De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oydis

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:56

Onze Suf's is nogal een ondeugd bij de smit Clown
Ze trekt aan zijn petje of aan de beschermlappen op zijn benen etc en let dus niet echt op waardoor onze vorige hoefsmit nogal snel geirriteerd raakte en de pony een por in zijn buik gaf met de vijl Verdrietig De hoefsmit heeft het geweten, en we hebben hem even duidelijk gemaakt dat we daar niet van gedient zijn.
Natuurlijk op zoek gegaan naar een andere hoefsmit omdat de pony bang voor hem was geworden en we hebben nu een schat van een man. En Bij hem mag ze wel aan zijn petje trekken etc Clown

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:00

ik heb de hoefsmid van het nederlands endurance team.
hij is opzich wel goed.
hij heeft wel gedult bij mijn veulen van 6 maanden.
maar als hij even staat te trappelen omdat hij z'n evenwicht niet houd, houd hij gewoon vast en dan valt de pony om Clown
van slaat moet ik niet veel hebben
een kleine oprechte tik kan geen kwaad natuurlijk. maar hij moet er natuurlijk niet op los meppen!

Annelies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:05

Leoonie schreef:
hij is opzich wel goed.
maar als hij even staat te trappelen omdat hij z'n evenwicht niet houd, houd hij gewoon vast en dan valt de pony om Clown
een kleine oprechte tik kan geen kwaad natuurlijk. maar hij moet er natuurlijk niet op los meppen!

Is jou smid gewoon beschikbaar?? zo ja tot hoever rijd hij. Als je dat weet

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:10

Ligt aan de situatie!!!
Zodra een paard zeer vervelend is en bijt, trapt etc dan moet het paard gecorrigeerd worden, dit mag de hoefsmid voor mij doen, hij is namelijk dan bezig met mijn paard en ik sta er een beetje bij te kijken!!! Met gecorrigeerd bedoel ik dus een corrigerende tik geen keiharde trap, klap of weet ik veel wat want dat mag ik alleen en niemand anders!!!

Maar zodra de hoefsmid gaan slaan zonder reden ja dan hoeft de smid echt niet meer langs te komen!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:12

Wanneer mijn paard vervelend is, mag hij van mij een tik geven....
Mijn hoefsmid is nogal geduldig en laat een hoop toe. Zelfs meer dan ik.
Ik heb er ook mee gemaakt die niet zo geduldig waren, daar zeg ik gelijk wat van en laat het niet uit de hand lopen... bijv"dat vond ik niet echt nodig, zou je wat geduldiger kunnen zijn?" Meestal krijg je een verontschuldiging, dan is het toch goed?
Ik moet vertrouwen hebben in m'n hoefsmid, z'n kundigheid en mijn paarden zijn niet vervelend, dus qua omgang kom ik er wel uit Knipoog .

Wat sommige paardeneigenaars doen, achteraf klagen, vind ik zwak, zeg er dan gelijk wat van....

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:14

Tuurlijk hoeft de smit niet alles te pikken van een paard/pony
Maar die van ons deed niet veel bijzonders ( beetje pesten )en ze kreeg dus een keiharde por in haar buik met de vijl, dit vind ik nergens goed voor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:22

En Oydis, heb je daar gelijk wat van gezegd?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:26

Of je er nou wel of niet gelijk iets van zegt, het hoort gewoon niet.
Ik heb er trouwens wel gelijk iets van gezegd, bij alle keren..... En zelfs van tevoren. Knipoog

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:32

Ik heb gelukkig een geduldige hoefsmid
maar ik heb hoefsmeden zien werken is om te huilen

Laatst nog mijn hoefsmid was erook om mijn paard tedoen
maar er was nog een hoefsmid die ik dus niet mag en hij was bezich met een jong jaarling
en die raakte in paniek tussen 2 lijnen dus kreeg ze eerst paar goede schoppen in haar buik dus nog meer paniek
hij scheeuwen naar het beestje.
mijn hoefsmid zijn nog er wat van maar daarop reageerde hij niet
maar wat deed die man hij was zo boos hij maakte 1 ketting los
en wij dachten van mooi hij gaat haar maar op stal zetten
maar nee hor hij deed die ketting zo in haar mond en bond het weer vast
nou nog meer paniek wij hebben maar even de manege medewerker gewaarschuwd van zo gaat het niet langer
ze hebben de jaarling maar weer op stal gezet.

Mijn hoefsmid probeerde nog normaal met hem tepraten maar hij moest zijn mond houden en niet mee bemoeien

er komen mensen bij ons op de manege die nog een hoefsmid nodig hebben en vragen rond dan hoor ik zijn naam ook vallen en dan zeg ik gelijk van niet doen hij is zeer slecht.

Ik begrijp ook niet waarom deze man eigelijk nog voor hoefsmid speeld hij raakt al gestrest als een paard even zijn been op tilt omdat een vlieg zit te kriebelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:34

Nadya: Dan zou ik zeggen dat hij z'n werk niet hoeft af te maken als hij mijn wens niet respecteerd. Waarom liet je hem dan steeds terugkomen?
Dat snap ik niet.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:41

superwoman schreef:
Nadya: Dan zou ik zeggen dat hij z'n werk niet hoeft af te maken als hij mijn wens niet respecteerd. Waarom liet je hem dan steeds terugkomen?
Dat snap ik niet.....

Ik heb er alweer 3 gehad, waarvan de laatste 'netjes' begon, maar bij de derde keer bekappen zijn onrust en ongeduld overbracht op mijn paard (ik denk dat die man zijn avond niet had ofzo). En ik heb een zeer sensitief paard, die stemmingen meteen overneemt en ook nog eens lichte angst heeft voor bepaalde mannen.
Reken maar, dat ik mijn zegje bij de derde keer ook gedaan heb, hoor (net als direct al bij de eerste twee), ik ben geen type die haar mond houdt. Knipoog
Ik voed mijn paard op een bepaalde manier op en wil dus ook dat de smid, de tandarts paardvriendelijk met hem omgaan.

Ik liet ze helemaal niet meer terugkomen, ik ben meteen gaan zoeken naar paardvriendelijkere mensen en dan is het toch een kwestie van uitproberen. Gelukkig heb ik nu de juiste gevonden. En nogmaals, ik heb geen onopgevoed paard (hij wordt prima opgevoed, zonder geweld), maar wel een jong paard, die gewoon heel erg stemmingen overneemt en soms zijn evenwicht verliest. Een rustig persoon krijgt echt alles voor elkaar bij hem. Geldt net zo voor mij, hoor, als ik gestrest ben, voelt 'ie dat ook meteen met alle gevolgen van dien. Ben ik rustig (en dat ben ik gelukkig meestal) is er totaal niets aan de hand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:46

okey!
Ik denk dat ik dan veel mazzel heb gehad.....

Mijn eerste pony was bang voor mannen. De hoefsmid vroeg wat extra geld ervoor, omdat het langer duurde en ik gaf m'n pony sedalin.
Het was een fijne man, want het was best een risico om een paard te doen die angstig is. Later schopte die pony 1 x, gelukkig mis en heeft de hoefsmiid hem een schop gegeven. Dat verdiende hij ook en je zag ook dat hij het accepteerde en niet angstig werd. Ik had 'm zien werken bij een stalgenootje enhem het verhaal uitgelegd, hij vond het en uitdaging Tong uitsteken
Mijn pony heb ik niet meer en later de hoefsmid ook niet meer.Hij was gestopt door omstandigheden....

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:51

Ik heb een supersmid wat dat betreft. heeft megaveel geduld als er dingen aan de hand zijn en voelt precies aan wanneer een paard m uitprobeert. Hij geeft dan een schreeuw waar je u tegen zegt onder het mom van: ben je bedonderd grmbl... En dan laat die gekke knol t wel uit zn hoofd om wat te doen. Voor mn pony was ie een engel, die was ziek en die behandelde hij als een vip.

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:15

superwoman schreef:
En Oydis, heb je daar gelijk wat van gezegd?

In me vorige bericht stond al dat we hem gelijk duidelijk hebben gemaakt dat we daar niet van gedient zijn. Knipoog

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:36

Ik ben zelf dierenartsassistente, en kom dus ook regelmatig in aanraking met andermans paarden. Vandaar een leuke discussie dit. Omdat ik niet alleen uitga vanuit mijn ervaringen met smeden, maar ook vanuit mijn ervaringen met andermans paarden (waar wij ook wel eens hele rare standjes mee moeten uithalen)
De 2 hoofd smeden waarmee ik in aanraking kom zijn rustig. Naar mijn mening soms te rustig. Dat ik zelf al zeg: ga maar aan de kant, dan sla ik m zelf ff in mekaar. Haha! Gelukkig is het merendeel van de paarden waarmee ik werk zo goed opgevoed, dat ik gezellig met de smid kan ouwehoeren, terwijl hij zijn werk doet.
De smid van mijn verzorgpaarden vertelde ooit: Hij was een paard aant bekappen dat m al 2 keer (tijdens die bekap sessie) in zijn rug had gebeten, de 3e keer dat het paard hem bijt, slaat hij met de vijl (die hij in zn handen had) de eigenaar voor zn schenen..
De beste oplossing!

Als eigenaar moet je je paard opvoeden, en sommige zijn inderdaad bang, en moeten gerustgesteld worden, maar anderen zijn zwaar onopgevoed ( zogenaamde 'eenkennig'). Ik vind dat je dan als eigenaar zijnde niet moet zeuren als je smid *of dierenarts* je paard een keer een correctie geeft (tot op zekere hoogte natuurlijk).

Moraal van het verhaal: zorg gewoon dat je paard braaf is, en netjes zn voetjes geeft. Dan kunnen jij en meneer (of mevrouw) de Smid gezellig kletsen, terwijl je paardje zn nieuwe voetjes krijgt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:31

Ik suit me volledig aan bij CarpeDiem. Als dierenarts in opleiding heb ik ook al heel wat slecht opgevoede paarden gezien. En tja, ik laat mezelf echt niet schoppen of bijten door een paard, niet door mijn eigen (verzorg)paarden, maar ook niet door paarden van een ander.
Ik zal een paard van een ander echt niet lens slaan ofzo, maar een corrigerende tik op het moment dat hij wil bijten of trappen, dat toch af en toe wel. En mijn hoefsmid mag dat van mij ook doen, mocht mijn paard vervelend doen als hij met hem bezig is. Hij is in principe netjes opgevoed, dus meestal is een "Hé" of "Uh" wel voldoende. Daarmee probeer ik het overigens ook bij paarden van een ander in de kliniek hoor, het is echt niet zo dat ik er meteen op sla. Maar veiligheid voor mezelf heb ik hoog staan, ik wil graag nog langer mee dan vandaag!

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:42

Annelies1 schreef:
Leoonie schreef:
hij is opzich wel goed.

Is jou smid gewoon beschikbaar?? zo ja tot hoever rijd hij. Als je dat weet

Cappelle a/d ijsel is niet zo ver.
ik denk dat hij dat wel doet Knipoog

ilona1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:43

ligt eraan wat er gebeurd...
heb het liever niet natuurlijk
daarom ben ik er meestal niet bij mij als mijn paard
naar de hoefsmid moet omdat ik weet hoe het er soms aan toe gaat
maar als je paard niets doet hoeft hij toch ook niet te slaan ?
ik weet dat mijn paard niets doet dus slaat de hoefsmid haar ook niet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:47

CarpeDiem schreef:
maar anderen zijn zwaar onopgevoed ( zogenaamde 'eenkennig').

Mijn paard is echt eenkennig. Superbraaf beest verder, maar de hoefsmid moet ie niet om de een of andere reden. De veearts kon er zo aan, de pensioneigenaresse ook, de stalhulp weer niet, mijn vriend wel, maar de meisjes van de buurpaarden weer niet.
Het heeft niks te maken dus met man of vrouw, ook niet met negatieve ervaringen, maar bij de een staat hij te slapen en bij de ander klimt ie tegen de muur. Als de hoefsmid er eenmaal aan mag, is het ook goed trouwens, want lopen trekken en klieren daar hou ik helemaal niet van. Ik ben altijd vrij streng tegen de paarden want ik heb zelf een hekel aan onopgevoede krengen. Maar 'eenkennig' bestaat hoor, is niet altijd een excuus Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:49

Oydis schreef:
Ze trekt aan zijn petje of aan de beschermlappen op zijn benen etc en let dus niet echt op

Ben ik nu vreemd, dat ik vind dat je het echt niet kunt maken om je paard dat zomaar te laten doen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:56

Urielle schreef:
Oydis schreef:
Ze trekt aan zijn petje of aan de beschermlappen op zijn benen etc en let dus niet echt op

Ben ik nu vreemd, dat ik vind dat je het echt niet kunt maken om je paard dat zomaar te laten doen?

Nee, je bent niet vreemd, Urielle, want ik zou dat ook niet toestaan. Als de eigenaar hem dat niet af zou leren, zou ik het hem wel afleren, en als de eigenaar dat niet op prijs stelt, zoektie maar iemand anders.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:04

Urielle schreef:
Oydis schreef:

Als die van mij dat deed, dan had ze van mij al een rake klap te pakken, dan hoef ik niet te wachten tot de smid het moet doen Clown

Mijn paard gedraagt zich netjes bij de smid, maar was soms niet helemaal aan het opletten. Een flinke, verbale, waarschuwing was genoeg om haar weer mee te laten werken.
Maar mijn smid weet, dat wanneer het nodig is, hij mijn paard best mag corrigeren. En dan heb ik liever dat hij een rake trap verkoopt, waarna het kwartje direkt is gevallen, dan wanneer je blijft miepen met je paard.
Met dit paard nog niet nodig gehad, we zijn ook nog maar 2 keer geweest Haha!
Maar mijn vorige paard heeft inderdaad wel eens een flinke trap onder zijn buik gehad, mét resultaat

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:28

Hangt er maar vanaf hoe verdient het was. Mijn vorige hoefsmid hoeft allersinds nooit meer te komen. Ik heb nooit problemen met hem gehad, had(en heb nog steeds) een superbraaf paard (beest heft haar hoef al omhoog als je er naar kijkt).

Maar mijn ex-paard was van een ander kaliber. Had nog nooit ijzers gehad. Hoefsmid maakt hem vast tegen de muur, en begint te werken. Paard wordt wat nerveus, toen de ijzers erin moesten panikeerde ze helemaal. Ging in paniek op haar kont zitten, trok haar halster los. Wat kreeg ze? Een flinke knal met de vijl tegen haar buik, een hoop gevloek en toen een strakke praam.
2de keer verliep net hetzelfde. Op het einde van de rit had ik een kapot halster, een strakgedraaide praam en zware ketting, een paard dat helemaal over de zeik was en elke kans benutte om zich te verzetten, en die al rillingen kreeg bij het zien van het gereedschap van een smid.
Keer daarop hebben we een andere smid laten doen. Wij hem uitgelegd dat het een beetje een probleem was. Maar in plaats met pramen en kettingen en trappen te beginnen, moest ik hem gewoon los vasthouden, met haar hoofdstel in. Dan had ze wat afleiding met kauwen.
In plaats van zoals de vorige smid 1 hoef per keer af te werken, liep hij de hele tijd van de ene hoef naar de andere, dan had ze wat afwisseling. En als ze eens panikeerde en wat omhoog ging, begon hij niet met zijn vijl te slaan. Nee, hij hield gewoon koppig het been vast, zelfs als ze door haar knieën probeerde te zakken. Maar na elke stap dat ze braaf was gebleven, kreeg ze een vriendelijk klopje.

Paard is nu verkocht, maar de laatste keer dat de hoefsmid langs was gekomen, was het een engeltje (mijn smid vroeg nog of ik haar gedrogeerd had Haha! ). Liet de 4 voetjes maar al te graag doen, zonder een keer vervelend te doen, en dan nog lekker los aan een halstertje. Iets dat ik bij de vorige smid nooit had kunnen bedenken.

Wil wel niet zeggen dat ze altijd maar moest beloond worden. 1 keer is mijn huidige smid ook uitgevlogen, maar dat was dan wel volledig terrecht. Toen kende ze hem al beter, en probeerde ze een trap te geven. Ze heeft een net zo harde klap met de vijl gehad, als de vorige hoefsmid had gegeven. Ze kreeg er toen ook een praam om. Het paard was geschrokken, maar eerder omdat het gekrenkt was in zijn eer. Want op dat moment wist ze wel verdomd goed dat ze zoiets niet moet proberen. Twee minuten later was ze weer helemaal de vrolijke zelf en had ze haar lesje geleerd. Heel wat anders dan nog naknorren in de wei.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:54

poging 5

Met eenkennig bedoel ik ook een beetje t dierenartsbegrip eenkennig.. Vaak paarden van mensen die zich achter dat begrip verschuilen, omdat ze hun paard niet *durven * op te voeden. Natuurlijk zijn er paarden die echt eenkennig zijn! Dat ontken ik ook helemaal niet.
Waarheid is dat als iemand zegt dat zn paard eenkennig is, ik zorg dat ik iets in me handen heb als ik de 1e keer zn stal inga *als de eigenaar weg is*.. Niet dat ik t altijd gebruik, maar gewoon voor de zekerheid.
Daarna is UH tijdens een behandeling meestal wel genoeg..

Onze smeden hadden vandaag van de 6 paarden die de vorige keer suf gespoten moesten wordne en met praam moesten worden bekapt, maar bij 2 een praam nodig. En dat was meer voorzorg dan pure noodzaak.. best netjes toch Haha!

BEter een keer te vroeg een praam erop, dan een nare ervaring van een smid die zn controle verliest *terecht soms*..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:11

Het mooie ia van dit soort discussies: is dat de hoefsmeden er altijd op aan worden gekeken!
Paard is vervelend -----> krijgt een corrigeerde mep van de hoefsmid en de eigenaar slaat op tilt!
BELACHELIJK
Mensen, voed je paard goed op, dan hoeft de hoefsmid hem/haar geen klap te verkopen.
(oke, er zijn uitzonderingen...)