GabberGill schreef:Klopt ben ik met je eens. Ik heb mijn gedachtegang eigenlijk hier neergezet omdat dit niet zomaar even bedacht kan worden. En hier en daar een corrigerende tik in de gedachtegang is best fijn. Ik zag een bepaald iets in de verhalen en heb dat dus daarom hier neergezet. Een ander paard had ik gehaald zonder het te plaatsen alleen hier kan je zoals je net zegt jezelf geen misser permitteren. Dus vind ik het fijn om te horen hoe if wat. Ook als het niet zo vriendelijk is. Misschien is hemelen zeker het beste voor hem. Gezien er nog een hoop info mist al blijf ik denken dat hij ergens wel op zijn plek is.
Het ergste is dat ik mijne ook weg had gebracht richting de regenboogbrug
Dit is een paard dat als je er aan begint, je heel bewust moet zijn van elke handeling die je doet, waar jij bent, waar hij is en die je eigenlijk geen mm mag geven. Hij mag letterlijk geen kans krijgen om je te verrassen. Dit is dat type paard waarbij je altijd gewapend met zweep mee aan de gang bent (er van uit gaande dat hij daarvoor wel terug zal deinzen) en die je eigenlijk, grof gezegd, in eerste instantie "bang" moet krijgen voor je. Hij moet bij wijze van spreken in elkaar krimpen zodra hij je ziet en als je op dat punt bent, dat ie erkent dat jij enger bent dan hij. Van daaruit kijken of je terug wat kan opbouwen maar met hele kleine, goed doordachte stapjes. Zodat je niet te ver terug op bouwt want dan heeft hij weer de overhand. En waarom en in welke situatie hij aan valt moet je helemaal niet proberen uit te denken. Je moet er van uit gaan dat ie geen reden nodig heeft.
En dat is allemaal al een heel gedoe en ethisch en empathisch discutabel als het gaat over een jong dier dat nog wat flexibeler is kwa leren en gedrag aanpassen. Maar bij een 18jarige die al zo bevestigd is in zijn gedrag en karakter en die zelf eigenlijk nul voordeel heeft bij die behandeling (behalve dat ie de jaren die ie nog heeft op zo'n manier zal moeten doorbrengen wat je amper een voordeel kan noemen.) is dat eigenlijk gewoon iets waar je niet aan moet beginnen... Bij een jonger dier dat zich kan aanpassen, waarbij die manier wellicht een tijdelijk iets is zou ik zeggen; ja. Maar niet bij eentje van deze leeftijd. Dit gaat hem niks meer brengen en jezelf ook niet. Hij is simpelweg te oud om nog "te kneden"... Bij een jong paard heb je daar ook geen garanties voor maar heb je iig meer tijd en kans dat het te corrigeren is maar bij deze... Hij heeft kwa levensjaren met een beetje pech simpelweg niet meer genoeg "tijd".
Plus, waar doe je het voor, hij is eigenlijk stilaan aan pensioen toe. Hoe grof het ook klinkt, puur omwille van de combinatie van gedrag en zijn leeftijd zou ik zeggen: "laat hem hemelen... Dat is voor iedereen het beste."
Er zijn er die jonger gaan... Tis geen 4 jarige met veel potentiëel die mogelijk nog gecorrigeerd kan worden en dan nog jaren op een relatief normale manier kan gaan leven... Het is een 18jarige die waarschijnlijk zo lang hij nog leeft in een stramien gaat moeten geduwd worden waar hij echt niet blij van zal gaan worden. en hij weet niet waarom want een paard doet wat hij denkt dat hij moet doen. Zulk gedrag is niks persoonlijks. Dus bij dit alles mag nul woede komen kijken.