Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:39

Moderatoropmerking:
Bij deze heeft de TS toestemming om een update te plaatsen. Het is dus niet nodig te temmen op een oud topic.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 14:28

Hallo medebokkers,

Een tijdje geleden heb ik dit topic ge-opend en op bepaalde momenten begon dit toch wel een behoorlijk heftig topic te worden. Meningen en adviezen waren uitgewisseld en binnen no-time bevatte dit topic 19 pagina's.

Uiteindelijk daar waar ik het Topic mee startte qua planning daar kan ik dit topic nu mee eindigen op een zeer positieve manier.

Onze jaarling is afgelopen week gecastreerd, helaas wat later als verwacht dit omdat de stallingsplek voor hem bijna iedere dag wijzigde, uiteindelijk hebben we met veel inzet een onze eerste plan door kunnen zetten en gisteren is hij samen met mijn welshpony verhuisd naar een grote maar o zo ontzettend mooi weiland.

Ik zal hier beneden een aantal links plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe hij samen met mijn pony op de wei staat. Het heeft allemaal wat langer geduurd als de planning was, maar eind goed al goed.

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/ZOs ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/0lH ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/P_V ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/wab ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/rmC ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Ol4 ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/wPe ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/aB5 ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Lm0 ... directlink

Dankzij Daks zijn onze paardjes veilig verhuisd en hebben ze zich alletwee keurig netjes gedragen. Zowel wij als de paardjes genoten zichtbaar van de eerste keer samen op de wei.

Geniet van de foto's want net zoals wij gisteren genoten hebben wil ik ook jullie mee laten genieten.

Groetjes Sjattukuh25

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:42

Kijk, daaaaar heb je dus wat aan gehad! +:)+

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:47

Wat fijn Ts dat je jaarling een plek heeft waar hij lekker buiten zijn energie kwijt kan. Goede beslissing van je. Hij zit lekker onder de blub, zo hoort het ook. Veel plezier met hem in de toekomst!

haflingertje

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:48

Wow wat een super update!
Heerlijk zo op de wei!!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:36

Super, lekker genieten van hem!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:45

hey sjatttukuh.

Staan ze nog lekker.
Vond het z'n gaaf gezicht die 2 samen.
Hoe was de eerste nacht.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:15

Ik was gedurende het hele verhaal een stille meelezer, ik kon inhoudelijk niets meer toevoegen. Maar na deze update wil ik je toch feliciteren met de afloop, wat een prachtplekkie hebben die twee samen!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 07:47

Dank jullie wel voor de leuke reacties op mijn update.

Uiteraard ben ik ook zeer tevreden over de plek waar ze nu staan. Het is gewoon een prachtig weiland helemaal voor hun tweeën alleen.

Ze staan er ook bij alsof ze niet anders gewend zijn. Gebruiken met hun tweeën een grote stal en als het regent gaan ze er ook netjes in staan. Twee keer per dag ga ik ze verzorgen en de stal op orde maken. Ze komen gelukkig ook nu niets meer te kort.

Uiteindelijk kan en mag ik ook wel zeggen dat het "hengst" gedrag van onze jaarling vrijwel niet te wijten was aan zijn hormonen maar duidelijk omdat hij op stal stond. Dit kan ik nu wel stellen. Hier ben ik enerzijds wel blij om daar ik nu goed op de wei met hem kan opschieten. Schoppen, bijten en slaan met de voorbenen zit er niet meer in en hij gedraagt zich op het moment voorbeeldig. Enige wat terzijnertijd bijgespijkerd moet worden is zijn fanatieke stap als hij achter je aan loopt, hij heeft dan de neiging steeds korter op je te komen lopen totdat hij bijna in je binnenzak zit. Maar dit valt allemaal mee vergeleken het gedrag van de afgelopen weken. Uiteraard blijkt dus nu dat al zijn negatief gedrag natuurlijk te wijten was aan de opsluiting in de box en zowel ik als Daks en mijn vriend waren opgelucht dat hij het goed deed op de wei na zijn verhuizing. Geen enkele stap verkeerd zet na zulke weken en dat geeft ook weer wat weer. Hij was en is gewoon blij dat hij uit die box is en dat is goed aan hem te merken. Of de castratie noodzakelijk was en is?? Uiteindelijk qua gedrag niet als je hem nu ziet, maar ach het kan maar beter gebeurt zijn voor het geval hij echt hengst zou worden.

We zijn nogmaals blij dat ze eindelijk hun vrijheid hebben en niet meer gebonden zijn aan de menselijke stalregeltjes, ze kunnen lopen waar ze willen en ze kunnen schuilen wanneer ze willen. Sommige regels zijn te begrijpen andere werken averechts op de natuurwetten en ik hoop hiermee dat ik ze gegeven heb wat ze zo hard nodig hebben. Dat is VRIJHEID.

Groetjes Sjattukuh25

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:27

Gelukkig dat het uiteindelijk zo voor je gelopen is en ik denk dat het een goed leermoment voor je geweest is.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:49

@Nikka,
Nikka schreef:
Gelukkig dat het uiteindelijk zo voor je gelopen is en ik denk dat het een goed leermoment voor je geweest is.

Dat is het 'm juist, er viel weinig te leren daar ik al wist waar de gedragingen vandaan kwamen. het zijn juist de interpretaties van anderen die je doet twijfelen aan de situatie die is geweest. Uiteindelijk blijkt gewoon dat mijn eerste gevoel en observatie juist was. De situatie zelf viel weinig aan de te veranderen qua mogelijkheden dus daar leer je weinig van als je weet dat het anders moet maar het niet kan.

Uiteindelijk is het inderdaad goed afgelopen maar had ook niet anders verwacht. Dat was uiteindelijk ook mijn streven.

Hetgeen ik wel geleerd heb is je gevoel te volgen en niet al te veel aan te trekken wat omstanders zeggen over jou en je paardje. Dat is inderdaad een lering die ik getrokken heb.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:35

Ik kwam dit topic gisteren tegen en heb met tussenpozen het hele topic doorgelezen. TS ik ben blij dat het nu zo goed gaat. Het heeft mij ondanks dat ik niets met een jaarling te maken heb, maar wel met een drammerige bijrijdhaf ook wat geleerd. Namelijk dat achteruit zetten..... Veel plezier nog met je knollies en zo te lezen gaat dat met of zonder hulp van Daks helemaal goed komen........

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:21

sorry , heb net een domme reactie geplaats , had nog niet gelezen dat het beter ging , kan hem niet wijzigen , daarom verander ik hem hierin;)

liefs

silkejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:45

Ik denk dat hij nog gwn een beetje moet wennen

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:25

silkejip schreef:
Ik denk dat hij nog gwn een beetje moet wennen

En ik denk dat je beter even het hele topic kan doorlezen :Z

Anyway,super dat je paardjes het zo naar hun zin hebben saampjes!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:38

Hallo,

De paardjes hebben het enorm naar hun zin. Wij hebben een eigen "Paddock" gemaakt voor de stal zodat ze nog niet 24/7 op de wei gras staan eten. De hele week zijn ze om en nabij twee uur per dag op de wei geweest om aan het gras te wennen. Staat nogal hoog en ter voorkoming van koliek laat ik ze eerst wennen. Komende week zullen ze wat langer mogen lopen. Dit gaat overigens heel goed. Moet wel opletten met mijn pony want ook gisteren had hij na twee uur een behoorlijke grasbuik dat uitpuilde, aangezien hij koliekgevoelig is moeten we toch wel oppassen met de hoeveelheid gras die hij binnen krijgt, qua lengte van het gras is het momenteel het meeste risico om koliek te krijgen. We wilde in eerste instantie laten maaien, maar achteraf gezien blijft er dan helemaal niets meer over als ik de boeren hier in de buurt moet geloven. We laten ze steeds wat langer grazen en binnen afzienbare tijd gaan we de "paddock" weer een stuk opschuiven en groter maken. Dit is ook bedoeld voor in de winter. Er zal nog genoeg gedaan moeten worden in het belang van de paardjes, maar ach ze staan nu lekker 24/7 buiten, de stal word iedere dag gecontroleerd en opgestrooid en gisteren hebben we alles verschoond. Iedere dag doorlopend hooi en twee keer per dag krachtvoer voor de jaarling. Ze komen nu gelukkig niets meer te kort en daar zijn we blij om.

Bijna iedere dag ( ligt eraan wat er te doen valt op de wei ) borstel ik ze een beetje en speel ik een kwartiertje met ze. Al met al kunnen we wel zeggen dat het goed gaat en uiteraard zullen er altjd dingen zijn die voor verbetering vatbaar blijven. Maar met wat is dat nou niet?!!

Het belangrijkste blijft dat ze de vrijheid hebben om te lopen en gebruik te maken van de stal wanneer zij dat nodig achten. Minder plezierig is wel dat het echte stalsch*ters en z**kers zijn. Minste geringste aan regen staan ze alle twee binnen en dat getuigt bij mij ervan dat paarden wel degelijk behoefte hebben aan een schuilplek. Uiteraard niet ieder paard, maar bij deze twee had het niet anders moeten zijn.

Leuk dat er meerdere medebokkers enthousiast zijn voor mijn paardjes dat het hun nu goed gaat.

Groetjes Sjattukuh25

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:42

Ha ha, ik heb ook zo´n trut die denkt dat hij smelt van een beetje regen!
Fijn dat het verder zo goed gaat.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:46

@Borg:

Ja ach, ik heb liever dat ze er gebruik van maken als dat ze alleen de stal binnen zouden lopen om hun behoefte te doen en vervolgens er niet naar omkeken. Dat had ik dan toch wel een beetje "zuur" gevonden. Stal huren als toilet!! Hahaha.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:46

Misschien is een graasmasker dan iets voor je pony, als hij koliekgevoelig is ? Dan kan hij minder veel en minder snel gras naar binnenwerken. Ik heb het zelf voor mijn pony die ook wat koliekgevoelig is, en het werkt heel fijn.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 11:16

@Nado,

Ik weet dat deze maskers bestaan, echter lijkt het me voor de pony zelf niet leuk om zo'n ding te dragen. Vandaar dat we een grote "paddock" gemaakt hebben zodat hij niet teveel naar binnen krijgt maar toch rond kan lopen.

Ik zie ook een grasmasker niet als iets veiligs daar er niemand aanwezig zal zijn op de wei als ze loslopen dus heb dan liever geen halster of iets dergelijks om. Er staan namelijk fruitbomen in de wei die een soort van gaas ter bescherming erom heen hebben. Paard en pony zullen hier aan kunnen blijven hangen als ik ze iets om doe.

Helaas al eens verhalen gelezen van paarden die zichzelf aan het halster hebben opgehangen en gestikt zijn. Dit kan en wil ik niet op mijn geweten hebben. Vandaar dat we zochten naar een andere oplossing en deze middels de "paddock" gevonden hebben.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken maar hoop dat je je in de evt. gevolgen kunt vinden wat er mogelijk zou kunnen gebeuren als je een pony zonder toezicht dergelijk ding laat dragen.

Groetjes sjattukuh25

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 17:38

Hallo Medebokkers,

Ik wilde nog graag een foto plaatsen om te laten zien hoe gelukkig mijn jaarling nu is.

Hier twee links van de foto's:
Afbeelding
Afbeelding

We hebben de "paddock" grote gemaakt zodat ze zich kunnen uitleven als ze niet op de wei staan. Zo blijven ze toch voldoende bewegingsruimte behouden met hun tweeën.

We zijn tevens hard op weg om hem goed bij te voeren. Iedere dag onbeperkt hooi en twee keer per dag krachtvoer, dit omdat zijn rug en ribben teveel zichtbaar werden, nu ziet hij er een stuk beter uit. We gaan dus de goede kant uit.

Groetjes Sjattukuh25

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:42

Ziet er goed uit allemaal +:)+