maar hoeveel pony`s zijn na het wennen en erachterkomen dat zo doen geen nut heeft ineens toch weer braaf
wie zegt dat dit de reden was dat de vorige eigenaar hem weggedaan heeft?
hoe is de pony in omgang als deze eenmaal uit de wei is? en er gereden en gepoetst word?

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:47

Jeetje, dat klinkt inderdaad gevaarlijk!! Als ik je verschillende posts zo lees dan komt het op mij over dat de pony om de een of andere reden het kennelijk nodig vindt om 'haar territorium' of zichzelf te verdedigen. Of dat een dominantieprobleem of juist een angstprobleem is, is moeilijk in te schatten van een afstand.

Als het een angstprobleem is, gaat het gedrag waarschijnlijk vanzelf weg, als ze aan haar nieuwe situatie gewend is. MAAR: er komen altijd weer nieuwe enge situaties! Wat als je een keer met haar naar een manege gaat? of naar een wedstrijd? Of er komt een nieuw vriendinnetje spelen die de pony wil aaien? Een goede kinderpony moet zo stevig in zijn/haar hoefijzers staan dat geen enkele nieuwe situatie dit soort reacties ontlokt, want zo'n pony is dan gewoon niet betrouwbaar genoeg.

Als het een dominantieprobleem is, kun je dat alleen oplossen door stevig de verhoudingen tussen jijzelf, je kind en de pony neer te zetten. Dat kan door middel van grondwerk waarbij je de pony duidelijk maakt dat jij en je kind de leiders zijn, en dat er voor dominantiespelletjes absoluut geen plaats is! Dat is voor iemand met ervaring en een gezonde dosis zelfvertrouwen geen probleem, maar is geen geschikte leerschool voor een kind. Bovendien kun je bij een dominant paard/pony nooit je waakzaamheid laten verslappen, want hij zal het altijd weer eens opnieuw gaan proberen, dat is nou eenmaal de natuur van een dominant paard.

Kortom: ik zou de pony weer terugbrengen!! Als ik eraan denk wat ik vroeger altijd met pony's uitvrat, dan moet ik er niet aan denken wat er gebeurt zou kunnen zijn als ik zo'n pony tegen was gekomen! Bovendien zou ik alles doen om te voorkomen dat mn kind een negatieve ervaring krijgt (of erger, een ongeluk) met een pony... Ik zou hem dus terugbrengen en op jacht gaan naar die pony die misschien ietsje minder mooi is, maar met een gouden hart en onverwoestbaar karakter!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:49

Zoolgangster schreef:
Ook al zegt de persoon waar hij vandaan komt, dat de pony door de Paus, de Dalai Lama, de groot-moefti en het opperrabbinaat van Jeruzalem is ingezegend als kinderpony, of wat hij ook maar voor moois vertelt over deze pony, voor de huidige baasjes is deze pony niet lief genoeg en behoorlijk gevaarlijk.

Sorry maar WHOEHAHAHAHAHAAAA! Ik lig helemaal in een deuk om deze opmerking!

En nu on topic: ik ga met KiWiKo mee, bij kinderen wil je geen 'misschien' en 'later'
Je hebt die pony gekocht om hier en nu je dochter mee te kunnen laten rijden.
Dat hij niet aan je benen plakt om gekroeld te worden en de boel een beetje argwanend bekijkt de eerste dagen is normaal. Steigeren en vals doen vind ik al serieus testgedrag. Wat te doen als je kind over een jaartje een bixie proefje wil rijden en ponylief op vreemd terrein opeens weer dit soort kuren gaat verkopen???

Je moet hem niet tegen de grond, maar de deur uit werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:52

Wat mij, bij nader inzien, angst aanjaagt is dat deze pony al direct in de aanval gaat, want doorgaans zijn ze eerst best wel timide na een verhuizing en beginnen ze pas na een week of twee echt te donderjagen.
Inderdaad de deur uitwerken, voor er ongelukken gebeuren.

longshot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:54

Wat een reakties , geweldig zeg... bedankt allemaal..!! Kzal ff een update doen over hoe t tot dusver gaat. Ben gister met r bezig geweest a/d longeerlijn. Ze loopt zonder halster ih weiland dus ik was benieuwd hoe t halster om doen zou gaan.. Dit was geen enkel probleem. Nam haar ook zo mee ah halster. Ze deed alles wat ik vroeg , ja af en toe wel met de oren id nek maar verder niet. Soms gaf ik r een klontje als ze t goed had gedaan, maar soms ook niet, en dit werd me niet in dank afgenomen. Maar overall viel t me 100% mee. Ik dacht dat wij nu dus wel vriendjes waren geworden. Vanmorgen ik dus nietsvermoedend het weiland in om ff wat hooi te geven en ff te kroelen , maar toen mevrouw id gaten kreeg dat ik niets eetbaars bij me had begon ze weer te steigeren en vloog ze me bijna aan. De moed zakte me hierdoor wel weer in de schoenen.
Als ze voor mezelf zou zijn ging ik er absoluut verder mee ad slag. De pony is echter voor mn dochter die er nog niet bij id buurt is geweest , wat ze van mij ook absoluut niet mag !!! Dit is dus niet het uitgangspunt van het kopen vd pony. Moet er niet aan denken (zoals ook hierboven staat) wat er kan gebeuren met haar of als er vriendinnetjes komen spelen. Toch vind ik t erg moeilijk allemaal... het is geen trui die je zo weer omruilt , gaat allemaal erg tegen mn gevoelens in maar ja aan de andere kant moet ik er niet aan denken wat voor ongelukken er kunnen gebeuren. Ik denk dus dat we haar a.s. zaterdag toch maar weer terug moeten brengen. Nu maar hopen dat de verkoper niet terugkrabbelt .....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:58

verstandig besluis Longshot.............. heel verstandig Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:01

Goed besluit inderdaad.
Is het niet verstandig om de verkoper alvast op de hoogte te brengen?

longshot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:04

Ik heb m afgelopen woensdagavond direkt gebeld met de mededeling dat als t niet beter werd , ik m weer terug ging brengen. Toen zei hij : geef haar ff de kans... dat heb ik wel gedaan lijkt me. Ga m morgen bellen en dan zaterdag terug (hij woont nl. ad andere kant van nederland )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:04

Hey TS, ik denk dat het een goed besluit is enneh.. er zijn zat paardjes te koop, zoek een wat ouder en ervarener diertje met kinderen, is onwijs goed leerpaardje voor je kind, succes! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:05

Ik vraag me af wat voor opvoeding deze heeft gehad, eerlijk gezegd denk ik dat ie alleen maar voeding heeft gehad...

longshot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:11

Ik wilde nog navraag doen bij de fokker (stal boskant in st oedenrode) heb ondertussen wel al een adres maar nog steeds geen telnr. Ze heeft bij de fokker gestaan totdat ze 12 was wellicht kan hij een licht werpen op haar gedrag...

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:24

Goed besluit. Het is gewoon belangrijk dat je de pony met je kind kunt vertrouwen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:23

Hoi,
Ik had dit probleem in het begin ook met mijn paard. Moest ik aldoor rennen voor mijn leven... Bloos
Ze wilde gewoon de baas spelen over me, dus ik ben maar eens flink achter haar aan gaan rennen in het land. Gewapend met een halstertouw hebben we alle hoeken van het land gezien. Tot ze het opgaf en met de oortjes naar voren naar me toe kwam. Toen natuurlijk beloond en nooit meer problemen met haar gehad.
Zorg dat ze weet wie de baas is!
Succes...

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:01

Verstandhouding rechtzetten kan hierin heel veel doen, zo mag een paard niet reageren. Het is een vrij heftige reactie voor een paard om meteen te gaan steigeren in mijn ogen. Meestal geven ze toch wel een iets sterkere waarschuwing, meer dan alleen oren in de nek en naar je toe lopen. Klinkt alsof het eens goed uitgeruziet moet worden.
Mijn vraag is wel aan jou of je dit wilt doen met het paard en of jij voor jezelf hem zo ver weet te krijgen dat je hem met een gerust hart je jonge dochter met hem in de weer kan laten later.
Voernijd is opzich geen probleem. Een van mijn vorige paarden had het heel erg, die liet ik altijd even wachten voor ze mocht gaan eten en stond ik er naast. Geeft als voordeel dat je in stal rustig het halster los kan maken en niet zelf de boze blikken krijgt (op den duur) daarbij is het een dominante positie die je dan inneemt.
Hopelijk heb je er wat aan.