Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:30

Ik zeg ook niet dat er geen tussenweg is Knipoog
Maar je hebt ook mensen die helemaal geen consequenties verbinden aan slecht gedrag. Dat zijn vaak de mensen die klagen over té dominante en gevaarlijke paarden.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:31

Ik schop alleen als een paard mij ook wil schoppen. Ik loop op een manege stage en je mag dan niet zomaar een paard een knal verkopen of een trap geven als er een klein kind bij staat. Die nemen dat namelijk over maar bestraffen een paard dan ook als het niets verkeerd doet. Maar zodra een paard wat doet wat echt niet door de beugel kan krijgt die echt wel een keer op zijn donder. Ik vind niet dat je een paard om van alles en nog wat moet trappen. Ik ken iemand die zomaar een paard in de buik trapte omdat die niet genoeg stelling gaf. Dat vind ik echt niet kunnen. Je bestraft een paard alleen als het echt iets fout doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:08

Welshcobfan schreef:
Ik zeg ook niet dat er geen tussenweg is Knipoog
Maar je hebt ook mensen die helemaal geen consequenties verbinden aan slecht gedrag. Dat zijn vaak de mensen die klagen over té dominante en gevaarlijke paarden.

Dat soort mensen ken ik persoonlijk niet. Wel mensen die te pas en te onpas dreunen uitdelen, terwijl het paard amper iets gedaan heeft of omdat de ruiter of begeleider zelf onduidelijk is geweest naar het paard toe. En daar ben ik allergisch voor. Hamer

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:09

Dat is hetzelfde als niet consequent zijn Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:28

Ik zie dat naast onduidelijk en heel oneerlijk zijn, ook als het paard afstompen en gemeen zijn. En er lopen teveel van dit soort typjes rond helaas. Als ik alleen al bedenk hoeveel mensen ik mijn paard zou toevertrouwen, nou, dat zijn er niet veel. En dat zegt misschien iets over mij, maar net zo goed wat over heel veel mensen. Clown

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:56

Dat zal ik niet doen. Simpelweg omdat ik het smerig vind om een paard te schoppen maar geen schop terug te verwachten. Zo dicht bij de natuur vind ik het overigens niet staan, ik ben geen paard maar een mens, een mens die er met d'r luie r**t op wil zitten.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:07

Als ik van mening ben dat schoppen de gepaste correctie is op het moment, dan kan het paard die ook verwachten.
Het mooie is wel: Mijn pony weet dat hij best van mij iets kan verwachten als hij doorgaat met klieren, dus ik hoef enkel mijn stem te gebruiken en hij stopt al.
Dus schoppen: als het moet, doe ik het. Maar het is eigenlijk nooit nodig.

@Lizzle: hoe werk jij met een paard? Ik ben namelijk zijn leider, eigenlijk net zoals in een kudde, dus ik sta toch heel dicht bij de natuur in dat opzicht.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:09

Ik schop mijn pony's ook wel, alleen als ze ook echt wat doen. Ik schop alleen als zei ook schoppen!
Ik schop niet zomaar, echt niet. Maar af en toe als zei trappen in mijn richting of waar ik bijsta als ik ze vast heb oid. trap ik ze gewoon op hun kont terug! Maar dat komt bijna nooit voor.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:16

@ Spoekie: Ik beschik niet over een eigen paard, maar ben dagelijks bezig met een en dezelfde manegepony. Doordat ik mijzelf als leider opstel (dat hoop ik in ieder geval te doen) voorkom ik dergelijk gedrag gewoon, ik ben het eigenlijk nooit tegen gekomen dat ik een gerichte trap mijn richting op kreeg. Ik maak de besluiten, maar zal dat niet met geweld of hevige dwang doen, lukt het niet in één keer proberen we het toch nog een tweede keer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:49

Lizzle schreef:
@ Spoekie: Ik beschik niet over een eigen paard, maar ben dagelijks bezig met een en dezelfde manegepony. Doordat ik mijzelf als leider opstel (dat hoop ik in ieder geval te doen) voorkom ik dergelijk gedrag gewoon, ik ben het eigenlijk nooit tegen gekomen dat ik een gerichte trap mijn richting op kreeg. Ik maak de besluiten, maar zal dat niet met geweld of hevige dwang doen, lukt het niet in één keer proberen we het toch nog een tweede keer.

Ik heb wel een eigen paard en heb jarenlang meerdere verschillende paarden verzorgd en ik moet ook zeggen dat ik altijd dergelijk gedrag voorkomen heb. Ik ben nog nooit getrapt of gebeten (en er zaten soms echt wel typjes tussen, maar mijn eigen paard is toevallig een schat, maar wel een jong paard). Mensen trappen echt niet alleen maar bij trappen of bijten, als ik zo in mijn eigen omgeving rondkijk. En dat vind ik echt verschrikkelijk. Ze verwachten vaak te snel en te veel van hun paard(en) of ze zijn zelf te onduidelijk geweest. Dat is wat ik persoonlijk vooral verafschuw. Ik zie ze te vaak in het dagelijks leven en ik vind het helemaal niks.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:44

Je gaat een paard natuurlijk ook geen schop geven als hij iets niet snapt , maar alleen als hij iets doet dat ECHT niet kan. Dat gewoonweg gevaar oplevert als je dat toestaat.

Dus als een paard gemeen naar achteren trapt naar een ander paard en mij daarbij rakelings raakt , dan is de kans groot dat ik in een reflex een beste schop tegen de kont uitdeel , dan zal die de volgende keer wel beter opletten. Het doet echt geen pijn maar ze schrikken zich rot. Vergelijk het met een paard dat iets engs meemaakt op een bepaalde plek waar hij erg van geschrokken is. Hij blijft dan alert en voorzichtig de volgende keren in een soortgelijke situatie. En dat is precies wat je wilt bereiken met een schop onder de kont , dat het dier leert stil te staan bij z'n acties.

Kijk als een paard niet snapt dat hij stil moet staan voor de neus van de instructeur en eroverheen walst , mag hij van mij ook best een schop krijgen van die instructeur. Dat is gewoon zwaar onfatsoenlijk om over iemand heen te lopen , ernstig vergrijp en daar mag een behoorlijk schrikreactie op volgen zodat ze dat nooit meer in de kop halen ! Die instructeur springt nog opzij maar als er een klein kind onder het hek door kruipt.... een fatsoenlijk paard zal nooit over iemand heen lopen dus als je zo'n lompe hark hebt die dat wel doet moet hij dat HEEL rap leren dat dat een zware fout is.

Juist als je eens terecht die schop uitgedeeld hebt dan is het paard daarna echt niet bang van je , het tegendeel zelfs.
Het mooie is ook dat het na die schop meteen klaar en duidelijk is. Je hoeft niet boos te blijven , het is gewoon meteen over en je kunt weer lol hebben met je paard en hem veel vrijheid geven , JUIST omdat hij alert is op wat je vraagt. Niet uit bangigheid maar uit respect. En eerlijk waar : vaak zien ze er ook zelfs wel de humor van in dat ze een schop onder de kont krijgen van zo'n mensje Haha!

Dan zie je ze na die schrikreactie echt met zo'n grote vrolijke grijns kijken van : jij bent goedgekeurd , jij hebt me door Haha! , okee wat gaan we doen ? Party!!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:33

Nadya schreef:
Nou, Lique, als jij een band met je Shetlander wilt hebben door angst en dwang.......
Ik heb liever een hele andere band met mijn paard en gelukkig heb ik die ook. En zoiets gaat niet altijd vanzelf, hoor, daar moet je keihard aan werken. En het is ook handig om eens te gaan kijken, waarom je pony met je aan de haal ging en daarop in te spelen. Maar ja, soms reikt de kennis niet zo ver misschien.

pardon??????

mischien moet je even beter lezen...ik was toen 8 dat is dus meer dan 15 jaar geleden..
en wat mn shetlander toen deed had helemaal niks met angst te maken.....daarbij heeft hij 1 keer een schop onder zn kont gehad en toen was het wel direkt duidelijk....is trouwens ook het enigste paard wat ik ooit een schop verkocht heb........en om dan te zeggen soms reikt de kennis niet zo ver...alsjeblieft zeg...dus omdat ik mn shet 15 jaar gelden 1 keer een schop onder zn kont heb gegeven heb ik gelijk een band door angst en dwang...???
misschien reikt bij jou de kennis wel niet zo ver

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:35

blondje053 schreef:
Ik schop alleen als een paard mij ook wil schoppen. Ik loop op een manege stage en je mag dan niet zomaar een paard een knal verkopen of een trap geven als er een klein kind bij staat. Die nemen dat namelijk over maar bestraffen een paard dan ook als het niets verkeerd doet. Maar zodra een paard wat doet wat echt niet door de beugel kan krijgt die echt wel een keer op zijn donder. Ik vind niet dat je een paard om van alles en nog wat moet trappen. Ik ken iemand die zomaar een paard in de buik trapte omdat die niet genoeg stelling gaf. Dat vind ik echt niet kunnen. Je bestraft een paard alleen als het echt iets fout doet.

Dus als je in je flikker gebeten wordt mag je niet straffen omdat er toevallig een kind bij staat? Wat een onzin....

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:16

Ik vraag me af of die mensen die nu het hardste roepen dat een paard af en toe een flinke trap verdient ook hun kinderen zouden schoppen als ze vervelend zijn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:30

heb geen kinderen zelf, maar als ik kinderen zou hebben en die doen iets wat niet mag (en waarvan ze weten dat het niet mag) krijgen ze gewoon een draai om de oren. Kreeg ik vroeger ook......

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:32

Lizzle schreef:
Ik vraag me af of die mensen die nu het hardste roepen dat een paard af en toe een flinke trap verdient ook hun kinderen zouden schoppen als ze vervelend zijn?

sorry maar wat is dat nou voor vergelijking.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:35

Ik vind die vergelijking een beetje raar. Ik mag hopen dat er wel onderscheid zit in de manier waarop je je paard benaderd en de manier waarop je je kind benaderd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:36

voor sommige niet....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:44

Blijkbaar Knipoog Nou heb ik zelf geen kinderen, dus dat scheelt misschien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:50

lique schreef:
mischien moet je even beter lezen...ik was toen 8 dat is dus meer dan 15 jaar geleden..
en wat mn shetlander toen deed had helemaal niks met angst te maken.....daarbij heeft hij 1 keer een schop onder zn kont gehad en toen was het wel direkt duidelijk....is trouwens ook het enigste paard wat ik ooit een schop verkocht heb........en om dan te zeggen soms reikt de kennis niet zo ver...alsjeblieft zeg...dus omdat ik mn shet 15 jaar gelden 1 keer een schop onder zn kont heb gegeven heb ik gelijk een band door angst en dwang...???
misschien reikt bij jou de kennis wel niet zo ver

Wat jouw Shetlander deed had te maken dat hij jou niet als leider zag. Die plaats moet je 'verdienen' bij een paard. En dat hoef je niet te verdienen door te schoppen. Dat kan op hele andere manieren. Maar ja, je had toen bv. geen Parelli, geloof ik. Knipoog
Dat je hem destijds wel geschopt heb, betekent in mijn ogen dat hij je daarna gehoorzaamde uit angst voor een nieuwe schop. Je hebt je blijkbaar nooit afgevraagd waarom je paardje met je aan de haal ging. En dat vind ik jammer. Ik heb liever een band met mijn paard gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Als dat er is, hoef je echt niet te schoppen. Ook niet 1 keertje.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:54

nadya: Begin je weer!!! Als iemand iets op een andere manier doet wil dat niet zeggen dat het slecht of niet goed is.

In de pubertijd hebben dei van mij regelmatig een schop of een tik gekregen en denk maar neit dat ze daar bang van worden juist niet. Een goede gerichte straf doet meer dan negeren of een aantal keer een tikje bij elkaar. Dat jij er voor kiest om dat niet te doen meot je zelf weten maar ga dan weer neit mensen afkraken die eht anders doen

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:00

Als een paard mij schopt of gemeen bijt, en het komt mij goed uit, dan schop ik het paard ook. Heb je wel eens gezien wat paarden elkaar aan doen? En hoe ze daar haast nooit wat aan over houden? Een schop van een mens komt nog niet eens de helft zo hard aan als een paardenschop.

Kijk ik schop dan tegen de kont, ik ga niet tegen de knieën trappen ofzo ik kijk wel uit. Ik vind ook niet dat je om elke kleine dingetje een trap moet verkopen, maar als een paard echt gemeen doet, kan hij een schop krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:00

Karoliena; ik vind schoppen een slechte manier van omgaan met paarden, ja. Ik vind het iets anders als je leven bedreigd wordt, maar ik zie om me heen wel degelijk dat mensen paarden schoppen om de achterlijkste redenen. En daar ben ik tegen, ja. Dat is mijn mening en die mag ik hier neer zetten, net zoals jij de jouwe.
Wie denk jij wel dat je bent, dat ik daar niets over mag zeggen?
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 12-03-07 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:02

Als mijn paard iets doet wat ik niet op prijs stel, dan geef ik hem liever een schop dan een tik op de neus. Je hoeft hem niet constant te schoppen. Gelukkig hebben we een goede band en hoef ik hem in de omgang niet of nauwelijks te corrigeren. En als dit nodig is dan hoef ik alleen maar mn stem te verheffen en dan weet hij dat hij fout zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:02

Nadya schreef:
Karoliena; ik vind schoppen een slechte manier van omgaan met paarden, ja. Ik vind het iets anders als je leven bedreigt wordt, maar ik zie om me heen wel degelijk dat mensen paarden schoppen om de achterlijkste redenen. En daar ben ik tegen, ja. Dat is mijn mening en die mag ik hier neer zetten, net zoals jij de jouwe.
Wie denk jij wel dat je bent, dat ik daar niets over mag zeggen?

Ik zie jou niet veroordeeld worden, maar ik zie jou wel diverse mensen hier veroordelen en over 1 kam scheren.

Uiteraard beuken we er met zijn alle rustig op los Rolleyes