Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 07:33

Het is (denk ik) heel afhankelijk van het paard in hoeverre er dus idd paniek is en het dier integer en moedwillig is mbt het werken en het contact tussen hem en jou. Ach gut

Als een paard wat meer een varken is van karakter dan is het achteraf zonde als je er enorm veel geld en zorgen inpompt met gevaar voor eigen leven... Slapen

Het klinkt heel rot, Bojangles, maar stel je voor dat je onder je paard was gekomen en in een rolstoel was beland, had je dan nog open voor je paard gestaan?.. Knipoog

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:58

Ik ben nog nooit zoveel van een paard afgevallen dan nu met mijn eerste echte eigen paard, ik was nog maar 1 keer eerder ( in 28 jaar) echt van een paard gevallen. Ook met aangespannen rijden ging het mis, ook een flink ongeluk met hem gehad. En toch dé liefde van mijn leven, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt hem weg te doen, hoewel ik al heel veel mensen heb gehad die hem willen kopen. Dat hij in de wei staat, ik ken elk haartje op zijn lijf, elk kriebelplekje en hij is gewoon een komiek in zoveel dingen, hij maakt mij altijd aan het lachen en laat mijn hart sneller slaan als ik hem gewoon al zie staan.
Anderen zullen mij misschien voor gek verklaren... en ik heb wel gezegd, als de gelegenheid zich voordoet om een echt superbetrouwbaar veelzijdig paard erbij te kopen, doe ik dat... maar wegdoen..nee, dan zou een stuk van mijn hart meegaan...

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:17

als je echt bang bent geworden voor je paard en je er niet meer op durft. maar ook dan zou ik nog kijken of het op te lossen valt. Met goede instructie kun je veel problemen oplossen!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:15

ja ik ben op een stomme mannier van het paard gevallen in 2006
en had zo mijn enkel gebroken, ik ben thans al van mijn 11 jaar bezig met paarden voor mensen te rijden
eveneens probleem paarden
ik heb op elk paard een gevoel van wat kan en niet kan, maar na de breuk was alle banden met een paard gewoon over
ik voelde niks meer en het paard deed mij niks meer
het paard wat ik toen reed bezorgde mij kiekenvel en ik ben er nooit meer opgegaan
mijn vriendin wel maar ze lag er gelijk terug af...

nu begint mijn vertrouwen in paarden terug te komen en mijn gevoel wat ze mij geven als ik erop zit ook

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:31

detour schreef:
Het is (denk ik) heel afhankelijk van het paard in hoeverre er dus idd paniek is en het dier integer en moedwillig is mbt het werken en het contact tussen hem en jou. Ach gut

Als een paard wat meer een varken is van karakter dan is het achteraf zonde als je er enorm veel geld en zorgen inpompt met gevaar voor eigen leven... Slapen

Het klinkt heel rot, Bojangles, maar stel je voor dat je onder je paard was gekomen en in een rolstoel was beland, had je dan nog open voor je paard gestaan?.. Knipoog

Zit je zelf in een rolstoel dan? Of heb je daar in gezeten.. Want dat heb ik niet uit je verhaal begrepen.

Als het zo ver zou komen met 1 van mijn paarden en ik zou niet meer kunnen rijden of trainen en ik kan het financieel nog allemaal betalen, dan word het maar fokmerrie of weidepaard.

Met de merrie die ik nu heb zou ik toendertijd geen ander mee hebben laten klooien iig, daar was ze veels te gevaarlijk voor.

Maar goed ben ook niet stoer blijven zitten oid, heb het vanaf grond en uiteindelijk in het zadel allemaal kunnen oplossen bij deze merrie. Ik zal je zeggen dat ze in afgelopen jaar misschien nog maar 1!! x aan de hand bij grondwerken op een cirkel iets omhoog is gekomen nog, maar verder met rijden nóóit weer. De knop is gewoon om bij haar.

Ik weet niet wanneer ik echt een paard weg zou doen.... Bij haar zat ik echt op het punt om haar eventueel weg te doen... Denk dat het dan wel heel erg moet zijn met een volgend paard.

Heb verder ook geen ambities meer om hoog te komen in de sport dus als iets niet meer wil of lukt met een paard, jammer dan...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:28

als een pony echt ontzettend passief is.
dus alleen geinterreseerd zijn in voer, en verder niet op me reageren, daar houd ik echt niet van.
op die manier kan ik er geen band mee opbouwen.
mn pony hoeft niet veel, maar lief naar me hinniken als ik naar haar toe ga dat stel ik toch wel op prijs Haha!

dat doet mn pony dus ook
plus achter me aan lopen of naast me meelopen als ik door de wei loop, ze is gewoon happy als ik er ben, en dat is erg leuk! Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 07:47

Bojangles schreef:
detour schreef:

Zit je zelf in een rolstoel dan? Of heb je daar in gezeten.. Want dat heb ik niet uit je verhaal begrepen.

Als het zo ver zou komen met 1 van mijn paarden en ik zou niet meer kunnen rijden of trainen en ik kan het financieel nog allemaal betalen, dan word het maar fokmerrie of weidepaard.

Met de merrie die ik nu heb zou ik toendertijd geen ander mee hebben laten klooien iig, daar was ze veels te gevaarlijk voor.

Maar goed ben ook niet stoer blijven zitten oid, heb het vanaf grond en uiteindelijk in het zadel allemaal kunnen oplossen bij deze merrie. Ik zal je zeggen dat ze in afgelopen jaar misschien nog maar 1!! x aan de hand bij grondwerken op een cirkel iets omhoog is gekomen nog, maar verder met rijden nóóit weer. De knop is gewoon om bij haar.

Ik weet niet wanneer ik echt een paard weg zou doen.... Bij haar zat ik echt op het punt om haar eventueel weg te doen... Denk dat het dan wel heel erg moet zijn met een volgend paard.

Heb verder ook geen ambities meer om hoog te komen in de sport dus als iets niet meer wil of lukt met een paard, jammer dan...

nee, gelukkig niet, hoor, maar ik ken wel mensen die ongeluk op ongeluk kregen, doorzetten en uiteindelijk opgaven. Ach gut

Ik bewonder hun doorzettingsvermogen maar als je hen achteraf hoor":"Dit nooit weer."

Ik denk nl dat een paard een toegevoegde waarde in je leven moet zijn. Dit klinkt gruwelijk zakelijk, maar ben door eigen ervaringen in die zin wat wjizer geworden. Knipoog

Mijn eerste merrie was ook een aparte, maar dat was chemie alom. Zij was alles voor me terwijl ik haar af en toe wel eea kon verwensen.. Knipoog

Weet je? Als ik merk aan mezelf dat ik om wat voor reden emotioneel afstand neem van een paard, dan vind ik eigenlijk al dat ik het tekort doe- een paard verdient tensloote alle aandacht en liefde, elk paard. Ach gut

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:40

Misschien maakt het ook wel verschil dat ik 3 paarden heb...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:50

In welk opzicht?..Elk paard kost toch geld, verdient liefde, verzorging, etc?..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:54

Kijk als het met eentje eventjes niet gaat, kun je nog wel plezier hebben van de anderen even heel zwart op wit gezegd.
Als je er 1 hebt en je kan er niet meer op rijden wegens gedragsproblemen of andere omstandigheden....
Denk dat je dan eerder geneigd bent om toch een ander paard te zoeken als je het niet meer ziet zitten.
Iig veel mensen hebben hun paard voor hun plezier, en als je dat dan niet meer hebt Knipoog

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:40

ik heb een tijdje een merrie gereden die eventueel aangekocht zou worden met de bedoeling als leerpaard voor mij.

we wisten van tevoren dat dit geen makkelijk dier in de omgang was. mevrouw moest als eerste naar buiten, als eerste weer naar binnen. bilkoorden bij de deken kon niet, dan trapte ze keihard naar achteren. zo even de stal in? oppassen of je had een hap te pakken.
maar goed, dit namen we allemaal voor lief.

totdat mevrouw de trailer niet meer inwilde, niet uit angst, puur uit het geen zin hebben. het is toen zo ver
gekomen dat ze de man van stal finaal de bosjes in heeft getrapt. gericht met beide achterbenen..

dat was bij ons de grens. op stal lopen jonge kinderen rond, die zo een paard even willen aaien, maar dat kon
met dit dier gewoon weg echt niet. was gewoon gevaarlijk en onverantwoord.

ze is uiteindelijk weer terug gegaan en heb alsnog een ander fijn paard te rijden gekregen Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:46

Als mjn pony steeds ervandoor zou schieten of gevaarlijk wordt om nog op te rijden zou ik hem weg doen. Natuurlijk niet voordat hij goed is bekeken door een dierenarts.

Ook als hij vals zou worden en er geen land meer mee te bezeilen zou zijn ook niet na hulp, ook dan zou hij de deur uit gaan.

Gelukkig zal hij eerst wel 360 graden om moeten draaien wil hij zo worden. Knipoog

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:43

Als ik zo lees zijn er veel onder jullie die voor veel minder dan ik een paard zouden weg doen. Dit is echter geen verwijt. Iedereen heeft gewoon andere streefdoelen en verwachtigen van een paard.

Ik heb mijn paard beloofd hem nooit meer weg te doen. Ook al heb ik daar ooit bijna anders over gedacht. Maar ik zie een paard meer als een huisdier, de omstandigheden zouden echt al zeer extreem slecht moeten zijn vooraleer ik hem weg doe.
Nochtans heb ik met hem al vele watertjes doorzwommen.. en ik denk dat het einde nog niet in zicht is. Maar toch, doet dit paard mij iets, de blik in zijn ogen vraagt me om hem niet op te geven.

Ik ben en was niet zo'n ervaren ruiter toen ik mijn paard kocht. Ik was ook helemaal niet van plan een paard te kopen, had er de tijd en het geld niet voor.. maar ik zag hem staan en ik was op slag verliefd. Hij was van begin af aan een zeer angstig, schuw en nerveus paardje. Maar wel ééntje met een ongelooflijk vriendelijke uitdrukking op z'n snoet.
Hij was vreselijk mager en stond in een smalle stinkende stal in onze oude manege.
En mijn idee was (de verkeerde motivatie om een paard te kopen) : ik moet voor hem zorgen, en hij mag nooit in iemand anders zijn handen terecht komen. Want dat zou hem naar mijn gevoel verpesten.

En toen begon de miserie, ik had hem een aantal weken en hij vloog elke les met mij de piste door. Wou niet door de hoeken, schrok van het minste (een zakdoek op de grond), geritsel achter de muur.. ik die hoestte.. Zonder reden ging hij van stilstand in hoogste vitesse!
Toch was ik zo gek om ook met hem buiten te gaan rijden, het bos in, samen met een andere ruiter.. Daar hebben we met ons twee een aantal keer veel geluk gehad.
Mensen spoorden mij aan om mij te vermannen en met hem alleen het bos in te gaan, ik mocht niet meer zo met mijn voeten laten spelen. En toen ben ik helemaal te ver gegaan. Hij was namelijk niet met mijn voeten aan 't spelen, hij was echt bang. We zijn in volle vaart terug naar de manege geraced.. en ik ben zwaar op de beton gevallen.
Niks gebroken of gekneusd, behalve mijn zelfvertrouwen. Ik heb er heel lang nachtmerries van gehad. Zie nog altijd die boom en een stalmuur recht op me afkomen. Ook toen hebben we echt veel geluk gehad.

't was gedaan met buitenrijden voor ons. Ik reed alleen nog in de lessen op een drukke manege. Mijn paard werd rustiger, maar eigenlijk te rustig. Ik liet hem behandelen door osteophaten en dierenartsen.
Hij had de één kwaal na de ander en hij voelde zich niet goed in zijn vel, maar ik vond niet wat het was. Mijn paardje dat ooit zo vooruit was, moest ik nu ineens vooruit drijven .. maar niemand die me wou geloven dat hij niet in orde was.

Toen heb ik na lang wikken en wegen beslist om te verhuizen .. weg van die drukke manege naar een stal waar hij een paardwaardig leven zou krijgen. Lekker rustig, met weidegang en lekker sociaal contact met andere paarden.
Ik heb een erg bekwaam dierenarts gecontacteerd en die heeft geconstateerd dat mijn paardje echt heel erg ziek was (virale spierinfectie dat op z'n imuunsysteem werkte).

Na een kuur of twee was hij ineens terug mijn paardje dat vooruit was, maar dan .. in een rustige versie.
Want buiten een stalleven had hij nu ineens weidegang en spelen met vriendjes.
Ik ben terug lessen gaan nemen (op een ander niveau dan vroeger) en met mijn paardje beginnen grondwerken.
Als ik hier vroeger mee werd uitgelachen, werd ik er nu in ondersteund.
We geven hem schriktraining, werken met dubbele lounge, leren hem mijn ruimte te respecteren etc..

En nu ben ik blij dat ik niet ergens onderwege heb opgegeven, en ook superblij dat ik hem nu zo'n mooi leven kan geven. Sinds enkele weken gaan we ook in groep op buitenrit. Hij loopt te briesen en aanschouwt rustig voorbijstormende traktors en brommers.
Eigenlijk had ik dit nooit durven dromen..

Ik verwacht niet dat vanaf nu alles van een leien dakje zal lopen.. een buitenrit alleen met hem is iets waar we bijvoorbeeld nog niet klaar voor zijn. Maar we trainen nu wel voor een oefenjumping binnen twee maand.. en als hij al over één hindernis gaat zonder erna weg te stormen, dan zal ik al een heeel fier baasje zijn! Haha!
Als er ooit iets hem moest overkomen waardoor ik hem niet meer kan rijden, dan zet ik hem op een wei. Maar naar een andere eigenaar of het slacht gaat hij nooit. Dat heb ik hem nu eenmaal beloofd …

(ook sorry voor het lange verhaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:48

Geen enkel gedrag!
Ik heb 2 jaar geleden een pony van 14 jaar gekregen die een rotleven achter de rug heeft. Van de ene eigenaar naar de andere. We hebben de afgelopen 2 jaar heel wat meegemaakt, positief en negatief. Ik weet wat ik aan hem heb en andersom.
Ook al krijgt hij een ongeluk en zal hij niet meer bereden kunnen worden, gaat hij raar gedrag vertonen of verdwijnt het vertrouwen, hij blijft.
Ik heb hem gekocht en het is mijn beste maatje geworden en mijn kindje. & Die doe je niet weg, daar doe je alles voor en daar vecht je voor..

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:54

Tja waarom je paard weg doen? Ik denk toch als je er niet mee kan wat je wilt en je doelen niet kan/wil bij stellen...
Ik heb met die van mij zo vaak op het punt gestaan...maar simpelweg: wat doe je met een niet functionerend paard??? Juist...

Dus na vele omzwervingen, Emiel Voest en Eric laarakkers..steeds weer overnieuw beginnen.....terugvallen... soms een stapje verder...soms een STAP verder.. heb ik sinds deze zomer het paard wat ik dacht te kopen... OK het kost je ruim 5.5 jaar maar dan heb je ook wat!
Zondag ben ik zelfs ALLEEN langs de weg naar het bos geweest met hem.....!!!!!
Nee, deze gaat ook nooit meer weg hoor!
Maar als ze echt niet sporen... het moet je niet je leven kosten!
EN idd ook hier loop er een klein meisje van 2 tussen de paarden.. dus zot moeten ze niet zijn!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 07:33

_Laura, betaal jij zelf de rekeningen van je paard?...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:33

detour schreef:
_Laura, betaal jij zelf de rekeningen van je paard?...

Nope, geen enkele. Mijn ouders betalen alles. Ik heb dan ook de zekerheid dat ik behandelingen kan regelen en eventueel begeleiding..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:46

En dat scheelt misschien ook mbt beslissen of je een paard wel of niet weg doet, het kan wegens gedrag, het kan omwille van een dier wat constant zichzelf in de prak werkt.. Knipoog

Ik was zo naief bij de moeder van mijn jaarling om haar niet meteen te verzekeren. Ze kostte me zowat 3000 euro in anderhalf jaar, veel verdriet, veel zorg, en steeds haar behandelen als een fragiel popje om te voorkomen dat ze niet weer wat deed. Maar op stal of in de wei kun je zelf natuurlijk ook stomme dingen doen! Clown

Haar jaarling heb ik als foetus al verzekerd, ze is een toaal ander dier, maar dit jaar heb ik premie plus extra kosten er al uit.
Ik ben daar erg blij mee. Haha!

helaas heb ik geen briljant loon, dus een dier wat zuinig op op zichzelf (en daardoor ook wat meer met mij) scheelt al een slok op een borrel. Ach gut

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:52

Als Nuut zich weer achterover gaat gooien en lichamelijk in orde blijkt te zijn, denk ik dat ik snel mijn vertrouwen kwijt ben. Maar het kan best zo zijn dat ik dan nog koppig blijf om haar te houden. Waarschijnlijk wordt dan de druk van het thuisfront wel opgevoerd en kan het best zo zijn dat ze weg moet. Toch heb ik op het moment niet het gevoel van "dan is het klaar".
Die band die ik opgebouwd heb gaat niet zomaar kapot. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:55

Maar het gaat met jou en Nuut toch ook steeds beter he? Knipoog

Toen ik jonger was (hoe cliche) durfde ik meer aan en door te zetten. Nu voel ik me ook nog verantwoordelijk voor huis, vent en kind, baan, dieren en de zorg er voor. Ook dat heeft me wel veranderd, hoor! Ach gut

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:57

Laat ik wel voorop stellen dat ik in principe mijn pony houd tot z'n dood.
Mijn eerste pony heb ik verkocht omdat het gewoon echt niet meer ging, ik was bang voor haar en met rijden klikte het niet echt. Alles ging heel moeizaam en ik had er ook geen plezier meer in. Dat zijn dan ook wel meteen de redenen wanneer ik mijn pony wel zou verkopen, als er geen vertrouwen is (of geen goede klik), als ik er geen plezier meer in heb.

En als het financieel niet meer zou kunnen, maar ik hoop dat dat nooit zal gebeuren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:58

Claudia__ schreef:
Laat ik wel voorop stellen dat ik in principe mijn pony houd tot z'n dood.
Mijn eerste pony heb ik verkocht omdat het gewoon echt niet meer ging, ik was bang voor haar en met rijden klikte het niet echt. Alles ging heel moeizaam en ik had er ook geen plezier meer in. Dat zijn dan ook wel meteen de redenen wanneer ik mijn pony wel zou verkopen, als er geen vertrouwen is (of geen goede klik), als ik er geen plezier meer in heb.

En als het financieel niet meer zou kunnen, maar ik hoop dat dat nooit zal gebeuren.

Gewoon even niet in de fiancieen werken en op Ijsland gaan wonen! Knipoog

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:00

detour schreef:
Hallo.

Iedereen heeft wel eens dingen waar hij of zij bij zijn paard tegenaan loopt.
Soms lukt het trailerladen niet meer, soms is het iets rijtechnisch; allerlei oorzaken kunnen het gedrag van paarden doen verergeren, veranderen of doen ontstaan...

Ik heb zelf inmiddels verschillende paarden gehad, en met het ene dier was mijn band sterker dan met het andere.

Bij een merrie zag ik het gewoonweg niet meer zitten omdat ze vaak in de kreukels lag op stal, soms ging rugzwemmen( zich achterover gooide) en eigenlijk heel weinig toestand of terug gaf.

Los van het feit of ik daarin tekort kwam of niet, merkte ik aan mezelf dat ze me heel veel geld kostte en dat ik niet zo veel vertrouwen had in een toekomst met haar, ik zag mezelf het niet oplossen a.h.w. en vond het het ook niet waard om door te "klooien". Bloos

Zij heeft inmiddels een super tehuis, ik heb haar anderhalf jaar gehad. Ach gut
men zei wel eens:"Houdt vol, ze gaat het echt voor je doen", maar daar geloofde ik niet echt meer in..

Ze heeft me een geweldige dochter na gelaten en voor geen goud gaat deze weg. Pling

Echter weet ik nu heel duidelijk voor mezelf:
Paarden die achterover slaan, ik durf dit gewoon niet meer aan.

vroeger ging ik tot het einde door met een dier, maar nu ik ouder wordt, meer nadenk en het lef iets meer begint te verdwijnen, plus meer verantwoordelijkheidsgevoel voel ik me minder rot als ik zo'n stap overweeg..

Echter zoek ik wel een goed tehuis in zo'n geval. Ach gut

Waar ligt bij jullie de grens? Ach gut

tot nu toe heb ik die grens niet gevonden, mijn 3 paardjes zijn mijn alles en doe ze voor geen goud kwijt..
ik zou er wel over gaan twijfelen als ze slaan, niet uit angst want dat kan altijd natuurlijk, maar echt om jou/mij een trap te verkopen.. maar dan zal ik wel altijd een goed tehuis voor ze zoeken.. maar eerst wel kijken of ik niet wat bij m doe wat pijn doet ofzo.. tot nu toe heb ik nog nooit gedacht van, mischien moet ik me paard wegdoen want het gaat niet zo, maar ja ze kunnen ook heel ver gaan bij mij:D Knipoog

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:01

Wanneer het vertrouwen weg zou zijn gaat ze weg of wanneer het financieel niet meer haalbaar is haar te houden, maar vooralsnog blijft ze gewoon mooi en als het aan mij ligt blijft ze altijd Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:02

Maar zijn dat verzorgpaardjes?
Of draag jij zelf de volledige zorg?.. In alle opzichten?