wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:31

No_No schreef:
Gabbergill, wat nou als jij alleen opstal bent met dat paard en het gaat fout? Wie is er dan om jou te helpen?
Wil je dit je kinderen en je man aan doen?
Wat vindt Je man er überhaupt van?
Sorry hoor, ik vind jou vreselijk naïef.. Je hebt kinderen! Dan neem je toch niet zo'n risico? Misschien klinkt het heel bot maar zo sta ik er wel tegenover.

Klinkt helemAal niet bot. Kom uit Rotterdam dus kan wel wat hebben.

Mijn gedachte was hem hier naar het trainingscentrum van Annemarie te brengen. Te kijken wat zij van hem vind en verder ook de nodige info en foto's erbij van waartoe hij in staat is. Ik zou dit niet alleen oplossen, maar mag hij daar goed presteren zou ik hem idd terughalen naar de stal met dus dat afgezonderde stuk.

Zoals ik al zei heb ik het alleen aangeboden. Wel met het feit dat hij indien het echt niet mogelijk is hij ingeslapen wordt. 18 jaar is toch niet heel oud en zou nog wel 7 jaar mee kunnen. Ik denk dat het wel stress naar hem zal geven en ik weet niet of dat allemaal even verstandig is. Plus nog 2 verhuizingen.

Daarom heb ik het hier eigenlijk gegooid en niet met de planning hoe ik het zou aanpakken.

Aan de TS merk ik dat ze hem zelf ook levensgevaarlijk vindt. Wat volledig terecht is natuurlijk. Ik denk dat idd zoals eerder genoemd 10 jaar jonger gescheeld had.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:34

Wat naar allemaal Y;(

Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen dus misschien is dit al besproken. Maar als hij inderdaad een klophengst is en als ruin verkocht, dan was de vorige eigenaar niet eerlijk geweest en zou je maatregelen kunnen nemen. Ik vind niet dat mensen met dat soort dingen weg mogen komen (als ze indd hebben gelogen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:41

Silver_Fox schreef:
Wat naar allemaal Y;(

Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen dus misschien is dit al besproken. Maar als hij inderdaad een klophengst is en als ruin verkocht, dan was de vorige eigenaar niet eerlijk geweest en zou je maatregelen kunnen nemen. Ik vind niet dat mensen met dat soort dingen weg mogen komen (als ze indd hebben gelogen).

Ook als het een ruin is kan ts met bewijs maatregelen nemen. Het is een overeenkomst met bedrog.

De vraag is of je dat ellenlange traject van recht in wilt gaan.. ;)

Silver_Fox

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:46

Dat is altijd de vraag.. maar een dier met gedragsproblemen verkopen is wel wat vager voor het recht dan wanneer er gelogen is over het geslacht.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:50

Ayasha schreef:
GabberGill schreef:
Klopt ben ik met je eens. Ik heb mijn gedachtegang eigenlijk hier neergezet omdat dit niet zomaar even bedacht kan worden. En hier en daar een corrigerende tik in de gedachtegang is best fijn. Ik zag een bepaald iets in de verhalen en heb dat dus daarom hier neergezet. Een ander paard had ik gehaald zonder het te plaatsen alleen hier kan je zoals je net zegt jezelf geen misser permitteren. Dus vind ik het fijn om te horen hoe if wat. Ook als het niet zo vriendelijk is. Misschien is hemelen zeker het beste voor hem. Gezien er nog een hoop info mist al blijf ik denken dat hij ergens wel op zijn plek is.

Het ergste is dat ik mijne ook weg had gebracht richting de regenboogbrug

Dit is een paard dat als je er aan begint, je heel bewust moet zijn van elke handeling die je doet, waar jij bent, waar hij is en die je eigenlijk geen mm mag geven. Hij mag letterlijk geen kans krijgen om je te verrassen. Dit is dat type paard waarbij je altijd gewapend met zweep mee aan de gang bent (er van uit gaande dat hij daarvoor wel terug zal deinzen) en die je eigenlijk, grof gezegd, in eerste instantie "bang" moet krijgen voor je. Hij moet bij wijze van spreken in elkaar krimpen zodra hij je ziet en als je op dat punt bent, dat ie erkent dat jij enger bent dan hij. Van daaruit kijken of je terug wat kan opbouwen maar met hele kleine, goed doordachte stapjes. Zodat je niet te ver terug op bouwt want dan heeft hij weer de overhand. En waarom en in welke situatie hij aan valt moet je helemaal niet proberen uit te denken. Je moet er van uit gaan dat ie geen reden nodig heeft.
En dat is allemaal al een heel gedoe en ethisch en empathisch discutabel als het gaat over een jong dier dat nog wat flexibeler is kwa leren en gedrag aanpassen. Maar bij een 18jarige die al zo bevestigd is in zijn gedrag en karakter en die zelf eigenlijk nul voordeel heeft bij die behandeling (behalve dat ie de jaren die ie nog heeft op zo'n manier zal moeten doorbrengen wat je amper een voordeel kan noemen.) is dat eigenlijk gewoon iets waar je niet aan moet beginnen... Bij een jonger dier dat zich kan aanpassen, waarbij die manier wellicht een tijdelijk iets is zou ik zeggen; ja. Maar niet bij eentje van deze leeftijd. Dit gaat hem niks meer brengen en jezelf ook niet. Hij is simpelweg te oud om nog "te kneden"... Bij een jong paard heb je daar ook geen garanties voor maar heb je iig meer tijd en kans dat het te corrigeren is maar bij deze... Hij heeft kwa levensjaren met een beetje pech simpelweg niet meer genoeg "tijd".

Plus, waar doe je het voor, hij is eigenlijk stilaan aan pensioen toe. Hoe grof het ook klinkt, puur omwille van de combinatie van gedrag en zijn leeftijd zou ik zeggen: "laat hem hemelen... Dat is voor iedereen het beste."
Er zijn er die jonger gaan... Tis geen 4 jarige met veel potentiëel die mogelijk nog gecorrigeerd kan worden en dan nog jaren op een relatief normale manier kan gaan leven... Het is een 18jarige die waarschijnlijk zo lang hij nog leeft in een stramien gaat moeten geduwd worden waar hij echt niet blij van zal gaan worden. en hij weet niet waarom want een paard doet wat hij denkt dat hij moet doen. Zulk gedrag is niks persoonlijks. Dus bij dit alles mag nul woede komen kijken.

Nog even als toevoeging: ik denk dat het zelfs zomaar kan zijn dat dit paard ook niet te benaderen is met zweep. Een paard die hiertoe in staat is zal zich waarschijnlijk niet op zijn plek laten zetten met een zweep. Ik denk dat, hoe hard je ook mept, hij je in een oogwenk even een kopje kleiner maakt. En als ie begint dat je hem niet kunt laten stoppen. Er gaat een knop om in dat hoofd, een waas voor de ogen. Daar beuk je simpelweg niet doorheen.

Overigens heb ik de foto's van de arm van TS niet kunnen zien maar uit de reacties die ik lees kan ik me een voorstelling maken. Dit is geen gedragsprobleempje dat je even oplost door je groot te maken. Ik denk dat dat alleen maar nog meer olie op het vuur zal zijn met gevolgen die niet te overzien zijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:53

Eigelijk is het voor het dier zelf ook sneu als er weer met hem gezeuld gaat worden. Ben je 18, moet er nog van alles met je gedaan en verhuisd en getraind omdat je nou eenmaal gevaarlijk en gestoord bent :')
Laat het beest lekker gaan, is voor iedereen beter.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:55

TS, je schrijft dat je hem wil houden en rust wil geven. Hoe zie je dit? Alleen op een weitje zonder andere paarden erbij en zonder dat iemand bij hem kan komen?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:57

Ik heb de foto's niet gezien, maar kan uit de reacties wel opmaken dat dit niet zomaar een beet is geweest.
Ik hoop echt dat je ervoor kiest om dit paard zo snel mogelijk in te laten slapen. Ik geloof niet dat iemand na zoveel jaar dit gedrag er nog uit krijgt. En daarnaast is het niet gedrag wat constant is maar op een onverwacht moment. Wat als daar op dat moment een kind loopt? Of iemand net met zijn/haar hoofd of hals in de buurt staat. Kun jij ermee leven dat iemand zwaar gewond of misschien zelfs levensgevaarlijk gewond raakt terwijl jij de keus had gehad het paard in te laten slapen? Ik zou daar persoonlijk niet mee kunnen leven.

Wil je het nog voor het paard doen? Die wordt na zoveel jaar nog even "op zijn plek gezet"? Geloof niet dat je een paard daar nog plezier mee gaat doen.

Veel sterkte met je arm en succes met je beslissing, ik hoop echt voor alle partijen dat je de juiste maakt -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:02

Paard heeft op de vorige stal drie mensen te pakken gehad, dochter van de pensionhouder de tanden uit de mond geslagen en zo nog twee "ervaren" mensen te pakken gehad. NU heeft hij ts naar het leven gestaan. En dan zie ik de naam Annemarie en anderen voorbij komen, denken jullie nu werkelijk dat dat ook maar een oplossing zou kunnen zijn?? Ik denk absoluut van niet aangezien zijn gedrag gemiddeld één keer in de drie jaar voorbij komt. Ik heb al eerder aangegeven dat gedrag wat altijd hetzelfde is vaak gecorrigeerd kan worden, dit is zo incidenteel dat er geen peil op te trekken is, door niemand. Zoals Ayasha het beschreef is het gewoon, dier is 18 met een levensgevaarlijke attitude en ts heeft reeds aangegeven dat hij gaat hemelen. Ik hoop dat ze de vorige eigenaresse rechtelijk aan kan pakken want door die zit ts nu met dit probleem en gigantische wond.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:10

Je hebt gelijk. Ik zou als het er een van mij was ook niet meer verkopen of nog maar moeite doen om het probleem te achterhalen, maar soms hoop je dat het wel kan en dus ook lukt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:13

GabberGill schreef:
Je hebt gelijk. Ik zou als het er een van mij was ook niet meer verkopen of nog maar moeite doen om het probleem te achterhalen, maar soms hoop je dat het wel kan en dus ook lukt.

Maar je wilt hem wel overnemen?
Dan wordt het er toch één van jou :?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:17

Storm schreef:
TS, je schrijft dat je hem wil houden en rust wil geven. Hoe zie je dit? Alleen op een weitje zonder andere paarden erbij en zonder dat iemand bij hem kan komen?

Eeuwige rust storm.. dat zegt ze..

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:19

GabberGill schreef:

Hieruit begrijp ik dat je het paard toch niet overneemt. Verstandig.

TS, misschien toch niet de beste beslissing in dit geval, als je met rust het beruchte spuitje bedoelt. Hopelijk is hij cool in zijn kop als het zover is, maar waarschijnlijk is de pin toch voor hem het minst belastend. Weet niet of je er wel eens bij geweest bent, het 'inslapen met een (meestal drie) spuitjes, het is niet zo zaligmakend en geruststellend als menigeen denkt. Paard krijgt echt wel wat mee, is mijn overtuiging..
Anyway, sterkte, heel veel sterkte gewenst. Ook voor je partner. :(:)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:43

GabberGill schreef:
TS, misschien toch niet de beste beslissing in dit geval, als je met rust het beruchte spuitje bedoelt. Hopelijk is hij cool in zijn kop als het zover is, maar waarschijnlijk is de pin toch voor hem het minst belastend. Weet niet of je er wel eens bij geweest bent, het 'inslapen met een (meestal drie) spuitjes, het is niet zo zaligmakend en geruststellend als menigeen denkt. Paard krijgt echt wel wat mee, is mijn overtuiging..

Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Een lichamelijk gezond en sterk paard inslapen is vaak naar en onprettig: het paard gaat vechten tegen de verdoving en zal wellicht in dit geval ook letterlijk vechten met de vee-arts. Hierdoor kan het sterven alsnog een minutenlange strijd worden.

Het schieten met een pin bij slachten is veel sneller en minder stressvol voor het paard. In een paar seconden geheel klaar.

Maar je moet het zelf overwegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:48

Ravottie18 schreef:
MiniMeLona schreef:
Pfff, dit is dus de reden waarom ik altijd zo naar wordt van dit soort topics:

Dit is een ernstige situatie en ts vraagt om advies en dan kunnen er wel 1.000 bokkers zeggen, dat het beter is het dier te laten hemelen, gaan ze toch vaak weer voor die ene die het wel wilt "proberen".

Waren het mijn eigen paarden geweest, die ik al jaren had en dit hadden gedaan; uiteraard had ik de onderste steen boven gehaald om achter de reden of oorzaak te komen, want daar zat bij beide geen greintje valsheid in en dominant waren ze absoluut.

Maar dit paard is 18 jaar, hebben jullie verhoudingsgewijs pas net, heeft dit al vaker gedaan en je kunt er rustig van uitgaan dat het weer naar een ander adres moeten, het er allemaal niks beter op gaat maken, paard wordt alleen maar gekker in zijn kop.

Ik vind het verschrikkelijk zuur voor jullie TS, dat jullie en vooral jou dit is overkomen, maar zoals ik al eerder zei; dit doe je je ergste vijand nog niet aan. Het enige wat jij nog kunt doen is ervoor te zorgen dat dit nooit meer gebeuren kan, wat dus inslapen inhoud. Ik zou er zelfs bij willen blijven tot het eind, zodat ik zekerheid heb, dat het dier zijn rust heeft...
Want eeuwige rust is het enige wat je het arme beest eigenlijk nog kunt gunnen en geven...

Waaruit maak jij op dat ik voor die ene ga die mijn paard zou willen redden? Omdat ik gesproken heb met Gabbergill? Wil je gerust de berichten laten lezen hoor..
Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik alle opties aan het overwegen, waarom? Omdat dit de moeilijkste beslissing wordt die ik in mijn leven heb moeten maken, en ja, zoiets gaat nu eenmaal niet op 1 2 3. Hoe jammer dat ook is! Maar iedereen mag gerust wezen. We gaan Ravottie zeker niet verkopen of weggeven, dat is geen optie. Naar de slacht is voor mij persoonlijk ook geen optie. Dus hij zal zijn rust krijgen.. Zeker niet de makkelijkste beslissing, maar wel de beste!

Sterkte TS! het vet en cursief gedrukte raakt me zeer. Want zo is het maar net. Wij hebben allemaal van achter de pc gemakkelijk adviseren, maar jij bent de verantwoordelijke persoon die de knoop moet doorhakken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:49

Ygritte schreef:
GabberGill schreef:

Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Een lichamelijk gezond en sterk paard inslapen is vaak naar en onprettig: het paard gaat vechten tegen de verdoving en zal wellicht in dit geval ook letterlijk vechten met de vee-arts. Hierdoor kan het sterven alsnog een minutenlange strijd worden.

Het schieten met een pin bij slachten is veel sneller en minder stressvol voor het paard. In een paar seconden geheel klaar.

Dus paarden vechten ook tegen een castratie of elk andere ingreep onder narcose?

Onzin.

Maar oke, andere discussie.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:54

bruintje123 schreef:
Ygritte schreef:

Dus paarden vechten ook tegen een castratie of elk andere ingreep onder narcose?

Onzin.

Maar oke, andere discussie.

Ik ken inderdaad paarden, vooral paarden met 'sterke karakters' zoals dat heet, die vechten bij de narcose. Dit niet in de vorm van letterlijk vechten zoals het paard van TS heeft gedaan, maar vechten als in: verzetten tegen de narcose, wanhopig proberen te blijven staan of weer op te gaan staan, trappen naar mensen die het paard vasthouden.. Dit heb ik onder andere gezien bij een jonge hengst die gecastreerd werd. Natuurlijk houdt dat uiteindelijk op als de verdoving genoeg werkt, maar dat lijkt me geen prettig afscheid en veel stress opleveren.

Maar zoals ik al zei, ieder moet dat zelf beslissen voor zijn of haar eigen paard en ieder zal handelen vanuit zijn of haar eigen ervaring. :j

Hoe dan ook is de situatie van TS heel rot en ik hoop dat ze in elk geval op een manier de ex-eigenaar verantwoordelijk kan houden voor de schade die er ontstaan is. :(:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:08

Raar, ik heb dit dan weer nooit gezien.
En ik heb er dan toch veel liggend gecastreerd zien worden.
Maar waar wel bij voorbaat gezegd werd, dit is een dominante, dus zorg dat hij goed onder zeil gaat.
En allemaal, bam neer. Er viel niks te vechten bij genoeg spul.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:13

Maikeltje: alle je desnoods de ogen toe mept heb je al wel kans dat ie stopt. Zelfs de testosteronbom die een vrouw aanviel (en bij eerdere acties zoals die niet stopte toen ze de Riek in zijn kont staken waarbij hij dan weer wel gehecht moest worden) stopte toen ze hem een oog toe sloegen... :) maar bokt-proof us die manier niet. :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:31

Storm schreef:

Stockholmsyndroom lijkt ook voor te komen binnen paardenwereld.
Is niet de eerste keer dat ik dat opmerk :p

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:42

Ayasha schreef:
Maikeltje: alle je desnoods de ogen toe mept heb je al wel kans dat ie stopt. Zelfs de testosteronbom die een vrouw aanviel (en bij eerdere acties zoals die niet stopte toen ze de Riek in zijn kont staken waarbij hij dan weer wel gehecht moest worden) stopte toen ze hem een oog toe sloegen... :) maar bokt-proof us die manier niet. :D

:x

Moet je niet willen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:47

maikeltje schreef:
Ayasha schreef:

:x

Moet je niet willen :D

Nee maar als iemand onder 500kg testosteron vast zit en niks helpt....... Dan moet je wat. Hij heeft twee weken met een tranend oog gestaan en een viertal dagen was het dik en zat t dicht. Meer was er niet aan de hand maar die had sinds wel respect voor de zweep. :+ z'n oog was sneller genezen dan z'n bil.
Ze hebben m nooit meer moeten hechten terwijl ie daarvoor elke maar maanden wel een Riek in z'n lijf kreeg om 'm van iemand af te halen. (Was een apart verhaal)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:53

Shirley schreef:
GabberGill schreef:

Maar je wilt hem wel overnemen?
Dan wordt het er toch één van jou :?

Het is zonde dat je bepaalde reactie's heel anders laat overkomen via een scherm.

Ik bedoelde te zeggen dat ik ergens wel besef dat dit een te groot risico is om te nemen en miss onnodig voor een 18 jarige.

Ik zou er zelf dan veel tijd en geld in steken en waarschijnlijk blijft het een gevaar. Ik heb ook bepaalde stukjes gemist zoals trainers die het al probeerde en dat meisje in stal.

Voor mij was alleen het stukje wat ik eerder in een bericht aangaf duidelijk.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:01

Ts wat vind je partner er inmiddels van? iedereen kan van alles voorstellen en roepen maar het is als ik het goed heb begrepen zijn paard toch?

Ik hoop dat jullie tot een gezamelijk besluit kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:17

Ben het met pien_2010 eens; iedereen weet het zo goed, maar jij bent wel degene die hem moet wegbrengen en moet laten inslapen. En rotpaard of niet, dat blijft naar! Sterkte!