Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Gini schreef:Totdat de paarden 2,5 jaar zijn heeft de zweep hen nog nooit geraakt. Ik stop veel tijd in mijn paarden. Veel meer tijd dan de meeste mensen. Ik werk met combinatie van hulpen: stem, lichaamstaal, zweep en dergelijke. Ik ga niet precies uitleggen hoe en wat ik doe, daar is in dit topic geen plaats voor. Binnen 10 jaar zal ik een boek uitbrengen en veel geld daarmee verdienen.
Ik beperk de angst-en schrikreacties gewoon zo veel mogelijk. Ik wil niet een paard dat elektrisch reageert wanneer ik de zweep eens laat knallen. Ik wil geen paard dat naar voren wegspringt bij de eerste keer aandraven om dan in een sukkeldrafje met dan weer veel, dan weer weinig tempo. Nee, ik oefen en ik train totdat ze aan de hand een goed tempo draf 5 minuten kunnen volhouden. Dat ze weten welk commando "draf" betekent wanneer ze gas moeten terugnemen en dergelijke. Wanneer ik op een jong paard kruip is het enige nieuwe "het ruitergewicht". Al het andere zit er al lang en stevig bevestigd in. Tot nu toe is dit gelukt: intelligente paarden? Of een verzorger die het liefst met paard, halster en touw werkt?
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom we deze vergelijking nu toch doorvoeren. Als iemand zo inconsistent is met zijn beenhulpen als een stroomhalsband is, dan hoort zo een persoon niet thuis op een paard. Nogmaals, beenhulpen en stroomhalsband zijn niet te vergelijken.
Ariebren schreef:Heeft dat wat te maken met paarden mensen of mensen met paarden ??
(was ik niet blij mee, had de stallen nog niet gedaan en ze zijn niet van suiker). Ik heb ze toen ik kwam nog weer naar buiten gedaan en omdat ik er toch was ze allemaal bij elkaar gezet. Shet schonk geen aandacht aan de jaarling, maar de jaarling liep er op een gegeven moment zelf naartoe. Ze snuffelden aan elkaar en de jaarling deed als eerste de oren in de nek en gaf shet een boze blik en draaide haar kont iets bij (verder niks hoor). Maar dit was voor de shet al genoeg om weg te lopen.