Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dan krijgt hij even alle hoeken van de wei te zien op een niet zo vriendelijke manier. Pak dan wel iets wat voorhanden ligt en ga met veel geschreeuw richting paard en ben dan ook niet de beroerdste om een mep uit te delen. IN de natuur laat een leider ook niet altijd zachtzinnig voelen dat ze de leider is. Het moet namelijk wel veilig gaan, omgaan met een paard, want het is wel zo'n 70 tegen 600 kilo 
MSophie schreef:Mijn weide genootje heeft een paard die was probleem paard.
hij bokte alles en iedereen eraf.. moet hij dan maar gewoon mega mep krijgen?
Zij heeft veel grondwerk met hem gedaan geoefend en op normale manieren op zijn plek gezet en nu bijna 4 maand later is het echt een schat.. hij heb nog wel streken maar ok die hebben ze allemaal. Ze rijd bitloos en hij doet geen vlieg kwaad en hiervoor moest hij streng dressuur lopen.. Ben blij dat er paarden zijn die hun mening laten horen. MIsschien moeten die mensen is nadenken over wat hun met hun paard doen in de krul trekken en vooruit schoppen en terug trekken !

KiWiKo schreef:nah tegen zoveel geleuter kan ik niet op
diegene die mij bij de V&D aanvalt ga ik geen grondwerk mee doen, die werk ik tegen de grond............ is die besodemieterd

Ik heb haar niet hoeven raken, maar ik was dusdanig boos dat ik het best had kunnen doen. Ik hou er niet van om drie kwartier achter een boos paard aan te rennen. dees_daan schreef:sommige paarden komen uit vriendelijkheid aan galloperen.. er staat 1 op mijn stage, die roep je, hij komt meteen aan galoperen, halstertouwtje om zijn nek, en die breng ik zo naar stal (zonder halster dus) prachtig om te zien, dat vind ik alleen maar mooi, beestje heeft veel vertrouwen in de mens, zou je die meteen afstraffen dan snapt hij er ook niets meer van..
lovelyd schreef:Hallo,
Sinds eind augustus ofzo verzorg ik een New forest D-pony ruin(mistral) die bij een shetlander ruin(ook een verzorgpony van mij genaamd binky) en een New forest E-pony ruin(picasso).
Sinds kort is het zo dat als ik in de wei kom met een halster of met niets en gewoon wil aaien welke pony dan ook Mistral op mij af rent in volle galop en dan echt dreigt enzo hij rent uieindelijk wel om mij heen maar het is raar en erg onhandig...
Hij is wel dominant van zichzelf maar eerst deed hij dit niet..
Is dit uitproberen of iets anders?? en hebben jullie tips???
Isis_Ywen schreef:dees_daan schreef:sommige paarden komen uit vriendelijkheid aan galloperen.. er staat 1 op mijn stage, die roep je, hij komt meteen aan galoperen, halstertouwtje om zijn nek, en die breng ik zo naar stal (zonder halster dus) prachtig om te zien, dat vind ik alleen maar mooi, beestje heeft veel vertrouwen in de mens, zou je die meteen afstraffen dan snapt hij er ook niets meer van..
Denken dat een verzoek tot niet verder naderen het zelfde is als afstraffen is een buitengewoon menselijke gedachten. Een paard denkt daar heel anders over. Bovendien had ik het over paarden die je niet kent; die zou ik ook nooit aanroepen
) vaak moet ik alsnog het land in, maar als ik zijn naam roep, komt het koppie omhoog, en dan komt ie uit de verte aan galoperen, en stopt vlak voor mijn neus, ik vind dat juist geweldig, er zijn niet veel die zoveel vertrouwen in de mens hebben.. zou je hem afstraffen omdat hij komt (wegsturen dus) dan snapt hij er niets van, dan kunnen het menselijke gedachten zijn, maar paarden begrijpen het echt wel als je ze wegstuurd/straft.. (gelukkig maar)
KiWiKo schreef:dat bedoel ik............. het is allemaal wel leuk die dvds en boeken.......... maar als dit soort dingen je overkomen, dan ga je er toch even wat anders over nadenken.......
en dit soort dingen gebeuren......... ik voorkom het liever!
IlseEnMonti schreef:@ GeaRiemis:
He he, eindelijk iemend die een constructief antwoord geeft en me de woorden uit de mond haal. AMEN!
@Lovelyd:
Ik denk dat je veel uit dat advies kunt halen. Er zijn veel boeken over het "natuurlijk" opvoeden van je paard. Aan de foto's in je profiel te zien ben je oud genoeg om je te verdiepen in het gedrag van je paard. Ik lees zelf veel diverse boeken over diverse invalshoeken als het gaat over opvoeden van paarden. Uit iedere techniek haal ik bepaalde punten die mij aanspreken en die ik makkelijk kan toepassen.
Ik ben ooit begonnen met het trainen van dravers en renpaarden en ik ben door mijn baas van destijds opgevoed met het motto: "schopt hij jou, schop jij hem terug en bijt hij jou, bijt je hem terug". Dit leidt in de praktijk tot paarden die lastig te behandelen zijn en als onhandelbaar worden bestempeld. Ik ben nu enkele jaren gelukkig daar weg en ben overgestapt naar een relatie met mijn paard op basis van wederzijds respect. Ik heb respect voor het paard als vluchtdier, terwijl ik een roofdier ben (in zijn ogen), en het paard moet respect voor mij hebben als leider van zijn kudde. Kortgezegd komt het neer op rangorde.
Dit is dus ook waar GeaRiemis je op wijst. Nee, ik ben zelf absoluut geen softie, maar ik ben consequent en duidelijk. Mijn paard heb ik 1 keer een tik verkocht, ter bescherming van mijn vriend: ik had hem losstaan in de longeercirkel en hij mocht even lekker bokken en uitrazen. Ik zeg tegen mijn vriend: hij wil weten wat hij aan je heeft, dus hij komt straks recht op je afrennen. Blijf naast me staan en vooral niet weglopen. Leek op het gebied van paarden, mijn vriend stapt dus puntje bij paaltje weg. Paard ziet dit als rangordeverlaging en wil even een trapje na geven. Dat gaat voor mij te ver, dus ik heb paardjelief met een tikje even duidelijk gemaakt dat ik dus wel even de baas ben en bepaal dat dit gedrag niet acceptabel is. Ikzelf heb dit probleem niet. Mijn paard draait zich of terug om, of gaat vol op de rem.
Mijn tip voor wat je kunt proberen:
Wanneer jouw verzorgpaard op een dergelijke wijze op je af komt stormen, kun je, hoe stom het ook klinkt, hem juist tegemoet komen rennen. Daarbij lekker met je armen zwaaien en brullen en kijk hem vooral recht in zijn ogen aan: doe er alles aan om hem weg te jagen. Volgens de rangorde mag hij namelijk niet in jouw persoonlijke gebied komen, maar jij wel in de zijne. Komt hij weer op je af, nogmaals wegjagen. Herhaal dit een paar keer, totdat hij vertwijfeld blijft staan en bijvoorbeeld zijn hoofd omlaag brengt of kauwbewegingen gaat maken: dit is een teken van je paard om aan te geven dat hij vrede heeft met de situatie en bereid is zich weer te gedragen. Om dat moment moet jij je blik van hem afwenden en je lichaam ontspannen. Kijk bijvoorbeeld stiekum alleen naar zijn hoeven, zodat je in de gaten kunt houden waar hij is. Hij moet nu naar je toekomen. Komt hij niet, jaag hem weer weg en herhaal, herhaal, herhaal. Het proces dat het paard zich overgeeft en naar je toekomt, is wat ookwel een "join-up" wordt genoemd. De volgende keer dat je langsgaat bij je verzorgpaard, weer herhalen. Wanneer je dit consequent en zelfverzekerd doet, zul je binnen korte termijn aanzienelijk resultaat zien. Het kan zijn dat je daarna nog maar af en toe deze techniek moet gebruiken als hij dreigt terug te vallen in zijn gedrag.
Verder, zoals al op dit forum is gezegd, is het belangrijk om een goede band met je paard te krijgen. Grondwerk is daarbij een uitstekend middel. Daarnaast wordt een paard wat in het grondwerk goed wordt onder het zadel ook makkelijker.
Er zijn veel mensen die deze technieken gebruiken. Eerder zijn al Voest, Roberts etc genoemd. Persoonlijk vind ik het boek "mijn methoden in woord en beeld" van Monty Roberts erg leerzaam, maar ook zeer technisch. Je wordt in dat boek er constant op gewezen dat je de methode eerst moet oefenen op ervaren paarden en dan moet toepassen op jouw paard. En zeg nou zelf, wie heeft daar de kans voor?
Afgelopen week heb ik het boek "van veulen tot rijpaard" van Richard Maxwell gelezen. Dit boek vond ik erg toegankelijk. Hoewel jouw verzorgpaard natuurlijk geen veulen meer is, staat er zoveel begrijpelijke achtergrondinformatie in, dat je zult zien dat je bepaalde technieken die hij op een enter toepast ook heel goed jou kan helpen bij jou paardje. Zoals gezegd is het boek heel begrijpelijk in taalgebruik en boordevol nuttige achtergrondinformatie en voorbeelden. Een echte aanrader als jij constructief het gedrag van je verzorgpaardje wil veranderen.
Veel succes ermee en blijft vol goede moed! Zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid zijn de sleutelwoorden in de omgang met paarden!
Over het algemeen kan ik wel naar hem toe rennen want dan komt hij vanaf een redelijke afstand al op me af soms keert hij zich uit het niets om emt de oren in de nek en schiet dan op me af.
ik bedoelde alleen te zeggen dat niet alle paarden die op je af komen galoperen kwaad in de zin hebben. dees_daan schreef:zoals jij dit paard zijn gedrag beschrijfd.. prescies mijn bijrijdfries.. ben je er zeker van dat je niets anders hebt gedaan, waar hij mischien een trauma van heeft? is hij ook dominant als je hem vast hebt?