Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:13

En je hebt paarden die gewoon heel erg op de eigenaar reageren.
Mijn shet liep door een trauma (gevallen in de trailer) de trailer niet meer in. Heel lang geoefend, maar als we dan ergens heen moesten had ik zoveel stress van "ze gaat er toch niet in", dat ze er idd niet in ging. Een ander kon haar er zo op zetten :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:16

Maritje1991 schreef:
Na 1 post, weet jij precies hoe ik in elkaar steek!?

Knap :)

het is ook wel een heel veelzeggende post...

jij ontzegt je paardje het plezier van draven (en galopperen?) omdat hij anders ... nerveus wordt? Is jouw paardje dan zo slecht opgevoed/staat zo slecht aan de hulpen/mist duidelijk leiderschap dat hij zich niet kan gedragen als je gaat draven?
Dus dan ga je niet draven? Lijkt MIJ een heel slechte oplossing. Want nu als hij straks ook nerveus gaat doen tijdens het stappen? Of tijdens het borstelen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:17

Magrathea schreef:
Ik ken paarden die met blinddoek braaf de trailer op gaan. Die vinden alleen het naar binnen lopen eng, eenmaal in de trailer is er niks aan de hand, krijgen ze wat muesli. Paard blij, mens blij en je kunt weg. Sommige paarden vinden bepaalde dingen gewoon eng, daar kan je dingen achter gaan zoeken maar je kan ook het enge gedeelte vermijden, dan hoeft je paard daar niet doorheen :)

Maar dit kan toch prima verholpen worden?
Door te oefenen bijvoorbeeld :)

Lijkt mij fijner voor het paard maar ook voor de mens.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:20

Qimm schreef:
Maritje1991 schreef:

jij ontzegt je paardje het plezier van draven (en galopperen?) omdat hij anders ... nerveus wordt? Is jouw paardje dan zo slecht opgevoed/staat zo slecht aan de hulpen/mist duidelijk leiderschap dat hij zich niet kan gedragen als je gaat draven?
Dus dan ga je niet draven? Lijkt MIJ een heel slechte oplossing. Want nu als hij straks ook nerveus gaat doen tijdens het stappen? Of tijdens het borstelen?

Dat is een ontzettend menselijke gedachten.

Ik draaf NU niet onder het zadel buiten OMDAT IK niet genoeg leiderschap heb om haar een relaxte buitenrit te kunnen bieden.
In een post daarna ben ik er ook verder op in gegaan. Dus 1 post lezen schiet niet veel op.
ik erken mijn onkunde er doe er iets mee, imo belangrijker dan een scherper bit in om buiten wel mijn paard te kunnen 'houden'. Wanneer er namelijk WEDERZIJDS vertrouwen is, hoef je, je paard niet te 'houden' buiten :)

Inmiddels, kan mijn paard al veel meer zonder in paniek te raken, dus is er toch vooruitgang?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:22

stef schreef:
En je hebt paarden die gewoon heel erg op de eigenaar reageren.
Mijn shet liep door een trauma (gevallen in de trailer) de trailer niet meer in. Heel lang geoefend, maar als we dan ergens heen moesten had ik zoveel stress van "ze gaat er toch niet in", dat ze er idd niet in ging. Een ander kon haar er zo op zetten :j

Dat is toch prima, ligt dat toch niet aan het paard?
Dat is nou precies waar het mij omgaat.

Sla het paard niet op zo'n moment, maar dan liever jezelf :D haha

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:23

Qimm schreef:
Maritje1991 schreef:

Overigens heeft mijn paard niet veel plezier buiten hoor, draven is eng namelijk. Alles wat harder gaat vind ze eng. Zij blijft liever stappen, dus hoezo ontzegt?

De enige die wil draven, zou dan ik zijn. Ik wil dat alleen als zij het MENTAAL ook aan kan.
Lichamelijk kan ze dat prima.

Maar ook daar wordt aan gewerkt, ze gaat namelijk door een kundig persoon getraind worden :) (onder het zadel dan)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:24

Waarom, als het zo prima gaat? Het paard wordt nooit blootgesteld aan een enge situatie, heeft geen flauw idee van wat voor engs hij heeft uitgespookt...

Wat betreft zadelen, als je paard het zadel eng vindt is dat juist een reden om toch normaal te blijven doen. Ik zou het zadel er gewoon opleggen, wachten tot ze rustig is, zodat ze beseft dat het zadel geen moordneigingen heeft. Volgende keer is er niks aan de hand.
Als je bij zo'n reactie het zadel weglegt, kan je zomaar die bange gevoelens bevestigen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:27

ik ben dan ook een mens, dus ik denk als een mens. verder zeg ik niets over scherpe bitten oid. Ik constateer dus dat je idd niet genoeg leiderschap kunt geven aan je paard (wat vreemd is, want ik zie je verder vooral veel schrijven over de enorm goede band die je hebt en dat jij de leider bent). En je paard heeft dat dus door (nerveus gedrag), meer dan eens zie je dan dat het paard de grenzen op gaat zoeken en dus geleidelijk aan steeds meer ongewenst gedrag vertonen.
Je kunt wachten tot jij meer overwicht hebt gekregen of tot je paard het overneemt van jou. Je kunt ook zeggen, geen gemiep, doorpakken en geen ruimte laten voor interpretatie. Geef maar eens een grote hulp of een snok aan de teugels. Jij vraagt normaal gedrag van je paard, een basis voorwaarde van de onderlinge relatie. Je krijgt het niet, dus vraag je het niet meer? Mogelijk het begin van het einde...

andere reactie inmiddels ook gelezen:
Een paard wat draven eng vindt... ? Hoe kan hij dan z'n energie kwijt als hij buiten staat?
Laatst bijgewerkt door Qimm op 08-06-12 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:28

dat zie ik regelmatig bij paarden zadelmak maken...
Heeeeeel voorzichtig met een dekje aankomen, heeeel voorzichtig op de rug leggen "hooooo maar, braaaaf, is niks ergs, hooooo braaf"

Paard denkt: :wave: das vast gevaarlijk!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:30

stef schreef:
dat zie ik regelmatig bij paarden zadelmak maken...
Heeeeeel voorzichtig met een dekje aankomen, heeeel voorzichtig op de rug leggen "hooooo maar, braaaaf, is niks ergs, hooooo braaf"

Paard denkt: :wave: das vast gevaarlijk!

Maar dat doe ik zeer zeker niet :)

Je had je verdiept in parelli toch?
De friendly game.. kan met alles :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:31

Ik zeg toch ook nergens dat JIJ dat doet? Jeetje zeg, voel je niet overal in aangesproken.

Was in reactie tot
Magrathea schreef:
Wat betreft zadelen, als je paard het zadel eng vindt is dat juist een reden om toch normaal te blijven doen. Ik zou het zadel er gewoon opleggen, wachten tot ze rustig is, zodat ze beseft dat het zadel geen moordneigingen heeft. Volgende keer is er niks aan de hand.
Als je bij zo'n reactie het zadel weglegt, kan je zomaar die bange gevoelens bevestigen.
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 08-06-12 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:31

Hi TS,

Even om je gedachtengang te kunnen begrijpen..Jij draaft onder het zadel niet om dat jij op dit moment niet het leiderschap kunt laten zien aan je paard dat ze niet bang hoeft te zijn buiten? Begrijp ik dat een beetje goed?
Dus, omdat ze bang is zal ze schrikreacties vertonen (en hier moet ik ff gokken natuurlijk) en die kun jij niet goed genoeg opvangen dat jullie samen een prettige buitenrit hebben? Is dat wat je een beetje bedoeld?

Je probeerd er op dit moment dus over natedenken hoe jij dit opgelost kan krijgen op een manier die jij prettig vind, en in jouw ogen je paard ook het beste biedt? Door haar even goed / proffesioneel te laten beleren? waarna jij zelf het verder opkan pakken, en het binnen geleerde, mee naar buiten kan nemen? (hoop dat ik het beetje goed omschrijf.)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:32

Maritje1991 schreef:
MLJ:

Ik denk dat het verschil prima te zien is, Of mensen echt gefrustreerd zijn of gewoon leiderschap tonen.

En over die dingen hoor je mij niet.

De eerste regel ben ik het mee eens. Alleen omdat je in je eerdere berichten nogal rigoreus mensen over een kam aan het scheren was, was ik er niet zo zeker van dat dit inderdaad was wat je bedoelde. Heel eerlijk gezegd kreeg ik ook een beetje een geiten-wollen-sokken gevoel bij je eerdere posts, dus kreeg ik het idee dat je iets al snel zielig of te hard vond. Waar je het eerder alleen over het slaan (wat een ruim begrip is) had, geef je nu aan dat we het over frustraties botvieren hebben. Dit is niet acceptabel, klaar. Daar zijn we het over eens.

Citaat:
Maar serieus mijn paard was bang, kon niet stil staan met zadelen. Dan ga ik serieus eerst wat anders doen en probeer het opnieuw.

Er zijn dan mensen die mijn paard wel even willen vasthouden zodat ik wel kan zadelen, en het echt niet begrijpen waarom ik dat niet wil.
Ik wil niet mijn bange paard (ik ken mijn eigen paard) onder dwang een zadel op gooien :)

Ik ken jouw paard niet, dus kan moeilijk beoordelen van achter mijn pc wat zou werken, wellicht is jouw manier voor dat paard idd de beste. Alleen zou ik - gebaseerd op jouw verhaal en indachtig dat ik het paard niet ken, wellicht als ik het paard in levende lijve zie, dat ik het anders zou doen - het anders aanpakken dan jij. Ik ga niet wat anders doen en zijn angst bevestigen. Ik zal in kleinere stappen opzadelen en uitvoerig belonen voor elke met goed gevolg afgelegde stap (dus bijvoorbeeld eerst met een zadeldekje oefenen, ik noem maar iets). Dan ben ik wellicht een half uur bezig, of langer indien nodig, maar we blijven bezig met dat zadelen. (Misschien, als het paard écht angst heeft, dat we niet tot het zadelen zelf komen. Maar dan nog zorg ik wel dat we die eerste keer stappen maken en geef het paard vervolgens de kans die stappen te verwerken voor de volgende keer weer verder gaan. Echter hebben we het over een reeds zadelmak paard dat vaak genoeg een zadel opheeft, dus dan zou ik waarschijnlijk wel doorgaan tot het zadel erop ligt.) Mijn insteek is het paard in dat geval te laten zien en voelen dat het zadel niet eng is.

Citaat:
En wij verschillen inderdaad van mening: Ik vind het verantwoordelijkheid van de mens om tijd te besteden aan het oefenen met trailerladen.
En wat er ook gebeurt ik vind het echt niet van leiderschap spreken om op die manier trailer te laden.

Ik denk dat je mijn post verkeerd begrijpt:
Citaat:
Niet starten om die reden had ik ook niet gedaan. Daar los je m.i. niets mee op. Je zal het toch moeten oplossen. Als het paard werkelijk bang was van de trailer (wat wij niet weten), had ik in de weken voorafgaand aan de wedstrijd geoefend. Misschien hebben die mensen dat wel gedaan, maar hadden ze die dag een terugval. Nogmaals, je weet het niet. Misschien loopt ie er normaal zo op, maar die dag niet. Je weet het niet.

Ik geef aan dat ik zou oefenen. Mijn punt was dat je niet wist of die mensen dat ook gedaan hadden. Ik ben er niet bij geweest, dus ik kan niet vertellen of hun manier van laden onredelijk was of niet. Het enige waar ik vanuit kan gaan, is jouw woord en heel eerlijk gezegd ben ik nog niet 100% overtuigd dat dat helemaal strookt met de werkelijke gang van zaken, omdat ook jij het achtergrondverhaal niet weet en dus vanuit je eigen referentiekader wellicht dingen hebt ingevuld voor jezelf. Waar die mensen wellicht met een bezem achter de billen duwde (sommige paarden reageren hier bizar goed op), vertaalde dit zich voor jou wellicht als met de bezem de trailer in willen duwen.

Citaat:
Want laten we eerlijk zeggen: Een leider hoeft niet veel toen om iets voor elkaar te krijgen :)

Eens.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:32

Qimm schreef:
ik ben dan ook een mens, dus ik denk als een mens. verder zeg ik niets over scherpe bitten oid. Ik constateer dus dat je idd niet genoeg leiderschap kunt geven aan je paard (wat vreemd is, want ik zie je verder vooral veel schrijven over de enorm goede band die je hebt en dat jij de leider bent). En je paard heeft dat dus door (nerveus gedrag), meer dan eens zie je dan dat het paard de grenzen op gaat zoeken en dus geleidelijk aan steeds meer ongewenst gedrag vertonen.
Je kunt wachten tot jij meer overwicht hebt gekregen of tot je paard het overneemt van jou. Je kunt ook zeggen, geen gemiep, doorpakken en geen ruimte laten voor interpretatie. Geef maar eens een grote hulp of een snok aan de teugels. Jij vraagt normaal gedrag van je paard, een basis voorwaarde van de onderlinge relatie. Je krijgt het niet, dus vraag je het niet meer? Mogelijk het begin van het einde...

andere reactie inmiddels ook gelezen:
Een paard wat draven eng vindt... ? Hoe kan hij dan z'n energie kwijt als hij buiten staat?

Ja hoe moet ik het nou uitleggen, je hebt van die paarden die bang worden van zichzelf door grote adrenaline :) Wanneer er dan meerdere dingen zijn die enigsinds spanning opleveren wordt dat stukje draven net te veel ( lees, buiten, weg van kudde, onder het zadel, leider is eigenlijk geen leider want onzeker)
Waarom zou ik het dan op zoeken als IK er nog niet klaar voor ben?

MaritB

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:35

Ik laat zeker zien dat het zadel niet eng is, maar als mijn paard al spanning heeft van iets anders, ga ik eerst wat anders doen om het te laten afvloeien en later weer terug. Ik sluit altijd af met ontspanning met zadel :)

Marian, dat is redelijk correct.
Ik heb weinig ervaring met paarden inrijden, geef ik toe. Dit is dan wel geen groen paard, maar echt een goede basis is er naar mijn mening niet.

Ik heb nooit leren rijden op de parelli manier, en kan dat mijn paard niet overbrengen. Daarom heb ik hier begeleiding in :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:39

En als je dan iemand ziet die een paard heeft met de zelfde angst (of zullen we het spanning noemen? Dat past beter denk ik) en die ruiter pakt even flink door (met luide stem 'toe maar, toe maar' roepend en tikjes op de bil geven met een lange dressuurzweep), zet het paard hard aan het werk zodat al zijn aandacht naar de ruiter (de leider) wordt getrokken.
Dan denk je:
* Ah wat sneu, zie dat bange paard nu, zo maakt de ruiter het alleen maar erger
* Jeetje wat gaat dat eraf, maar het paard doet wel wat gevraagd wordt, maar zo zou ik het nooit doen
* Verrek, die aanpak lukt gewoon...
?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:41

Pffffff... Wat ben ik blij dat TS mij niet begrijpt....!
Dit is een topic-GEBED zonder eind!

Helaas heb ik meer dan 40 jaar dagelijks ervaring met verschillende paarden, gelukkig kan ik het TS niet duidelijk maken maar dit topic gaat maar door.... en door.. en door.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:50

Maritje1991 schreef:
Ja hoe moet ik het nou uitleggen, je hebt van die paarden die bang worden van zichzelf door grote adrenaline :)
Wist je dat je precies die adrenalineknop fantastisch kunt regelen door correct te rijden? Net zo goed als je een paard 'heet' kunt maken door hoe je rijdt, kun je het ook kalmeren door het z'n lijf goed te laten gebruiken. Als je 't goed doet werkt het in enkele seconden.

Intussen begrijp ik, met dank aan onder andere de kalme vasthoudendheid van MLJ, dat het botvieren van frustratie het grote probleem is. Kom ik terug met een eerdre vraag: wat doe je er aan? Blijf je verbaasd staan kijken en ga je daarna je beklag doen bij gelijkgestemden, of komt je op een positieve manier in actie en draag je bij aan een verandering van de situatie waar zowel mens als paard beter van worden?

Of: heb je dit topic gestart om publiekelijk je aureooltje op te poetsen of ben je serieus op zoek naar tips en ervaringen die je kunnen helpen om mensen door hun frustratie heen te bereiken? Als het om dat laatste gaat, kunnen we het daar dan misschien over gaan hebben? Want volgens mij is 90% van de posters in dit topic hartstikke geïnteresseerd in manieren die kunnen werken om een postitieve verandering bij de gefrustreerde botvierders in de paardenwereld (en daarbuiten) te bereiken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:58

Qimm schreef:
En als je dan iemand ziet die een paard heeft met de zelfde angst (of zullen we het spanning noemen? Dat past beter denk ik) en die ruiter pakt even flink door (met luide stem 'toe maar, toe maar' roepend en tikjes op de bil geven met een lange dressuurzweep), zet het paard hard aan het werk zodat al zijn aandacht naar de ruiter (de leider) wordt getrokken.
Dan denk je:
* Ah wat sneu, zie dat bange paard nu, zo maakt de ruiter het alleen maar erger
* Jeetje wat gaat dat eraf, maar het paard doet wel wat gevraagd wordt, maar zo zou ik het nooit doen
* Verrek, die aanpak lukt gewoon...
?

Nee, want dat is ook niet waar ik het over heb :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:06

Qimm schreef:
Maritje1991 schreef:

Tot daar was ik het eens met Qimm.
Je hebt duidelijk niet zoveel ervaring én dat zie je duidelijk terug in je post en vooral in die.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:07

Nouja, wat jij ziet is eerder normaal dan uitzondering schrijf je in je OP. maar misschien zie jij wel niet alles?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:08

Ik niet alles, wel veel. Net als een ander :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:10

echt, je staat echt nergens voor open he?
ben er klaar mee :wave:

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:11

Ok dan is het me duidelijk.

Laten we voorop stellen, dat ik het helemaal en altijd eens mee zal zijn, dat je een paard niet een ring door mag slaan, een trailer in moet rossen, en Scheldserenades vind ik ook minder prettig. Het zou me verbasen als hier iemand in het topic dat gedrag normaal zou vinden..

Ik probeer verder ook best wel na te denken, kijk nog steeds om me heen, het slechte wil ik wel eens naar mezelf spiegelen (ff checkuh dat ik dat niet doe..) Het goede probeer ik toe te passen.

Als je aangeeft dat jouw paardje spanningen krijgt van een zadel snap ik zeker waarom je denkt dat de basis niet is zoals ie hoort te zijn..Goed dat je daaraan werkt..want dat hoort niet.

Toevallig heb ik een voorbeeldje nav dit topicje: mijn paard kan nog wel eens 2 rondjes ergens langslopen, en de 3de keer datzelfde plekje doodeng vinden. ipv mijn eerste reactie: hup kleine volte, been eraan en gas erop, heb ik eens geprobeerd om te begrijpen wat die enge plek was..(stonden witte hekjes onder een deken) afgestapt, paard mee genomen, laten zien wat het was, opgestapt en verder..werkte ook. En om even eerlijk te zijn, inplaatst dat ik een paard had wat langs die plek nog 2x mijn binnenbeen opzoekt, heeft ie er niet meer naar gekeken, geen steunzoeken aan mijn binnen been. niets..

Maar er blijven ook puntjes die zal ik nooit veranderen, bijten is nog steeds not done. Tanden is tik.
Ho is Hoo..das niet een pasje hier en pasje daar. Opstappen is stilstaan, en ik wil hem best vriendelijk een keer een pasje terug zetten, maar drammen mag ie niet. Het is geen spelletje.
Waarom niet: regels zijn nodig. Voor mijn veiligheid en voor zijn veiligheid. Dan wil ik mijn stalgenoten ook nog meelaten delen in die veiligheid. En veiligheid staat me hoog.

Personnlijk irriteer ik me groen en geel aan van onopgevoede paarden. vb: niet naast je lopen met naar de wei gaan..paarden die zelf wel even het tempo bepalen, die een stal inrennen..al dit genoemde is niet veilig! En het spijt me zeer, ligt uiteraard niet aan het paard..zijn altijd de eigenaars. Mijn ervaring: zijn eigenaars die imo teveel nadenken, een soort vermenselijken van het paard..laat ik het voor het gemak even penny-gedrag noemen. Een paard blijft een paard..paardenwereld is simpel, of je bent leider..of volger...en in de laatste categorie is een paard, niet geleerd aan de mensen hand volger te zijn, en hoe je ook praat..dat geeft zeer onprettige situaties. Nadenken is goed, maar laten we ajb normaal gezond boeren verstand niet vergeten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:12

Maritje1991 schreef:
Ik niet alles, wel veel. Net als een ander :)

En daar maak je een grote BEGINNERSfout: Je denkt namelijk dat je zoveel weet en ziet.