Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:28

Ayasha schreef:
Yamcha; jij vermenselijkt dieren gruwelijk. :) Of dat zoveel beter is betwijfel ik. Buiten dat; een schop op het juiste moment doet niks af aan je band. Sam was een week bij mij toen hij een trap tegen zijn kont kreeg omdat hij zijn achterbeen dreigend op trok. Nog voor hij de kans kreeg uit te halen, had ie een trap van mij. Sam haalt het niet meer in zijn hoofd naar mij te dreigen en is ontzettend op mij gericht. Peerd weet waar ie aan toe is met me, wat ie mag en wat ie vooral niet mag en voelt zich daarin veilig.

Dit zijn zulke hopeloze discussies omdat de mensen die het hardst schreeuwen nooit geweld nodig te hebben, vaak met relatief brave paarden werken (van nature) die door hun toedoen "moeilijk" worden. Ze denken dus een ontzettend moeilijk paard te hebben maar in wezen zijn het gewoon brave beesten die geen leiding krijgen en er dus maar op los gokken wat toegelaten is, zulke paarden worden onzeker gemaakt en maar goed dat ze van nature niks slechts in zich hebben want eentje die dat wel zou hebben, daar vielen gewonden bij, bij deze mensen. :)

Oh en wat ga ik hier mee gruwelijk veel mensen op de tenen trappen ( :D ) maar goed, kan het ook niet helpen dat dat mijn indruk is..

Ik sluit me hier wel bij aan.

Evengoed zul je mij niet snel zien schoppen.
Echt vervelende acties (ruzies die onder mijn neus ineens uitgevochten dienden te worden, of alvast zelf door het hek willen gaan) worden wel bestraft.
Er is wel eens een mestschep door de lucht gegaan, een bezem op een kont belandt of een halstertouw tegen een boeg gegaan.

Als ik aan 'je paard schoppen' denk zie ik echter vaak iets anders voor me.
Mensen die vinden dat hun paard niet onrustig mag doen, niet om zich heen kijken, niet hinniken.... onverdraagzame ongeduldige eigenaren die uit eigen frustratie gaan schoppen. Als het paard een emmer water omver trapt, of iets anders onbenulligs.... ik zie dat mensen kwaad worden om dergelijke futiliteiten.
Mensen schoppen dus te pas en te onpas (of slaan) om kleine klotedingen. Dat soort mensen trek ik graag aan hun haren door de paardenstront.
Dit is de reden dat je mij nooit op een pensionstal zult zien....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:30

Ayasha schreef:
Yamcha; jij vermenselijkt dieren gruwelijk. :) Of dat zoveel beter is betwijfel ik. Buiten dat; een schop op het juiste moment doet niks af aan je band. Sam was een week bij mij toen hij een trap tegen zijn kont kreeg omdat hij zijn achterbeen dreigend op trok. Nog voor hij de kans kreeg uit te halen, had ie een trap van mij. Sam haalt het niet meer in zijn hoofd naar mij te dreigen en is ontzettend op mij gericht. Peerd weet waar ie aan toe is met me, wat ie mag en wat ie vooral niet mag en voelt zich daarin veilig.

Dit zijn zulke hopeloze discussies omdat de mensen die het hardst schreeuwen nooit geweld nodig te hebben, vaak met relatief brave paarden werken (van nature) die door hun toedoen "moeilijk" worden. Ze denken dus een ontzettend moeilijk paard te hebben maar in wezen zijn het gewoon brave beesten die geen leiding krijgen en er dus maar op los gokken wat toegelaten is, zulke paarden worden onzeker gemaakt en maar goed dat ze van nature niks slechts in zich hebben want eentje die dat wel zou hebben, daar vielen gewonden bij, bij deze mensen. :)

Oh en wat ga ik hier mee gruwelijk veel mensen op de tenen trappen ( :D ) maar goed, kan het ook niet helpen dat dat mijn indruk is..

Amen, helemaal mee eens en diegene die zulke lange tenen heeft kan misschien nog eens goed over deze woorden nadenken. _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:32

tess_84 schreef:
Ayasha schreef:

Dat zou dan niet de eerste keer zijn...

Ik zit hier niet om vriendjuhs te maken.

Ninx: mij zie je ook zelden trappen. Sam heeft eentje gehad en is inmiddels het derde jaar bij mij. Als trappen langdurig dagelijkse kost is bij een paard doe je natuurlijk ook iets gruwelijk fout. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:33

Ninx schreef:
tess_84 schreef:
als ik de paddock aan het uitmesten ben, hoeft ze niet tegen me aan te komen leunen of vlak bij me te komen staan voor aaitjes, want op dat moment heb ik daar geen tijd voor. Dus is het toch wel makkelijk dat je paard weet dat hij alleen in je persoonlijke ruimte mag komen als je dat vraagt? Door bijvoorbeeld je open hand uit te steken of welk "commando" je er dan ook aan wil hangen.

Ik vind het fantastisch dat mijn paarden lekker om me heen hangen op zulke momenten, iedere dag weer :-)
Mijn merrie heeft dat sterker dan mijn ruinen.
Ik ken meer mensen die hun paarden niet zo dicht bij zich willen hebben, toch hebben veel mensen wel een iets minder innige band met hun paard.
Wil niet zeggen dat dit bij jou zo is.
Maar een open en ontvankelijke houding nodigt meer uit tot een goede relatie. Mijn paarden komen eraan crossen als ik aan kom. En ze hebben de hele dag de ruimte en eten.
Ze roepen zelfs als ik niet opschiet ;-)

Toch wordt ik niet onder de voet gelopen. En wanneer ze elkaar willen corrigeren is een eenvoudig geluid van mijn kant alweer genoeg om ze eraan te herinneren dat ze dat in hun eigen tijd moeten doen.

Hier hetzelfde. Heerlijk dat gemuts en gerommel. En zo penny dat hij hinnikt als ik aankom en gelijk naar me toe komt. <3
Ondanks die duidelijke opvoeding ;)

Juist duidelijkheid schept die band met je paard en het vertrouwen in jou. Want dan weet hij waar hij aan toe is. En die duidelijkheid is bij de ene een stemverheffing en bij de ander een schop tegen zijn kont bij gevaarlijk gedrag.

En inderdaad, dan heb ik het niet over de schoppen bij onbenullige dingetjes, wat Ninx zegt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:33

Mensen die vinden dat je een paard niet mag slaan of schoppen zijn hier altijd welkom. _O-
Timmy is dol op nieuwe mensen!

Grapje natuurlijk, maar er zijn altijd pony's die dominant zijn en altijd grenzen opzoeken en die na UH UH niet stoppen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:34

Ayasha, ik ben het niet altijd met jou eens, en reageer er ook niet altijd op. Maar deze keer ben ik het ZEER zeker gruwelijk met jou eens!. Je beschrijft precies wat mensen die "brave" paarden hebben precies doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:35

Ninx schreef:
Ayasha schreef:

Echt vervelende acties (ruzies die onder mijn neus ineens uitgevochten dienden te worden, of alvast zelf door het hek willen gaan) worden wel bestraft.
Er is wel eens een mestschep door de lucht gegaan, een bezem op een kont belandt of een halstertouw tegen een boeg gegaan.

Mensen die vinden dat hun paard niet onrustig mag doen, niet om zich heen kijken, niet hinniken.... onverdraagzame ongeduldige eigenaren die uit eigen frustratie gaan schoppen. Als het paard een emmer water omver trapt, of iets anders onbenulligs.... ik zie dat mensen kwaad worden om dergelijke futiliteiten.
Mensen schoppen dus te pas en te onpas (of slaan) om kleine klotedingen. Dat soort mensen trek ik graag aan hun haren door de paardenstront.

Zo enorm eens met beide berichten!!!

Schoppen doe ik overigens niet zo snel, ben niet zo lenig :+
Maar een getimde tik, ja hoor zeker wel.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:35

Als mijn paard mij bijt of over mij heen walst dan krijgt ze een schop...
Of althans, soms ook een tik. Is maar net wat sneller is op dat moment.
Overigens nooit tegen het hoofd/benen.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 10-01-14 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mbhorselover

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:36

schoppen is niet de oplossing je moet het steeds over doen en als ie het goed doet klopje aaien brokjes dan leert ie het het snelst om niet te schoppe

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:39

mbhorselover schreef:
schoppen is niet de oplossing je moet het steeds over doen en als ie het goed doet klopje aaien brokjes dan leert ie het het snelst om niet te schoppe

Als je paard jou aanvalt dan doe je niks? :wow:

mbhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:40

dat zeg ik niet maar straven helpt niet egt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:44

Dus als hij je bijt geef je hem een snoepje en een aai?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:44

little_king schreef:

En een emmer groentesoep!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:45

MarlindeRooz schreef:
little_king schreef:

En een emmer groentesoep!

:D

Die is toch voor koliek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:47

Ninx schreef:
Ayasha schreef:

Oh, maar dat bedoel ik ook niet hoor. Als je je paard bij het minste geringste schopt en dergelijke, dan ben je fout bezig. Uit frustratie je dier fysiek wat aandoen, vind ik ook niet kunnen.
Schrapen kan met een hey, ander vervelend gedrag ook. Maar echt lomp zijn of ander gedrag wat mij in gevaar brengt, dan krijgt ie van mij een schop onder de kont. Gelukkig hoeft dat nooit meer.
Dus 'je paard schoppen' denk ik aan grove oplossing voor een grove overtreding.

Mijn paard laat zelfs zijn eten staan om mij te begroeten, dat is heel wat :D Hij staat ook altijd braaf bij het hek te wachten. En in mijn ruimte komen vinden we allebei leuk, maar dan wel aardig blijven :D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:47

Tuurlijk helpt straf. Als straf betekent: het paard duidelijk het logische negatieve gevolg laten ondervinden van een ongewenste uiting van gedrag.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:49

mbhorselover schreef:
dat zeg ik niet maar straven helpt niet egt

Ik ga mee met de meeste andere, als mijn paarden erg lastig zijn (bijten, schoppen of over mij heen walsen) zet ik ze met een gerichte trap terug op hun plek, nimmer tegen de benen en ook zeker niet met de punt van mijn schoen.

mbhorselover ik vrees dat je niet weet wat je zegt, we hebben het hier over dieren met en vluchtgedrag die in sommige geval len levensgevaarlijk kunnen zijn, als we ze alleen maar met zachte handjes opvoeden kom je uiteindelijk in de problemen.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:51

Als die van mij gericht naar mij zouden trappen hebben ze een trap terug.

Ik had het normaal 1 keer al moeten doen maar ik was te laat,dus heb het niet gedaan.

Maar waar schop je dan ?
En hoe ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:53

Jazen schreef:
Als die van mij gericht naar mij zouden trappen hebben ze een trap terug.

Ik had het normaal 1 keer al moeten doen maar ik was te laat,dus heb het niet gedaan.

Maar waar schop je dan ?
En hoe ?

Heel eerlijk? Waar ik ze op dat moment raak. Maar zeker niet op hun hooft. Meestal tegen de borst of de kont oid.
Want ik doe het alleen als ze gericht steigeren (dus dan borst) of bokken (dan kont).

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:53

Ik moet zeggen dat ik altijd een klap uitdeel. Schoppen vind ik niet handig, want dan ben je uit balans. Een klap heeft voor het paard dezelfde boodschap.

Hihi nu klinkt het alsof ik altijd loop te meppen. Gelukkig is dat bijna nooit nodig.

Ben nu even tijdelijk uit de paarden, dus niet is het voor mij verder niet aan de orde.

mbhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:54

nee als ie iets goed doet wel leen he

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:55

mbhorselover schreef:

Sorry maar ik heb geen idee wat dit betekent.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:57

mbhorselover schreef:

Nogmaals: wat doe jij als een paar jou bijt / aanvalt?

Zeggen: GOEDZO DAT JE NIET HARDER BEET! *\o/* ???

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:58

mbhorselover schreef:

Wat heb jij op stal staan, een lading my little pony's?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:59

mbhorselover schreef:

Als die van mij alleen al denkt dat je iets in je zak hebt, wordt hij zeer opdringerig, bijterig en eigenlijk erg vervelend.
Ja zulk gedrag moet je inderdaad op zo een manier verhelpen +:)+