Wat doen met je paard van veulen tot drie jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Wat doen met je paard van veulen tot drie jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:32

Er mee bezig zijn en 'hem paard laten zijn' hoeven elkaar niet uit te sluiten natuurlijk.

Flynn is bij mij geboren en getogen. Heeft altijd 24/7 in een gemengde groep gestaan, tot vorig jaar met zijn moeder en andere paarden (jong en oud). We hebben al vanaf jonge leeftijd gewandeld. Eerst tien minuutjes naast mama, tot een uur toen hij drie was. Steeds een stukje verder, of een keer een andere route. Tijdens het wandelen was er alle tijd voor ontdekken, bekijken en besnuffelen.
Met als gevolg dat ik een heel stoer, zelfverzekerd, mensgericht en verschrikkelijk braaf paard had toen ik hem met vier jaar een keer ging inrijden.
Dingen zoals borstelen/voetjes/DA/HS/... vind ik vanzelfsprekend. Maar onder 'opvoeding' vind ik ook het wereldwijs maken horen. Natuurlijk wandel je nog geen uur met een enter, of met een jonge twenter. Maar als je het spelenderwijs opbouwt en goed je paardje in de gaten houdt kan er weinig mis gaan. Flynn vindt wandelen prachtig, wie je ook met hem op pad stuurt.
Grondwerk in de bak, longeren etc vind ik meer onder 'werken' vallen, dat doe ik zelf pas vanaf hun derde. Inrijden met drie jaar vind ik sowieso te vroeg.

Een paard tot z'n derde rond laten wandelen in de wei en dan 'naar huis halen' en er van alles mee gaan doen, dat vind ik pas niet eerlijk. Ik zie veel meer heil in een langzame, bewuste opbouw. Zodat je samen kunt groeien en toewerken naar het werk onder het zadel.

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:18

Hoi
ik ben van plan om een groene twenter te kopen die heel mensgericht is maar nog niks kan zodoende kwam ik in dit topic terecht! Ik ben van plan om het 1e jaar aan de opvoeding en respect te gaan werken dus stil vast staan mooi volgen aan halster en het over aan kunnen raken,kijken hoe ze met 3jaar is en dan langzaam aan beginnen met het echte werk. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het de topic opener is begaan...dus gaat even in profiel spieken. Het is immers in september 2008 geopend dus er kan nu een wel op gevoed en netjes ingereden paardje zijn.

lieke123492

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:53

een vriendin van mij heeft een nieuwe verzorgpony die nog te dun is om op te rijden, daar gaan we vaak gewoon mee wandelen en lekker poetsen, knuffelen en aan de hand laten grazen of brokjes bij voeren, ze had binnen twee weken al door dat als wij kwamen er iets leuks ging gebeuren.
als ze dadelijk dik genoeg is om op te kunnen rijden denk ik dat ze dat met veel plezier zal doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:51

ik mik ze in een goede opfok, heb vorig jaar mijn zelf gefokte jaarling naar de opfok gebracht waar ze alleen in de hand komt bij de DA< hoefsmid, tandarts, verweiden en controles,
als die er straks uitkomt ( op zijn vroegst met haar vierde) dan kan ik gewoon weer verder waar ik gebleven was. ik zie de meerwaarde van oefenen, trainen en mutsen met zo een jong ding niet.
heb al te vaak dieren met 3 a 4 jaar in handen gehad die gezellig thuis zijn opgegroeid waar zoveel mis was gegaan. dan heb ik het over kleine dingetjes die heel irritante gevolgen kunnen hebben , gewoon te veel goedbedoelde bemoeienis van mensen die een goede band willen opbouwen... mijn advies, de basis er op (aanraken, poetsen, voetjes, vaststaan en meelopen) en dan lekker laten gaan. is en blijft het beste voor een opgroeiend paard , lekker af en toe gaan kijken en een knuffel en een appel geven en die band komt echt wel goed , daar heb je al het getrut en getrain echt niet voor nodig :n

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:20

Ik heb maar een tijdje een veulen gehad, want ze moesten haar na een half jaar verkopen i.v.m dat we geen twee paarden konden stallen.

Wat ik met haar deed was vooral veel "spelen" in de wei, maar als ik haar moeder uit de wei haalde,
nam ik haar ook mee. Dan werd ze ook gepoetst en haar hoefjes gedaan.
Wat ze verder ook echt geweldig vond, was met haar mama mee in de bak,
gewoon los, terwijl mams werd gereden, dan ging ze echt helemaal uit haar dak
en ze vond het geweldig!

Ik denk niet dat je grondwerk enz. moet gaan doen, gewoon poetsen en vaststaan is genoeg,
en meelopen aan het halstertje. Verder vond ik dat als ze het leuk vond om mee te gaan als
ik met haar moeder bezig was, dat dat dan ook prima was.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:07

Zo'n topic openen kan nog wel veel discussies opleveren.
De één vindt dat je tot dat je pony 3 jaar is niks moet doen, en hem lekker paard moet laten.
De ander vindt dat je best wat kleine dingetjes met je paard kan doen.
Het verschilt ook wel per pony, maar ik zou als hij 2 is toch wel lekker gaan wandelen,
poetsen, langs de weg lopen, aan 'enge' dingen laten wennen.
Zo krijg je ook al een beetje een band met je pony.
Als 'ie 3 is kun je ook gaan longeren, maar dit verschilt allemaal wel per paard, want het ene
paard heeft dat wel nodig en de ander niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:14

Ik ga deze week bij een jaarling kijken. Als het wat is, zet ik hem sowieso op een plek waar hij in een kudde staan maar ook hele dag en het liefst ook 's nachts buiten. 1 x in de week iets doen: wandelingetje, oefenen met stil staat of mee lopen, 1 ding per keer. Verder 1 x p week gewoon poetsen en knuffelen en dan mag hij weer terug, voor de rest mag hij dan nog flink groeien van mij

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:17

Héél veel wandelen en hem vanalles leren (wel met een ander paard erbij tot 1,5, dan korte loopjes alleen en lange met zijn tweeën) Je kan hem ook achter je leren draven.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:54

om te beginnen leuk dat je zo actief met je veulen bezig wilt zijn en dat je er zo over nadenkt!
Ik vind je programma echter vrij fanatiek. Ik heb met mijn merrie toen ze net afgespeend was bijna niks gedaan tot een jaar (wel spelen in de wei). Toen ben ik rustig aan 1 keer in de week wat gaan doen met haar. Dit varieerde van gek doen in de bak (met bal, lekker racen etc.) tot 20 minuutjes buiten lopen (stap later draf). Dit heb ik naarmate ze ouder werd uitgebreid. Je programma lijkt me niet verkeerd maar ik zou het minder vaak gaan doen en oppassen met parelli. Het is dan misschien wel niet fysiek zwaar maar mentaal kan het heel zwaar zijn voor ze. Hou ook bij je paard goed dat in gaten.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:26

ik heb de mijne op 1 jarige leeftijd gekocht, en stond nog aan d'r moeder :') gewoon lekker spelenderwijs dingetjes leren, zoals poetsen, hoefjes geven, netjes meelopen. Ik wandelde ook erg veel met haar. verder lekker laten staan. ze is nu 2 jr 2mnd en nu ben ik met d'r aan het fietsen, langzaamaan wennen aan longeersingel etc. en als ze ruim 2,5 is beginnen met longeren, lange lijnen. en met 3 tot 3,5 voor de kar :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:30

_Guppie_ schreef:
Ons veulen komt dag en nacht op het land te staan (met inloopstal) en staat bij een leeftijdsgenootje en drie andere paarden/pony's. Ik neem aan dat ze genoeg gaat leren van 'haar kudde' en dat elke week twee a drie keer een uurtje uit de wei halen daar niks aan af zal doen, toch?

Het lijkt me wel handig als je een paard hebt dat met drie en half jaar niet alles uit de mensenwereld nog moet leren. Ik begrijp ook wel dat je niet elke dag een paar uur moet gaan 'werken' met een veulen, maar als je drie uurtjes per week wat doet (stukje wandelen, poetsen, wat parelli), blijven er nog 165 uren over om in de wei in de kudde te staan...

3 uur per week :wow: dat is bijna een half uur per dag "werk" voor een veulen.

Ik heb laatst een artikel gelezen, maar 3 x per week 20 min is voor een veulen geestelijk al zeer vermoeiend.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:13

@gr_roos: ligt eraan wat je doet. Als je wandelt zal het minder vermoeiend zijn omdat hij niet wat hoeft ze leren, hij loopt alleen mee. als je echt aan het leren bent om bijvoorbeeld hoefjes op te tillen dat zal meer vermoeiend zijn

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:00

@gr_roos: het verschilt ook per veulen :j sommige kunnen mentaal iets meer aan dan anderen. maar ik vind dat je een paar uurtjes per week wel iets mag doen, zolang je veulen het aankan. :)

ik weet niet hoe oud je veulen is @_Guppie_?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:28

Ik vind een half uur per dag veel. Ik leer mijn veulen ook van alles, maar max 3 keer per week en het langste was 5 min. Met 10 dagen gaf ze rond om voetjes en dat heb ik echt niet uren geoefend. Ze loopt braaf mee, ze loopt zo met moeders de vrachtwagen op, ze kan vast staan en ik kan der benen afspuiten/ wassen. Ze is nog geen 6 weken oud, ze leert af en toe iets en braaf is klaar. Ze liepen in 1 keer de vrachtwagen op, even wat lekkers toen ze erin stonden en weer eraf. Ik stuur ze dan niet nog een keer naar boven. Die 2e keer komt wel als de vrachtwagen er weer staat. Voetjes geven net zo, ze doet het en die geeft ze ook na 10 dagen.

Je moet het bij die kleintjes wel leuk houden en als het erin zit niet tot in den treure blijven oefenen en ze lekker veulen laten zijn, maar dat is mijn mening en die wijkt af van de meeste hier.
Ik vind 3 uur per week voor een beestje van 5 maanden veel te veel.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:48

@gr_roos: en vind je dat ook te veel voor een anderhalf jarige?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:56

Als jouw veulen net is gespeend, zou ik hem/haar eerst een paar weken laten wennen voor je überhaupt iets er mee gaat doen.

Vijfenhalve maand oud is nog een (zogende) baby. Dus 3 uur per week iets doen lijkt me eerst wat overdreven veel. ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:18

ik vond het belangrijk om alles vanuit een zekere rust te doen. Wij wandelden altijd de trailer even in en zorgden dat dat een leuke ervaring was en en er weer netjes achteruit uit. Verder zorgen dat je er een borsteltje over heen kan halen en hoefjes kan oppakken. Alles zonder stress en niet teveel van het dier verwachten. (het is tenslotte maar een peuter)
Verder zoveel mogelijk bij soortgenootjes laten en goed opletten dat je het veulen als paard behandeld en niet als vriendje/soortgenoot. Niet teveel uit de hand voeren (eigenlijk gewoon niet) en laat van begin af aan heel duidelijk zien dat je de leider bent en een waardig leider. Gebruik je slimheid om het dier langs lastige situaties te krijgen en ga nooit een machtsstrijd aan waar je kans hebt dat je die niet wint. (klein voorbeeldje, als je hem ergens vastbindt en hij ziet kans het halster of touw te breken dan zal hij dat altijd onthouden, dat soort dingen moet je zien te voorkomen). Ik hoop dat het allemaal gaat lukken, er is niets zo leuk als je eigen veulen opfokken. Je hebt er vaak zo'n leuke band mee.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:17

wijdeweide schreef:
Hoi
ik ben van plan om een groene twenter te kopen die heel mensgericht is maar nog niks kan zodoende kwam ik in dit topic terecht! Ik ben van plan om het 1e jaar aan de opvoeding en respect te gaan werken dus stil vast staan mooi volgen aan halster en het over aan kunnen raken,kijken hoe ze met 3jaar is en dan langzaam aan beginnen met het echte werk. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het de topic opener is begaan...dus gaat even in profiel spieken. Het is immers in september 2008 geopend dus er kan nu een wel op gevoed en netjes ingereden paardje zijn.

Ik ben ook benieuwd maar ze is sinds 2009 niet meer online geweest....
Ik heb getemd omdat het een oud topic is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:42

Moderatoropmerking:
topic kan open blijven ondanks dat deze al dateert van 2008. Er wordt nog relevante info gegeven.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:16

Een band op bouwen samen!
Logeren kan eventueel, maar niet met
zadel ect. Vrijheidsdressuur, goed voor een band
en voor de spieren ect.
Mee naar buiten, verkeersmak maken.

Enzoooo :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:27

wat ik o.a doe met mijn twenter...lekker wassen onder een tuinslag, knippen van staart, oren etc als je er al vroeg mee begint kan je straks makkelijk ze oren knippen etc veel paarden zijn er enorme schijters mee.
mee uit wandelen nemen langs wegen enzo. of gewoon eens een schrik parcourtje neerzetten en daar spelender wijs kennis mee laten maken b.v een wapperende vlag of een paraplu of parasol. of vlaggetjes om een hek binden of balk enzo.
of een keer een trekker in t land erbij zetten en die aan laten staan want veel paarden zijn buiten erg bang voor trekkers.
ook b.v van die opgevoerde scooters kan je tegen komen vraag eens of iemand zo een scooter heeft en eens wil aanzetten bij je veulen enter twenter in de wei aan wil zetten dan wennen ze aan dat geknetter.

ik vind dat je gewoon zoveel mogelijk alles spelender wijs moet leren. zodat later dat niet meer zo eng is.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:46

@gr_Roos: ik zie nu in de OP dat je veulen 5 maanden is! ik zou zeggen, laat lekker staan tot hij een jaar of 1,5 tot 2 jaar is voordat je een beetje gaat aanrommelen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:14

De OP is uit 2008...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:05

Britt_Mara schreef:
@gr_Roos: ik zie nu in de OP dat je veulen 5 maanden is! ik zou zeggen, laat lekker staan tot hij een jaar of 1,5 tot 2 jaar is voordat je een beetje gaat aanrommelen :)

Goed lezen dame, ik heb commentaar op de TS ;) . Ik ben NIET de TS. Mijn veulen wordt morgen 6 weken en die leert de dingen spelenderwijs. Die gaat met 5 maanden echt niet 3 uur p/w aan de gang. Komt wel als ze een jaar of 3 is.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:09

Ik zou niet gaan trainen in de vorm van longeren, parelli, grondwerk enzovoort, maar vooral veel in handen zijn. Dus borstelen, vastzetten aan halster en zo jong mogelijk aan veel voorwerpen laten wennen. Hiervan heb je later zoveel profijt! En met een jonkie is alles wat minder 'gevaarlijk' dan over 5 jaar een op hol slaand paard waar je op zit.

Ik zou ook lekker aan de hand gaan wandelen, dus gewoon aan die band werken.