Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:28

Goh dat doet hij anders nooit, die zin komt nu bij me boven bij alle mensen die zeggen dat de hoefsmid kan vertrekken als hun paard vervelend is tijden het bekappen/beslaan en hun paard corrigeerd omdat ze dat zelf niet doen..........
Hoefsmid zijn is een heel zwaar beroep, ga het zelf maar eens een dagje doen, weet dan zeker dat je anders praat!
Er is niets vervelender voor een hoefsmid dan een paard wat om zich heen staat te kijken, te wiebelen, benen terug staat te trekken of wat dan ook. Alles wat een paard voor om zich heen kijkt zwaait het achterbeen dubbel zoveel uit. De hoefsmid zal daardoor maar een nagel in het leven slaan of uitschieten tijdens het bekappen. Dan heeft de hoefsmid het zeker ook nog gedaan omdat jij als baas niet staat op te letten en mee te denken met de hoefsmid....... (of de lip in de wand omdat het paard het nodig vind zijn been terug te trekken terwijl het ijzer nog maar aan 1 nagel vastzit........)
Eerst een boze stem en als dat niet werkt mag die van mij gerust een por uitdelen. Als de paarden meewerken zijn ze vele malen eerder klaar en kunnen ze weer lekker hun gang aan op stal/in de wei of waar dan ook!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:41

Nadya schreef:
RK, ik denk dat de mensen die hier reageren wel weten hoe hun paard is bij de hoefsmid. En velen zien echt het nut niet in van schoppen, trappen, met hamers slaan e.d., omdat ze weten dat hun paard braaf is, maar misschien niet altijd helemaal perfect. Het is een dier, die het ook op momenten even spannend kan vinden, niet helemaal goed staat waardoor het zijn/haar evenwicht verliest of even onrustig wordt om de een of andere reden. Het zijn dieren, geen mensen.

Wat voor de een braaf is, is voor de ander heel ongemakkelijk. Paard kan staan slapen bij de smid, maar ondertussen zijn been lekker laten hangen op de smid. Voor de smid heel ongemakkelijk, maar voor een eigenaar kan het heel braaf lijken. Daar wel eens over nagedacht?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:47

Je weet dat de hoefsmid komt, zorg er dan zoveel mogelijk voor dat de storende elementen weg zijn! Ik doe altijd het luik dicht van de hengstenstal omdat de hengst super vervelend doet als er een paard op de poetsplaats staat als de hoefsmid er is, is het luik dicht is er niets aan de hand, hengst heeft rust en het paard wat door de hoefsmid moet worden gedaan ook! Het zijn maar kleine dingen maar die wel enorm fijn zijn tijdens het werk van de hoefsmid!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:15

Ik heb een dergelijke situatie een keer aan het handje gehad waarin een totaal gefrustreerde hoefsmid zijn emoties even botvierde op mijn ruin.
Hij had nog maar een hoef gedaan maat stond wel binnen de kortste keren buiten met een flinke tirade erachteraan.

Als een dier echt vervelend is, mag de smid van mij ingrijpen, op gepaste wijze.

Gelukkig heb ik nu een super smid die zelfs de lastigste krengen kalm kan bekappen.
Het is zelden dat hij ingrijpt, en als hij dat doet is een keer genoeg.
De volgende keer hoeft het dan niet weer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:20

Nadya schreef:
RK, ik denk dat de mensen die hier reageren wel weten hoe hun paard is bij de hoefsmid. En velen zien echt het nut niet in van schoppen, trappen, met hamers slaan e.d., omdat ze weten dat hun paard braaf is, maar misschien niet altijd helemaal perfect.

Dan kun je nog een beetje nuanceren door te stellen dat het bij je eigen paard iig niet nodig is maar dat je je voor kunt stellen dat extreme paarden extreme maatregelen kunnen gebruiken Knipoog
Mijn paard had het gewoon dubbel en dwars verdiend toen hij de hoefsmid bijna tegen zijn hoofd sloeg. Die grappen accepteer ik niet, en die hoeft mijn smid (veearts, tandarts, instructeur, zadelpasser....) al zeker niet te accepteren!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 01:02

ben het Helemaal eens met de reactie hierboven!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:38

Urielle schreef:
Nadya schreef:
RK, ik denk dat de mensen die hier reageren wel weten hoe hun paard is bij de hoefsmid. En velen zien echt het nut niet in van schoppen, trappen, met hamers slaan e.d., omdat ze weten dat hun paard braaf is, maar misschien niet altijd helemaal perfect.

Dan kun je nog een beetje nuanceren door te stellen dat het bij je eigen paard iig niet nodig is maar dat je je voor kunt stellen dat extreme paarden extreme maatregelen kunnen gebruiken Knipoog
Mijn paard had het gewoon dubbel en dwars verdiend toen hij de hoefsmid bijna tegen zijn hoofd sloeg. Die grappen accepteer ik niet, en die hoeft mijn smid (veearts, tandarts, instructeur, zadelpasser....) al zeker niet te accepteren!

precies Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:38

als je zelf een paar keer zowat onder onopgevoede paarden van anderen mensen hebt gelegen dan krijg je wel respect voor smeden.
Dus nee, als hij een paard terecht trapt dan zeg ik er niets van. Hoogstens dat ie groot gelijk heeft. Maar meestal ben ik de smid al voor, en heb paardlief voor die tijd al een keer op zn nummer gezet.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:40

Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Niks aan toe te voegen! Ben ik het helemaal mee eens!
Mijn paardje gedracht zich altijd goed bij de hoefsmid, dus ik heb dit nog nooit gemaakt.

loessjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:51

Ja. het is mijn paardje en er meot rustig aan meegedaan worden. Dan spreekt ie maar even een streng woordje

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:02

loessjjee schreef:
Ja. het is mijn paardje en er meot rustig aan meegedaan worden. Dan spreekt ie maar even een streng woordje

Ja en dan doet het paard "_O- "

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:40

licht aan de situatie, als het paard echt heel maar dan heel vervelend is dat ik het misschien wel goed zal vinden.
maar anders zal ik er echt wat van zeggen en boos worden.
en tja het is een zwaar beroep en ik snap dat zo een man/vrouw zich flink kan ergeren als een paard
niet mee werkt, maar aan de andere kant dan moet je geen hoefsmid worden.

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:29

Crazy_Angel schreef:
Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
en niet luisterde, trapte de hoefsmit hem flink in zijn buik!

Ik was er heel erg van geschrokken, en mijn pony ook!
Hierna was hij al helemaal niet handelbaar meer. En ik had er ook genoeg van.

Is een paard schoppen voor de hoefsmit normaal?!

soms kan het noodzakelijk zijn. als het niet terecht is zou ik er wat van zeggen.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:45

mijn paard gedraagt zich altijd bij de smid
maar stel dat hij stront vervelend is en hij slaat mijn smid dan mag hij hem een schop geven

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:10

Cavaliere schreef:
maar aan de andere kant dan moet je geen hoefsmid worden.

Als alle hoefsmeden er zo over zouden denken: goh een vervelend paard maar ik mag m van zijn baas/bazin niet corrigeren laat ik er maar mee ophouden............ Dan houden we geen hoefsmid meer over hoor! Om dan nog maar te zwijgen over de wachttijden bij diegene die nog over zouden blijven!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:21

Cavaliere schreef:

Stoom uit je oren

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:24

CarpeDiem schreef:
als je zelf een paar keer zowat onder onopgevoede paarden van anderen mensen hebt gelegen dan krijg je wel respect voor smeden.
Dus nee, als hij een paard terecht trapt dan zeg ik er niets van. Hoogstens dat ie groot gelijk heeft. Maar meestal ben ik de smid al voor, en heb paardlief voor die tijd al een keer op zn nummer gezet.

Dit doe ik ook vaak, als ik erbij ben en mn paard msidraagt zich zal ik hem als eerste op zn plek zetten!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:44

al een tijd niet hier geweest hihi
maar las even de laatste blz door..
ik zou het niet erg vinden hoor als mijn paard ( als ik die zou hebben) een trap/schop/klap zou krijgen van de smid..
het paard moet gewoon normaal doen klaar uit!!!!!!
en oke als het schrikt is het een ander verhaal maar hij of zij moet gewoon normaal doen..
je paard staat toch ook stil als je zijn hoeven uitkrapt..
en zo niet dan heb je een hoop werk te doen zodat je paard wel stil staat!!!!
en heeft het iets doordat het pijn doet oke dan kan ik me het nog een beetje indenken..
want het paard kan het je niet vertellen alleen laten zien Haha!
en een smid geeft niet zomaar een schop ofzo dat geloof ik niet..!!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:02

CarpeDiem schreef:
Cavaliere schreef:

Stoom uit je oren

Adem in, adem uit. Haha!

Als alle hoefsmeden dat zouden denken zou je het inderdaad mooi zelf mogen doen denk ik, dan houd je weinig over. Maarja, misschien zouden sommige mensen dan inzien dat het niet zo makkelijk is als het lijkt en dat sommige paarden af en toe gewoon echt wel een (corrigerende) schop onder hun hol nodig hebben. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:17

KiWiKo schreef:
Urielle schreef:

precies Lachen

Het gaat hier toch ook om je eigen paard (zie titel topic)???
Sommige mensen die meteen kritiek spuien, als je zegt dat een hoefsmid meteen kan vertrekken als hij je paard slaat/schopt, stellen het toch ook niet echt genuanceerd. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:29

Ik zorg gewoon dat mijn paard keurig voetjes geeft en stil staat. Als hij opeens onrustig wordt bij de bekapper, ligt het aan diegene en kan die zowieso vertrekken. Er wordt al helemaal niet geschopt.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:42

Afgelopen zaterdag werd mijn paard bekapt en hij was nogal vervelend aan het doen. Als ze met zijn voorhoeven bezig was, ging hij zo hangen op zijn achterhand dat ze zijn hoef moest loslaten. Na dat 3 x te hebben gedaan verhief de bekapster haar stem en zei ze hard; En nou ophouden en ze prikte hem met een vinger in zijn hals. En toen begreep hij gewoon dat hij normaal moest blijven staan en niet moest gaan hangen. Ik of de bekapster had het ook op kunnen lossen door hem een schop te geven maar er zijn dus ook andere manieren.
Je stem verheffen en hem streng toespreken zal natuurlijk niet voor elk paard werken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:29

Tuurlijk is stem verheffen in eerste instantie de manier maar als dat niet werkt zal toch soms wat anders moeten worden gedaan!

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:31

ik snap het ook wel een beetje van de hoefsmid, als je een pony hebt die alleen maarloopt te klieren ! zou hij wel even een trap mogen geven , maar niet zo hard natuurlijk, gewoon om de pony even te laten weten dat hij moet ophouden !

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:09

Mijn vaste hoefsmid zat thuis met een zere rug, en we hadden net een nieuw paardje gekocht. Zij was 2 jaar oud en had nog nooit een hoefsmid gezien. Ze had veel problemen met voetjes geven, hoewel het met veel geduld wel lukte. Maar de hoefsmid moest dringend komen. Dus, iemand gebeld via via. gezegd aan die man hoe de situatie zat en hij trok er een halve dag voor uit. Dus, wij dachten; "Zit wel goed!"

Die man komt toe, wij binden ons paardje vast. hij legt zijn gerief klaar met veel kabaal, dus paardje al beetje nerveus. Hij stapt erop af en wil haar voorbeen opnemen. Doet dit nogal snel, brusk,... Het veulen begint te wankelen en valt door haar andere been, met de knieën op de grond.

Die smid begint te vloeken en te roepen, en schopt het veulen terug recht door zijn voet een paar keer op haar buik te knallen.

Ik heb toen zonder veel woorden het touw gelost, en het veulen terug naar de wei gebracht. Toen heb ik zonder woorden zijn gerief genomen, en terug in zijn koffer gegooid. Daarna de poort geopenden heb netjes de uitgang gewezen.
En ik heb nooit meer van de man gehoord of willen horen.

Niemand heeft het recht om zonder mijn toestemming mijn paard te slaan of te schoppen.