Paard vliegt mij aan....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard vliegt mij aan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:25

omdat wij in de praktijk dat al geleerd hebben........ wat voest, parelli, monty en weet ik veel wat er voor een goeroes nog meer rondlopen vertellen, dat is in de praktijk al meegemaakt, en mee gedeald en van geleerd.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:27

Dus we zijn in zekere zin toch bevoorrecht!
Ook zoiets, al die geiten die hun paarden leren steigeren, spaanse pas, etc. Mits je voldoende kennis en overwicht hebt, alla, maar je ziet het ook kinderen doen. Leuk, totdat het paard het tegen je gaat gebruiken en met een spaanse pas je knieschijf aan gort mept, en tijdens een steigersessie op je hoofd gaat staan!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:27

Baas blijven over je paard, dus ik vind ook wel als het zo gemeen word in het land dat het je aan gaat vliegen, mogen ze best een flinke mep van je krijgen. Anders gebeurd dat echter anderom is mijn ervaring.
Vooral de brutalere paarden willen zulke gekke fratsen nog wel eens in hun hoofd halen en dan met een touwtje slaan is dan echt wel een aai. Gewoon een zweep mee nemen en er eens een flinke mep mee uitdelen.
In de kudde word zulk gedrag ook niet geaccepteerd en dan word er ook niet geaait, maar vallen er geheid paar flinke klappen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:07

Mijn weide genootje heeft een paard die was probleem paard.
hij bokte alles en iedereen eraf.. moet hij dan maar gewoon mega mep krijgen?

Zij heeft veel grondwerk met hem gedaan geoefend en op normale manieren op zijn plek gezet en nu bijna 4 maand later is het echt een schat.. hij heb nog wel streken maar ok die hebben ze allemaal. Ze rijd bitloos en hij doet geen vlieg kwaad en hiervoor moest hij streng dressuur lopen.. Ben blij dat er paarden zijn die hun mening laten horen. MIsschien moeten die mensen is nadenken over wat hun met hun paard doen in de krul trekken en vooruit schoppen en terug trekken !

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:15

Als een paard zo op me af komt stormen dan heeft hij pech hoor Nagelbijten / Gniffelen Dan krijgt hij even alle hoeken van de wei te zien op een niet zo vriendelijke manier. Pak dan wel iets wat voorhanden ligt en ga met veel geschreeuw richting paard en ben dan ook niet de beroerdste om een mep uit te delen. IN de natuur laat een leider ook niet altijd zachtzinnig voelen dat ze de leider is. Het moet namelijk wel veilig gaan, omgaan met een paard, want het is wel zo'n 70 tegen 600 kilo Nagelbijten / Gniffelen

Dan kun je daarna altijd alsnog gaan grondwerken om je leiderschap bevestigt te krijgen maar op dat moment ga ik het écht niet op het aai aai paardje manier aan de slag. Ik ga me leven niet op het spel zetten.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:29

Jeetje, wat een **** hier en daar.
Natuurlijk zijn er altijd paarden met een echt trauma of weet ik wat. Uitzonderingen hoeven echt niet stuk voor stuk op de bariccades.
De meeste ongelukken met paarden gebeuren door onwetendheid van de mensen en/of slecht opgevoede paarden.
Als een paard mij aanvalt sla ik m met alles wat ik in m'n handen heb. Punt.
Meestal is het dan over ook. Paarden zijn dieren met een leider, in de omgang met mensen moet de mens de leider zijn, anders gebeuren er ongelukken.
Hou voor ogen dat een paard erg groot en sterk is én een dier is en blijft.
Voorzichtigheid en duidelijkheid dus voorop.
Ik sla zelden, waarom? Ik maak een paard direct duidelijk als er iets gebeurd wat niet mag (en ja, ik beloon ook bij goed gedrag, geen zorgen), de grenzen zijn duidelijk voor alle partijen en ze weten wat ze aan me hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:59

ook ik rijd wel eens met een halstertje, en verder rijd ik eigenlijk alleen maar buitenritten met haar, als ik haar aan het halstertouw heb is het goed, beestje heeft een trauma, maar hoeft dat niet op mij af te reageren.. sneu, zeker, en ik ben heel voorzichtig met haar, maar trauma of niet, actie is reactie.. als je in zo'n situatie zit, sla je idd met wat je voor handen hebt, anders ben je al te laat.. en of dat nou een zweep is, een touw, of een emmer aan een stok (en ja, daar heb ik onbewust ook al eens mee uitgehaald toen ik me omdraaide en een jaarling het wel grappig vond om op mijn rug te springen). grondwerk kan je daarna gaan doen, maar op het moment kan dat niet, dan doet het dier letterlijk grondwerk met jou...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:09

MSophie schreef:
Mijn weide genootje heeft een paard die was probleem paard.
hij bokte alles en iedereen eraf.. moet hij dan maar gewoon mega mep krijgen?

Zij heeft veel grondwerk met hem gedaan geoefend en op normale manieren op zijn plek gezet en nu bijna 4 maand later is het echt een schat.. hij heb nog wel streken maar ok die hebben ze allemaal. Ze rijd bitloos en hij doet geen vlieg kwaad en hiervoor moest hij streng dressuur lopen.. Ben blij dat er paarden zijn die hun mening laten horen. MIsschien moeten die mensen is nadenken over wat hun met hun paard doen in de krul trekken en vooruit schoppen en terug trekken !

Het gaat niet over paarden die mensen eraf bokken maar paarden die mensen aanvliegen Haha!
Is toch heel wat anders!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:13

KiWiKo schreef:
nah tegen zoveel geleuter kan ik niet op Lachen

diegene die mij bij de V&D aanvalt ga ik geen grondwerk mee doen, die werk ik tegen de grond............ is die besodemieterd

Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen ROFL
*gaat verder bijlezen*

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:15

Mijn verzorgpony heeft ook nog wel eens van die grapjes. Een, twee keer in het jaar is het raak en dan vliegt ze alle kanten op, inclusief schijnaanvallen en gebok. Dat vind ik ook geen goed plan, dus dan brul ik wel, maar dat maakt heel weinig indruk. Zwepen heeft ze slechte ervaringen mee, dus die wil ik niet gebruiken, daarom heb ik de laatste keer maar voor de bezem-oplossing gekozen. Dat maakte ook wel flinke indruk, iemand die met een bezem zwaaide. Toen bleef ze heel boos, maar wel uit mijn buurt Clown Ik heb haar niet hoeven raken, maar ik was dusdanig boos dat ik het best had kunnen doen. Ik hou er niet van om drie kwartier achter een boos paard aan te rennen.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:15

Los van alle zinvolle en minder zinvolle adviezen die hier boven mij gegeven zijn wil ik toch graag benadrukken dat er iets goed fout zit als je jezelf in een situatie brengt waarin een onbekend of potentieel gevaarlijk paard je met vliegende lichaamsdelen kan raken.

Een voor mij onbekend paard dat naar mij toe komt galopperen uit het weiland krijgt bij de eerste galop sprong al een waarschuwing dat ik hem niet nader wil hebben. De meeste paarden zijn altijd stom verbaasd dat ze een mens met 'horsesense' treffen waardoor ze het dominantie spelletje per direct staken. Ik ken maar weinig paarden die de confrontatie op zoeken als je vanaf moment nul duidelijk bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:18

sommige paarden komen uit vriendelijkheid aan galloperen.. er staat 1 op mijn stage, die roep je, hij komt meteen aan galoperen, halstertouwtje om zijn nek, en die breng ik zo naar stal (zonder halster dus) prachtig om te zien, dat vind ik alleen maar mooi, beestje heeft veel vertrouwen in de mens, zou je die meteen afstraffen dan snapt hij er ook niets meer van..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:19

Een terechte mep/maat 43/klets met zweep of wat dan ook zie ik het probleem ook niet van hoor....

Toen Flash net afgespeend was zou ze mij in het land ook even de achterhoeven van dichtbij laten zien. Ze heeft toen ook de zweep gevoeld....... En niet zuinig!!!

Heb ooit een klein meissie gezien wat aangevallen was door een pony die bij een speeltuin stond.... Arme kind heeft weken met de verwondigen gezeten!

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:25

dees_daan schreef:
sommige paarden komen uit vriendelijkheid aan galloperen.. er staat 1 op mijn stage, die roep je, hij komt meteen aan galoperen, halstertouwtje om zijn nek, en die breng ik zo naar stal (zonder halster dus) prachtig om te zien, dat vind ik alleen maar mooi, beestje heeft veel vertrouwen in de mens, zou je die meteen afstraffen dan snapt hij er ook niets meer van..

Denken dat een verzoek tot niet verder naderen het zelfde is als afstraffen is een buitengewoon menselijke gedachten. Een paard denkt daar heel anders over. Bovendien had ik het over paarden die je niet kent; die zou ik ook nooit aanroepen Clown

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:42

Er zit natuurlijk ook verschil in hoe een paard die uit de wei of bak je komt benaderen.
Als die gewoon vrolijk in de galop of rengalop aan komt sjeezen daar hoef je niet voor te straffen, maar een arm om hoog doen en even een duidelijke stem opzetten dat die wel afremt is wel verstandig om te doen. Maar er een paard die echt kwaad in zijn zin heeft die komt met een lange lijf wel op je af met de oren plat en ze snuit naar voren. De laatste genoemde die krijgen van mij wel te weten dat ik dit gedrag niet tollereer, wel of geen trauma!
Ook zijn er wel eens een stok van veger gesneufeld op een paard, niet dat het bewust van paarden slaan in het aard zit, maar ongewenst gedrag zoals mij de kont toe keren en willen meppen dan krijgen ze terug waar ze om vragen.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:39

lovelyd schreef:
Hallo,

Sinds eind augustus ofzo verzorg ik een New forest D-pony ruin(mistral) die bij een shetlander ruin(ook een verzorgpony van mij genaamd binky) en een New forest E-pony ruin(picasso).

Sinds kort is het zo dat als ik in de wei kom met een halster of met niets en gewoon wil aaien welke pony dan ook Mistral op mij af rent in volle galop en dan echt dreigt enzo hij rent uieindelijk wel om mij heen maar het is raar en erg onhandig...

Hij is wel dominant van zichzelf maar eerst deed hij dit niet..

Is dit uitproberen of iets anders?? en hebben jullie tips???

Hey Lovelyd,

Ik ga gewoon even op je vraag beantwoorden. Ik heb de antwoorden wel gelezen, maar heb het er moeilijk mee dat hier blijkbaar een heel aantal mensen zijn die liever elkaars mening afkraken en daar over doorbomen dan een deftig antwoord te geven. Dit is mijn mening en waarschijnlijk zijn hier heel veel mensen het niet mee eens, maar gelieve mijn mening te respecteren. Je ziet maar wat je ermee doet, misschien dat het toch een beetje helpt.

Paarden hebben , zoals je waarschijnlijk wel weet, dus een rangorde binnen de kudde. En zoals je zelf al aangeeft heb je een pony die redelijk dominant is. Nu al dat slaan en meppen verkopen, zijn naar mijn mening niet geheel effectief als je de oorzaak van het probleem niet aanpakt. Namelijk jou leiderschap ten opzichte van dit paard. Als je in een kudde kijkt, zie je vaak dat paarden hoog in rang het vaak niet nodig hebben om te bijten en te trappen, gewoon oren plat en eens dreigen zijn vaak al genoeg.(Voor ik hier bakken commentaar op krijg, ik zeg niet dat dit nooit niet gebeurt). Zij hebben het respect van andere paarden doordat ze over goede leiderscapaciteiten beschikken. Paarden lager in rang gaan wel vaak over tot actie omdat ze harder moeten vechten voor het respect en hun positie. Ook wanneer je nieuwe paarden aan een kudde toevoegt krijg je vaak wel wat onenigheid binnen een kudde om dat er nu opnieuw moet bepaalt worden wie welke rangorde heeft. Paarden testen dus ook onze leiderschapskwaliteiten. Heel vaak zijn we op dat gebied niet zo heel duidelijk naar onze paarden. Onze lichaamstaal is vaak onduidelijk en we doen dit vaak zonder te beseffen. Zoals hier al gezegd geweest is; als je paard op je afstapt en je neemt een stap achteruit, geef je hem de boodschap; Ik ben lager in rang en ga voor jou opzij. Als je dan twee minuten later kwaad wordt omdat hij op je tenen trapt en je hem een flinke mep verkoopt is dit verwarrend voor een paard. Enerzijds zeg je ik ben lager in rang, en dan verkoop je hem een mep. Sommige paarden reageren dan door terug te bijten of te trappen. (ja, ik weet dat dit geen rechtsreeks antwoord is op de vraag, voor al degene die dit hier een opmerking over willen maken)

Nu ik denk dat het voor iedere eigenaar aangewezen is om een cursus paardentaal te volgen, zoat je als eigenaar je wat meer bewust wordt van hoe een paard de wereld beleeft en ons mensen ziet. Ik denk dat op deze manier ook heel veel ongelukken vermeden kunnen worden. De meeste paarden waarschuwen ons echt wel, maar wij als mensen hebben dit vaak niet gemerkt.

Ik wil aan dit alles even toevoegen dat ik wel vind dat je in alle omstandigheden moet denken aan je eigen veiligheid en als in een onverachte situatie je niet anders kunt dan je paard een mep te verkopen omdat je anders vertrappelt wordt dan moet dit maar. MAAR dit zou eerder een uitzondering moeten zijn, dan de regel om een paard eens goed op zijn plaats te zetten.

Dus mijn advies; Probeer als je kan zoveel mogelijk te lezen over paardengedrag. Dit van verschillende bronnen. En als je kan, misschien ooit een cursus te volgen. Je paard heeft waarschijnlijk wel een reden (Ik zeg niet dat dit aanvaardbaar gedrag is, he) waarom hij dit doet, maar dat is moeilijk te beoordelen als je de situatie niet gezien hebt.

@Isis-Ywen; Ben het volledig met je eens.

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:30

Isis_Ywen schreef:
dees_daan schreef:

Denken dat een verzoek tot niet verder naderen het zelfde is als afstraffen is een buitengewoon menselijke gedachten. Een paard denkt daar heel anders over. Bovendien had ik het over paarden die je niet kent; die zou ik ook nooit aanroepen Clown

hoe bedoel je dit? ik ken(de) dit paard ook niet,er zijn veel die ik niet nog niet ken, maar wel binnen en buiten moet zetten, behalve de paarden die in de paddock staan, roep ik ze allemaal (in de hoop dat ik een stukje minder door het voorste drek gedeelte hoef Nagelbijten / Gniffelen ) vaak moet ik alsnog het land in, maar als ik zijn naam roep, komt het koppie omhoog, en dan komt ie uit de verte aan galoperen, en stopt vlak voor mijn neus, ik vind dat juist geweldig, er zijn niet veel die zoveel vertrouwen in de mens hebben.. zou je hem afstraffen omdat hij komt (wegsturen dus) dan snapt hij er niets van, dan kunnen het menselijke gedachten zijn, maar paarden begrijpen het echt wel als je ze wegstuurd/straft.. (gelukkig maar)

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:16

@ GeaRiemis:
He he, eindelijk iemend die een constructief antwoord geeft en me de woorden uit de mond haal. AMEN!

@Lovelyd:
Ik denk dat je veel uit dat advies kunt halen. Er zijn veel boeken over het "natuurlijk" opvoeden van je paard. Aan de foto's in je profiel te zien ben je oud genoeg om je te verdiepen in het gedrag van je paard. Ik lees zelf veel diverse boeken over diverse invalshoeken als het gaat over opvoeden van paarden. Uit iedere techniek haal ik bepaalde punten die mij aanspreken en die ik makkelijk kan toepassen.

Ik ben ooit begonnen met het trainen van dravers en renpaarden en ik ben door mijn baas van destijds opgevoed met het motto: "schopt hij jou, schop jij hem terug en bijt hij jou, bijt je hem terug". Dit leidt in de praktijk tot paarden die lastig te behandelen zijn en als onhandelbaar worden bestempeld. Ik ben nu enkele jaren gelukkig daar weg en ben overgestapt naar een relatie met mijn paard op basis van wederzijds respect. Ik heb respect voor het paard als vluchtdier, terwijl ik een roofdier ben (in zijn ogen), en het paard moet respect voor mij hebben als leider van zijn kudde. Kortgezegd komt het neer op rangorde.

Dit is dus ook waar GeaRiemis je op wijst. Nee, ik ben zelf absoluut geen softie, maar ik ben consequent en duidelijk. Mijn paard heb ik 1 keer een tik verkocht, ter bescherming van mijn vriend: ik had hem losstaan in de longeercirkel en hij mocht even lekker bokken en uitrazen. Ik zeg tegen mijn vriend: hij wil weten wat hij aan je heeft, dus hij komt straks recht op je afrennen. Blijf naast me staan en vooral niet weglopen. Leek op het gebied van paarden, mijn vriend stapt dus puntje bij paaltje weg. Paard ziet dit als rangordeverlaging en wil even een trapje na geven. Dat gaat voor mij te ver, dus ik heb paardjelief met een tikje even duidelijk gemaakt dat ik dus wel even de baas ben en bepaal dat dit gedrag niet acceptabel is. Ikzelf heb dit probleem niet. Mijn paard draait zich of terug om, of gaat vol op de rem.

Mijn tip voor wat je kunt proberen:
Wanneer jouw verzorgpaard op een dergelijke wijze op je af komt stormen, kun je, hoe stom het ook klinkt, hem juist tegemoet komen rennen. Daarbij lekker met je armen zwaaien en brullen en kijk hem vooral recht in zijn ogen aan: doe er alles aan om hem weg te jagen. Volgens de rangorde mag hij namelijk niet in jouw persoonlijke gebied komen, maar jij wel in de zijne. Komt hij weer op je af, nogmaals wegjagen. Herhaal dit een paar keer, totdat hij vertwijfeld blijft staan en bijvoorbeeld zijn hoofd omlaag brengt of kauwbewegingen gaat maken: dit is een teken van je paard om aan te geven dat hij vrede heeft met de situatie en bereid is zich weer te gedragen. Om dat moment moet jij je blik van hem afwenden en je lichaam ontspannen. Kijk bijvoorbeeld stiekum alleen naar zijn hoeven, zodat je in de gaten kunt houden waar hij is. Hij moet nu naar je toekomen. Komt hij niet, jaag hem weer weg en herhaal, herhaal, herhaal. Het proces dat het paard zich overgeeft en naar je toekomt, is wat ookwel een "join-up" wordt genoemd. De volgende keer dat je langsgaat bij je verzorgpaard, weer herhalen. Wanneer je dit consequent en zelfverzekerd doet, zul je binnen korte termijn aanzienelijk resultaat zien. Het kan zijn dat je daarna nog maar af en toe deze techniek moet gebruiken als hij dreigt terug te vallen in zijn gedrag.

Verder, zoals al op dit forum is gezegd, is het belangrijk om een goede band met je paard te krijgen. Grondwerk is daarbij een uitstekend middel. Daarnaast wordt een paard wat in het grondwerk goed wordt onder het zadel ook makkelijker.

Er zijn veel mensen die deze technieken gebruiken. Eerder zijn al Voest, Roberts etc genoemd. Persoonlijk vind ik het boek "mijn methoden in woord en beeld" van Monty Roberts erg leerzaam, maar ook zeer technisch. Je wordt in dat boek er constant op gewezen dat je de methode eerst moet oefenen op ervaren paarden en dan moet toepassen op jouw paard. En zeg nou zelf, wie heeft daar de kans voor?

Afgelopen week heb ik het boek "van veulen tot rijpaard" van Richard Maxwell gelezen. Dit boek vond ik erg toegankelijk. Hoewel jouw verzorgpaard natuurlijk geen veulen meer is, staat er zoveel begrijpelijke achtergrondinformatie in, dat je zult zien dat je bepaalde technieken die hij op een enter toepast ook heel goed jou kan helpen bij jou paardje. Zoals gezegd is het boek heel begrijpelijk in taalgebruik en boordevol nuttige achtergrondinformatie en voorbeelden. Een echte aanrader als jij constructief het gedrag van je verzorgpaardje wil veranderen.

Veel succes ermee en blijft vol goede moed! Zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid zijn de sleutelwoorden in de omgang met paarden!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:37

Ik ben zeker niet eentje die vor hem aan de kant gaat hoor ook omdat ik weet dat hij alleen maar dreigt en op het laatste moment toch de andere kant oprent Clown

Ik doe nu steeds mijn armen wijdt en roep dan BOE!!!!! Sigaar

En ik heb dus door dat als ik mijn hand naar voren doe(net alsof ik een snoepje heb) en een beetje op mijn hurken ga zitten hij heel nieuwsgierig naar me toe komt en dan kan ik hem prima zijn halster om doen.

Ik ben het er wel mee eens dat een tik op een goed moment niet verkeerd is maar ik doe het eerlijk gezegd neit snel omdat het 1 niet mijn paard is en 2 ik bang ben dat hij schuw wordt. Maar als hij mij bijt krijgt hij ook een tik of duw ofzoiets..... Bloos

Bedankt voor de reactie's allemaal Haha!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:45

KiWiKo schreef:
dat bedoel ik............. het is allemaal wel leuk die dvds en boeken.......... maar als dit soort dingen je overkomen, dan ga je er toch even wat anders over nadenken.......

en dit soort dingen gebeuren......... ik voorkom het liever!

Ik ben het weer eens met je eens.
Zelf heb ik een hengstje van een jaar, een hele stoere vent. Hij heeft een keer geprobeerd om me de wei uit te jagen, volle galop, oren in de nek!!! Ik heb me toen groot gemaakt en heb met de armen staan zwaaien en geschreeuwd dat ie moest opstappen.
Ik kwam gisteren bij de weide, stond ie erweer. Deze keer was ik voorbereid en had zo'n wit paaltje in de handen. Hij kwam eraan en deed net of hij gek was toen ik met mijn armen zwaaide. Toen heb ik hem een donderse opkallefater gegeven waar je ziek van wordt. Hij kwam niet meer bij me in de buurt de hele tijd dat ik in de wei was. Zo hoort dat. Vork

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:55

IlseEnMonti schreef:
@ GeaRiemis:
He he, eindelijk iemend die een constructief antwoord geeft en me de woorden uit de mond haal. AMEN!

@Lovelyd:
Ik denk dat je veel uit dat advies kunt halen. Er zijn veel boeken over het "natuurlijk" opvoeden van je paard. Aan de foto's in je profiel te zien ben je oud genoeg om je te verdiepen in het gedrag van je paard. Ik lees zelf veel diverse boeken over diverse invalshoeken als het gaat over opvoeden van paarden. Uit iedere techniek haal ik bepaalde punten die mij aanspreken en die ik makkelijk kan toepassen.

Ik ben ooit begonnen met het trainen van dravers en renpaarden en ik ben door mijn baas van destijds opgevoed met het motto: "schopt hij jou, schop jij hem terug en bijt hij jou, bijt je hem terug". Dit leidt in de praktijk tot paarden die lastig te behandelen zijn en als onhandelbaar worden bestempeld. Ik ben nu enkele jaren gelukkig daar weg en ben overgestapt naar een relatie met mijn paard op basis van wederzijds respect. Ik heb respect voor het paard als vluchtdier, terwijl ik een roofdier ben (in zijn ogen), en het paard moet respect voor mij hebben als leider van zijn kudde. Kortgezegd komt het neer op rangorde.

Dit is dus ook waar GeaRiemis je op wijst. Nee, ik ben zelf absoluut geen softie, maar ik ben consequent en duidelijk. Mijn paard heb ik 1 keer een tik verkocht, ter bescherming van mijn vriend: ik had hem losstaan in de longeercirkel en hij mocht even lekker bokken en uitrazen. Ik zeg tegen mijn vriend: hij wil weten wat hij aan je heeft, dus hij komt straks recht op je afrennen. Blijf naast me staan en vooral niet weglopen. Leek op het gebied van paarden, mijn vriend stapt dus puntje bij paaltje weg. Paard ziet dit als rangordeverlaging en wil even een trapje na geven. Dat gaat voor mij te ver, dus ik heb paardjelief met een tikje even duidelijk gemaakt dat ik dus wel even de baas ben en bepaal dat dit gedrag niet acceptabel is. Ikzelf heb dit probleem niet. Mijn paard draait zich of terug om, of gaat vol op de rem.

Mijn tip voor wat je kunt proberen:
Wanneer jouw verzorgpaard op een dergelijke wijze op je af komt stormen, kun je, hoe stom het ook klinkt, hem juist tegemoet komen rennen. Daarbij lekker met je armen zwaaien en brullen en kijk hem vooral recht in zijn ogen aan: doe er alles aan om hem weg te jagen. Volgens de rangorde mag hij namelijk niet in jouw persoonlijke gebied komen, maar jij wel in de zijne. Komt hij weer op je af, nogmaals wegjagen. Herhaal dit een paar keer, totdat hij vertwijfeld blijft staan en bijvoorbeeld zijn hoofd omlaag brengt of kauwbewegingen gaat maken: dit is een teken van je paard om aan te geven dat hij vrede heeft met de situatie en bereid is zich weer te gedragen. Om dat moment moet jij je blik van hem afwenden en je lichaam ontspannen. Kijk bijvoorbeeld stiekum alleen naar zijn hoeven, zodat je in de gaten kunt houden waar hij is. Hij moet nu naar je toekomen. Komt hij niet, jaag hem weer weg en herhaal, herhaal, herhaal. Het proces dat het paard zich overgeeft en naar je toekomt, is wat ookwel een "join-up" wordt genoemd. De volgende keer dat je langsgaat bij je verzorgpaard, weer herhalen. Wanneer je dit consequent en zelfverzekerd doet, zul je binnen korte termijn aanzienelijk resultaat zien. Het kan zijn dat je daarna nog maar af en toe deze techniek moet gebruiken als hij dreigt terug te vallen in zijn gedrag.

Verder, zoals al op dit forum is gezegd, is het belangrijk om een goede band met je paard te krijgen. Grondwerk is daarbij een uitstekend middel. Daarnaast wordt een paard wat in het grondwerk goed wordt onder het zadel ook makkelijker.

Er zijn veel mensen die deze technieken gebruiken. Eerder zijn al Voest, Roberts etc genoemd. Persoonlijk vind ik het boek "mijn methoden in woord en beeld" van Monty Roberts erg leerzaam, maar ook zeer technisch. Je wordt in dat boek er constant op gewezen dat je de methode eerst moet oefenen op ervaren paarden en dan moet toepassen op jouw paard. En zeg nou zelf, wie heeft daar de kans voor?

Afgelopen week heb ik het boek "van veulen tot rijpaard" van Richard Maxwell gelezen. Dit boek vond ik erg toegankelijk. Hoewel jouw verzorgpaard natuurlijk geen veulen meer is, staat er zoveel begrijpelijke achtergrondinformatie in, dat je zult zien dat je bepaalde technieken die hij op een enter toepast ook heel goed jou kan helpen bij jou paardje. Zoals gezegd is het boek heel begrijpelijk in taalgebruik en boordevol nuttige achtergrondinformatie en voorbeelden. Een echte aanrader als jij constructief het gedrag van je verzorgpaardje wil veranderen.

Veel succes ermee en blijft vol goede moed! Zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid zijn de sleutelwoorden in de omgang met paarden!

Bedankt voor de tips en ik ga er zeker wat mee doen Knipoog Over het algemeen kan ik wel naar hem toe rennen want dan komt hij vanaf een redelijke afstand al op me af soms keert hij zich uit het niets om emt de oren in de nek en schiet dan op me af.

op het moment dat hij een halster om heeft doet hij niks meer ja soms even chagerijnig kijken maar jah..... dat doet hij bijna altijd Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:09

zoals jij dit paard zijn gedrag beschrijfd.. prescies mijn bijrijdfries.. ben je er zeker van dat je niets anders hebt gedaan, waar hij mischien een trauma van heeft? is hij ook dominant als je hem vast hebt?

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:06

@ Dees_daan: We kijken vanuit een ander perspectief. Als ik het goed inschat ken jij dit paard (nog niet) vanuit je werk als stalmedewerker of iets in die richting. Je doel is om het paard zo snel en makkelijk mogelijk uit het land te halen en op stal te zetten.
Mijn perspectief is wat algemener. Ik heb het over paarden die ik niet ken en waar ik in essentie ook niks mee moet. Die roep ik dus niet aan bij de ingang van het hek. Daar verwacht ik dus ook niet van dat ze naar me toe komen galoperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:35

dat klopt idd Isis_ywen Ja ik bedoelde alleen te zeggen dat niet alle paarden die op je af komen galoperen kwaad in de zin hebben.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:59

dees_daan schreef:
zoals jij dit paard zijn gedrag beschrijfd.. prescies mijn bijrijdfries.. ben je er zeker van dat je niets anders hebt gedaan, waar hij mischien een trauma van heeft? is hij ook dominant als je hem vast hebt?

Als ik hem vast heb is hij soms wel een beetje chagerijnige kijker maar verder ook niet......

Hij doet het bij meerdere mensen dus het is uitproberen(die andere mensen hebben hem direct aangepakt) dus waarschijnlijk moet ik dat ook maar eens proberen al ga ik eerst eenz proberen om zonder geweld te doen... (dus erop af rennen).

De eigenaar hoeft alleen maar EEHH!!!! te roepen en hij doet het niet meer.