Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

sronnie schreef:Figo schreef:
ja idd. begrijp je reactieje mag ook best wel laten zien wie de baas is, maar vind het slaan met zwepen, of een klap in z'n gezicht gewoon zielig.
En jij vind het niet zielig als een persoon een trap in het gezicht krijgt?
nee maar ik vind, je mag m best op zijn kop geven, laten zien wie de baas is, maar niet met een zweepje.
.. 
Figo schreef:sronnie schreef:En jij vind het niet zielig als een persoon een trap in het gezicht krijgt?
van een paard bedoel je?
moet je maar uitkijkenee maar ik vind, je mag m best op zijn kop geven, laten zien wie de baas is, maar niet met een zweepje.
ik neem aan dat mensen niet al een zweep klaar hebben liggen 'voor het geval dat mijn paard weer trapt'..
.. NikkiNik schreef:Mijn paard heeft geleerd dat ik zijn leider ben, in die zin, dat hij me vertrouwt en volgt. Hij respecteert mijn ruimte, loopt niet over me heen, bijt me niet, schopt me niet, ik kan rustig bij hem staan als hij eet. Ik overvraag hem niet, geef hem de tijd aan dingen te wennen. Ik doe veel grondwerk op een rustige manier. Blijkbaar is dat te zweverig, hahaha, zoals iemand hier roept. Maar ik heb wel een paard dat goed naar me luistert, met wie ik een band heb, die me niet aanvalt..... Waarom steigert een paard? Dan zou ik de situatie eens moeten zien. Ik weet zeker dat er een goede reden voor is. En je paard steigert echt niet om je te pesten, hoor. Daar zit wel vaak iets veel diepers achter en daar zou je naar moeten kijken.

NikkiNik schreef:Er is een verschil tussen je paard slaan of je paard 'terug zetten'. Mijn pony heeft weinig gedragsproblemen en toch pit op een paardachtige manier. Prima, dat vind ik niet erg, dat mag hij, hij is een paard. Als hij bijvoorbeeld begint te grazen, terwijl ik met hem wandel (en ik vind dat hij dan goed op mij moet letten), geef ik hem geen tik, wat ik anderen wel zie doen. Dan roep ik hem even tot de orde en laat hem een paar passen achteruit doen. Heeft 'ie zijn aandacht weer bij mij en zonder geweld. Feit is dat veel mensen hun paard slaan om de stomste dingen. Als 'ie even de andere kant uitkijkt ofzo. Daar kan ik echt niet tegen en geloof me, ik zie het continu om me heen, het wordt mensen ook aangeleerd op vele maneges. En dat vind ik triest.
En je kunt je paard echt leren niet over je heen te lopen. En ik prefereer mijn paard dingen te leren zonder dwang of angst. Doe ik met mijn kind ook, die sla ik ook niet.
Cassidy schreef:Ja ik heb het boek gelezen van Monty Roberts, en nog meer over Monty Roberts waar mijn haren recht van overeind gingen staan.
Kijk even op de sticky, en alle links die in die sticky zijn gegeven: viewtopic.php?f=125&t=556025
wat je net zei dat ik niet weet waar ik het over heb, ik bedoel eigenlijk te zeggen wat nikkinik net ook zei
NikkiNik schreef:Daar zit wel vaak iets veel diepers achter en daar zou je naar moeten kijken.
bij mij is het actie-reactie gezien je vaak wel aanvoelt of het angst o.d. is.

Figo schreef:hebben jullie dat ene boek vn monty roberts wel eens gelezen?
das echt een mooi boek om te lezen,
ik heb ook wel eens gelezen over join-up ofzo, klinkt echt heel mooi..
Welshcobfan schreef:Hoe vaak weet een buitenstaander de reden? daar kun jij niet over oordelen figo
Figo schreef:Welshcobfan schreef:Hoe vaak weet een buitenstaander de reden? daar kun jij niet over oordelen figo
??
xIngex schreef:Slaan en schoppen doe je uit onmacht...Omdat je zo gauw geen andere oplossing weet..Hoe harder hoe eerder hij bang is voor de pijn en zal hij het nooit meer doen(zo krijg ik het idee hoe er over gedacht wordt).....Een corrigerende tik is hem op zijn plaats te zetten en hem wat duidelijk te maken...

..